Transformacja systemu medialnego po 1989 roku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-BN-S1-2-SP-TSM | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Transformacja systemu medialnego po 1989 roku | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie | ||
Grupy: |
Bezpieczeństwo narodowe - I stopna - 2 rok - przedmioty specjalizacyjne Bezpieczeństwo narodowe - I stopna - 2 rok - studia stacjonarne - sem. Letni |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | MS Teams: kod: xwhsq1a Moodle WNoPIB UMK: MediaPolska |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W17 ma podstawową wiedzę dotyczącą procesów komunikacji społecznej; rozumie złożoność, wielowymiarowość, wielopłaszczyznowość i najważniejsze uwarunkowania tych procesów S1A_W03; S1A_W05 K_W18 ma wiedzę o ewolucji poglądów na temat komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikowania masowego; zna podstawową terminologię i kategorie z ww. zakresu S1A_W09; S1A_W02 |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02 potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk społecznych (politycznych, prawnych, psychologicznych, socjologicznych, kulturowych komunikologicznych) determinujących bezpieczeństwo w różnych jego wymiarach S1A_U02 K_U03 potrafi wykorzystywać uzyskane informacje dla potrzeb praktycznego rozwiązywania problemów sfery bezpieczeństwa X1A_U01 |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K06 uzupełnia wiedzę, doskonali umiejętności i poszerza ich spektrum, uznaje samokształcenie za istotny warunek powodzenia na rynku pracy S1A_K06 |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
||
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie 2. Od monopolu do duopolu 3. Polityka medialna polskich rządów w XXI wieku 4. Determinanty prawne transformacji polskiego systemu medialnego 5. Determinanty ekonomiczne transformacji polskiego systemu medialnego 6. Prasa tradycyjna 7. Media publiczne 8. Media komercyjne 9. Polskie regulatory rynku (KRRiT, UKE) 10. Agencje informacyjne 11. Organizacje dziennikarskie 12. Instytucje analizujące polski rynek medialny 13. Portale internetowe 14. Polskie media wobec wyzwań XXI wieku 15. Kolokwium |
||
Literatura: |
Ustawa o radiofonii i telewizji z 29 grudnia 1992 r. (Dz.U. 1993 Nr 7, poz. 34, z późn. zm.) Bauer, Z.; Chudziński E. (red.). 2010. Dziennikarstwo i świat mediów. Kraków: Universitas. Bonikowska, M. (red.). 2009. Media a wyzwania XXI wieku. Warszawa: Trio. Braun, J. (2019). Rynek i katedra. Polskie spory o media publiczne. (b.d.): Wyd. Nieoczywiste (cz. I. – rozdział 6; cz. II – wszystkie rozdziały poza podrozdziałami o mediach w innych krajach niż Polska) Dobek-Ostrowska, B. (red.). (2007). Media masowe na świecie. Wrocław: Wyd. UWr. Dobek-Ostrowska, B. (2011). Polski system medialny. Media w polityce, polityka w mediach. Wrocław: Wyd. UWr. Gierula, M. (red.). (2011). Przemiany systemu medialnego. Polsko-rosyjskie spojrzenie. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas. Jakubowicz, K. (2011). Nowa ekologia mediów: konwergencja a metamorfoza. Warszawa: Poltext. Jakubowicz K. (2013), Media a demokracja w XXI wieku. Poszukiwanie nowych modeli, Warszawa: Wyd. Poltex. Lisowska-Magdziarz, M. (2008). Media powszechne. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku. Kraków: UJ. Mielczarek T. (2007). Monopol. Pluralizm. Koncentracja. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne. Pokorna-Ignatowicz, K. (red.). (2013). Polski system medialny 1989-2011. Kraków: Wyd. Krakowskiej Akademii im. A. Frycza-Modrzewskiego. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
System punktowy: 1. Aktywność: 0 – 40 punktów (0 – 3 punktów na zajęcia) 2. Kolokwium 0 – 50 punktów 3. Punkty ujemne -3 za każdą ponadwymiarową nieobecność (2 nieobecności dopuszczalne w semestrze) Suma punktów: 0 – 45 niedostateczny 45 – 53 dostateczny 54 – 62 dostateczny plus 63 – 71 dobry 72 – 80 dobry plus 81 – 90 bardzo dobry |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Wojciech Peszyński | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.