Metodologia badań w kulturze fizycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-SIW-MB-1-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(1014) Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań w kulturze fizycznej |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podczas zajęć jest wykorzystywana wiedza z zakresu nauk o kulturze fizycznej, anatomii człowieka, biochemii oraz fizjologii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): np. - udział w wykładach - 15 - udział w ćwiczeniach – 15 - konsultacje z nauczycielem akademickim- 1 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): np. - przygotowanie do wykładu- 5 - przygotowanie do ćwiczeń – 5 - przygotowanie do egzaminu- 10 - przygotowanie do kolokwium - 5 Łącznie: 56 godz. 2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: - zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe dotyczące kultury fizycznej, oraz metodologię badań w kulturze fizycznej - K_W06, K_W13 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi identyfikować problemy w obszarze kultury fizycznej oraz projektować badnia w tym obszarze - K_U7, K_U13 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: jest świadomy postępowania zgodnie z zasadami etyki - K_K10 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Seminaria: dyskusja dydaktyczna, analiza przypadków, film, pokaz - prezentacja. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i procedurami dotyczącymi organizacji i prowadzenia badań naukowych oraz zdobycie umiejętności wykorzystania ich w praktyce. |
Pełny opis: |
Metodologiczne podstawy badań w obszarze kultury fizycznej (temat pracy, cel pracy, problem badawczy, hipotezy badawcze, zmienne i ich wskaźniki, metody, techniki i narzędzia badawcze, organizacja badań, prezentacja wyników) Etapy badań naukowych prowadzonych w obszarze kultury fizycznej Przykłady raportów z badań społecznych w obszarze kultury fizycznej Zagadnienia dotyczące budowy i struktury pracy empirycznej. Wykłady: 1) Definiowanie i rozumienie podstawowych pojęć związanych z metodologią pracy naukowej 2) Przedstawienie podstawowych typów badań naukowych 3) Omówienie istoty przeprowadzenia badań naukowych 4) Omówienie specyfiki pisania pracy badawczej 5) Opisanie teoretycznych podstaw pracy badawczej 6) Przedstawienie etapów organizacji i prowadzenia badań 7) Omówienie wyników badań oraz przedstawienie wniosków 8) Omówienie struktury pracy badawczej Ćwiczenia: 1) Korzystanie z terminologii związanej z metodologią pisania prac naukowych 2) Definiowanie i analizowanie problemów badawczych 2) Tworzenie narzędzi badawczych 3) Tworzenie struktury pracy badawczej 4) Sporządzenie protokołu z badań 5) Przedstawienie wyników badań oraz wniosków Rozdział 1 System biblioteczno-informacyjny UMK w Toruniu Rozdział 2 Klasyfikacja nauk i metody badawcze Rozdział 3 Typy prac naukowych i ich struktura Rozdział 4 Kolejność pisania pracy Rozdział 5 Techniki i narzędzia badawcze Rozdział 5.1 Metody badań w sporcie wyczynowym na przykładzie sportów walki Rozdział 5.2 Badanie aktywności bioelektrycznej mięśni i siły reakcji podłoża Rozdział 5.3 Niektóre wymagania edytorskie i metodologiczne prac magisterskich realizowanych na seminariach Rozdział 5.4 Narzędzia pomiaru stosowane w dydaktyce sportu Rozdział 5.5 Rodzaje pytań w badaniach ankietowych i zasady ich formułowania. Przykłady ankiet Rozdział 5.6 Badanie i ocena postawy ciała Rozdział 5.7 Ultradźwiękowy system Zebris do badania postawy ciała i globalnej ruchomości kręgosłupa Rozdział 5.8 Ocena sprawności fizycznej Rozdział 5.9 Badanie stóp Rozdział 5.10 Wybrane metody i techniki badań aktywności fizycznej Rozdział 5.11 Badanie cech morfologicznych, ocena bólu i testy funkcjonalne Rozdział 6 Statystyka - wybrane zagadnienia Rozdział 7 Wykresy, ryciny i inne formy graficzne prezentacji w pracy Rozdział 8 Zalecana problematyka badawcza w zakresie nauk kultury fizycznej i promocji zdrowia |
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Kasperczyk T. Poradnik metodyczny pisania prac i prowadzenia badań naukowych w zakresie nauk kultury fizycznej. Jet. Kraków. 2013. 2. Grabowski H. Wykłady z metodologii badań empirycznych. Dla studentów turystyki i rekreacji. Impuls. Kraków. 2013. Podstawowa: 1. Nowak S. Metodologia badań społecznych. PWN. Warszawa. 2012. 2. Pilch T., Bauman T. Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2010. 3. Siwiński W. Praktyczny poradnik pisania prac dyplomowych w dziedzinie rekreacji i turystyki. Wyd. WSHIG - PSNARIT, Poznań 2010. 4. Siwiński W., Tauber R.D. Metodologia badań naukowych. Wyd. WSHiG, Poznań 2006. 5. Węglińska M. Jak pisać pracę magisterską? Impuls. Kraków. 2004. Uzupełniająca: 1. Brzeziński J. Metodologia badań psychologicznych. Wyd. PWN, Warszawa 2003. 2. Frankfort-Nachmias C, Nachmias D. Metody badawcze w naukach społecznych. Wyd. Zysk i Spółka, Poznań 2001. 3. Czarnecki K.M. Metodologiczne podstawy naukowego rozwoju studentów wyższych szkół zawodowych, Wyd. WSZiM, Sosnowiec 2005. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Wykład kolokwium- W01, U01 Ćwiczenia kolokwium- U01, K01 Podstawą zaliczenia przedmiotu jest: - teoretyczne przygotowanie i odbycie seminariów, ocena w zakresie 2-5 punktów każde zajęcia. Opuszczenie zajęć wymaga indywidualnego odrobienia po uprzednim przedstawieniu zwolnienia lekarskiego lub urzędowego; - przedstawienie prezentacji z wybranych wcześniej tematów, ocena w zakresie 2-5 pkt.); - wykazanie opanowania wiedzy teoretycznej i praktycznej na sprawdzianie (kolokwium), ocena w zakresie 2-5 punktów. O końcowej ocenie z przedmiotu decyduje średnia arytmetyczna ocena ze sprawdzianów (kolokwiumów), uzyskanych w czasie semestru, zaliczenie ustne z oceną, zaliczenie ustne z oceną. Co odpowiada Wykład Zaliczenie ustne z oceną z trzech losowanych zagadnień. Określenie poziomu opanowania realizowanych efektów kształcenia odbywa się w formie oceniania podsumowującego semestralny cykl kształcenia w formie sprawdzianu ustnego. Kryteria różnicujące oceny. 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 55-60% - ocena dostateczna (3,0). Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 65-70% - ocena dostateczna plus (3,5). Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-80% - ocena dobra (4,0). Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-90% - ocena dobra plus (4,5). Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 95-100% - ocena bardzo dobra (5,0) Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Ćwiczenia Zaliczenie z oceną z trzech losowanych zagadnień, 2 kolokwiumy poprzedzające z dwóch zagadnień, sprawdzające wiedzę z zakresu realizowanych efektów kształcenia. Określenie poziomu opanowania realizowanych efektów kształcenia odbywa się w formie oceniania podsumowującego semestralny cykl kształcenia w formie sprawdzianu ustnego. Kryteria różnicujące oceny. 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 55-60% - ocena dostateczna (3,0). Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 65-70% - ocena dostateczna plus (3,5). Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-80% - ocena dobra (4,0). Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-90% - ocena dobra plus (4,5). Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 95-100% - ocena bardzo dobra (5,0) Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. |
Praktyki zawodowe: |
brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Hagner-Derengowska, Krzysztof Rubacha | |
Prowadzący grup: | Magdalena Hagner-Derengowska, Krzysztof Rubacha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i procedurami dotyczącymi organizacji i prowadzenia badań naukowych oraz zdobycie umiejętności wykorzystania ich w praktyce. |
|
Pełny opis: |
Metodologiczne podstawy badań w obszarze kultury fizycznej (temat pracy, cel pracy, problem badawczy, hipotezy badawcze, zmienne i ich wskaźniki, metody, techniki i narzędzia badawcze, organizacja badań, prezentacja wyników) Etapy badań naukowych prowadzonych w obszarze kultury fizycznej Przykłady raportów z badań społecznych w obszarze kultury fizycznej Zagadnienia dotyczące budowy i struktury pracy empirycznej. Wykłady: 1) Definiowanie i rozumienie podstawowych pojęć związanych z metodologią pracy naukowej 2) Przedstawienie podstawowych typów badań naukowych 3) Omówienie istoty przeprowadzenia badań naukowych 4) Omówienie specyfiki pisania pracy badawczej 5) Opisanie teoretycznych podstaw pracy badawczej 6) Przedstawienie etapów organizacji i prowadzenia badań 7) Omówienie wyników badań oraz przedstawienie wniosków 8) Omówienie struktury pracy badawczej Ćwiczenia: 1) Korzystanie z terminologii związanej z metodologią pisania prac naukowych 2) Definiowanie i analizowanie problemów badawczych 2) Tworzenie narzędzi badawczych 3) Tworzenie struktury pracy badawczej 4) Sporządzenie protokołu z badań 5) Przedstawienie wyników badań oraz wniosków |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1.Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2010. 2. Siwiński W.: Praktyczny poradnik pisania prac dyplomowych w dziedzinie rekreacji i turystyki. Wyd. WSHIG - PSNARIT, Poznań 2010. 3. Siwiński W., Tauber R.D.: Metodologia badań naukowych. Wyd. WSHiG, Poznań 2006. 4. Węglińska M. Jak pisać pracę magisterską? Impuls. Kraków. 2004. 5. Kasperczyk T. Poradnik metodyczny pisania prac i prowadzenia badań naukowych w zakresie nauk kultury fizycznej. Jet. Kraków. 2013. 6. Grabowski H. Wykłady z metodologii badań empirycznych. Dla studentów turystyki i rekreacji. Impuls. Kraków. 2013. Literatura uzupełniająca: 1. Brzeziński J.: Metodologia badań psychologicznych. Wyd. PWN, Warszawa 2003. 2. Frankfort-Nachmias C, Nachmias D.: Metody badawcze w naukach społecznych. Wyd. Zysk i Spółka, Poznań 2001. 3. Czarnecki K.M.: Metodologiczne podstawy naukowego rozwoju studentów wyższych szkół zawodowych, Wyd. WSZiM, Sosnowiec 2005. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.