Wykorzystanie nowych mediów w budowaniu wizerunku państwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-BN-S1-3-SP-WNM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją
|
Nazwa przedmiotu: | Wykorzystanie nowych mediów w budowaniu wizerunku państwa |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Bezpieczeństwo narodowe - I stopna - 3 rok - przedmioty specjalizacyjne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu komunikacji strategicznej i public relations |
Całkowity nakład pracy studenta: | Nakład pracy studenta wynosi około 60 godzin. Na ten nakład składają się: - godziny kontaktowe - 30 godzin; - przygotowanie wstępne do zajęć w oparciu o wyznaczone teksty literatury - ok. 15 godzin; - przygotowanie do testu kontrolnego - ok. 15 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student posiada podstawową wiedzę w zakresie wykorzystywania nowych mediów w budowaniu wizerunku państwa; W2: Student charakteryzuje środowisko informacyjne oraz zagrożenia i wyzwania z nim związane; W3: Student zna rolę mediów w kreowaniu wizerunku państwa; W4: Student zna problematykę dezinformacji oraz propagandy i ich wpływu na wizerunek państwa; W5: Student posiada podstawową wiedzę w zakresie możliwości militarnego wykorzystywania przestrzeni informacyjnej. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student posiada podstawowe umiejętności niezbędne w prawidłowym interpretowaniu środowiska informacyjnego i wykorzystania jego walorów do budowania wizerunku państwa. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do wykorzystania nowych mediów w budowaniu wizerunku państwa; K2: Student ma świadomość złożoności problematyki wykorzystania nowych mediów w budowaniu wizerunku państwa i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do tej problematyki. |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Skrócony opis: |
Nowe media wkraczają z impetem prawie we wszystkie sfery działalności człowieka, przeobrażając stosunki pracy, procesy komunikacyjne, charakter stosunków międzyludzkich, czas wolny, a nawet sferę duchowości. Istotną rolę nowe media odgrywają również w procesach związanych z budowaniem wizerunku, gdyż wizerunek jest niezmiernie istotnym czynnikiem w obszarze kształtowania się relacji międzyludzkich. Na jego kształt wpływa wiele elementów o różnej sile oddziaływania. Pojęcie wizerunku nie jest czymś nowym, jednak w obecnych czasach, czasach multimediów, jego kształtowanie stało się bardzo istotne i często decyduje o sukcesie lub porażce zawodowej, politycznej czy biznesowej danego podmiotu. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia: T1: Identyfikacja i charakterystyka nowych mediów - 2 godz.; T2: Charakterystyka współczesnego środowiska informacyjnego - 2 godz.; T3: Zagrożenia w środowisku informacyjnym - 2 godz.; T4: Komunikacja strategiczna (StratCom) - 4 godz.; T5: Wyzwania stawiane przez współczesne technologie informacyjne - 1 godz.; T6: Rola mediów w kreowaniu wizerunku - 1 godz.; T7: Wykorzystanie mediów w kreowaniu wizerunku państwa (8 godz.): T7/1: Radio, TV, Internet - 2 godz.; T7/2: Media społecznościowe - 2 godz.; T7/3: Podcasty i blogi - 2 godz.; T7/4: Inne media - 2 godz.; T8: Dezinformacja i jej wpływ na wizerunek państwa - 2 godz.; T9: Propaganda i jej wpływ na wizerunek państwa - 2 godz.; T10: Zjawisko "trollingu" - 2 godz.; T11: Wojna informacyjna, wojna "pamięci" - 2 godz.; T12: Działania militarne w środowisku informacyjnym (InfoOps, PsyOps) - 1 godz. Kolokwium zaliczeniowe - 1 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Dąbrowski T. J., Rola mediów w kształtowaniu wizerunku, „Marketing i Rynek”, nr 9, 2013. Furman W., Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna – recenzja, „Polityka i Społeczeństwo”, nr 4, 2007. Gierło K., Wizerunek (image) polityka – teoria i praktyk w Public relations w teorii i praktyce, red. B. Ociepka, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002. Bertrand C. J., Deontologia mediów, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2007. Białopiotrowicz G., Kreowanie wizerunku w biznesie i polityce, Wydawnictwo Poltex, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: Porczak A., Między rzeczywistością a jej obrazem, post opublikowany w dniu 14.01.2013, dostępny pod adresem: http://porczak.art.pl/blog/?p=187 Szmyd J., Zniewoleni medialnym obrazem rzeczywistości, tekst dostępny pod adresem: http://www.kulturaswiecka.pl/node/612, stan z dnia 20.04.2015. Toeplitz K. T., Dokąd prowadza nas media, „Iskry”, Warszawa 2006, s. 81. Rattray G. J., Wojna strategiczna w cyberprzestrzeni, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004. Akty normatywne: 1. Konstytucja RP z 1997 roku. 2. Akty (narodowe i międzynarodowe) regulujące działalność mediów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Reczkowski | |
Prowadzący grup: | Robert Reczkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.