Teoria i metodyka treningu sportowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-SIW-TM-2-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(1014) Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria i metodyka treningu sportowego |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna i rozumie mechanizmy działania i skutki uboczne oraz zagrożenia związane z treningiem sportowym- K_W11, K_W12 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi identyfikować i diagnozować problemy związane z treningiem sportowym z uwzględnianiem kontekstu społecznego - K_U04, K_U07 U2: potrafi planować, realizować oraz dokumentować proces treningu sportowego - K_U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: jest świadomy potrzeby pogłębiania wiedzy o treningu sportowym z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, medycznych, nauk o zdrowiu i kultury fizycznej - K_K03 K2 – jest zdolny do współpracy interdyscyplinarnej z różnymi podmiotami pozostając świadomy swoich specyficznych kompetencji - K_K05 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: - wykład konwencjonalny; - wykład konwersatoryjny; - wykład problemowy. Ćwiczenia: - dyskusja; - metoda referatu. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest kompleksowe przygotowanie studentów do roli instruktora lub trenera. Podczas wykładów studenci uzyskają podstawową wiedzę na temat zasad projektowania procesu treningowego, doboru obciążeń, zasad, środków i form treningu sportowego. Poznają podstawy diagnostyki w sporcie oraz roli nauki i badań naukowych w procesie wspomagania i kontroli treningu, w tym kontroli antydopingowej. Studenci zapoznają się również z problemami i założeniami doboru i selekcji w sporcie. W zakresie ćwiczeń znalazły się zajęcia problemowe, kształtujące umiejętności związane z praktyczną stroną periodyzacji treningu sportowego oraz kształtowania sprawności fizycznej. Studenci będą rozwiązywać problemy związane z metodyką nauczania techniki sportowej. Podsumowaniem praktycznym ćwiczeń będzie cykl spotkań na sali gimnastycznej i w terenie, podczas którego studenci w sposób praktyczny będą wykorzystywać uzyskaną wiedzę. |
Pełny opis: |
Wykłady: Nauka o sporcie System szkolenia sportowego Model mistrzostwa sportowego Zasady, formy, środki treningu Metody treningu Struktura rzeczowa treningu Struktura rzeczowa treningu Struktura czasowa treningu Struktura czasowa treningu Projektowanie procesu szkolenia sportowego Kontrola jako czynnik kierowania i indywidualizacji treningu Przygotowanie techniczne Przygotowanie taktyczne Przygotowanie psychologiczne Ćwiczenia: Postacie w działalności sportowej – trenerzy, instruktorzy, sędziowie, menadżerowie, działacze, wolontariusze Siła mięśniowa (fizjologiczne i biomechaniczne uwarunkowania, rodzaje siły mięśniowej). Metody kształtowania siły mięśniowej Szybkość (podłoże i składowe). Metody kształtowania szybkości Wytrzymałość (fizjologiczne podłoże wytrzymałości, rodzaje wytrzymałości, wytrzymałość a wydolność). Metody kształtowania wytrzymałości Gibkość, skoczność, zwinność, zręczność. Sposoby zwiększania Koordynacja ruchowa (podłoże zdolności koordynacyjnych) Szkolenie sportowe dzieci i młodzieży – uwarunkowania, cele i zadania Kwalifikacja do sportu – rodzaje selekcji, etapy, kryteria, efektywność kwalifikacji. Praktyczne aspekty treningu sportowego |
Literatura: |
WYKŁAD: Podstawowa: Podstawy teorii i technologii treningu sportowego, tom 1, red. H. Sozański, J. Czerwiński, J. Sadowski, Warszawa - Biała Podlaska 2013. Podstawy teorii i technologii treningu sportowego, tom 2, red. H. Sozański, J. Czerwiński, J. Sadowski, Warszawa - Biała Podlaska 2015. Diagnostyka w sporcie. Podręcznik nowoczesnego trenera, red. K. Kusy, J. Zieliński, Poznań 2017. Uzupełniająca: J. Lenik, S. Cieszkowski, Teoria i metodyka sportu. Przewodnik po zagadnieniu dla trenerów i nauczycieli, Rzeszów 2017. ĆWICZENIA: Podstawowa: Podstawy teorii i technologii treningu sportowego, tom 1, red. H. Sozański, J. Czerwiński, J. Sadowski, Warszawa - Biała Podlaska 2013. Podstawy teorii i technologii treningu sportowego, tom 2, red. H. Sozański, J. Czerwiński, J. Sadowski, Warszawa - Biała Podlaska 2015. Bompa T. O., Haff G. G., Periodyzacja – teoria i metodyka treningu, Warszawa 2010. Sozański H., Gajewski A. K., Kielak D., Kosmol A., Kuder A., Perkowski K., Poliszczuk D., Śledziewski D., Podstawy teorii treningu sportowego, Warszawa 1999. Naglak Z., Metodyka trenowania sportowca. Wrocław 1999. Rippetoe M., Programowanie treningu siłowego, 2019. Prus G., Przygotowanie kondycyjne w sporcie, Katowice 2003. Sozański H., Witczak T., Starzyński T., Podstawy treningu szybkości, Warszawa 1999. Kurz T., Stretching – trening gibkości, Warszawa 1997. Diagnostyka w sporcie. Podręcznik nowoczesnego trenera, red. K. Kusy, J. Zieliński, Poznań 2017. Ważny Z., Leksykon treningu sportowego. Warszawa 1994. Uzupełniająca: Ljach W., Kształtowanie zdolności motorycznych dzieci i młodzieży. Warszawa 2003. Raczek J., Młynarski W., Ljach W., Kształtowanie i diagnozowanie koordynacyjnych zdolności motorycznych, Katowice 2002. Raczek J., Podstawy szkolenia sportowego dzieci i młodzieży, Warszawa 1991. Sozański H. Wybrane aspekty kwalifikacji dzieci i młodzieży do sportu i treningu, Warszawa 2005. Perkowski K., Śledziewski D.: Metodyczne podstawy treningu sportowego. Warszawa 1998. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: - metoda zaliczenia: na ocenę na podstawie testu pisemnego (test: pytania otwarte i zamknięte – W1, W2, W3 - kryteria oceniania: 90% - bdb, 80% - db plus, 70% - db, 60% - dst plus, 51% - dst. Ćwiczenia: - metoda zaliczenia: na ocenę na podstawie referatów z zagadnień poruszonych na ćwiczeniach oraz testów pisemnych (pytania wielokrotnego wyboru, pytania otwarte) kryteria oceniania: 90% - bdb, 80% - db plus, 70% - db, 60% - dst plus, 51% - dst. Ocena końcowa z ćwiczeń stanowi średnią ocen z referatów i testów pisemnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Górzyński | |
Prowadzący grup: | Tomasz Górzyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest kompleksowe przygotowanie studentów do roli instruktora lub trenera. Podczas wykładów studenci uzyskają podstawową wiedzę na temat zasad projektowania procesu treningowego, doboru obciążeń, zasad, środków i form treningu sportowego. Poznają podstawy diagnostyki w sporcie oraz roli nauki i badań naukowych w procesie wspomagania i kontroli treningu, w tym kontroli antydopingowej. Studenci zapoznają się również z problemami i założeniami doboru i selekcji w sporcie. W zakresie ćwiczeń znalazły się zajęcia problemowe, kształtujące umiejętności związane z praktyczną stroną periodyzacji treningu sportowego oraz kształtowania sprawności fizycznej. Studenci będą rozwiązywać problemy związane z metodyką nauczania techniki sportowej. Podsumowaniem praktycznym ćwiczeń będzie cykl spotkań na sali gimnastycznej i w terenie, podczas którego studenci w sposób praktyczny będą wykorzystywać uzyskaną wiedzę. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: Nauka o sporcie – podstawowe pojęcia Projektowanie procesu treningu sportowego Przygotowanie sprawnościowe w sporcie Przygotowanie techniczne, taktyczne i psychologiczne w sporcie Kontrola i diagnostyka w procesie szkolenia sportowego Model mistrzostwa sportowego, a dobór i selekcja w sporcie Nauka i badania naukowe w sporcie - od wspomagania treningu sportowego do wykrywania substancji dopingowych Tematyka ćwiczeń: Periodyzacja treningu sportowego Zasady, środki, metody i formy oraz obciążenia treningu sportowego Kształtowanie wytrzymałości Kształtowanie siły i szybkości Kształtowanie koordynacji, gibkości i skoczności Metodyka nauczania techniki sportowej Praktyczne aspekty treningu sportowego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.