Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Methods and techniques of security research

General data

Course ID: 2751-BN-S1-2-MiTBB
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0312) Political sciences and civics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Methods and techniques of security research
Name in Polish: Metody i techniki badania bezpieczeństwa
Organizational unit: Faculty of Political and Security Sciences
Course groups: (in Polish) Bezpieczeństwo narodowe - I stopna - 2 rok - studia stacjonarne - sem. zim
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 OR 5.50 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) – znajomość problematyki z zakresu teorii bezpieczeństwa, polityki

i strategii bezpieczeństwa oraz systemów bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego;

– dobra orientacja w aktualnych wydarzeniach polityczno-militarych.


Type of course:

(in Polish) przedmiot obowiązkowy

Total student workload:

(in Polish) 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godziny kontaktowe)

- 30 godz. wykład (1 pkt.)

- 30 godzin konwersatorium (1 pkt.)

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu

– 60 godzin (2 pkt.)

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (egzamin) – 25 godzin (1 pkt.)


Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) W1: zna charakter nauki o bezpieczeństwie, zakres badawczy, usytuowanie wśród nauk społecznych oraz relacje nauki o bezpieczeństwie z innymi dyscyplinami wiedzy - K_W01

W2: wie gdzie i jak pozyskiwać dane urzędowe, głównie o charakterze aktów normatywnych, sprawozdawcze i planistyczne. Zna podstawowe publiczne zbiory danych - K_W20

W3: zna badania sondażowe i ich znaczenie dla badań nad bezpieczeństwem - K_W21

W4: zna znaczenie podstawowych pojęć używanych w badaniach nad bezpieczeństwem - K_W22


Learning outcomes - skills:

(in Polish) U1: prawidłowo analizuje i rozwiązuje podstawowe problemy z zakresu nauk o bezpieczeństwie w kontekście innych nauk społecznych - K_U01

U2: z uwzględnieniem metod naukowych prawidłowo analizuje i wyjaśnia (w kontekście nauk o bezpieczeństwie) zjawiska polityczne, społeczne, ekonomiczne i zmiany prawne mające wpływ na zachowanie człowieka i grup społecznych w życiu publicznym w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego. Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną do badań bezpieczeństwa oraz porządku publicznego i pozyskuje dane do badania stanu bezpieczeństwa i jego zagrożeń oraz zjawisk niebezpiecznych dla bezpieczeństwa wewnętrznego - K_U02

U3: wyszukuje publikowane i nieopublikowane dokumenty i dane statystyczne wytwarzane przez organy administracji publicznej niezbędne do analizowania stanu bezpieczeństwa. Umie je wykorzystywać w badaniach - K_U20

U4: analizuje i wykorzystuje w celach badawczych i praktycznych wyniki badań sondażowych dotyczących bezpieczeństwa wewnętrznego - K_U21

U5: posługuje się podstawowymi pojęciami używanymi w nauce o bezpieczeństwie - K_U22


Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) K1: rozumie potrzebę nieustannego uczenia się i aktualizowania swojej wiedzy - K_K01

K2: myśli i działa w sposób innowacyjny, jest przygotowany do elastycznego podejmowania wyzwań zawodowych. W sposób krytyczny przyjmuje informacje medialne - K_K07


Teaching methods:

(in Polish) Wykład

Konwersatorium – dyskusja, przygotowanie prezentacji (referatu) na zadany temat, analiza materiałów źródłowych


Observation/demonstration teaching methods:

- display

Expository teaching methods:

- description
- discussion
- participatory lecture

Exploratory teaching methods:

- classic problem-solving
- round table

Online teaching methods:

- cooperation-based methods

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest:

– zapoznanie z charakterystyką i właściwościami badań naukowych bezpieczeństwa, ich podstawami i metodologicznymi uwarunkowaniami;

– zaprezentowanie wybranych obszarów badania bezpieczeństwa;

– dokonanie klasyfikacji oraz charakterystyki metod i technik stosowanych w badaniu bezpieczeństwa;

– przedstawienie modelu procesu badawczego oraz czynności realizowanych w poszczególnych etapach;

– kształtowanie i rozwijanie własnego warsztatu badawczego studentów, w tym: umiejętności samodzielnego formułowania problemów badawczych, ich rozwiązywania przy wykorzystaniu modeli i metod badań nad bezpieczeństwem oraz pisemnego prezentowania wyników badań.

Full description: (in Polish)

Ogólna charakterystyka procesu badań naukowych.

Właściwości badań naukowych bezpieczeństwa.

Paradygmaty, koncepcje i uwarunkowania badania bezpieczeństwa.

Wybrane domeny badania bezpieczeństwa.

Podstawy i metodologiczne badań naukowych bezpieczeństwa.

Metody teoretyczne badań w nauce o bezpieczeństwie.

Metody i techniki empiryczne i formalne stosowane w badaniu bezpieczeństwa.

Narzędzia badawcze wykorzystywane w procesie badań bezpieczeństwa.

Etapy procesu badawczego.

Pisarstwo naukowe w badaniach bezpieczeństwa.

Wymagania pracy promocyjnej z bezpieczeństwa.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa

Apanowicz J., Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, Difin, Warszawa 2005.

Cieślarczyk M. (red.), Metody, techniki i narzędzia badawcze oraz elementy statystyki stosowane w pracach magisterskich i doktorskich, AON, Warszawa 2006.

Cieślarczyk M. (red.), Teoretyczne i metodologiczne podstawy badania problemów bezpieczeństwa i obronności państwa, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2009.

Dawidczyk A., Jurczak J., Łuka P., Metody, techniki, narzędzia nauk o bezpieczeństwie, Warszawa 2019

Jemioło T., Dawidczyk A., Wprowadzenie do metodologii badań bezpieczeństwa, AON, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca:

Boć J., Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1994.

Bereźnicki F., Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Wyd. Impuls, Kraków 2010.

Cieślarczyk M. (red.), Poradnik metodyczny autorów prac magisterskich, dyplomowych i podyplomowych, AON, Warszawa 2002.

Johnson J. B., Reynolds H. T., Mycloff J. D., Metody badawcze w naukach politycznych, Warszawa 2010.

Kuhn T. S., Struktura rewolucji naukowych, Warszawa 2009.

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Krąków 2006.

Park Robert E., Burgess Ernest W., Wprowadzenie do nauki socjologji, t. 1, Poznań 1926.

Pelc M., Wybrane problemy metodologiczne wojskowych badań naukowych, AON, Warszawa 1998.

Pieter J., Z zagadnień pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław 1974.

Warszawa 2004.

Pieter J., Zarys metodologii pracy naukowej, PWN, Warszawa 1975.

Podejście badawcze i metodologie w nauce o polityce, red. B. Krauz-Mozer, P. Ścigaj, Kraków 2013,

Pokruszyński W., Współczesne bezpieczeństwo narodowe (podręcznik akademicki), Wyższa szkoła Gospodarki Euroregionalnej, Józefów 2009.

Sienkiewicz P. (red.), Metodologia badań bezpieczeństwa narodowego, Tom I, AON, Warszawa 2010.

Sienkiewicz P. (red.), Metodologia badań bezpieczeństwa narodowego, Tom II, AON, Warszawa 2011.

Sienkiewicz P. (red.), Metodologia badań bezpieczeństwa narodowego, Tom III, AON, Warszawa 2012.

Sienkiewicz P. (red.), Metodologia badań bezpieczeństwa narodowego, Tom IV, AON, Warszawa 2012.

Sienkiewicz P. (red.), Metodologia badań bezpieczeństwa narodowego, Tom V, AON, Warszawa 2013.

Sienkiewicz P. (red.), Metody badań nad bezpieczeństwem i obronnością, AON, warszawa 2010.

Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2012.

Weglińska M., Jak pisać pracę magisterską?, Poradnik dla studentów, Impuls, Kraków 1997.

Wiśniewski B. (red.), Bezpieczeństwo w teorii i badaniach naukowych, WSO Pol, Szczytno 2011.

Wojnarowski J., Jak rozwiązać problem badawczy? Uproszczona metodologia dla autorów prac studyjnych, magisterskich i rozpraw doktorskich, AON, Warszawa 2004.

Zaczyński W. P., Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Warszawa 1995.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład

Egzamin pisemny (test) – 25 pytań, ocena pozytywna 15 pkt.

(15 prawidłowych odpowiedzi) - W1, W2, W3, W4, U1, U2, U5

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z konwersatorium.

Konwersatorium

- aktywny udział w dyskusji (ocena ciągła) – K1, K2, U3

- przygotowanie referatów lub prezentacji multimedialnej (praca

zespołowa) – W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, U4, U5

- testy sprawdzające wiedzę – W1, W2, W3, W4, U2

Ocenę końcową stanowi ocena średnia z ocen uzyskanych w czasie semestru.

Practical placement: (in Polish)

Nie przewiduje się

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-20
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Tutorial, 30 hours more information
Coordinators: Patryk Tomaszewski
Group instructors: Patryk Tomaszewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Tutorial - Grading

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-19
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Tutorial, 30 hours more information
Coordinators: Patryk Tomaszewski
Group instructors: Patryk Tomaszewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Tutorial - Grading

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-19
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Tutorial, 30 hours more information
Coordinators: Patryk Tomaszewski
Group instructors: Patryk Tomaszewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Tutorial - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-23

Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Tutorial, 30 hours more information
Coordinators: Patryk Tomaszewski
Group instructors: Patryk Tomaszewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Tutorial - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)