Ekologia człowieka z elementami higieny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-ZS-EC-3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Ekologia człowieka z elementami higieny |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (25 godzin): - udział w ćwiczeniach - 25 godzin Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (25 godz.): - przygotowanie do końcowego kolokwium - 15 godzin - praca własna nad zaliczeniem ćwiczeń - 10 godzin Łącznie: 50 godzin (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 student opisuje zjawiska biologiczne zachodzące w antropocenozie (P1A_W01) K_W06 modeluje niektóre zjawiska zachodzące w populacjach ludzkich wykorzystując narzędzia matematyczne i statystyczne (P1A_W03, P1A_W06) K_W08 objaśnia podstawowe zagadnienia z zakresu biologii wykorzystywane w badaniach w ekologii człowieka (P1A_W01, P1A_W04) W_W10 charakteryzuje wybrane metody jakościowe i ilościowe oceny stanu biologicznego, ekologicznego oraz stanu zdrowia populacji ludzkich oraz zna metody dokumentowania tych badań (P1A_W05, P1A_W_07) K_W11 tłumaczy związki i zależności między biologią człowieka i ekologią człowieka, a w szczególności relacje między przyrodą ożywioną, nieożywioną a procesem rozwoju ontogenetycznego człowieka i stanem biologicznym populacji (P1A_W04) K_W12 charakteryzuje organizację i funkcjonowanie systemów ekologicznych, których elementem jest człowiek (antropocenoz) oraz relacje człowiek - środowisko (P1A_W01, P1A_W02) K_W13 objaśnia rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka oraz dla jego stanu zdrowia (P1A_W01) K_W18 wymienia i opisuje podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować tzw. prozdrowotny styl życia oraz potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka (P1A_W05, P1A_W08) K_W30 definiuje podstawowe zasady higieny życia oraz ergonomii (P1A_U09) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 wykorzystuje wiedzę z zakresu biologii człowieka i ekologii człowieka przy opisie antropocenozy (P1A_U06, P1A_U09) K_OU05 posługuje się podstawowymi metodami matematycznymi i statystycznymi do analizy danych i opisu stanu biologicznego i ekologicznego populacji ludzkich (P1A_U05, P1A_U07) K_U10 wykorzystuje wybrane metody jakościowe i ilościowe oceny stanu populacji ludzkich oraz metody dokumentowania tych badań (P1A_U01) K_U12 dostrzega zaistniałe zagrożenia zdrowotne dla człowieka i stawia poprawne hipotezy dotyczące ich przyczyn (P1A_U07, P1A_U08) K_U18 posługuje się argumentami na rzecz zrównoważonego rozwoju, ochrony zdrowia człowieka i propagowania zdrowego stylu życia (P1A_U07, P1A_U08) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 jest gotowy do pogłębiania wiedzy z zakresu nauk o środowisku, w tym ekologii człowieka i higieny (P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07) K_K06 jest chętny do promocji zasad ochrony środowiska życia człowieka, docenia rolę edukacji prozdrowotnej (P1A_K04) |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia: - metody podawcze (prezentacja) - metody praktyczne (praca z modelami, instrumentami, danymi) |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i problematyką współczesnej ekologii człowieka. Przedstawienie specyfiki funkcjonowania różnych biocenoz, w których obecny jest człowiek (antropocenoz). Przedstawienie zagrożeń jakie niesie dla środowiska rozwój cywilizacji. Ponadto zapoznanie ze sposobami oceny kondycji biologicznej i zdrowia populacji ludzkich. |
Pełny opis: |
Omówione zostaną zagadnienia z szeroko pojętej ekologii człowieka i higieny, na poziomie funkcjonowania osobnika i populacji. Celem ich jest ukazanie człowieka jako gatunku biologicznego na tle jego powiązań ze środowiskiem w ujęciu historycznym (retrospektywnym) oraz współczesnym. Poruszona zostanie problematyka relacji człowiek - środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń płynących z obu stron i sposobów przeciwdziałania im. Pozyskane wiadomości pozwolą na holistyczne postrzeganie człowieka jako jednostki, jego związków z otaczającą przyrodą oraz umożliwią planowanie i podejmowanie działań mających na celu ochronę ludzkiego zdrowia, między innymi przez propagowanie zdrowego stylu życia. Tematyka realizowanych zajęć: 1. Człowiek i środowisko. Miejsce osobnika na tle populacji. Sposoby przystosowania osobnika i populacji do środowiska. Czynniki determinujące, stymulujące i modyfikujące rozwój. Trendy sekularne. 2. Kryteria i metody oceny stanu biologicznego osobnika i populacji. 3. Higiena żywienia: dieta i stan odżywienia człowieka. Zasady piramidy żywienia oraz bilansu energetycznego organizmu. Metody oceny wartości odżywczych produktów, ocena i konstruowanie jadłospisów. Sposoby zapobiegania wadom żywienia. 4. Higiena życia: uwarunkowania zdrowotne różnych grup wiekowych i społecznych. Główne współczesne zagrożenia zdrowia oraz prawidłowe zachowania zdrowotne. Podstawowe pojęcia z zakresu dezynfekcji. 5. Choroby transmisyjne człowieka: studia wybranych przypadków. Sposoby zapobiegania i rozprzestrzeniania chorób transmisyjnych. 6. Badania biodemograficzne. Historia, podstawowe definicje, opis ilościowy grup ludzkich. 7. Nadumieralność i struktura wieku. Konsekwencje biologiczne, ekologiczne i zdrowotne procesu urbanizacji. 8. Tablice wymieralności; pozytywne i negatywne mierniki sposobności do działania selekcji naturalnej. 9. Wprowadzenie do epidemiologii człowieka (pojęcie zachorowalności, zapadalności, czynniki patogenne, etiologia chorób i podział czynników chorobowych. 10. Ilościowy i jakościowy opis zjawisk chorobowych w populacjach ludzkich. Dawne i współczesne sposoby zapobiegania chorobom transmisyjnym. |
Literatura: |
1. Campbell B., 1995, Ekologia człowieka. Historia naszego miejsca w przyrodzie od prehistorii do czasów współczesnych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2. Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, ŁÓdź. 3. Malinowski A., Bożiłow W., 1997, Podstawy antropometrii. Metody, techniki, normy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 4. Malinowski A., Wolański N., 1988, Metody badań w biologii człowieka. Wybór metod, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 5. Jankowski J., 1990, Epidemiologia historyczna polskiego średniowiecza, Kraków-Wrocław. 6. Marcinkowski J.T., 1997, Podstawy higieny, Wydawnictwo VOLUMED, Wrocław. 7. Jędrychowski W., 1993, Podstawy epidemiologii, wprowadzenie i metody oraz materiały ćwiczeniowe, Wydawnictwo Naukowe, Kraków. |
Metody i kryteria oceniania: |
Laboratorium - zaliczenie na ocenę. W zakresie umiejętności - zaliczenie części praktycznej (ocena zadań praktycznych realizowanych w czasie ćwiczeń) Kolokwium końcowe: dst 60% - 69% dst plus 70% - 79% dobry 80% - 89% dobry plus 90% - 95% bardzo dobry powyżej 95% |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.