Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zabawy i gry ruchowe w korektywie i kompensacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-SIW-M6-ZG-3-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (1014) Nauki o sporcie i kulturze fizycznej Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zabawy i gry ruchowe w korektywie i kompensacji
Jednostka: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak przeciwskazań do ćwiczeń ruchowych, dobry stan zdrowia

i ogólnej sprawności fizycznej


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):

- udział w ćwiczeniach – 30

- konsultacje z nauczycielem akademickim- 5


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):

- przygotowanie do ćwiczeń – 10

- czytanie literatury- 10

- opracowanie scenariusza zajęć- 14

- przygotowanie do zaliczenia praktycznego - 10


Łącznie: 75 godz.(3 pkt.ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

W1- zna różne rodzaje zabaw i gier ruchowych oraz wie jak je wykorzystywać i modyfikować w zależności od wybranych czynników (K_W11)

W2 – posiada elementarną wiedzę na temat bezpieczeństwa

i organizacji zabaw i gier ruchowych w zajęciach korekcyjnych (K_W11)

W3 - zna znaczenie zabaw i gier ruchowych w gimnastyce korekcyjnej oraz rolę w procesie kształcenia i wychowania, w promocji zdrowia i zdrowego stylu życia (K_W11)


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

U1- potrafi wykorzystywać zabawy i gry ruchowe w procesie korygowania wad postawy ciała i kompensacji oraz w nauczania i doskonalenia umiejętności ruchowych i kompetencji społecznych u dzieci o różnym stanie zdrowia i sprawności (K_U07)

U2- wykorzystuje odpowiednio dobrane metody, formy i środki dydaktyczne (K_U11)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

K1- ma świadomość potrzeby ciągłego pogłębiania wiedzy

i kompetencji zawodowych (K_K05)

K2- ma świadomość bycia odpowiedzialnym za zdrowie

i bezpieczeństwo osób uczestniczących w zajęciach, okazuje im szacunek oraz troszczy się o ich dobro (K_K06)


Metody dydaktyczne:

zajęcia praktyczne, pokaz, metoda naśladowcza ścisła,metoda bezpośredniej celowości ruchu, metoda zabawowo klasyczna, metoda ruchowej ekspresji twórczej, metoda opowieści ruchowej

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- obserwacji

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody integracyjne
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie

Skrócony opis:

Student zdobywa podstawową wiedzę na temat organizacji zajęć, poznaje różne rodzaje zabaw i gier ruchowych oraz wie jak je wykorzystywać i modyfikować w procesie korekcji wad postawy ciała i kompensacji. Posiada umiejętność nauczania czynności ruchowych związanych z kształtowaniem nawyku utrzymania postawy prawidłowej u dzieci w trakcie różnego typu zajęć. Potrafi korygować nieprawidłowości w postawie ciała oraz stosować ćwiczenia o charakterze kompensacyjnym.

Pełny opis:

Tematyka zajęć:

Postawa ciała – prawidłowa i wada postawy. Metody oceny postawy ciała.

Rola, organizacja i zasady przeprowadzenia zabawy lub gry ruchowej w zajęciach gimnastyki korekcyjnej.

Pozycje wyjściowe i końcowe w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. Sposoby poruszania się. Zabawy ruchowe kształtujące nawyk utrzymywania prawidłowej postawy ciała.

Plecy okrągłe: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców okrągłych. Prowadzenie przez studenta zabawy lub gry ruchowej.

Plecy wklęsłe: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców wklęsłych. Prowadzenie przez studenta zabawy lub gry ruchowej.

Plecy płaskie: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców płaskich. Prowadzenie przez studenta zabawy lub gry ruchowej.

Boczne skrzywienia kręgosłupa: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu bocznych skrzywień kręgosłupa. Prowadzenie przez studenta zabawy lub gry ruchowej.

Wady kończyn dolnych i stóp: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu wad kończyn dolnych i stóp. Prowadzenie przez studenta zabawy lub gry ruchowej.

Opracowanie scenariusza fragmentu zajęć.

Test z teorii.

Zaliczenie końcowe (zaliczenie z oceną) - średnia ocen cząstkowych za:

-prowadzenie przez studenta fragmentu lekcji– zabawy lub gry ruchowej w gimnastyce korekcyjno-kompensacyjnej wraz z opracowaniem przez studenta scenariuisza danego fragmentu zajeć.

-test z teorii.

Ponadto wymagana jest 100% obecność studenta na zajęciach i aktywne uczestniczenie w zajęciach.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kasperczyk T., Wady postawy ciała. Diagnostyka i leczenie, Kraków 1994.

2. Owczarek S., Atlas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa 1998.

3. Owczarek S., Bondarowicz M., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, KORSO 2017.

4. Romanowska a., Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna. Konspekty zajęć, Wydawnictwo Korepetytor, Płock 2000.

5. Wilczyński J., Korekcja wad postawy człowieka, Wydawnictwo Anthropos, Starachowice 2001.

Literatura uzupełniająca:

1. Bronikowski M., Śleboda R., Bronikowska M., Jankowska M., Wychowanie fizyczne poprzez zabawy i gry ruchowe, AWF, Poznań 2007.

2. Kuleczka-Raszewska M., Ćwiczenia korekcyjno-terapeutyczne dla dzieci z wykorzystaniem nietypowych przyborów, Difin, Warszawa 2019.

3. Stawczyk Z., Ćwiczenia ogólnorozwojowe, AWF, Poznań 2001.

4. Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 1995.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest 100% obecności, aktywne uczestniczenie w zajęciach, opracowanie scenariusza zajęć, poprowadzenie fragmentu zajęć oraz pozytywna ocena z testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną.

Efekty kształcenia zostaną sprawdzone poprzez:

- obserwację aktywności studenta podczas zajęć oraz podczas prowadzenia przez studenta fragmentu lekcji zabaw i gier ruchowych - W1, W2, U1, U2, K1, K2

- opracowanie rzez studenta scenariusza zajęć - W1, W2, U1, U2

- napisanie przez studenta testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną - W1, W2, W3, U1, U2,

Praktyki zawodowe:

„nie dotyczy”

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Kola-Jankowska
Prowadzący grup: Magdalena Kola-Jankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Student zdobywa podstawową wiedzę na temat organizacji zajęć, poznaje różne rodzaje zabaw i gier ruchowych oraz wie jak je wykorzystywać i modyfikować. Posiada umiejętność nauczania czynności ruchowych związanych z kształtowaniem nawyku utrzymania postawy prawidłowej u dzieci w trakcie różnego typu zajęć. Potrafi korygować nieprawidłowości w postawie ciała oraz stosować ćwiczenia o charakterze kompensacyjnym.

Pełny opis:

Tematyka zajęć:

Postawa ciała – prawidłowa i wada postawy. Metody oceny postawy ciała.

Rola, organizacja i zasady przeprowadzenia zabawy lub gry ruchowej w zajęciach gimnastyki korekcyjnej.

Pozycje wyjściowe i końcowe w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. Sposoby poruszania się. Zabawy ruchowe kształtujące nawyk utrzymywania prawidłowej postawy ciała.

Plecy okrągłe: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców okrągłych. Poprowadzenie zabawy lub gry ruchowej.

Plecy wklęsłe: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców wklęsłych. Poprowadzenie zabawy lub gry ruchowej.

Boczne skrzywienia kręgosłupa: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu bocznych skrzywień kręgosłupa. Poprowadzenie zabawy lub gry ruchowej.

Wady kończyn dolnych i stóp: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu wad kończyn dolnych i stóp. Poprowadzenie zabawy lub gry ruchowej.

Opracowanie scenariusza fragmentu zajęć.

Joga dla dzieci. Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna z elementami jogi.

Test z teorii.

Zaliczenie końcowe (zaliczenie z oceną) - średnia ocen cząstkowych za:

-prowadzenie przez studenta fragmentu lekcji– zabawy lub gry ruchowej w gimnastyce korekcyjno-kompensacyjnej wraz z opracowaniem przez studenta scenariusza danego fragmentu zajeć,

-test z teorii.

Ponadto wymagana jest 100% obecność studenta na zajęciach i aktywne uczestniczenie w zajęciach.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kasperczyk T., Wady postawy ciała. Diagnostyka i leczenie, Kraków 1994.

2. Owczarek S., Atlas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa 1998.

3. Owczarek S., Bondarowicz M., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, KORSO 2017.

4. Romanowska a., Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna. Konspekty zajęć, Wydawnictwo Korepetytor, Płock 2000.

5. Wilczyński J., Korekcja wad postawy człowieka, Wydawnictwo Anthropos, Starachowice 2001.

Literatura uzupełniająca:

1. Bronikowski M., Śleboda R., Bronikowska M., Jankowska M., Wychowanie fizyczne poprzez zabawy i gry ruchowe, AWF, Poznań 2007.

2. Kuleczka-Raszewska M., Ćwiczenia korekcyjno-terapeutyczne dla dzieci z wykorzystaniem nietypowych przyborów, Difin, Warszawa 2019.

3. Stawczyk Z., Ćwiczenia ogólnorozwojowe, AWF, Poznań 2001.

4. Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 1995.

Uwagi:

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest 100% obecności, aktywne uczestniczenie w zajęciach, opracowanie scenariusza zajęć, poprowadzenie fragmentu zajęć oraz pozytywna ocena z testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną.

Efekty kształcenia zostaną sprawdzone poprzez:

- obserwację aktywności studenta podczas zajęć oraz podczas prowadzenia przez studenta fragmentu lekcji zabaw i gier ruchowych - W1, W2, U1, U2, K1, K2

- opracowanie rzez studenta scenariusza zajęć - W1, W2, U1, U2

- napisanie przez studenta testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną - W1, W2, W3, U1, U2,

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Kola-Jankowska
Prowadzący grup: Magdalena Kola-Jankowska, Kamil Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Student zdobywa podstawową wiedzę na temat organizacji zajęć, poznaje różne rodzaje zabaw i gier ruchowych oraz wie jak je wykorzystywać i modyfikować. Posiada umiejętność nauczania czynności ruchowych związanych z kształtowaniem nawyku utrzymania postawy prawidłowej u dzieci w trakcie różnego typu zajęć. Potrafi korygować nieprawidłowości w postawie ciała oraz stosować ćwiczenia o charakterze kompensacyjnym.

Pełny opis:

Tematyka zajęć:

Postawa ciała – prawidłowa i wada postawy. Metody oceny postawy ciała.

Rola, organizacja i zasady przeprowadzenia zabawy lub gry ruchowej w zajęciach gimnastyki korekcyjnej.

Pozycje wyjściowe i końcowe w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. Sposoby poruszania się. Zabawy ruchowe kształtujące nawyk utrzymywania prawidłowej postawy ciała.

Plecy okrągłe: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców okrągłych. Poprowadzenie zabawy lub gry ruchowej.

Plecy wklęsłe: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców wklęsłych. Poprowadzenie zabawy lub gry ruchowej.

Boczne skrzywienia kręgosłupa: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu bocznych skrzywień kręgosłupa. Poprowadzenie zabawy lub gry ruchowej.

Wady kończyn dolnych i stóp: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu wad kończyn dolnych i stóp. Poprowadzenie zabawy lub gry ruchowej.

Opracowanie scenariusza fragmentu zajęć.

Test z teorii.

Zaliczenie końcowe (zaliczenie z oceną) - średnia ocen cząstkowych za:

-prowadzenie przez studenta fragmentu lekcji– zabawy lub gry ruchowej w gimnastyce korekcyjno-kompensacyjnej wraz z opracowaniem przez studenta scenariusza danego fragmentu zajeć,

-test z teorii.

Ponadto wymagana jest 100% obecność studenta na zajęciach i aktywne uczestniczenie w zajęciach.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kasperczyk T., Wady postawy ciała. Diagnostyka i leczenie, Kraków 1994.

2. Owczarek S., Atlas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa 1998.

3. Owczarek S., Bondarowicz M., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, KORSO 2017.

4. Romanowska a., Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna. Konspekty zajęć, Wydawnictwo Korepetytor, Płock 2000.

5. Wilczyński J., Korekcja wad postawy człowieka, Wydawnictwo Anthropos, Starachowice 2001.

Literatura uzupełniająca:

1. Bronikowski M., Śleboda R., Bronikowska M., Jankowska M., Wychowanie fizyczne poprzez zabawy i gry ruchowe, AWF, Poznań 2007.

2. Kuleczka-Raszewska M., Ćwiczenia korekcyjno-terapeutyczne dla dzieci z wykorzystaniem nietypowych przyborów, Difin, Warszawa 2019.

3. Stawczyk Z., Ćwiczenia ogólnorozwojowe, AWF, Poznań 2001.

4. Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 1995.

Uwagi:

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest 100% obecności, aktywne uczestniczenie w zajęciach, opracowanie scenariusza zajęć, poprowadzenie fragmentu zajęć oraz pozytywna ocena z testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną.

Efekty kształcenia zostaną sprawdzone poprzez:

- obserwację aktywności studenta podczas zajęć oraz podczas prowadzenia przez studenta fragmentu lekcji zabaw i gier ruchowych - W1, W2, U1, U2, K1, K2

- opracowanie rzez studenta scenariusza zajęć - W1, W2, U1, U2

- napisanie przez studenta testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną - W1, W2, W3, U1, U2,

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Kola-Jankowska
Prowadzący grup: Magdalena Kola-Jankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Student zdobywa podstawową wiedzę na temat organizacji zajęć, poznaje różne rodzaje zabaw i gier ruchowych oraz wie jak je wykorzystywać i modyfikować. Posiada umiejętność nauczania czynności ruchowych związanych z kształtowaniem nawyku utrzymania postawy prawidłowej u dzieci w trakcie różnego typu zajęć. Potrafi korygować nieprawidłowości w postawie ciała oraz stosować ćwiczenia o charakterze kompensacyjnym.

Pełny opis:

Tematyka zajęć:

Postawa ciała – prawidłowa i wada postawy. Metody oceny postawy ciała.

Rola, organizacja i zasady przeprowadzenia zabawy lub gry ruchowej w zajęciach gimnastyki korekcyjnej.

Pozycje wyjściowe i końcowe w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. Sposoby poruszania się. Zabawy ruchowe kształtujące nawyk utrzymywania prawidłowej postawy ciała.

Plecy okrągłe: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców okrągłych. Prowadzenie przez studenta zabawy lub gry ruchowej.

Plecy wklęsłe: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców wklęsłych. Prowadzenie przez studenta zabawy lub gry ruchowej.

Plecy płaskie: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu pleców płaskich. Prowadzenie przez studenta zabawy lub gry ruchowej.

Boczne skrzywienia kręgosłupa: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu bocznych skrzywień kręgosłupa. Prowadzenie przez studenta zabawy lub gry ruchowej.

Wady kończyn dolnych i stóp: Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego. Zabawy i gry ruchowe w korygowaniu wad kończyn dolnych i stóp. Prowadzenie przez studenta zabawy lub gry ruchowej.

Opracowanie scenariusza fragmentu zajęć.

Test z teorii.

Zaliczenie końcowe (zaliczenie z oceną) - średnia ocen cząstkowych za:

-prowadzenie przez studenta fragmentu lekcji– zabawy lub gry ruchowej w gimnastyce korekcyjno-kompensacyjnej wraz z opracowaniem przez studenta scenariusza danego fragmentu zajeć,

-test z teorii.

Ponadto wymagana jest 100% obecność studenta na zajęciach i aktywne uczestniczenie w zajęciach.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kasperczyk T., Wady postawy ciała. Diagnostyka i leczenie, Kraków 1994.

2. Owczarek S., Atlas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa 1998.

3. Owczarek S., Bondarowicz M., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, KORSO 2017.

4. Romanowska a., Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna. Konspekty zajęć, Wydawnictwo Korepetytor, Płock 2000.

5. Wilczyński J., Korekcja wad postawy człowieka, Wydawnictwo Anthropos, Starachowice 2001.

Literatura uzupełniająca:

1. Bronikowski M., Śleboda R., Bronikowska M., Jankowska M., Wychowanie fizyczne poprzez zabawy i gry ruchowe, AWF, Poznań 2007.

2. Kuleczka-Raszewska M., Ćwiczenia korekcyjno-terapeutyczne dla dzieci z wykorzystaniem nietypowych przyborów, Difin, Warszawa 2019.

3. Stawczyk Z., Ćwiczenia ogólnorozwojowe, AWF, Poznań 2001.

4. Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 1995.

Uwagi:

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest 100% obecności, aktywne uczestniczenie w zajęciach, opracowanie scenariusza zajęć, poprowadzenie fragmentu zajęć oraz pozytywna ocena z testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną.

Efekty kształcenia zostaną sprawdzone poprzez:

- obserwację aktywności studenta podczas zajęć oraz podczas prowadzenia przez studenta fragmentu lekcji zabaw i gier ruchowych - W1, W2, U1, U2, K1, K2

- opracowanie rzez studenta scenariusza zajęć - W1, W2, U1, U2

- napisanie przez studenta testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną - W1, W2, W3, U1, U2,

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)