Podstawy psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-SIW-PPS-1-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:: np. - udział w wykładach - 15 - udział w ćwiczeniach – 15 - konsultacje z nauczycielem akademickim (w tym za pośrednictwem Moodle) - 2 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: np. - przygotowanie do ćwiczeń, w tym czytanie literatury: 28 godzin - przygotowanie do egzaminu- 42 godziny Łącznie: 100 godz. (4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna i rozumie podstawowe pojęcia stosowane w psychologii i odnoszące się do psychospołecznego funkcjonowania człowieka (K_W01) W2: zna i rozumie związki pomiędzy psychologią a naukami kultury fizycznej, a w szczególności między rolą procesów wolicjonalnych, emocjonalnych, motywacyjnych i społecznych a efektywnością podejmowanych działań prozdrowotnych (K_W02) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi wykorzystać zasady komunikacji interpersonalnej w pracy i dostosować poziom swojej wypowiedzi do osób, z którymi pracuje(K_U05) U2: potrafi wyjaśniać sukcesy i porażki związane z podejmowaniem działań w obszarze sportu i wellness wykorzystując wiedzę z zakresu psychologii (K_U07) U3: potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu psychologii w praktycznych działań z obszaru sportu i wellness (K_U08) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: jest gotów do krytycznego odnoszenia się do obiegowych opinii z zakresu psychologii i analizowania ich w oparciu o zdobytą wiedzę z tego zakresu (K_K01) K2: zna wartość zdobytej wiedzy i umiejętności psychologicznych i na ich podstawie rozwiązuje problemy praktyczne, a także docenia znaczenie zdobytej wiedzy psychologicznej i wykorzystuje ją w działaniach zawodowych (K_K02) K3: rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i kompetencji zawodowych z zakresu psychologii (K_K03) |
Metody dydaktyczne: | - metody ewaluacyjne - metody integracyjne - metody odnoszące się do autentycznych sytuacji - metody służące prezentacji treści - metody wymiany i dyskusji |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Wykłady i ćwiczenia z Podstaw psychologii mają za zadanie wyposażyć studenta w podstawowe zagadnienia z psychologii. Zaprezentowana zostanie współczesna wiedza psychologiczna dotycząca funkcjonowania człowieka, szczególnie funkcjonowania młodego człowieka w środowiskach wychowawczych. Student nabędzie także podstawowe umiejętności konieczne do prowadzenia lekcji, autoprezentacji, radzenia sobie ze stresem, a także stosowania w pracy wzmocnień pozytywnych i negatywnych. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu realizowane są następujące treści programowe: Wykład i ćwiczenia: 1. Koncepcje psychologiczne człowieka. 2. Procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji. 3. Mowa i język, myślenie i rozumowanie. 4. Uczenie się i pamięć, rola uwagi. 5. Emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia. 6. Psychologia różnic indywidualnych. 7. Teoria spostrzegania społecznego i komunikacji. 8. Postawy, stereotypy, uprzedzenia. 9. Stres i frustracja, radzenie sobie z nim. 10. Procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się. 11. Media i ich wpływ wychowawczy. 12.Style komunikowania się- autoprezentacja, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną. 13. Mediacje i negocjacje. 14. Wywieranie wpływu na ludzi. 15. Psychologia wychowawcza. |
Literatura: |
Wykład Literatura podstawowa: 1. P.G.Zimbardo, R.I. Johnsona, V. McCann (2010). Psychologia. Kluczowe koncepcje. T 1-5. Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca: Podawana na zajęciach ĆWICZENIA: Literatura podstawowa: Baumeister, R. Tierney, J. (2013). Siła woli. Media Rodzina Eysenck, H.,&Eysenck,M. (1998). Podpatrywanie umysłu. GWP Literatura uzupełniająca: Argyle M. (2002). Psychologia stosunków międzyludzkich, Wyd. PWN, Warszawa Cialdini R. B. (1994) Wywieranie wpływu na ludzi, Wyd. GWP, Gdańsk Covey S. (2006). 7 nawyków skutecznego działania, Wyd. Rebis, Poznań Gellert M., Nowak C. (2008). Zespół. Jak z nim pracować? Jak go budować? Jak go szkolić?, Wyd. GWP, Gdańsk Hamer, H. Rozwój umiejętności społecznych. Jak skuteczniej dyskutować i współpracować. Leathers. (2007). Komunikacja niewerbalna, Warszawa. Morreale, Spitzberg, Barge. (2008). Komunikacja między ludźmi. Motywacja wiedza umiejętności. PWN Wojciszke, B. (2002) Człowiek wśród ludzi. Scholar |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Wykład: np. zaliczenie na ocenę na podstawie zaliczenia pisemnego (test: pytania otwarte / zamknięte – W1, W2, U2, K1, K2, K3): 90% - bdb, 80% - db plus, 70% - db, 60% - dst plus, 51% - dst Ćwiczenia: zaliczenia na podstawie aktywnego brania udziału w ćwiczeniach i przygotowania do ćwiczeń (W1, W2, U1, U2, U3, K1, K2, K3 90% - bdb, 80% - db plus, 70% - db, 60% - dst plus, 51% - dst |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Wiśniewska-Nogaj | |
Prowadzący grup: | Lidia Wiśniewska-Nogaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
WYK
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Banasiak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Banasiak, Agata Wołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.