Teoria gier
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-BN-S1-1-TG |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0541) Matematyka
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria gier |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: |
Bezpieczeństwo narodowe - I stopna - 1 rok - studia stacjonarne - sem. Letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie przedmiotu Elementy logiki |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Wykład – 30 godz. Studiowanie literatury – 25 godz. Przygotowanie do egzaminu - 20 godz. Razem: 75 godz. – 3 pkt. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | TG_W1. Zna podstawowe pojęcia teorii gier. (K_W20) TG_W2. Zna wybrane zastosowania matematyki do modelowania sytuacji konfliktowych. (K_W20) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | TG_U1. Umie sformułować podstawowe modele sytuacji konfliktowych zbudowane na gruncie teorii gier, (K_U20) TG_U2. Potrafi wskazać strategie optymalne, punkty równowagi i strategie zwycięskie w wybranych typach gier (K_U20) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | TG_K1. Na podstawie analizy sytuacji konfliktowych opisanych na gruncie teorii gier proponuje sposoby ich rozwiązania (K_K13) |
Metody dydaktyczne: | Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie podstawowych koncepcji klasycznej teorii gier i ilustrujących je przykładów. Omówione zostaną także wybrane metody analizowania pewnych gier metodami matematycznymi. |
Pełny opis: |
1. Przykłady wprowadzające w teorię gier, gry w postaci ekstensywnej i opisujące je diagramy. Pojęcie strategii, strategie zwycięskie 2. Gry w postaci strategicznej (normalnej), dominacja strategii, równowaga Nasha. 3. Podstawowe intuicje związane z pojęciem strategii mieszanej. Wybrane metody rozwiązywania prostych gier dwuosobowych. 4. Gry o sumie zerowej, wartość i strategie optymalne, związki z pojęciem równowagi. Metody rozwiązywania prostych gier o sumie zerowej. 5. Gry w postaci ekstensywnej raz jeszcze: pojęcie doskonałej równowagi 6. Gry z niekompletną informacją - przykłady. 7. Efekty związane z powtarzaniem gry na przykładzie Dylematu Więźnia 8. Podstawowe koncepcje teorii gier koalicyjnych: imputacje, rdzeń, wartość Shapley'a |
Literatura: |
1. M. Malawski, A. Wieczorek i H. Sosnowska, Konkurencja i kooperacja. Teoria gier w ekonomii i naukach społecznych, PWN Warszawa 2004. 2. G. Owen, Teoria gier, PWN Warszawa 1975. 3. M. J. Osborne i A. Rubinstein, A Course in Game Theory, The MIT Press,Cambridge, Massachusetts, 1996. 4. J. Watson, Strategia. Wprowadzenie do teorii gier, WNT, Warszawa 2005. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wystawiona będzie na podstawie egzaminu pisemnego. Egzamin składa się z dwóch części: a) teoretycznej, sprawdzającej znajomość przedstawionych pojęć i konstrukcji, odnoszącej się do efektów kategorii wiedzy oraz efektu TG_U1, b) praktycznej, sprawdzającej osiągnięcie efektów TG_U2, TG_K1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Mentzen | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Mentzen | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.