Zabawy i gry ruchowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-SIW-ZGR-1-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(1014) Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
|
Nazwa przedmiotu: | Zabawy i gry ruchowe |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak przeciwskazań do ćwiczeń ruchowych, dobry stan zdrowia i ogólnej sprawności fizycznej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): - udział w ćwiczeniach – 30 - konsultacje z nauczycielem akademickim- 15 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): - przygotowanie do ćwiczeń – 10 - czytanie literatury- 10 - opracowanie scenariusza zajęć- 10 - przygotowanie do zaliczenia praktycznego - 10 Łącznie: 85 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1- zna różne rodzaje zabaw i gier ruchowych oraz wie jak je wykorzystywać i modyfikować w zależności od wybranych czynników (K_W09) W2 – posiada elementarną wiedzę na temat bezpieczeństwa i organizacji zajęć zabaw i gier ruchowych (K_W09) W3 - zna znaczenie zabaw i gier ruchowych w procesie kształcenia i wychowania oraz w promocji zdrowia i zdrowego stylu życia (K_W09) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1- potrafi wykorzystywać zabawy i gry ruchowe w procesie nauczania i doskonalenia umiejętności ruchowych i kompetencji społecznych ludzi w różnym (K_U10) U2- wykorzystuje odpowiednio dobrane metody, formy i środki dydaktyczne (K_U11) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1- ma świadomość potrzeby ciągłego pogłębiania wiedzy i kompetencji zawodowych (K_K04) K2- ma świadomość bycia odpowiedzialnym za zdrowie i bezpieczeństwo osób uczestniczących w zajęciach, okazuje im szacunek oraz troszczy się o ich dobro (K_K05) |
Metody dydaktyczne: | Metoda eksponująca - pokaz Metody podające - pogadanka, wykład informacyjny Metoda poszukująca - ćwiczeniowa Metoda naśladowcza ścisła, zadaniowa |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Zabawy i gry ruchowe to zajęcia, które mają na celu zapoznanie studenta ze sposobem organizacji aktywności ruchowej osób w różnym wieku i o różnym poziomie sprawności i zdrowia, poprzez odpowiednio dobrane zabawy i gry ruchowe. |
Pełny opis: |
Zabawy i gry ruchowe odgrywają ważną rolę w procesie wychowawczym i kształcenia. Do podstawowych wartości takich zajęć zalicza się stwarzanie jak najlepszych warunków do czynnego odpoczynku, niwelowanie i kompensowanie zaburzeń, zdobywanie wiadomości, umiejętności i nawyków oraz kształtowanie postaw prozdrowotnych, prospołecznych i etycznych. Student zdobywa podstawową wiedzę na temat organizacji zajęć, poznaje różne rodzaje zabaw i gier ruchowych oraz wie jak je wykorzystywać i modyfikować. Tematyka zajęć: • Podział zabaw, rodzaje zabaw i gier ruchowych. • Podstawowe pojęcia i klasyfikacje zabaw i gier ruchowych. Poznanie zabaw różnego typu. • Metodyka nauczania gier i zabaw ruchowych. • Zabawy i gry ruchowe jako środek w procesie społecznego, psychicznego i fizycznego rozwoju człowieka. • Bezpieczeństwo podczas zajęć zabaw i gier ruchowych. • Tworzenie i modyfikowanie zabaw i gier ruchowych. • Miejsce i rola zabaw w nauczaniu różnorodnych form aktywności ruchowych (sportowych i rekreacyjnych). • Poznanie pomocy i sprzętu do prowadzenia zabaw i gier ruchowych. • Poznanie zabaw różnego typu. • Przygotowanie i prowadzenie zajęć w oparciu o zabawy i gry ruchowe. • Samodzielne prowadzenie zabaw i gier przez studentów • Gry plenerowe i drużynowe. |
Literatura: |
1. Trześniowski R. Zabawy i gry ruchowe. Warszawa, WSiP, 1995. 2. Bondarowicz M., Staniszewski T. Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. Warszawa, AWF, 2000. 3. Gawlik K. Walaszczyk A. Gry i zabawy ruchowe w szkołach specjalnych. Katowice, AWF, 2002. 4. Muszkieta R., Bronikowski M. Zabawy i gry ruchowe w szkolnym wychowaniu fizycznym. Poznań, AWF, 2000. 5. Cieślicka M., Stankiewicz B., Muszkieta R. Wybrane zabawy i gry ruchowe. Poznań, WS Uni-Terra, ASiN, ORSiE, 2017. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest 100% obecności, aktywne uczestniczenie w zajęciach, opracowanie scenariusza zajęć, poprowadzenie fragmentu zajęć oraz pozytywna ocena z testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną. Efekty kształcenia zostaną sprawdzone poprzez: - obserwację aktywności studenta podczas zajęć oraz podczas prowadzenia przez studenta fragmentu lekcji zabaw i gier ruchowych - W1, W2, U1, U2, K1, K2; - opracowanie przez studenta scenariusza zajęć - W1, W2, U1, U2; - napisanie przez studenta testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną - W1, W2, W3, U1, U2. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Muszkieta | |
Prowadzący grup: | Radosław Muszkieta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Muszkieta | |
Prowadzący grup: | Anna Michalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.