Dydaktyka gimnastyki korekcyjnej i kompensacyjnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-SIW-M6-DG-3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0919) Ochrona zdrowia (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka gimnastyki korekcyjnej i kompensacyjnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Studenci rozpoczynający edukację w ramach 6 modułu; „Korygowanie postawy ciała” powinni posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii, biomechaniki i kultury fizycznej oraz podstawowy zasób wiedzy i umiejętności objętych pozostałymi przedmiotami programu „Modułu 6” |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - udział w wykładach – 15 godz. - udział w ćwiczeniach – 30 godz. - konsultacje z nauczycielem akademickim- 8 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: - przygotowanie do wykładu- 5 godz. - przygotowanie do ćwiczeń – 10 godz. - pisanie prac, projektów- 12 godz. - czytanie literatury- 8 godz. - przygotowanie do egzaminu- 10 godz. - przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń – 12 godz. Łącznie: 110 godz. (4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1; opisuje najnowsze kierunki dydaktyki ogólnej stosowane w kulturze fizycznej i kinezjologii edukacyjnej oraz identyfikuje i wylicza normy przyjęte w dydaktyce gimnastyki korekcyjnej i kompensacyjnej. K_W03 W2; wyjaśnia postrzeganie planowania pracy oparte na wszechstronnym rozwoju, indywidualizacji oraz na biomechanice postawy ciała i formach aktywności fizycznej warunkujących efektywność procesu korygowania i usprawniania ruchowego. K_W03 W3; nazywa, stosuje i interpretuje etapy praktycznego działania uwzględniając, zasady, metody i formy organizacji zajęć. K_W03 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1; porównuje oraz wyjaśnia potrzebę dostosowania stylów kierowania i stylów uczenia do procesem korygowania postawy ciała i usprawniania, które służą zdrowiu. K_U05 U2; analizuje dostępne wyniki diagnostyczne i uwzględnia w opracowaniu programu edukacyjnego oraz jednostki metodycznej gimnastyki korekcyjnej zgodnie z potrzebami osoby lub grupy, oszacowuje efekty samodzielnego planowania, prowadzenia zadania i wprowadza zmiany. K_U07 U3; nazywa cele , wyjaśnia i stosuje w planowaniu taksonomię celów jako warunek podmiotowości i wszechstronnego rozwoju osoby. K_U10 U4; stosuje prakseologiczny model pracy niezbędny w diagnostyce, planowaniu i realizacji jednostki metodycznej, a także w ocenie jej skuteczności. K_U10 U5; wykorzystuje w planowaniu i prowadzeniu wybranych zadań, sprzęt i przybory zgodnie z rodzajem zaburzeń w postawie ciała i sprawności oraz możliwościami ćwiczącego. K_U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1; dostrzega rozwój różnych obszarów dydaktyki kultury fizycznej i obiektywnie dostrzega poziom swoich możliwości oraz wie kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów. K_K03 K2; rozumie znaczenie stylów uczenia w skutecznym porozumiewaniu się i aktywnym słuchaniu. K_K05 K3; współpracuje podczas pracy w grupie i parze. K_K06 K4; podczas realizacji zaplanowanych zadań bierze odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych. K_K10 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna, analiza przypadków, symulacje, film, pokaz, metody realizacji zadań; odtwórcze, usamodzielniające, twórcze |
Skrócony opis: |
Wskazane zostaną role zawodowe wychowania do kultury fizycznej na rzecz zdrowia, style uczenia i kierowania pracą, prakseologiczny model postępowania metodycznego. Studenci nabędą wiedzę o budowie programu i jednostki metodycznej gimnastyki korekcyjnej lub kompensacyjnej, oraz na temat obserwacji efektów, analiza skuteczności, wnioskowania i wprowadzania zmian. Poznają zasady edukacji, metod nauczania, wychowania, realizacji zadań, zdobywania i przekazywania wiadomości. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń. Wykłady mają za zadanie wyjaśnić współczesne kierunki dydaktyki gimnastyki korekcyjnej kompensacyjnej w perspektywie personalistycznej kultury fizycznej. Rodzaje planów. Poznanie znaczenia motywacji w procesie edukacyjnym metodyki gimnastyki korekcyjnej z punktu widzenia umiejętności postrzegania aktów ruchowych w ujęciu rozwojowym warunkującym efektywność procesu korygowania i usprawniania na etapach rozwoju ontogenetycznego i kinezjologicznego. Wskazane zostaną role zawodowe wychowania do kultury fizycznej na rzecz zdrowia, style uczenia i kierowania pracą, prakseologiczny model postępowania metodycznego. Studenci nabędą wiedzę o budowie programu i jednostki metodycznej gimnastyki korekcyjnej lub kompensacyjnej, oraz na temat obserwacji efektów, analiza skuteczności, wnioskowania i wprowadzania zmian. Poznają zasady edukacji, metod nauczania, wychowania, realizacji zadań, zdobywania i przekazywania wiadomości. Ćwiczenia poświęcone są nabywaniu niezbędnych umiejętności dydaktycznych; - stosowania stylu uczenia w zależności od sytuacji edukacyjnej; - analizy wyników diagnozy i formułowania celów pracy przydatnych w tworzeniu programu rocznego dla grupy oraz planowaniu jednostki metodycznej; - tworzenia w zespołach rocznego, ramowego programu gimnastyki korekcyjnej lub kompensacyjnej; - formułowania celów operacyjnych do wybranego zadania z uwzględnieniem etapu nauczania i udział w dyskusji o uzyskanych efektach; - rozpoznawania i stosowania podczas planowania i realizacji metod nauczania ruchu, realizacji zadań, wychowania, kształtowania osobowości oraz przekazywania wiadomości, a także ich rodzajów i możliwości zastosowania; - nabycia umiejętności planowania jednostki metodycznej w oparciu o toki zajęć gimnastyki korekcyjnej i kompensacyjnej, modyfikowania toków zajęć w zależności od potrzeb grypy i warunków środowiskowych.; - dostrzegania znaczenia metod realizacji zadań w procesie pobudzania aktywności wewnętrznej i samodzielności na rzecz dbałości o postawę ciała zdrowie; - przygotowania się do samodzielnej analizy jednostki dydaktycznej z punktu widzenia założeń metodycznych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kasperczyk T.; Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, KASPER, Kraków 2004. 2. Śmiglewska M., Lewandowski A. Sarwińska J. (red.); O procesie nauczania ruchu. Wybrane zagadnienia metodyki edukacji fizycznej, OW MW, Bydgoszcz 2015. 3. Cieślicka M. Śmiglewska M. Szark-Eckard M.; Korygowanie wad postawy ciała poprzez zabawy w wodzie, W UKW, Bydgoszcz 2011. Literatura uzupełniająca: 1. Kostencka A. Śmiglewska M. Szark-Eckard M., (red); Edukacja zdrowotna w wychowaniu fizycznym, realizacja podstawy programowej. OW MW, Bydgoszcz 2012. 2. Kruszewski K. (red.); Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. 3. Nowotny J. i wsp.; Edukacja i reedukacja ruchowa. Kasper, Kraków 2003. 4. Śmiglewska M., Lewandowski A.; O procesie nauczania ruchu. OW MW, Bydgoszcz 2009. 5. Śmiglewska M.; Program wychowania fizycznego. Klasy IV-VI, szkoła podstawowa. Toruń, Bea-Bleja 1999. 6. Śmiglewska M.; Diagnozowanie i wspomaganie rozwoju koordynacyjnych zdolności motorycznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. OW MW Bydgoszcz 2019. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania poszczególnych efektów kształcenia i kryterium zaliczenia przedmiotu w formie zdalnej. Wykłady: K_W03 egzamin pisemny, pytania otwarte do poszczególnych zagadnień; W1,W2,W3,U1, – ocena pozytywna (minimum 6 odpowiedzi i refleksja końcowa) od 59 punktów. Ćwiczenia; K_U05, K_U07, K_U10, zaliczenie; U2,U2,U3, U4,U5 – na podstawie autorskiego projektu zajęć korygowania postawy ciała; od 59 punktów Obserwacja przedłużona ; zaliczenie; K1,K2, - ocena pozytywna od 59 punktów -samoocena umiejętności pracy z druga osobą (od 25 punktów) - portfolio (od 30 punktów) - udział w dyskusji (od 14 punktów) Suma uzyskanych punktów ocena <59 niedostateczny 59-68 dostateczny 69-76 dostateczny plus 77-84 dobry 85-89 dobry plus 90 - 100 bardzo dobry |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosława Śmiglewska | |
Prowadzący grup: | Mirosława Śmiglewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosława Śmiglewska | |
Prowadzący grup: | Mirosława Śmiglewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.