Korespondenci wojenni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-BN-S1-3-SP-KW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Korespondenci wojenni |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna klasykę reportażu wojennego i historię tego gatunku od Wiliama Howarda Russella, poprzez Ernesta Hemingwaya, Roberta Capę, Melchiora Wańkowicza a skończywszy na Marie Colvin czy Wojtku Jagielskim. Zna i rozumie znaczenie pracy korespondentów wojennych w ukazywaniu prawdy o współczesnym świecie. Ma podstawową wiedzę o wybranych współczesnych konfliktach zbrojnych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student umie szybko i skutecznie zdobyć praktyczne informacje o kraju do którego zostałby wysłany jako korespondent wojenny. Umie też szybko pozyskać informacje od kompetentnych osób na temat specyficznych zagrożeń w danym rejonie. Jest w stanie praktycznie oceniać skalę potencjalnego zagrożenia. Potrafi nawiązać kontakt z miejscową ludnością i żołnierzami obu walczących stron. Ma podstawową praktyczną kompetencję w rozpoznawaniu typowego uzbrojenia i stwarzanego przez nie zagrożenia. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student ma poczucie społecznej wagi bezpieczeństwa i roli jaką spełnia polska armia broniąc państwa polskiego. Konstytucyjny obowiązek obrony ojczyzny traktuje z należytą powagą i rozumie wagę nabywania kompetencji we wzajemnym wspieraniu się w sytuacjach krytycznych – np. klęski żywiołowe. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - inscenizacja |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
Według danych amerykańskiej organizacji Freedom House w czasie II wojny światowej zginęło łącznie mniej dziennikarzy niż straciło życie we współczesnych konfliktach. Tylko w latach 1989 – 1997 zabitych zostało 533 reporterów , a od 1992 roku 1322. Większość z nich zginęła na wojnach. Śmierć dziennikarza bowiem to nadal najskuteczniejsza forma cenzury. Zajęcia mają ukazać sylwetki wybitnych korespondentów wojennych a jednocześnie przedstawić charakter współczesnej pracy na polu walki. |
Pełny opis: |
Przedstawiony będzie zarys historii korespondentów wojennych - od Wiliama Howarda Russella, Winstona Churchilla, Roberta Capy, Melchiora Wańkowicza, Arkadego Fiedlera, a skończywszy na Marie Colvin, Wojtku Jagielskim, Annie Politkowskiej. Ukazane będą współczesne konflikty zbrojne (Syria, Ukraina, Irak, Afganistan) charakter pracy korespondenta wojennego w warunkach nowoczesnego pola walki i zagrożenia jakie spotyka w trakcie swoich reporterskich misji. Studenci przeprowadzą warsztatową rozmowę z dziennikarzami, którzy w ciągu ostatniego roku uczestniczyli w konfliktach zbrojnych i ukażą ewolucję współczesnego pola walki oraz metody rozpoznawania zagrożeń i zabezpieczania się przed nimi w strefie walki. |
Literatura: |
Aleksiejewicz Swietłana, Cynkowi chłopcy, Kraków 2015. Fiedler Arkady, Dywizjon 303, Poznań 1965; Grochmalski Piotr, Czeczenia. Rys prawdziwy, Wrocław 1999; Hersey John, Hiroszima, Poznań 2013; Knightley Phillip, The First Casualty. The War Correspondent as Hero and Myth-Maker from the Crimea to Iraq, London 2004; Littell Jonathan, Zapiski z Homs, Kraków 2012; Littel Jonathan, Czeczenia. Rok III, Kraków 2011; McLaughlin Greg, The War Correspondent, London 2002; Pearl Mariane, Cena odwagi. życie i śmierć mojego męża, Danny'ego Pearla, Warszawa 2004; Reporting War. Journalism in wartime, (ed.) Allan Stuart, Zelizer Barbie, New York 2004; Wańkowicz Melchior, Wojna i pióro, Kraków 1978. Terzani Tiziano, Listy przeciwko wojnie, Warszawa 2012; |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci będą oceniani indywidualnie za prace pisemne w skali od 2 do 5. Średnia ocena z wszystkich prac będzie oceną końcową studenta. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.