Podstawy statystyki i demografii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-BW-S1-1-PSiD |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0548) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z matematyką i statystyką
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy statystyki i demografii |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Bezpieczeństwo wewnętrzne - I stopna - 1 rok - studia stacjonarne - sem. zim |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość matematyki na poziomie maturalnym, poziom podstawowy oraz umiejętność korzystania z arkusza kalkulacyjnego. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy przeciętnego studenta wygląda następująco: ćwiczenia: - udział w ćwiczeniach: 15 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: = 15 godz. - przygotowanie do kolokwium: 15 godz. - udział w konsultacjach: 5 godz. wykład: - udział w wykładzie: 15 godz. - czytanie literatury: 20 godzin. - przygotowanie do egzaminu: 15 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | Statystyka: - student zna podstawowe narzędzia statystyki opisowej (miary położenia, miary dyspersji, miary asymetrii i miary skośności); - student zna podstawowe metody badania współzależności cech statystycznych (współczynnik korelacji liniowej Pearsona, współczynnik korelacji rang Spearmanna, wybrany współczynnik badania współzależności cech jakościowych), - student zna ograniczenia statystyki opisowej. Demografia: - student zna wybrane pojęcia demograficzne (np. kohorta, współczynnik dzietności) - student zna sytuację demograficzną w Polsce, Europie i na świecie, - zna grognozy demograficzne dla Polski, Europy i świata - poszczególne warianty. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Statystyka: - student potrafi obliczyć wybrane wielkości i je zinterpretować, - student potrafi wybrać określone statystyki, aby dokonać samodzielnej analizy statystycznej określonego zjawiska, - student potrafi analizować zjawiska z obszaru demografii, ekonomii i inne w kontekście statystycznym, - student potrafi zastosować poznane narzędzia we wlasnej pracy badawczej. W wyniku uczenia się student powinien umieć wnioskować statystycznie oraz stosować metody statystyczne w analizie problemów z obszaru stosunków międzynarodowych, - potrafi zastosować arkusz kalkulacyjny do wykonania obliczeń statystycznych, - potrafi wskazać i korzystać z ogólnodostępnych baz statystycznych. Demografia: - student potrafi przedstawić sytuację demograficzną Polski, Europy, świata w kontekście najnowszej historii, jak i aktualnych wydarzeń politycznych, - student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe między wydarzeniami w Polsce, Europie i na świecie a sytuacją demograficzną, - potrafi zastosować wybrane narzędzia statystyczne do opisu sytuacji demograficznej, - potrafi znaleźć w krajowych, jak i międzynarodowych bazach danych informacje demograficzne. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student potrafi współpracować w zespole, przyjmować różne role zespołowe. Posiada umiejętności organizacyjne, które pozwalają na realizację celów związanych z projektowaniem i realizacją badań. |
Metody dydaktyczne: | Student potrafi współpracować w zespole, przyjmować różne role zespołowe. Posiada umiejętności organizacyjne, które pozwalają na realizację celów związanych z projektowaniem i realizacją badań. |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Wymagania wstępne: umiejętność wykonywania podstawowych obliczeń arytmetycznych oraz stosowania wzorów zapisanych symbolicznie. |
Pełny opis: |
Sposoby prezentacji danych statystycznych. Podstawowe charakterystyki statystyczne: średnia, dominanta, mediana, wariancja, współczynnik zmienności, współczynnik asymetrii, kurtoza i ich interpretacja. Zmienna losowa, podstawowe rozkłady zmiennych losowych. Analiza współliniowości. Metody badania korelacji i regresji. Wyznaczanie współczynnika korelacji liniowej Pearsona, współczynnika korelacji rang Spearmana, badanie współzależności między cechami jakościowymi. Analiza dynamiki zjawisk. Nieparametryczne testy statystyczne i ich zastosowania w sytuacjach praktycznych. Zastosowanie Excela w analizie statystycznej, źródła informacji statystycznej i demograficznej w Internecie. Obszar zainteresowań demografii, źródła danych demograficznych, badania procesów demograficznych. Metody analiz demograficznych – analiza przekrojowa i kohortowa. Rozwój demograficzny, teoria przejścia demograficznego, drugie przejście demograficzne. Proces zawierania i rozpadu małżeństw, dzietność, umieralność, przyczyny zgonów, migracje wewnętrzne i zewnętrzne– pomiar i analiza. Rodzina i gospodarstwo domowe. Prognozowanie demograficzne. Demograficzne uwarunkowania rynku pracy i gospodarki publicznej. Polity-ka ludnościowa. Zmiany struktur demograficznych i społecznych w Polsce, w Europie i na świecie. |
Literatura: |
J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, Warszawa 2001 Kędelski M., Paradysz J., Demografia, Poznań 2006 Malarska A., Statystyka w zadaniach nie tylko dla psychologów i pedagogów, Łódź 1999Diagnoza społeczna 2007, Warszawa 2007 Jóźniak Mały Rocznik Statystyczny 2017, Warszawa 2017 oraz wydania wcześniejsze Rocznik demograficzny 2017, Warszawa 2017 oraz wydania wcześniejsze Rutkowski T., Statystyka, Poznań 2004 Sobczyk M., Statystyka. Podstawy teoretyczne-przykłady-zadania, Lublin 2000 Statystyka Międzynarodowa, wybrane numery kwartalnika Statystyka. Zbiór zadań, Warszawa 2001 Studia Demograficzne, wybrane numery kwartalnika Zeliaś A., Pawełek B., Wanat S., Metody statystyczne. Zadania i sprawdziany, Warszawa 2002 http://www.stat.gov.pl http://epp.eurostat.ec.europa.eu/ http://www.diagnoza.com http://www.tnsglobal.pl http://www.cbos.pl http://eurostat.eu http://cia.gov |
Metody i kryteria oceniania: |
Konwersatorium: dwa elementy na zaliczenie: kolokwium + pięć zadań rozwiązywanych w trakcie semestru. Za kolokwium można zdobyć maksymalnie 50 punktów, za zadania 5 po 10 punktów. Ocena zależy od zdobytych punktów. (50;60> dostateczny (60;70> dostateczny plus (70;80> dobry (80;90> dobry plus (90;100> bardzo dobry Zaliczenie z wykładu odbywa się w formie pisemnej, aby zaliczyć należy zdobyć co najmniej 50% punktów. Punktacja (50%;60%> dostateczny (60%;70%> dostateczny plus (70%;80%> dobry (80%;90%> dobry plus (90%;100%> bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT WYK
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Stachowiak-Panske | |
Prowadzący grup: | Natalia Olszanecka, Beata Stachowiak-Panske | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Student na zajęciach z zakresu statystyki powinien posiadać kalkulator, zestaw zadań publikowany na platformie moodle.umk.pl oraz tablice statystyczne, które student może wykonać sam. Hasło do kursu na platformie moodle.umk.pl zostanie podane w mailu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Stachowiak-Panske | |
Prowadzący grup: | Natalia Olszanecka, Beata Stachowiak-Panske | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Student na zajęciach z zakresu statystyki powinien posiadać kalkulator, zestaw zadań publikowany na platformie moodle.umk.pl oraz tablice statystyczne, które student może wykonać sam. Hasło do kursu na platformie moodle.umk.pl zostanie podane w mailu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Stachowiak-Panske | |
Prowadzący grup: | Beata Stachowiak-Panske | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Student na zajęciach z zakresu statystyki powinien posiadać kalkulator, zestaw zadań publikowany na platformie moodle.umk.pl oraz tablice statystyczne, które student może wykonać sam. Hasło do kursu na platformie moodle.umk.pl zostanie podane w mailu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.