Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Philosophy of Technology

General data

Course ID: 2751-BW-S1-1-FT
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Philosophy of Technology
Name in Polish: Filozofia techniki
Organizational unit: Faculty of Political and Security Sciences
Course groups: (in Polish) Bezpieczeństwo wew. - I st - przedmioty do wyboru - stacjonarne
(in Polish) Bezpieczeństwo wewnętrzne - I stopna - 1 rok - studia stacjonarne - sem. zim
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) Przedmiot dostępny dla wszystkich studentów.

Total student workload:

(in Polish) 60 godzin, w tym:

- 30 godzin – aktywne uczestnictwo w zajęciach (1 ECTS)

- 20 godzin – indywidualna lektura materiałów źródłowych, przygotowania do zajęć (1 ECTS)

- 10 godzin - przygotowanie do kolokwium końcowego i udział w kolokwium (1 ECTS)

Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) W_1 - Student ma pogłębioną wiedzę o ideach filozoficznych kształtujących myślenie o sposobach przekształcania świata przez człowieka, roli techniki i technologii oraz ich wpływie na proces postrzegania człowieka przez samego siebie - K_W01.


W_2 - Student ma podstawową wiedzę o filozoficznych ideach stanowiących podstawę myślenia o techniki i technologii oraz ich roli w świecie oraz różnych aspektach znaczenia techniki i technologii dla życia społecznego, politycznego, gospodarczego i moralnego - K_W04.


W_3 - Student ma podstawową wiedzę o rozwoju filozofii techniki, technologii i nauki w cywilizacji europejskiej; zna podejście wybranych myślicieli filozoficznych do zagadnień techniki, technologii i nauki w kontekście filozoficznej refleksji o naturze, przyrodzie, świecie zwierząt – K_W08.


W_4 - Student ma podstawową wiedzę porównawczą w zakresie historycznego rozwoju europejskiej filozofii techniki i technologii oraz filozofii nauki oraz o źródłach ideowych sposobu myślenia o postępie cywilizacyjnym – K_W06

Learning outcomes - skills:

(in Polish) U_1 - Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska cywilizacyjne związane z rozwojem technicznym, technologicznym i naukowym, zachodzące w skali krajowej i europejskiej pod kątem ich wpływu na myślenie o człowieku, grupach społecznych, instytucjach, państwie i moralności. Potrafi wskazać filozoficzne korzenie współczesnych sposobów myślenia o technice, technologii i nauce - K_U01.


U_2 - Student posiada umiejętność rozumienia i krytycznego analizowania zjawisk cywilizacyjnych oraz przemian technicznych i technologicznych w skali europejskiej, a także wpływu tych przemian na kształtowanie się idei filozoficznych – K_U09.

Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) K_1 - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia - K_K01.


K_2 - Student dostrzega i identyfikuje problemy moralne i dylematy etyczne, w szczególności te, które wiążą się ze zmianami cywilizacyjnymi: technicznymi, technologicznymi i naukowymi; poszukuje optymalnych rozwiązań tych dylematów, które byłyby zgodne z prawem, zasadami etyki zawodowej i powszechnie rozumianą moralnością - K_K04.


K_3 - Student zajmuje krytyczne stanowisko względem przemian cywilizacyjnych, technicznych, technologicznych oraz naukowych, jak również tego, w jaki sposób wpływają one na postrzeganie problemów, koncepcji i teorii filozoficznych - K_K02.

Teaching methods:

(in Polish) pogadanka, opowiadanie, wykład problemowy, debata oksfordzka, debata za i przeciw, analiza SWOT, burza mózgów

Expository teaching methods:

- discussion
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
- problem-based lecture

Exploratory teaching methods:

- brainstorming
- case study
- classic problem-solving
- expert panels
- observation
- Oxford
- panel
- practical
- seminar
- SWOT

Online teaching methods:

- cooperation-based methods
- evaluative methods
- exchange and discussion methods
- integrative methods
- methods developing reflexive thinking
- methods referring to authentic or fictitious situations

Short description: (in Polish)

Konwersatorium poświęcone jest współczesnej filozofii techniki (lecz również technologii i nauki) widzianej z perspektywy rozważań najwybitniejszych przedstawicieli światowej filozofii i etyki od zarania dziejów filozofii po czasy współczesne. Celem zajęć jest pogłębiona charakterystyka charakteru współczesnych przemian cywilizacyjnych, technicznych, technologicznych i naukowych oraz ich wpływu na środowisko społeczne, polityczne i gospodarcze, w jakim funkcjonuje człowiek oraz na jego moralność i kondycję ludzką.

Full description: (in Polish)

Konwersatorium poświęcone jest współczesnej filozofii techniki (lecz również technologii i nauki) widzianej z perspektywy rozważań najwybitniejszych przedstawicieli światowej filozofii i etyki od zarania dziejów filozofii po czasy współczesne. Celem zajęć jest pogłębiona charakterystyka charakteru współczesnych przemian cywilizacyjnych, technicznych, technologicznych i naukowych oraz ich wpływu na środowisko społeczne, polityczne i gospodarcze, w jakim funkcjonuje człowiek oraz na jego moralność i kondycję ludzką. Podczas poszczególnych zajęć analizie zostaną poddane mechanizmy postrzegania techniki i technologii, ich wpływu na dokonywana przez człowieka samorefleksję antropologiczną, jak również formy redefinicji człowieczeństwa przez współczesnego człowieka w kontekście zmian zachodzących w świecie go otaczającym. Podczas konwersatorium zostanie podjęta próba odpowiedzi na pytania, dlaczego technika, technologia i nauka nie jest dla człowieka zawsze najwyższą wartością, dlaczego człowiek współczesny pozwala się tak łatwo podporządkować się technologii, dlaczego potrzebne jest mu większe poczucie niezależności od wynalazków współczesnego świata. Podczas konwersatorium dominującym zagadnieniem będzie fenomen techniki i technologii oraz to, jak człowiek dobrowolnie poddaje się zniewoleniu przez te wynalazki, w jaki sposób buduje swoje poczucie bezpieczeństwa w oparciu o nie. Narzędziem refleksji będą najważniejsze teksty filozoficzne dotyczące roli techniki, technologii i nauki w świecie.

Bibliography: (in Polish)

Wykaz tekstów obowiązkowych do poszczególnych zajęć:

1. Brak tekstu do przeczytania.

2. Zięba W., O tym, że wszędzie warto filozofować, "Amor Fati. Antropologiczne Czasopismo Filozoficzne" 2005, nr 4 (4).

3. Fromm E., Czy możemy tego dokonać?, [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.

3. Platon, Księga VII, [w:] Państwo, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1967 [dostępne również inne wydania].

4. Arystoteles, Księga III, [w:] Etyka nikomachejska, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1995 [dostępne również inne wydania].

5. Fromm E., W kierunku humanizacji społeczeństwa technologicznego (1-3), [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000

6. Cyceron, Księga IV, [w:] Mowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001 [dostępne również inne wydania].

7. Fromm E., W kierunku humanizacji społeczeństwa technologicznego (1-3), [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.

8. Fromm E., Co to znaczy być człowiekiem? [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.

9. Fromm E., Co to znaczy być człowiekiem? (1-4), [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.

10. Fromm E., Gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy?, [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.

11. Raburski T., Machiavelli: klasyczny realizm i republikanizm, "Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna" 2012, nr 1 (1).

12. Śnieżyński K., Niedialogiczne podłoże filozofii krytycznej Immanuela Kanta, "Poznańskie Studia Teologiczne" 2003, t. 14.

13. Iwasiński Ł., Esencjalistyczna koncepcja człowieka u młodego Karola Marksa, "Edukacja Filozoficzna" 2015, Vol. 59.

14. Fromm E., Na rozdrożu i Nadzieja, [w:] tegoż, Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000, s. 23-48.

15. Kolokwium końcowe.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną uzyskaną z dwóch ocen cząstkowych. Oceny cząstkowe student otrzymuje za:

1) aktywność na zajęciach - ocena wystawiana jest na podstawie liczby plusów za aktywność zgromadzonych podczas całego semestru zajęć; podczas każdych zajęć możliwe jest uzyskanie przez studenta jednego plusa z aktywności,

2) kolokwium końcowe - kolokwium pisemne, które odbędzie się na ostatnich zajęciach w semestrze, które obejmować będzie wszystkie teksty obowiązkowe omawiane podczas zajęć, a także treści zrealizowane podczas wprowadzających wykładów problemowych.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-20
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Sławomir Drelich
Group instructors: Sławomir Drelich
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Discussion seminar - Grading

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-19
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Sławomir Drelich
Group instructors: Sławomir Drelich
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Discussion seminar - Grading
Short description: (in Polish)

Konwersatorium poświęcone jest współczesnej filozofii techniki (lecz również technologii i nauki) widzianej z perspektywy rozważań najwybitniejszych przedstawicieli światowej filozofii i etyki od zarania dziejów filozofii po czasy współczesne. Celem zajęć jest pogłębiona charakterystyka charakteru współczesnych przemian cywilizacyjnych, technicznych, technologicznych i naukowych oraz ich wpływu na środowisko społeczne, polityczne i gospodarcze, w jakim funkcjonuje człowiek oraz na jego moralność i kondycję ludzką.

Full description: (in Polish)

Konwersatorium poświęcone jest współczesnej filozofii techniki (lecz również technologii i nauki) widzianej z perspektywy rozważań najwybitniejszych przedstawicieli światowej filozofii i etyki od zarania dziejów filozofii po czasy współczesne. Celem zajęć jest pogłębiona charakterystyka charakteru współczesnych przemian cywilizacyjnych, technicznych, technologicznych i naukowych oraz ich wpływu na środowisko społeczne, polityczne i gospodarcze, w jakim funkcjonuje człowiek oraz na jego moralność i kondycję ludzką. Podczas poszczególnych zajęć analizie zostaną poddane mechanizmy postrzegania techniki i technologii, ich wpływu na dokonywana przez człowieka samorefleksję antropologiczną, jak również formy redefinicji człowieczeństwa przez współczesnego człowieka w kontekście zmian zachodzących w świecie go otaczającym. Podczas konwersatorium zostanie podjęta próba odpowiedzi na pytania, dlaczego technika, technologia i nauka nie jest dla człowieka zawsze najwyższą wartością, dlaczego człowiek współczesny pozwala się tak łatwo podporządkować się technologii, dlaczego potrzebne jest mu większe poczucie niezależności od wynalazków współczesnego świata. Podczas konwersatorium dominującym zagadnieniem będzie fenomen techniki i technologii oraz to, jak człowiek dobrowolnie poddaje się zniewoleniu przez te wynalazki, w jaki sposób buduje swoje poczucie bezpieczeństwa w oparciu o nie. Narzędziem refleksji będą najważniejsze teksty filozoficzne dotyczące roli techniki, technologii i nauki w świecie.

Bibliography: (in Polish)

Wykaz tekstów obowiązkowych do poszczególnych zajęć:

1. Brak tekstu do przeczytania.

2. Zięba W., O tym, że wszędzie warto filozofować, "Amor Fati. Antropologiczne Czasopismo Filozoficzne" 2005, nr 4 (4).

3. Fromm E., Czy możemy tego dokonać?, [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.

3. Platon, Księga VII, [w:] Państwo, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1967 [dostępne również inne wydania].

4. Arystoteles, Księga III, [w:] Etyka nikomachejska, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1995 [dostępne również inne wydania].

5. Fromm E., W kierunku humanizacji społeczeństwa technologicznego (1-3), [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000

6. Cyceron, Księga IV, [w:] Mowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001 [dostępne również inne wydania].

7. Fromm E., W kierunku humanizacji społeczeństwa technologicznego (1-3), [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.

8. Fromm E., Co to znaczy być człowiekiem? [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.

9. Fromm E., Co to znaczy być człowiekiem? (1-4), [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.

10. Fromm E., Gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy?, [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.

11. Raburski T., Machiavelli: klasyczny realizm i republikanizm, "Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna" 2012, nr 1 (1).

12. Śnieżyński K., Niedialogiczne podłoże filozofii krytycznej Immanuela Kanta, "Poznańskie Studia Teologiczne" 2003, t. 14.

13. Iwasiński Ł., Esencjalistyczna koncepcja człowieka u młodego Karola Marksa, "Edukacja Filozoficzna" 2015, Vol. 59.

14. Fromm E., Na rozdrożu i Nadzieja, [w:] tegoż, Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000, s. 23-48.

15. Kolokwium końcowe.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-19
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Sławomir Drelich
Group instructors: Sławomir Drelich
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Discussion seminar - Grading
Short description: (in Polish)

Konwersatorium poświęcone jest współczesnej filozofii techniki (lecz również technologii i nauki) widzianej z perspektywy rozważań najwybitniejszych przedstawicieli światowej filozofii i etyki od zarania dziejów filozofii po czasy współczesne. Celem zajęć jest pogłębiona charakterystyka charakteru współczesnych przemian cywilizacyjnych, technicznych, technologicznych i naukowych oraz ich wpływu na środowisko społeczne, polityczne i gospodarcze, w jakim funkcjonuje człowiek oraz na jego moralność i kondycję ludzką.

Full description: (in Polish)

Konwersatorium poświęcone jest współczesnej filozofii techniki (lecz również technologii i nauki) widzianej z perspektywy rozważań najwybitniejszych przedstawicieli światowej filozofii i etyki od zarania dziejów filozofii po czasy współczesne. Celem zajęć jest pogłębiona charakterystyka charakteru współczesnych przemian cywilizacyjnych, technicznych, technologicznych i naukowych oraz ich wpływu na środowisko społeczne, polityczne i gospodarcze, w jakim funkcjonuje człowiek oraz na jego moralność i kondycję ludzką. Podczas poszczególnych zajęć analizie zostaną poddane mechanizmy postrzegania techniki i technologii, ich wpływu na dokonywana przez człowieka samorefleksję antropologiczną, jak również formy redefinicji człowieczeństwa przez współczesnego człowieka w kontekście zmian zachodzących w świecie go otaczającym. Podczas konwersatorium zostanie podjęta próba odpowiedzi na pytania, dlaczego technika, technologia i nauka nie jest dla człowieka zawsze najwyższą wartością, dlaczego człowiek współczesny pozwala się tak łatwo podporządkować się technologii, dlaczego potrzebne jest mu większe poczucie niezależności od wynalazków współczesnego świata. Podczas konwersatorium dominującym zagadnieniem będzie fenomen techniki i technologii oraz to, jak człowiek dobrowolnie poddaje się zniewoleniu przez te wynalazki, w jaki sposób buduje swoje poczucie bezpieczeństwa w oparciu o nie. Narzędziem refleksji będą najważniejsze teksty filozoficzne dotyczące roli techniki, technologii i nauki w świecie.

Bibliography: (in Polish)

Wykaz tekstów obowiązkowych do poszczególnych zajęć:

1. Brak tekstu do przeczytania.

2. Zięba W., O tym, że wszędzie warto filozofować, "Amor Fati. Antropologiczne Czasopismo Filozoficzne" 2005, nr 4 (4).

3. Fromm E., Czy możemy tego dokonać?, [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.

3. Platon, Księga VII, [w:] Państwo, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1967 [dostępne również inne wydania].

4. Arystoteles, Księga III, [w:] Etyka nikomachejska, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1995 [dostępne również inne wydania].

5. Fromm E., W kierunku humanizacji społeczeństwa technologicznego (1-3), [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000

6. Cyceron, Księga IV, [w:] Mowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001 [dostępne również inne wydania].

7. Fromm E., W kierunku humanizacji społeczeństwa technologicznego (1-3), [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.

8. Fromm E., Co to znaczy być człowiekiem? [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.

9. Fromm E., Co to znaczy być człowiekiem? (1-4), [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.

10. Fromm E., Gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy?, [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.

11. Raburski T., Machiavelli: klasyczny realizm i republikanizm, "Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna" 2012, nr 1 (1).

12. Śnieżyński K., Niedialogiczne podłoże filozofii krytycznej Immanuela Kanta, "Poznańskie Studia Teologiczne" 2003, t. 14.

13. Iwasiński Ł., Esencjalistyczna koncepcja człowieka u młodego Karola Marksa, "Edukacja Filozoficzna" 2015, Vol. 59.

14. Fromm E., Na rozdrożu i Nadzieja, [w:] tegoż, Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000, s. 23-48.

15. Kolokwium końcowe.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Sławomir Drelich
Group instructors: Sławomir Drelich
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Discussion seminar - Grading
Short description: (in Polish)

Konwersatorium poświęcone jest współczesnej filozofii techniki (lecz również technologii i nauki) widzianej z perspektywy rozważań najwybitniejszych przedstawicieli światowej filozofii i etyki od zarania dziejów filozofii po czasy współczesne. Celem zajęć jest pogłębiona charakterystyka charakteru współczesnych przemian cywilizacyjnych, technicznych, technologicznych i naukowych oraz ich wpływu na środowisko społeczne, polityczne i gospodarcze, w jakim funkcjonuje człowiek oraz na jego moralność i kondycję ludzką.

Full description: (in Polish)

Konwersatorium poświęcone jest współczesnej filozofii techniki (lecz również technologii i nauki) widzianej z perspektywy rozważań najwybitniejszych przedstawicieli światowej filozofii i etyki od zarania dziejów filozofii po czasy współczesne. Celem zajęć jest pogłębiona charakterystyka charakteru współczesnych przemian cywilizacyjnych, technicznych, technologicznych i naukowych oraz ich wpływu na środowisko społeczne, polityczne i gospodarcze, w jakim funkcjonuje człowiek oraz na jego moralność i kondycję ludzką. Podczas poszczególnych zajęć analizie zostaną poddane mechanizmy postrzegania techniki i technologii, ich wpływu na dokonywana przez człowieka samorefleksję antropologiczną, jak również formy redefinicji człowieczeństwa przez współczesnego człowieka w kontekście zmian zachodzących w świecie go otaczającym. Podczas konwersatorium zostanie podjęta próba odpowiedzi na pytania, dlaczego technika, technologia i nauka nie jest dla człowieka zawsze najwyższą wartością, dlaczego człowiek współczesny pozwala się tak łatwo podporządkować się technologii, dlaczego potrzebne jest mu większe poczucie niezależności od wynalazków współczesnego świata. Podczas konwersatorium dominującym zagadnieniem będzie fenomen techniki i technologii oraz to, jak człowiek dobrowolnie poddaje się zniewoleniu przez te wynalazki, w jaki sposób buduje swoje poczucie bezpieczeństwa w oparciu o nie. Narzędziem refleksji będą najważniejsze teksty filozoficzne dotyczące roli techniki, technologii i nauki w świecie.

Bibliography: (in Polish)

Wykaz tekstów obowiązkowych do poszczególnych zajęć:

1. Brak tekstu do przeczytania.

2. Zięba W., O tym, że wszędzie warto filozofować, "Amor Fati. Antropologiczne Czasopismo Filozoficzne" 2005, nr 4 (4).

3. Fromm E., Czy możemy tego dokonać?, [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.

3. Platon, Księga VII, [w:] Państwo, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1967 [dostępne również inne wydania].

4. Arystoteles, Księga III, [w:] Etyka nikomachejska, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1995 [dostępne również inne wydania].

5. Fromm E., W kierunku humanizacji społeczeństwa technologicznego (1-3), [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000

6. Cyceron, Księga IV, [w:] Mowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001 [dostępne również inne wydania].

7. Fromm E., W kierunku humanizacji społeczeństwa technologicznego (1-3), [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.

8. Fromm E., Co to znaczy być człowiekiem? [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.

9. Fromm E., Co to znaczy być człowiekiem? (1-4), [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.

10. Fromm E., Gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy?, [w:] Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.

11. Raburski T., Machiavelli: klasyczny realizm i republikanizm, "Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna" 2012, nr 1 (1).

12. Śnieżyński K., Niedialogiczne podłoże filozofii krytycznej Immanuela Kanta, "Poznańskie Studia Teologiczne" 2003, t. 14.

13. Iwasiński Ł., Esencjalistyczna koncepcja człowieka u młodego Karola Marksa, "Edukacja Filozoficzna" 2015, Vol. 59.

14. Fromm E., Na rozdrożu i Nadzieja, [w:] tegoż, Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. H. Adamska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000, s. 23-48.

15. Kolokwium końcowe.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)