Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Corrective exercises in water

General data

Course ID: 2600-SIW-M6-CK-3-S1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (1014) Sports The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Corrective exercises in water
Name in Polish: Ćwiczenia korekcyjne w wodzie
Organizational unit: Faculty of Biological and Veterinary Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) Brak przeciwwskazań do ćwiczeń w wodzie ,dobry stan zdrowia i ogólna sprawności fizyczna

Type of course:

compulsory course

Total student workload:

(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 30 godz.):

- udział w ćwiczeniach – 30

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 45 godz.):

- przygotowanie do ćwiczeń – 45

Łącznie: 75 godz. (3 pkt.ECTS)


Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) W1-zna mechanizmy aktywności fizycznej w środowisku wodnym i jej profilaktyczny wpływ na zdrowie oraz na zmniejszenie skutków wad postawy ciała.

W2- zna organizacyjną charakterystykę jednostek chorobowych.

W3-rozumie i rozpoznaje mechanizmy sterowania ruchem korekcyjnym w wodzie oraz rozumie i rozpoznaje zjawiska czucia w środowisku wodnym.


Learning outcomes - skills:

(in Polish) U1-posiada umiejętności ruchowe oraz potrafi zademonstrować technikę ruchu i dokonać jego opisu, zgodnie z terminologią kultury fizycznej i dydaktyką nauczania wychowania fizycznego.

U2- potrafi planować, projektować działania (pływanie i ćwiczenia w wodzie) związane z profilaktyką i korekcją wad postawy ciała.

U3- potrafi uzyskać efekt korekcyjny przez dobór określonych ćwiczeń oraz rozumie konieczność współpracy interdyscyplinarnej


Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) K1-potrafi aktywnie kreować zdrowy styl życia.

K2-ma świadomość własnych ograniczeń w zakresie wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia zawodowego i współpracy ze specjalistami o innych kompetencjach zawodowych.

K3- posiada właściwe relacje z najbliższym otoczeniem,

wykazując odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo

przyjmując odpowiedzialność za swoje działania oraz pracę, którą wykonuje.


Teaching methods:

(in Polish) Metoda dydakt.eksponująca-pokaz

Metody dydakt.podające-pogadanka, wykład informacyjny konwencjonalny

Metoda dydakt.poszukująca-ćwiczeniowa

Metoda naśladowcza ścisła, zadaniowa ścisła.


Observation/demonstration teaching methods:

- display
- staging

Expository teaching methods:

- description
- discussion
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture

Exploratory teaching methods:

- observation
- practical
- seminar
- situational

Online teaching methods:

- content-presentation-oriented methods
- cooperation-based methods
- exchange and discussion methods
- methods referring to authentic or fictitious situations

Short description: (in Polish)

Przedmiot „ćwiczenia korekcyjne w wodzie” skupia usystematyzowany ogół wiadomości o przydatności specyficznego charakteru środowiska wodnego dla potrzeb korygowania wad postawy. Przedmiot wyznacza kierunek postępowania terapeutycznego oraz profilaktycznego, w odniesieniu do najczęściej spotykanych u dzieci i młodzieży zaburzeń rozwoju fizycznego, ze szczególnym uwzględnieniem postawy ciała. Pływanie i ćwiczenia korekcyjne w wodzie są działaniami uzupełniającymi w procesie korekcji wad postawy ciała.

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia korekcyjne w wodzie mają na celu korygowanie nieprawidłowości układów różnych segmentów ciała w warunkach odciążenia, zminimalizowanie deficytu ruchowego, rozciągnięcie przykurczonych tkanek miękkich a wzmocnienie odpowiednich grup mięśniowych, wyrobienie silnego gorsetu mięśniowego oraz doskonalenie koordynacji ruchów i panowania nad układem ciała w przestrzeni.

W trakcie zajęć student zapozna się z organizacją zajęć i ćwiczeń w wodzie jako elementu postępowania leczniczego w korekcji wad postawy z uwzględnieniem poziomu umiejętności pływackich w przypadku zróżnicowania wad w grupie dyspanseryjnej. W zajęciach z pływania korekcyjnego główny nacisk położony jest na pływanie, czyli lokomocję – poprzez nią realizowane są główne cele korekcyjne.

Podczas zajęć student zapozna się z technikami ćwiczeń oddechowych w postępowaniu korekcyjnym oraz specjalnymi ćwiczeniami korekcyjnymi w poszczególnych stylach pływackich.

Zróżnicowanie i stosowanie różnych form i metod włączając gry i zabawy ruchowe oraz przybory dydaktyczne powoduje, że ćwiczenia korekcyjne w wodzie są atrakcyjną formą terapeutyczną, która stanowi cenny element profilaktyki wad postawy.

Bibliography: (in Polish)

S. Owczarek "Korekcja wad postawy pływanie i ćwiczenia w wodzie" WSiP 1999

M.Janiszewski "Podstawy korektywy".PWN, Warszawa-Łódź 1994

J. Kołodziej "Pływanie korekcyjne". AWF, Kraków 1989

B.Czabański "Nauczanie techniki pływania". AWF, Wrocław 1977

Literatura podstawowa:

W. Iwanowski " Pływanie korekcyjno –lecznicze w

przypadkach bocznych skrzywień kręgosłupa" Szczecin 1977

R. Karpiński , Karpiński M."Pływanie. Sport. Zdrowie."

Rekreacja.AWF Katowice.2009

J. Wilczyński " Korekcja wad postawy człowiek"

Literatura uzupełniająca:

Bartkowiak E.(2000)." Sportowa technika pływania". Biblioteka Trenera COS, KFiS, Warszawa.

Iwanowski W., Fecica D.(1973)." Wpływ sportu pływackiego na kształtowanie się fizjologicznych krzywizn kręgosłupa". Wychowania Fizycz.i Sport.

Owczarek S., Bondarowicz M.(1999). Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej. WSiP, Warszawa.

S.Owczarek (2016) "Atlas ćwiczeń korekcyjnych" KORSO

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wymagany próg na ocenę:

dostateczny - 51-60%,

dostateczny plus - 61-70%,

dobry - 71-80%,

dobry plus - 81-90%,

bardzo dobry - 91-100%

W 1: Rozmowy ze studentami; zaliczenie – student potrafi opisać podstawowe ćwiczenia służące do realizacji procesu korekcyjnego oraz wpływ środowiska wodnego na korekcję postawy ciała.

U 1: Obserwowanie studenta podczas wykonywania ćwiczeń.

Efekty kształcenia sprawdzone zostaną poprzez:

- samodzielne prowadzenie fragmentów zajęć,

- opracowanie konspektu zajęć

- przedłużoną obserwację podczas zajęć

- rozmowę ze studentem

-aktywny udział w zajęciach, konspekt zajęć - ocena uzależniona od poprawności merytorycznej dokumentu.

Internships: (in Polish)

Nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-20 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Tutorial, 30 hours more information
Coordinators: Anna Wiak
Group instructors: Anna Wiak
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading

Classes in period "Summer semester 2023/24" (past)

Time span: 2024-02-20 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Tutorial, 30 hours more information
Coordinators: Anna Wiak
Group instructors: Zofia Berlikowska, Kamil Michalski, Anna Wiak
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)