Methods and techniques of security research
General data
Course ID: | 2751-BN-S1-2-MiTBB |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0312) Political sciences and civics
|
Course title: | Methods and techniques of security research |
Name in Polish: | Metody i techniki badania bezpieczeństwa |
Organizational unit: | Faculty of Political and Security Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Bezpieczeństwo narodowe - I stopna - 2 rok - studia stacjonarne - sem. zim |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
OR
5.50
(differs over time)
|
Language: | Polish |
Prerequisites: | (in Polish) – znajomość problematyki z zakresu teorii bezpieczeństwa, polityki i strategii bezpieczeństwa oraz systemów bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego; – dobra orientacja w aktualnych wydarzeniach polityczno-militarych. |
Type of course: | (in Polish) przedmiot obowiązkowy |
Total student workload: | (in Polish) 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godziny kontaktowe) - 30 godz. wykład (1 pkt.) - 30 godzin konwersatorium (1 pkt.) 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu – 60 godzin (2 pkt.) 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (egzamin) – 25 godzin (1 pkt.) |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) W1: zna charakter nauki o bezpieczeństwie, zakres badawczy, usytuowanie wśród nauk społecznych oraz relacje nauki o bezpieczeństwie z innymi dyscyplinami wiedzy - K_W01 W2: wie gdzie i jak pozyskiwać dane urzędowe, głównie o charakterze aktów normatywnych, sprawozdawcze i planistyczne. Zna podstawowe publiczne zbiory danych - K_W20 W3: zna badania sondażowe i ich znaczenie dla badań nad bezpieczeństwem - K_W21 W4: zna znaczenie podstawowych pojęć używanych w badaniach nad bezpieczeństwem - K_W22 |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) U1: prawidłowo analizuje i rozwiązuje podstawowe problemy z zakresu nauk o bezpieczeństwie w kontekście innych nauk społecznych - K_U01 U2: z uwzględnieniem metod naukowych prawidłowo analizuje i wyjaśnia (w kontekście nauk o bezpieczeństwie) zjawiska polityczne, społeczne, ekonomiczne i zmiany prawne mające wpływ na zachowanie człowieka i grup społecznych w życiu publicznym w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego. Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną do badań bezpieczeństwa oraz porządku publicznego i pozyskuje dane do badania stanu bezpieczeństwa i jego zagrożeń oraz zjawisk niebezpiecznych dla bezpieczeństwa wewnętrznego - K_U02 U3: wyszukuje publikowane i nieopublikowane dokumenty i dane statystyczne wytwarzane przez organy administracji publicznej niezbędne do analizowania stanu bezpieczeństwa. Umie je wykorzystywać w badaniach - K_U20 U4: analizuje i wykorzystuje w celach badawczych i praktycznych wyniki badań sondażowych dotyczących bezpieczeństwa wewnętrznego - K_U21 U5: posługuje się podstawowymi pojęciami używanymi w nauce o bezpieczeństwie - K_U22 |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) K1: rozumie potrzebę nieustannego uczenia się i aktualizowania swojej wiedzy - K_K01 K2: myśli i działa w sposób innowacyjny, jest przygotowany do elastycznego podejmowania wyzwań zawodowych. W sposób krytyczny przyjmuje informacje medialne - K_K07 |
Teaching methods: | (in Polish) Wykład Konwersatorium – dyskusja, przygotowanie prezentacji (referatu) na zadany temat, analiza materiałów źródłowych |
Observation/demonstration teaching methods: | - display |
Expository teaching methods: | - description |
Exploratory teaching methods: | - classic problem-solving |
Online teaching methods: | - cooperation-based methods |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest: – zapoznanie z charakterystyką i właściwościami badań naukowych bezpieczeństwa, ich podstawami i metodologicznymi uwarunkowaniami; – zaprezentowanie wybranych obszarów badania bezpieczeństwa; – dokonanie klasyfikacji oraz charakterystyki metod i technik stosowanych w badaniu bezpieczeństwa; – przedstawienie modelu procesu badawczego oraz czynności realizowanych w poszczególnych etapach; – kształtowanie i rozwijanie własnego warsztatu badawczego studentów, w tym: umiejętności samodzielnego formułowania problemów badawczych, ich rozwiązywania przy wykorzystaniu modeli i metod badań nad bezpieczeństwem oraz pisemnego prezentowania wyników badań. |
Full description: |
(in Polish) Ogólna charakterystyka procesu badań naukowych. Właściwości badań naukowych bezpieczeństwa. Paradygmaty, koncepcje i uwarunkowania badania bezpieczeństwa. Wybrane domeny badania bezpieczeństwa. Podstawy i metodologiczne badań naukowych bezpieczeństwa. Metody teoretyczne badań w nauce o bezpieczeństwie. Metody i techniki empiryczne i formalne stosowane w badaniu bezpieczeństwa. Narzędzia badawcze wykorzystywane w procesie badań bezpieczeństwa. Etapy procesu badawczego. Pisarstwo naukowe w badaniach bezpieczeństwa. Wymagania pracy promocyjnej z bezpieczeństwa. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa Apanowicz J., Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, Difin, Warszawa 2005. Cieślarczyk M. (red.), Metody, techniki i narzędzia badawcze oraz elementy statystyki stosowane w pracach magisterskich i doktorskich, AON, Warszawa 2006. Cieślarczyk M. (red.), Teoretyczne i metodologiczne podstawy badania problemów bezpieczeństwa i obronności państwa, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2009. Dawidczyk A., Jurczak J., Łuka P., Metody, techniki, narzędzia nauk o bezpieczeństwie, Warszawa 2019 Jemioło T., Dawidczyk A., Wprowadzenie do metodologii badań bezpieczeństwa, AON, Warszawa 2008. Literatura uzupełniająca: Boć J., Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1994. Bereźnicki F., Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Wyd. Impuls, Kraków 2010. Cieślarczyk M. (red.), Poradnik metodyczny autorów prac magisterskich, dyplomowych i podyplomowych, AON, Warszawa 2002. Johnson J. B., Reynolds H. T., Mycloff J. D., Metody badawcze w naukach politycznych, Warszawa 2010. Kuhn T. S., Struktura rewolucji naukowych, Warszawa 2009. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Krąków 2006. Park Robert E., Burgess Ernest W., Wprowadzenie do nauki socjologji, t. 1, Poznań 1926. Pelc M., Wybrane problemy metodologiczne wojskowych badań naukowych, AON, Warszawa 1998. Pieter J., Z zagadnień pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław 1974. Warszawa 2004. Pieter J., Zarys metodologii pracy naukowej, PWN, Warszawa 1975. Podejście badawcze i metodologie w nauce o polityce, red. B. Krauz-Mozer, P. Ścigaj, Kraków 2013, Pokruszyński W., Współczesne bezpieczeństwo narodowe (podręcznik akademicki), Wyższa szkoła Gospodarki Euroregionalnej, Józefów 2009. Sienkiewicz P. (red.), Metodologia badań bezpieczeństwa narodowego, Tom I, AON, Warszawa 2010. Sienkiewicz P. (red.), Metodologia badań bezpieczeństwa narodowego, Tom II, AON, Warszawa 2011. Sienkiewicz P. (red.), Metodologia badań bezpieczeństwa narodowego, Tom III, AON, Warszawa 2012. Sienkiewicz P. (red.), Metodologia badań bezpieczeństwa narodowego, Tom IV, AON, Warszawa 2012. Sienkiewicz P. (red.), Metodologia badań bezpieczeństwa narodowego, Tom V, AON, Warszawa 2013. Sienkiewicz P. (red.), Metody badań nad bezpieczeństwem i obronnością, AON, warszawa 2010. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2012. Weglińska M., Jak pisać pracę magisterską?, Poradnik dla studentów, Impuls, Kraków 1997. Wiśniewski B. (red.), Bezpieczeństwo w teorii i badaniach naukowych, WSO Pol, Szczytno 2011. Wojnarowski J., Jak rozwiązać problem badawczy? Uproszczona metodologia dla autorów prac studyjnych, magisterskich i rozpraw doktorskich, AON, Warszawa 2004. Zaczyński W. P., Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Warszawa 1995. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład Egzamin pisemny (test) – 25 pytań, ocena pozytywna 15 pkt. (15 prawidłowych odpowiedzi) - W1, W2, W3, W4, U1, U2, U5 Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z konwersatorium. Konwersatorium - aktywny udział w dyskusji (ocena ciągła) – K1, K2, U3 - przygotowanie referatów lub prezentacji multimedialnej (praca zespołowa) – W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, U4, U5 - testy sprawdzające wiedzę – W1, W2, W3, W4, U2 Ocenę końcową stanowi ocena średnia z ocen uzyskanych w czasie semestru. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie przewiduje się |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Navigate to timetable
MO CW
WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours
Tutorial, 30 hours
|
|
Coordinators: | Patryk Tomaszewski | |
Group instructors: | Patryk Tomaszewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Tutorial - Grading |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Navigate to timetable
MO WYK
CW
TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours
Tutorial, 30 hours
|
|
Coordinators: | Patryk Tomaszewski | |
Group instructors: | Patryk Tomaszewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Tutorial - Grading |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU CW
W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours
Tutorial, 30 hours
|
|
Coordinators: | Patryk Tomaszewski | |
Group instructors: | Patryk Tomaszewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Tutorial - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours
Tutorial, 30 hours
|
|
Coordinators: | Patryk Tomaszewski | |
Group instructors: | Patryk Tomaszewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Tutorial - Grading |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.