Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Asymetrical Threats of State Security

General data

Course ID: 2751-BN-S1-3-ZAB
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0312) Political sciences and civics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Asymetrical Threats of State Security
Name in Polish: Zagrożenia asymetryczne bezpieczeństwa państw
Organizational unit: Faculty of Political and Security Sciences
Course groups: (in Polish) Bezpieczeństwo narodowe - I stopna - 3 rok - studia stacjonarne - sem. Letni
ECTS credit allocation (and other scores): 2.50 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) - wstęp do nauki o państwie i prawie

- międzynarodowe stosunki polityczne 1945-1989

- międzynarodowe stosunki polityczne po 1989 r.

- międzynarodowe prawo publiczne

- konflikty zbrojne w XX i XXI w.

Type of course:

(in Polish) przedmiot obowiązkowy

Total student workload:

(in Polish) - 30 h wykładu

- 30 h pracy własnej studenta w oparciu o literaturę przedmiotu, doniesienia prasowe, media elektroniczne

Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) W 1: student poznaje czynniki wywołujące konflikty asymetryczne oraz kształtujące niestabilność państw;

W 2: student uzyskuje wiedzę na temat bieżących konfliktów asymetrycznych i procesu rozpadu państw;

W 3: student pozyskuje wiedzę na temat wpływu państw dysfunkcyjnych na bezpieczeństwo międzynarodowe.

Learning outcomes - skills:

(in Polish) U 1: student umiejętnie posługuje się terminologią i pojęciami z zakresu konfliktów asymetrycznych i bezpieczeństwa międzynarodowego;

U 2: student umiejętnie porównuje czynniki kształtujące dysfunkcyjność państw w poszczególnych regionach świata;

U 3: student umiejętnie analizuje i interpretuje zjawiska oraz procesy polityczne zachodzące w państwach i regionach świata zagrożonych asymetrycznością.

Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) K 1: student potrafi wykazać swą otwartość na odmienne poglądy i stanowiska politologiczne;

K 2: student jest chętny do zgłębiania problematyki pozaeuropejskiej;

K 3: student jest krytyczny wobec kształtowanych ocen i prognoz odnoszących się do poszczególnych państw i regionów świata zagrożonych asymetrycznością.

Teaching methods:

(in Polish) - metoda monograficzna,

- wykład konwersatoryjny.

Observation/demonstration teaching methods:

- display
- simulation (simulation games)

Expository teaching methods:

- description
- problem-based lecture

Exploratory teaching methods:

- classic problem-solving
- situational

Online teaching methods:

- exchange and discussion methods
- games and simulations
- methods developing reflexive thinking

Short description: (in Polish)

Wykład poświęcony jest zagadnieniu konfliktów asymetrycznych, jako nowej kategorii rozwijanej w stosunkach międzynarodowych. Na zajęciach przedmiotowych studenci uzyskują wiedzę na temat uwarunkowań, przebiegu i konsekwencji związanych z kształtowanymi w świecie konfliktami asymetrycznymi. W ujęciu globalnym i regionalnym analizie poddawane są procesy zachodzące w konkretnych państwach świata zagrożonych asymetrycznością.

Full description: (in Polish)

Na zajęciach wykładowych poruszane są następujące zagadnienia:

- Czynniki kształtujące konflikty asymetryczne;

- Państwa afrykańskie jako źródło konfliktów asymetrycznych: Somalia, Republika Środkowoafrykańska, Gwinea Bissau, Liberia, Sierra Leone, Wybrzeże Kości Słoniowej, Zimbabwe;

- Państwa azjatyckie jako źródło konfliktów asymetrycznych : Afganistan, Liban, Sri Lanka, Timor Wschodni, Mijanmar, Syria;

- Państwa amerykańskie jako źródło konfliktów asymetrycznych: Haiti, Wenezuela;

- Państwa europejskie jako źródło konfliktów asymetrycznych i dysfunkcyjności państw: Kosowo, Mołdawia, Ukraina.

Bibliography: (in Polish)

Teksty źródłowe:

- Netografia: dokumenty i akty prawne z zakresu międzynarodowego prawa publicznego

- Prawo w stosunkach międzynarodowych. Wybór dokumentów, oprac. S. Bieleń, wyd. 3, Warszawa 2004

- Stosunki międzynarodowe 1989-2000. Wybór tekstów źródłowych i materiałów, oprac. Z. Leszczyński i A. Koseski, Pułtusk 2001

- Współczesne stosunki międzynarodowe. Wybór tekstów źródłowych z komentarzem, oprac. T. Łoś-Nowak, Wrocław 1997

Literatura podstawowa:

- Baylis J., Wirtz J., Strategia we współczesnym świecie. Wprowadzenie do studiów strategicznych, Kraków 2009

- Gil G., Upadanie państwa w stosunkach międzynarodowych po zimnej wojnie, Lublin 2015

- Knopek J., Stosunki polsko-zachodnioafrykańskie, Toruń 2013

- Michałowska G., Problemy ochrony praw człowieka w Afryce, Warszawa 2008

- Ndiaye B., Współczesna Afryka Subsaharyjska: wybrane zagadnienia, Olsztyn 2011

- Odziemkowski J., Konflikty międzynarodowe po 1945 roku, Warszawa 2011

- Państwa dysfunkcyjne i ich destabilizujący wpływ na stosunki międzynarodowe, red. R. Kłosowicz, Kraków 2013

- Państwa dysfunkcyjne i międzynarodowe wysiłki zmierzające do ich naprawy, red. R. Kłosowicz, Kraków 2014

- Problem upadku państw w stosunkach międzynarodowych, red. R. Kłosowicz, A. Mania, Kraków 2012

- Sułek M., Prognozowanie i symulacje międzynarodowe, Warszawa 2010

- Szpak A., Fenomen „państw upadłych” w świetle prawa międzynarodowego, Toruń 2014

Literatura obcojęzyczna:

- Bruneau T., Dammert L., Skinner E., Maras: Gang Violence and Security in Central America, University of Texas Press, Texas 2011

- Chomsky N., Failed States: The Abuse of Power and the Assault on Democracy, Holt Paperbacks, 2007

- Rotberg R., When States Fail: Causes and Consequences, Princeton University Press, Princeton 2003

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- egzamin ustny lub pisemny,

- 4 pytania (oceniane od 0 do 1 pkt.), zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu 2 pkt.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-21 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Agnieszka Bryc
Group instructors: Agnieszka Bryc
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-19
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Agnieszka Bryc
Group instructors: Agnieszka Bryc
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-20 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Agnieszka Bryc
Group instructors: Agnieszka Bryc
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)