Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Seminarium dyplomowe III r.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2751-BW-S1-3-SDL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium dyplomowe III r.
Jednostka: Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie
Grupy: Bezpieczeństwo wewnętrzne - I stopna - 3 rok - studia stacjonarne - sem. Letni
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

zaliczony drugi rok studiów na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne. Udział w moim seminarium w semestrze czwartym.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Aktywny udział w seminarium. zgromadzenie materiału i napisanie jednej trzeciej pracy, a nie mniej niż jednego rozdziału, czyli rozwiązanie przynajmniej jednego z założonych problemów badawczych. Doskonalenie warsztatu, kontynuowanie kwerendy badawczej. Systematyczne czytanie praz z zakresu seminarium.

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W17 Ma podstawową wiedzę o metodach i technikach badania bezpieczeństwa wewnętrznego stosowanych także przez inne dyscypliny wiedzy zaliczane do nauk społecznych. wie, gdzie i jak pozyskiwać dane urzędowe, głownie o charakterze aktów normatywnych, sprawozdawcze i planistyczne. Ma wiedzę o podstawowych publicznych zbiorach danych. Wie skąd pozyskiwać dane statystyczne i ma podstawową wiedzę o rodzajach statystyk, ich przydatności do badań nad bezpieczeństwem wewnętrznym. Posiada podstawową wiedzę o badaniach sondażowych i ich znaczeniu dla badań nad bezpieczeństwem wewnętrznym. Zna znaczenie podstawowych pojęć używanych w badaniach nad bezpieczeństwem wewnętrznym.

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U17 Umie analizować konkretne stany faktyczne i zagrożenia bezpieczeństwa wewnętrznego z wykorzystaniem wiedzy z zakresu innych nauk społecznych oraz proponować odpowiednie ich rozwiązanie przy pomocy instrumentów prawnych, politycznych, ekonomicznych lub organizacyjnych.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 Rozumie potrzebę nieustannego uczenia się i aktualizowania swojej wiedzy. Wie, że prawo jest zmienne, plany mają ograniczoną czasowo ważność, wiedza się rozwija.

Metody dydaktyczne:

dyskusja panelowa, burza mózgów

Metody dydaktyczne podające:

- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- panelowa
- punktowana
- referatu
- seminaryjna
- studium przypadku

Skrócony opis:

Praca nad warsztatem i metodologią badań. Uczenie się prowadzenia kwerend, monitorowania badanych zjawisk. Formułowanie problemów badawczych, formułowanie hipotez i poszukiwanie metod badawczych.

Pełny opis:

Kontynuowanie prac nad rozprawami licencjackimi. Referowanie i omawianie przygotowanych partii rozpraw. Analiza trafności wybranych hipotez, zastosowanych metod i wybranych materiałów źródłowych. Analiza lektur. Rozważanie możliwości pogłębionej analizy źródeł. Poszukiwanie metod weryfikacji dokonanych ustaleń. Kontynuowanie studiów nad metodologią. Dyskusje nad nowymi wydawnictwami źródłowymi i opracowaniami.

Literatura:

Bereźnicki F., Praca dyplomowa na studiach U i II stopnia z nauk spolecznych, Kraków 2010.

Babbie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2009.

Bezpieczeństwo w teorii i badaniach naukowych, red. B. Wiśniewski, Szczytno 2011.

Johnsson J. B., Reynolds H. T., Mycoff J. D., Metody badawcze w naukach politycznych, Warszawa 2010.

Łojek K., Metodyka rozwiązywania problemów kryminalnych, Szczytno 2008.

Metodologia badań bezpieczeństwa narodowego, t. III, Warszawa 2012.

Piwowarski J., Zachuta A., Pojęcie bezpieczeństwa w naukach społeczno-prawnych, Kraków 2013.

Rutkowski C., Bezpieczeństwo wewnętrzne. Tożsamość - kierowanie - zarządzanie, Warszawa 2010.

Sielezin J. R., Badania źródłoznawcze w politologii. Wybrane zagadnienia metodologiczne, Wrocław 2010.

Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Poznań 2008.

Metody i kryteria oceniania:

Na podstawie postępu w pracy nad rozprawą licencjacką i twórczej aktywności w czasie zajęć.

Praktyki zawodowe:

Nie wymagane do zaliczenia przedmiotu. Natomiast doświadczenie wyniesione z praktyk może być cennym kapitałem w pracy na seminarium.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)