Teoria i metodyka treningu sportowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-SIW-TM-2-S1 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(1014) Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Teoria i metodyka treningu sportowego | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna i rozumie mechanizmy działania i skutki uboczne oraz zagrożenia związane z treningiem sportowym- K_W11, K_W12 |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi identyfikować i diagnozować problemy związane z treningiem sportowym z uwzględnianiem kontekstu społecznego - K_U04, K_U07 U2: potrafi planować, realizować oraz dokumentować proces treningu sportowego - K_U10 |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: jest świadomy potrzeby pogłębiania wiedzy o treningu sportowym z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, medycznych, nauk o zdrowiu i kultury fizycznej - K_K03 K2 – jest zdolny do współpracy interdyscyplinarnej z różnymi podmiotami pozostając świadomy swoich specyficznych kompetencji - K_K05 |
||
Metody dydaktyczne: | Wykład: - wykład konwencjonalny; - wykład konwersatoryjny; - wykład problemowy. Ćwiczenia: - dyskusja; - metoda projektów. |
||
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
||
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest kompleksowe przygotowanie studentów do roli instruktora lub trenera. Podczas wykładów studenci uzyskają podstawową wiedzę na temat zasad projektowania procesu treningowego, doboru obciążeń, zasad, środków i form treningu sportowego. Poznają podstawy diagnostyki w sporcie oraz roli nauki i badań naukowych w procesie wspomagania i kontroli treningu, w tym kontroli antydopingowej. Studenci zapoznają się również z problemami i założeniami doboru i selekcji w sporcie. W zakresie ćwiczeń znalazły się zajęcia problemowe, kształtujące umiejętności związane z praktyczną stroną periodyzacji treningu sportowego oraz kształtowania sprawności fizycznej. Studenci będą rozwiązywać problemy związane z metodyką nauczania techniki sportowej. Podsumowaniem praktycznym ćwiczeń będzie cykl spotkań na sali gimnastycznej i w terenie, podczas którego studenci w sposób praktyczny będą wykorzystywać uzyskaną wiedzę. |
||
Pełny opis: |
Wykłady: W1. Nauka o sporcie - podstawowe pojęcia; W2. Projektowanie procesu treningu sportowego; W3. Zasady, środki, metody i formy treningu sportowego; W4. Obciążenia treningowe i ich kontrola w procesie szkolenia sportowego; W5. Diagnostyka w sporcie; W6. Model mistrzostwa sportowego, a dobór i selekcja w sporcie; W7. Nauka i badania naukowe w sporcie - od wspomagania treningu sportowego do wykrywania substancji dopingowych. Ćwiczenia: Ćw1. Zajęcia organizacyjne Ćw2. Periodyzacja treningu sportowego Ćw3. Jednostka treningowa Ćw4. Kształtowanie wytrzymałości Ćw5. Kształtowanie siły i szybkości Ćw6. Kształtowanie koordynacji, gibkości i skoczności Ćw7. Metodyka nauczania techniki sportowej Ćw8-14. Praktyczne aspekty treningu sportowego |
||
Literatura: |
Podstawowa: Podstawy teorii i technologii treningu sportowego, tom 1, red. H. Sozański, J. Czerwiński, J. Sadowski, Warszawa - Biała Podlaska 2013. Podstawy teorii i technologii treningu sportowego, tom 2, red. H. Sozański, J. Czerwiński, J. Sadowski, Warszawa - Biała Podlaska 2015. Diagnostyka w sporcie. Podręcznik nowoczesnego trenera, red. K. Kusy, J. Zieliński, Poznań 2017. Uzupełniająca: J. Lenik, S. Cieszkowski, Teoria i metodyka sportu. Przewodnik po zagadnieniu dla trenerów i nauczycieli, Rzeszów 2017. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: - metoda zaliczenia: na ocenę na podstawie testu pisemnego (test: pytania otwarte i zamknięte – W1, W2, W3 - kryteria oceniania: 90% - bdb, 80% - db plus, 70% - db, 60% - dst plus, 51% - dst. Ćwiczenia: - metoda zaliczenia: na ocenę na podstawie projektu pisemnego – przygotowanie rocznego makrocyklu szkolenia sportowego w wybranej dyscyplinie sportu, opracowanie wybranych jednostek treningowych (W1, U1, U2) oraz na ocenę na podstawie projektu praktycznego – przeprowadzenie części lub jednostki treningowej przygotowanego projektu pisemnego (U1, U2, K2) kryteria oceniania: 90% - bdb, 80% - db plus, 70% - db, 60% - dst plus, 51% - dst. Ocena końcowa z ćwiczeń stanowi średnią ocen z projektu pisemnego i projektu praktycznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Piotr Błajet | |
Prowadzący grup: | Piotr Błajet, Krzysztof Wasilkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Tomasz Górzyński | |
Prowadzący grup: | Tomasz Górzyński, Krzysztof Wasilkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest kompleksowe przygotowanie studentów do roli instruktora lub trenera. Podczas wykładów studenci uzyskają podstawową wiedzę na temat zasad projektowania procesu treningowego, doboru obciążeń, zasad, środków i form treningu sportowego. Poznają podstawy diagnostyki w sporcie oraz roli nauki i badań naukowych w procesie wspomagania i kontroli treningu, w tym kontroli antydopingowej. Studenci zapoznają się również z problemami i założeniami doboru i selekcji w sporcie. W zakresie ćwiczeń znalazły się zajęcia problemowe, kształtujące umiejętności związane z praktyczną stroną periodyzacji treningu sportowego oraz kształtowania sprawności fizycznej. Studenci będą rozwiązywać problemy związane z metodyką nauczania techniki sportowej. Podsumowaniem praktycznym ćwiczeń będzie cykl spotkań na sali gimnastycznej i w terenie, podczas którego studenci w sposób praktyczny będą wykorzystywać uzyskaną wiedzę. | |
Pełny opis: |
Wykłady: W1. Nauka o sporcie – podstawowe pojęcia W2. Projektowanie procesu treningu sportowego W3. Przygotowanie sprawnościowe w sporcie W4. Przygotowanie techniczne, taktyczne i psychologiczne w sporcie W5. Kontrola i diagnostyka w procesie szkolenia sportowego W6. Model mistrzostwa sportowego, a dobór i selekcja w sporcie W7. Nauka i badania naukowe w sporcie - od wspomagania treningu sportowego do wykrywania substancji dopingowych Ćwiczenia: Ćw1. Zajęcia organizacyjne Ćw2. Periodyzacja treningu sportowego Ćw3. Zasady, środki, metody i formy oraz obciążenia treningu sportowego Ćw4. Kształtowanie wytrzymałości Ćw5. Kształtowanie siły i szybkości Ćw6. Kształtowanie koordynacji, gibkości i skoczności Ćw7. Metodyka nauczania techniki sportowej Ćw8-14. Praktyczne aspekty treningu sportowego | |
Literatura: |
Podstawowa: Podstawy teorii i technologii treningu sportowego, tom 1, red. H. Sozański, J. Czerwiński, J. Sadowski, Warszawa - Biała Podlaska 2013. Podstawy teorii i technologii treningu sportowego, tom 2, red. H. Sozański, J. Czerwiński, J. Sadowski, Warszawa - Biała Podlaska 2015. Diagnostyka w sporcie. Podręcznik nowoczesnego trenera, red. K. Kusy, J. Zieliński, Poznań 2017. Uzupełniająca: J. Lenik, S. Cieszkowski, Teoria i metodyka sportu. Przewodnik po zagadnieniu dla trenerów i nauczycieli, Rzeszów 2017. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Tomasz Górzyński | |
Prowadzący grup: | Tomasz Górzyński, Krzysztof Wasilkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest kompleksowe przygotowanie studentów do roli instruktora lub trenera. Podczas wykładów studenci uzyskają podstawową wiedzę na temat zasad projektowania procesu treningowego, doboru obciążeń, zasad, środków i form treningu sportowego. Poznają podstawy diagnostyki w sporcie oraz roli nauki i badań naukowych w procesie wspomagania i kontroli treningu, w tym kontroli antydopingowej. Studenci zapoznają się również z problemami i założeniami doboru i selekcji w sporcie. W zakresie ćwiczeń znalazły się zajęcia problemowe, kształtujące umiejętności związane z praktyczną stroną periodyzacji treningu sportowego oraz kształtowania sprawności fizycznej. Studenci będą rozwiązywać problemy związane z metodyką nauczania techniki sportowej. Podsumowaniem praktycznym ćwiczeń będzie cykl spotkań na sali gimnastycznej i w terenie, podczas którego studenci w sposób praktyczny będą wykorzystywać uzyskaną wiedzę. | |
Pełny opis: |
Wykłady: W1. Nauka o sporcie – podstawowe pojęcia W2. Projektowanie procesu treningu sportowego W3. Przygotowanie sprawnościowe w sporcie W4. Przygotowanie techniczne, taktyczne i psychologiczne w sporcie W5. Kontrola i diagnostyka w procesie szkolenia sportowego W6. Model mistrzostwa sportowego, a dobór i selekcja w sporcie W7. Nauka i badania naukowe w sporcie - od wspomagania treningu sportowego do wykrywania substancji dopingowych Ćwiczenia: Ćw1. Zajęcia organizacyjne Ćw2. Periodyzacja treningu sportowego Ćw3. Zasady, środki, metody i formy oraz obciążenia treningu sportowego Ćw4. Kształtowanie wytrzymałości Ćw5. Kształtowanie siły i szybkości Ćw6. Kształtowanie koordynacji, gibkości i skoczności Ćw7. Metodyka nauczania techniki sportowej Ćw8-14. Praktyczne aspekty treningu sportowego | |
Literatura: |
Podstawowa: Podstawy teorii i technologii treningu sportowego, tom 1, red. H. Sozański, J. Czerwiński, J. Sadowski, Warszawa - Biała Podlaska 2013. Podstawy teorii i technologii treningu sportowego, tom 2, red. H. Sozański, J. Czerwiński, J. Sadowski, Warszawa - Biała Podlaska 2015. Diagnostyka w sporcie. Podręcznik nowoczesnego trenera, red. K. Kusy, J. Zieliński, Poznań 2017. Uzupełniająca: J. Lenik, S. Cieszkowski, Teoria i metodyka sportu. Przewodnik po zagadnieniu dla trenerów i nauczycieli, Rzeszów 2017. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.