Zabawy i gry ruchowe w korektywie i kompensacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-SIW-M6-ZG-3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(1014) Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
|
Nazwa przedmiotu: | Zabawy i gry ruchowe w korektywie i kompensacji |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak przeciwskazań do ćwiczeń ruchowych, dobry stan zdrowia i ogólnej sprawności fizycznej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w ćwiczeniach – 30 - konsultacje z nauczycielem akademickim- 5 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do ćwiczeń – 10 - czytanie literatury- 10 - opracowanie scenariusza zajęć- 14 - przygotowanie do zaliczenia praktycznego - 10 Łącznie: 75 godz.(3 pkt.ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1- zna różne rodzaje zabaw i gier ruchowych oraz wie jak je wykorzystywać i modyfikować w zależności od wybranych czynników (K_W11) W2 – posiada elementarną wiedzę na temat bezpieczeństwa i organizacji zabaw i gier ruchowych w zajęciach korekcyjnych (K_W11) W3 - zna znaczenie zabaw i gier ruchowych w gimnastyce korekcyjnej oraz rolę w procesie kształcenia i wychowania, w promocji zdrowia i zdrowego stylu życia (K_W11) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1- potrafi wykorzystywać zabawy i gry ruchowe w procesie korygowania wad postawy ciała i kompensacji oraz w nauczania i doskonalenia umiejętności ruchowych i kompetencji społecznych u dzieci o różnym stanie zdrowia i sprawności (K_U07) U2- wykorzystuje odpowiednio dobrane metody, formy i środki dydaktyczne (K_U11) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1- ma świadomość potrzeby ciągłego pogłębiania wiedzy i kompetencji zawodowych (K_K05) K2- ma świadomość bycia odpowiedzialnym za zdrowie i bezpieczeństwo osób uczestniczących w zajęciach, okazuje im szacunek oraz troszczy się o ich dobro (K_K06) |
Metody dydaktyczne: | zajęcia praktyczne, pokaz, metoda naśladowcza ścisła,metoda bezpośredniej celowości ruchu, metoda zabawowo klasyczna, metoda ruchowej ekspresji twórczej, metoda opowieści ruchowej |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Student zdobywa podstawową wiedzę na temat organizacji zajęć, poznaje różne rodzaje zabaw i gier ruchowych oraz wie jak je wykorzystywać i modyfikować w procesie korekcji wad postawy ciała i kompensacji. Posiada umiejętność nauczania czynności ruchowych związanych z kształtowaniem nawyku utrzymania postawy prawidłowej u dzieci w trakcie różnego typu zajęć. Potrafi korygować nieprawidłowości w postawie ciała oraz stosować ćwiczenia o charakterze kompensacyjnym. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: Postawa ciała – prawidłowa i wada postawy. Metody oceny postawy ciała. Rola, organizacja i zasady przeprowadzenia zabawy lub gry ruchowej w zajęciach gimnastyki korekcyjnej. Pozycje wyjściowe i końcowe w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. Sposoby poruszania się. Zabawy ruchowe kształtujące nawyk utrzymywania prawidłowej postawy ciała. Plecy okrągłe: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców okrągłych. Prowadzenie przez studenta zabawy lub gry ruchowej. Plecy wklęsłe: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców wklęsłych. Prowadzenie przez studenta zabawy lub gry ruchowej. Plecy płaskie: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców płaskich. Prowadzenie przez studenta zabawy lub gry ruchowej. Boczne skrzywienia kręgosłupa: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu bocznych skrzywień kręgosłupa. Prowadzenie przez studenta zabawy lub gry ruchowej. Wady kończyn dolnych i stóp: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu wad kończyn dolnych i stóp. Prowadzenie przez studenta zabawy lub gry ruchowej. Opracowanie scenariusza fragmentu zajęć. Test z teorii. Zaliczenie końcowe (zaliczenie z oceną) - średnia ocen cząstkowych za: -prowadzenie przez studenta fragmentu lekcji– zabawy lub gry ruchowej w gimnastyce korekcyjno-kompensacyjnej wraz z opracowaniem przez studenta scenariuisza danego fragmentu zajeć. -test z teorii. Ponadto wymagana jest 100% obecność studenta na zajęciach i aktywne uczestniczenie w zajęciach. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kasperczyk T., Wady postawy ciała. Diagnostyka i leczenie, Kraków 1994. 2. Owczarek S., Atlas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa 1998. 3. Owczarek S., Bondarowicz M., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, KORSO 2017. 4. Romanowska a., Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna. Konspekty zajęć, Wydawnictwo Korepetytor, Płock 2000. 5. Wilczyński J., Korekcja wad postawy człowieka, Wydawnictwo Anthropos, Starachowice 2001. Literatura uzupełniająca: 1. Bronikowski M., Śleboda R., Bronikowska M., Jankowska M., Wychowanie fizyczne poprzez zabawy i gry ruchowe, AWF, Poznań 2007. 2. Kuleczka-Raszewska M., Ćwiczenia korekcyjno-terapeutyczne dla dzieci z wykorzystaniem nietypowych przyborów, Difin, Warszawa 2019. 3. Stawczyk Z., Ćwiczenia ogólnorozwojowe, AWF, Poznań 2001. 4. Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 1995. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest 100% obecności, aktywne uczestniczenie w zajęciach, opracowanie scenariusza zajęć, poprowadzenie fragmentu zajęć oraz pozytywna ocena z testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną. Efekty kształcenia zostaną sprawdzone poprzez: - obserwację aktywności studenta podczas zajęć oraz podczas prowadzenia przez studenta fragmentu lekcji zabaw i gier ruchowych - W1, W2, U1, U2, K1, K2 - opracowanie rzez studenta scenariusza zajęć - W1, W2, U1, U2 - napisanie przez studenta testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną - W1, W2, W3, U1, U2, |
Praktyki zawodowe: |
„nie dotyczy” |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kola-Jankowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kola-Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Student zdobywa podstawową wiedzę na temat organizacji zajęć, poznaje różne rodzaje zabaw i gier ruchowych oraz wie jak je wykorzystywać i modyfikować. Posiada umiejętność nauczania czynności ruchowych związanych z kształtowaniem nawyku utrzymania postawy prawidłowej u dzieci w trakcie różnego typu zajęć. Potrafi korygować nieprawidłowości w postawie ciała oraz stosować ćwiczenia o charakterze kompensacyjnym. |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: Postawa ciała – prawidłowa i wada postawy. Metody oceny postawy ciała. Rola, organizacja i zasady przeprowadzenia zabawy lub gry ruchowej w zajęciach gimnastyki korekcyjnej. Pozycje wyjściowe i końcowe w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. Sposoby poruszania się. Zabawy ruchowe kształtujące nawyk utrzymywania prawidłowej postawy ciała. Plecy okrągłe: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców okrągłych. Poprowadzenie zabawy lub gry ruchowej. Plecy wklęsłe: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców wklęsłych. Poprowadzenie zabawy lub gry ruchowej. Boczne skrzywienia kręgosłupa: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu bocznych skrzywień kręgosłupa. Poprowadzenie zabawy lub gry ruchowej. Wady kończyn dolnych i stóp: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu wad kończyn dolnych i stóp. Poprowadzenie zabawy lub gry ruchowej. Opracowanie scenariusza fragmentu zajęć. Joga dla dzieci. Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna z elementami jogi. Test z teorii. Zaliczenie końcowe (zaliczenie z oceną) - średnia ocen cząstkowych za: -prowadzenie przez studenta fragmentu lekcji– zabawy lub gry ruchowej w gimnastyce korekcyjno-kompensacyjnej wraz z opracowaniem przez studenta scenariusza danego fragmentu zajeć, -test z teorii. Ponadto wymagana jest 100% obecność studenta na zajęciach i aktywne uczestniczenie w zajęciach. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kasperczyk T., Wady postawy ciała. Diagnostyka i leczenie, Kraków 1994. 2. Owczarek S., Atlas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa 1998. 3. Owczarek S., Bondarowicz M., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, KORSO 2017. 4. Romanowska a., Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna. Konspekty zajęć, Wydawnictwo Korepetytor, Płock 2000. 5. Wilczyński J., Korekcja wad postawy człowieka, Wydawnictwo Anthropos, Starachowice 2001. Literatura uzupełniająca: 1. Bronikowski M., Śleboda R., Bronikowska M., Jankowska M., Wychowanie fizyczne poprzez zabawy i gry ruchowe, AWF, Poznań 2007. 2. Kuleczka-Raszewska M., Ćwiczenia korekcyjno-terapeutyczne dla dzieci z wykorzystaniem nietypowych przyborów, Difin, Warszawa 2019. 3. Stawczyk Z., Ćwiczenia ogólnorozwojowe, AWF, Poznań 2001. 4. Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 1995. |
|
Uwagi: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest 100% obecności, aktywne uczestniczenie w zajęciach, opracowanie scenariusza zajęć, poprowadzenie fragmentu zajęć oraz pozytywna ocena z testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną. Efekty kształcenia zostaną sprawdzone poprzez: - obserwację aktywności studenta podczas zajęć oraz podczas prowadzenia przez studenta fragmentu lekcji zabaw i gier ruchowych - W1, W2, U1, U2, K1, K2 - opracowanie rzez studenta scenariusza zajęć - W1, W2, U1, U2 - napisanie przez studenta testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną - W1, W2, W3, U1, U2, |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kola-Jankowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kola-Jankowska, Kamil Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Student zdobywa podstawową wiedzę na temat organizacji zajęć, poznaje różne rodzaje zabaw i gier ruchowych oraz wie jak je wykorzystywać i modyfikować. Posiada umiejętność nauczania czynności ruchowych związanych z kształtowaniem nawyku utrzymania postawy prawidłowej u dzieci w trakcie różnego typu zajęć. Potrafi korygować nieprawidłowości w postawie ciała oraz stosować ćwiczenia o charakterze kompensacyjnym. |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: Postawa ciała – prawidłowa i wada postawy. Metody oceny postawy ciała. Rola, organizacja i zasady przeprowadzenia zabawy lub gry ruchowej w zajęciach gimnastyki korekcyjnej. Pozycje wyjściowe i końcowe w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. Sposoby poruszania się. Zabawy ruchowe kształtujące nawyk utrzymywania prawidłowej postawy ciała. Plecy okrągłe: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców okrągłych. Poprowadzenie zabawy lub gry ruchowej. Plecy wklęsłe: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców wklęsłych. Poprowadzenie zabawy lub gry ruchowej. Boczne skrzywienia kręgosłupa: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu bocznych skrzywień kręgosłupa. Poprowadzenie zabawy lub gry ruchowej. Wady kończyn dolnych i stóp: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu wad kończyn dolnych i stóp. Poprowadzenie zabawy lub gry ruchowej. Opracowanie scenariusza fragmentu zajęć. Test z teorii. Zaliczenie końcowe (zaliczenie z oceną) - średnia ocen cząstkowych za: -prowadzenie przez studenta fragmentu lekcji– zabawy lub gry ruchowej w gimnastyce korekcyjno-kompensacyjnej wraz z opracowaniem przez studenta scenariusza danego fragmentu zajeć, -test z teorii. Ponadto wymagana jest 100% obecność studenta na zajęciach i aktywne uczestniczenie w zajęciach. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kasperczyk T., Wady postawy ciała. Diagnostyka i leczenie, Kraków 1994. 2. Owczarek S., Atlas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa 1998. 3. Owczarek S., Bondarowicz M., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, KORSO 2017. 4. Romanowska a., Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna. Konspekty zajęć, Wydawnictwo Korepetytor, Płock 2000. 5. Wilczyński J., Korekcja wad postawy człowieka, Wydawnictwo Anthropos, Starachowice 2001. Literatura uzupełniająca: 1. Bronikowski M., Śleboda R., Bronikowska M., Jankowska M., Wychowanie fizyczne poprzez zabawy i gry ruchowe, AWF, Poznań 2007. 2. Kuleczka-Raszewska M., Ćwiczenia korekcyjno-terapeutyczne dla dzieci z wykorzystaniem nietypowych przyborów, Difin, Warszawa 2019. 3. Stawczyk Z., Ćwiczenia ogólnorozwojowe, AWF, Poznań 2001. 4. Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 1995. |
|
Uwagi: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest 100% obecności, aktywne uczestniczenie w zajęciach, opracowanie scenariusza zajęć, poprowadzenie fragmentu zajęć oraz pozytywna ocena z testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną. Efekty kształcenia zostaną sprawdzone poprzez: - obserwację aktywności studenta podczas zajęć oraz podczas prowadzenia przez studenta fragmentu lekcji zabaw i gier ruchowych - W1, W2, U1, U2, K1, K2 - opracowanie rzez studenta scenariusza zajęć - W1, W2, U1, U2 - napisanie przez studenta testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną - W1, W2, W3, U1, U2, |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kola-Jankowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kola-Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Student zdobywa podstawową wiedzę na temat organizacji zajęć, poznaje różne rodzaje zabaw i gier ruchowych oraz wie jak je wykorzystywać i modyfikować. Posiada umiejętność nauczania czynności ruchowych związanych z kształtowaniem nawyku utrzymania postawy prawidłowej u dzieci w trakcie różnego typu zajęć. Potrafi korygować nieprawidłowości w postawie ciała oraz stosować ćwiczenia o charakterze kompensacyjnym. |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: Postawa ciała – prawidłowa i wada postawy. Metody oceny postawy ciała. Rola, organizacja i zasady przeprowadzenia zabawy lub gry ruchowej w zajęciach gimnastyki korekcyjnej. Pozycje wyjściowe i końcowe w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. Sposoby poruszania się. Zabawy ruchowe kształtujące nawyk utrzymywania prawidłowej postawy ciała. Plecy okrągłe: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców okrągłych. Prowadzenie przez studenta zabawy lub gry ruchowej. Plecy wklęsłe: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców wklęsłych. Prowadzenie przez studenta zabawy lub gry ruchowej. Plecy płaskie: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców płaskich. Prowadzenie przez studenta zabawy lub gry ruchowej. Boczne skrzywienia kręgosłupa: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu bocznych skrzywień kręgosłupa. Prowadzenie przez studenta zabawy lub gry ruchowej. Wady kończyn dolnych i stóp: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu wad kończyn dolnych i stóp. Prowadzenie przez studenta zabawy lub gry ruchowej. Opracowanie scenariusza fragmentu zajęć. Test z teorii. Zaliczenie końcowe (zaliczenie z oceną) - średnia ocen cząstkowych za: -prowadzenie przez studenta fragmentu lekcji– zabawy lub gry ruchowej w gimnastyce korekcyjno-kompensacyjnej wraz z opracowaniem przez studenta scenariusza danego fragmentu zajeć, -test z teorii. Ponadto wymagana jest 100% obecność studenta na zajęciach i aktywne uczestniczenie w zajęciach. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kasperczyk T., Wady postawy ciała. Diagnostyka i leczenie, Kraków 1994. 2. Owczarek S., Atlas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa 1998. 3. Owczarek S., Bondarowicz M., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, KORSO 2017. 4. Romanowska a., Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna. Konspekty zajęć, Wydawnictwo Korepetytor, Płock 2000. 5. Wilczyński J., Korekcja wad postawy człowieka, Wydawnictwo Anthropos, Starachowice 2001. Literatura uzupełniająca: 1. Bronikowski M., Śleboda R., Bronikowska M., Jankowska M., Wychowanie fizyczne poprzez zabawy i gry ruchowe, AWF, Poznań 2007. 2. Kuleczka-Raszewska M., Ćwiczenia korekcyjno-terapeutyczne dla dzieci z wykorzystaniem nietypowych przyborów, Difin, Warszawa 2019. 3. Stawczyk Z., Ćwiczenia ogólnorozwojowe, AWF, Poznań 2001. 4. Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 1995. |
|
Uwagi: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest 100% obecności, aktywne uczestniczenie w zajęciach, opracowanie scenariusza zajęć, poprowadzenie fragmentu zajęć oraz pozytywna ocena z testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną. Efekty kształcenia zostaną sprawdzone poprzez: - obserwację aktywności studenta podczas zajęć oraz podczas prowadzenia przez studenta fragmentu lekcji zabaw i gier ruchowych - W1, W2, U1, U2, K1, K2 - opracowanie rzez studenta scenariusza zajęć - W1, W2, U1, U2 - napisanie przez studenta testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną - W1, W2, W3, U1, U2, |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.