Zabawy i gry ruchowe w korektywie i kompensacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-SIW-M6-ZG-3-S1 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(1014) Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Zabawy i gry ruchowe w korektywie i kompensacji | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Brak przeciwskazań do ćwiczeń ruchowych, dobry stan zdrowia i ogólnej sprawności fizycznej |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w ćwiczeniach – 30 - konsultacje z nauczycielem akademickim- 5 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do ćwiczeń – 10 - czytanie literatury- 10 - opracowanie scenariusza zajęć- 14 - przygotowanie do zaliczenia praktycznego - 10 Łącznie: 75 godz.(3 pkt.ECTS) |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1- zna różne rodzaje zabaw i gier ruchowych oraz wie jak je wykorzystywać i modyfikować w zależności od wybranych czynników (K_W11) W2 – posiada elementarną wiedzę na temat bezpieczeństwa i organizacji zajęć zabaw i gier ruchowych (K_W11) W3 - zna znaczenie zabaw i gier ruchowych w procesie kształcenia i wychowania oraz w promocji zdrowia i zdrowego stylu życia (K_W11) |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1- potrafi wykorzystywać zabawy i gry ruchowe w procesie nauczania i doskonalenia umiejętności ruchowych i kompetencji społecznych ludzi w różnym i o różnym stanie zdrowia i sprawności (K_U07) U2- wykorzystuje odpowiednio dobrane metody, formy i środki dydaktyczne (K_U11) |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1- ma świadomość potrzeby ciągłego pogłębiania wiedzy i kompetencji zawodowych (K_K05) K2- ma świadomość bycia odpowiedzialnym za zdrowie i bezpieczeństwo osób uczestniczących w zajęciach, okazuje im szacunek oraz troszczy się o ich dobro (K_K06) |
||
Metody dydaktyczne: | zajęcia praktyczne, pokaz, metoda naśladowcza ścisła,metoda bezpośredniej celowości ruchu, metoda zabawowo klasyczna, metoda ruchowej ekspresji twórczej, metoda opowieści ruchowej, prezentacja multimedialna. |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
||
Skrócony opis: |
Student zdobywa podstawową wiedzę na temat organizacji zajęć, poznaje różne rodzaje zabaw i gier ruchowych oraz wie jak je wykorzystywać i modyfikować. Posiada umiejętność nauczania czynności ruchowych związanych z kształtowaniem nawyku utrzymania postawy prawidłowej u dzieci w trakcie różnego typu zajęć. Potrafi korygować nieprawidłowości w postawie ciała oraz stosować ćwiczenia o charakterze kompensacyjnym. |
||
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: 1.Rola zabaw i gier ruchowych w gimnastyce korekcyjnej 2. Organizacja i zasady przeprowadzenia zabawy lub gry ruchowej w zajęciach gimnastyki korekcyjnej 3. Metody oceny wad postawy 4. Pozycje wyjściowe i końcowe w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych 5. Nauka prawidłowo stania, chodzenia, siedzenia i leżenia. Sposoby poruszania się 6. Skolioza: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. 7. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu bocznych skrzywień kręgosłupa 8. Plecy okrągłe: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego 9. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców okrągłych 10. Plecy wklęsłe: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego 11. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców wklęsłych 12.Wady kończyn dolnych i stóp: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego 13. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu wad kończyn dolnych i stóp 14. Gimnastyka korekcyjna z elementami jogi 15. Zaliczenie z oceną ( średnia ocen cząstkowych za poszczególne elementy zajęć - pokaz studenta, konspekt, aktywność i obecność, test) |
||
Literatura: |
1. Owczarek S., Bondarowicz M., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, Drukarnia Wydawnictwa Arka, 2017. 2. Kutzner-Kozińska M., Wlaźnik K., Gimnastyka korekcyjna dla dzieci 6-10 letnich, WSiP, Warszawa 1995. 3. Kutzner-Kozińska M., Korekcja wad postawy, WSiP, Warszawa1 986. 4. Kuleczka-Raszewska M., Ćwiczenia korekcyjno-terapeutyczne dla dzieci z wykorzystaniem nietypowych przyborów, Difin, 2019. 5. Owczarek S., Atlas ćwiczeń korekcyjnych, 2016 6. Romanowska a., Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna. Konspekty zajęć, Wydawnictwo Korepetytor, Płock 2000. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest 100% obecności, aktywne uczestniczenie w zajęciach, opracowanie scenariusza zajęć, poprowadzenie fragmentu zajęć oraz pozytywna ocena z testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną. Efekty kształcenia zostaną sprawdzone poprzez: - obserwację aktywności studenta podczas zajęć oraz podczas prowadzenia przez studenta fragmentu lekcji zabaw i gier ruchowych - W1, W2, U1, U2, K1, K2 - opracowanie rzez studenta scenariusza zajęć - W1, W2, U1, U2 - napisanie przez studenta testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną - W1, W2, W3, U1, U2, |
||
Praktyki zawodowe: |
„nie dotyczy” |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Ostrowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Ostrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Student zdobywa podstawową wiedzę na temat organizacji zajęć, poznaje różne rodzaje zabaw i gier ruchowych oraz wie jak je wykorzystywać i modyfikować. Posiada umiejętność nauczania czynności ruchowych związanych z kształtowaniem nawyku utrzymania postawy prawidłowej u dzieci w trakcie różnego typu zajęć. Potrafi korygować nieprawidłowości w postawie ciała oraz stosować ćwiczenia o charakterze kompensacyjnym. | |
Pełny opis: |
1.Rola zabaw i gier ruchowych w gimnastyce korekcyjnej 2. Organizacja i zasady przeprowadzenia zabawy lub gry ruchowej w zajęciach gimnastyki korekcyjnej 3. Metody oceny wad postawy 4. Pozycje wyjściowe i końcowe w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych 5. Nauka prawidłowo stania, chodzenia, siedzenia i leżenia. Sposoby poruszania się 6. Skolioza: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. 7. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu bocznych skrzywień kręgosłupa 8. Plecy okrągłe: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego 9. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców okrągłych 10. Plecy wklęsłe: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego 11. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców wklęsłych 12.Wady kończyn dolnych i stóp: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego 13. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu wad kończyn dolnych i stóp 14. Gimnastyka korekcyjna z elementami jogi 15. Gry ruchowe w korekcji wybranych wad postawy | |
Literatura: |
literatura podstawowa: 1. Owczarek S., Bondarowicz M., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, Drukarnia Wydawnictwa Arka, 2017. 2. Kutzner-Kozińska M., Wlaźnik K., Gimnastyka korekcyjna dla dzieci 6-10 letnich, WSiP, Warszawa 1995. 3. Kutzner-Kozińska M., Korekcja wad postawy, WSiP, Warszawa1986. 4. Kuleczka-Raszewska M., Ćwiczenia korekcyjno-terapeutyczne dla dzieci z wykorzystaniem nietypowych przyborów, Difin, 2019. Literatura uzupełniajaca: 5. Owczarek S., Atlas ćwiczeń korekcyjnych, 2016 6. Romanowska a., Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna. Konspekty zajęć, Wydawnictwo Korepetytor, Płock 2000. | |
Uwagi: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest 100% obecności, aktywne uczestniczenie w zajęciach, opracowanie scenariusza zajęć, poprowadzenie fragmentu zajęć oraz pozytywna ocena z testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną. Efekty kształcenia zostaną sprawdzone poprzez: - obserwację aktywności studenta podczas zajęć oraz podczas prowadzenia przez studenta fragmentu lekcji zabaw i gier ruchowych - W1, W2, U1, U2, K1, K2 - opracowanie rzez studenta scenariusza zajęć - W1, W2, U1, U2 - napisanie przez studenta testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną - W1, W2, W3, U1, U2, |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Ostrowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Ostrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Student zdobywa podstawową wiedzę na temat organizacji zajęć, poznaje różne rodzaje zabaw i gier ruchowych oraz wie jak je wykorzystywać i modyfikować. Posiada umiejętność nauczania czynności ruchowych związanych z kształtowaniem nawyku utrzymania postawy prawidłowej u dzieci w trakcie różnego typu zajęć. Potrafi korygować nieprawidłowości w postawie ciała oraz stosować ćwiczenia o charakterze kompensacyjnym. | |
Pełny opis: |
1.Rola zabaw i gier ruchowych w gimnastyce korekcyjnej 2. Organizacja i zasady przeprowadzenia zabawy lub gry ruchowej w zajęciach gimnastyki korekcyjnej 3. Metody oceny wad postawy 4. Pozycje wyjściowe i końcowe w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych 5. Nauka prawidłowo stania, chodzenia, siedzenia i leżenia. Sposoby poruszania się 6. Skolioza: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. 7. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu bocznych skrzywień kręgosłupa 8. Plecy okrągłe: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego 9. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców okrągłych 10. Plecy wklęsłe: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego 11. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców wklęsłych 12.Wady kończyn dolnych i stóp: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego 13. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu wad kończyn dolnych i stóp 14. Gimnastyka korekcyjna z elementami jogi 15. Gry ruchowe w korekcji wybranych wad postawy | |
Literatura: |
literatura podstawowa: 1. Owczarek S., Bondarowicz M., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, Drukarnia Wydawnictwa Arka, 2017. 2. Kutzner-Kozińska M., Wlaźnik K., Gimnastyka korekcyjna dla dzieci 6-10 letnich, WSiP, Warszawa 1995. 3. Kutzner-Kozińska M., Korekcja wad postawy, WSiP, Warszawa1986. 4. Kuleczka-Raszewska M., Ćwiczenia korekcyjno-terapeutyczne dla dzieci z wykorzystaniem nietypowych przyborów, Difin, 2019. Literatura uzupełniajaca: 5. Owczarek S., Atlas ćwiczeń korekcyjnych, 2016 6. Romanowska a., Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna. Konspekty zajęć, Wydawnictwo Korepetytor, Płock 2000. | |
Uwagi: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest 100% obecności, aktywne uczestniczenie w zajęciach, opracowanie scenariusza zajęć, poprowadzenie fragmentu zajęć oraz pozytywna ocena z testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną. Efekty kształcenia zostaną sprawdzone poprzez: - obserwację aktywności studenta podczas zajęć oraz podczas prowadzenia przez studenta fragmentu lekcji zabaw i gier ruchowych - W1, W2, U1, U2, K1, K2 - opracowanie rzez studenta scenariusza zajęć - W1, W2, U1, U2 - napisanie przez studenta testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną - W1, W2, W3, U1, U2, |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.