Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

European Integration and Values in Political and Social Life

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2751-IP-S2-1-EIVP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: European Integration and Values in Political and Social Life
Jednostka: Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie
Grupy: International Politics and Diplomacy - II stopna - 1 rok - studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

Not required

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Participation in classes – 30h

Direct preparation for classes (including consultations and feedback) – 35h

Reading literature – 15h

Preparing short tasks given before the meeting – 10h

Writing projects – 10h

Preparation for final test – 15h

Total: 115h (4 ECTS).


Efekty uczenia się - wiedza:

A student:

K1: has profound knowledge about the international politics and their interdisciplinary specificity related to political science, especially in Europe, including the European Union – K_W01

K2: has systematic knowledge about international relations and processes related to the European Union – K_W02

K3: has profound knowledge about the European internal and external relations, especially about the EU – K_W05

Efekty uczenia się - umiejętności:

A student:

S1: is able to search for, select, analyse and process information about values from written and electronic sources – K_U01

S2: has language skills - speaks and writes in a coherent and transparent way at the B2 level of the European System of the Description of Language Education about the issues connected with the subject of the course and can justify his/her own opinions – K_U05

S3: can analyse and interpret the basic legal acts concerning values – K_U10

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

SC1: is ready to evaluate and express own opinions concerning values and their role in the Member States – K_K01

SC2: is open to new challenges – K_K0

SC3: thinks and acts in a creative way – K_K05


Metody dydaktyczne:

Expository teaching methods:

- participatory lecture with multimedia presentations

- problem-based lectures


Exploratory teaching methods:

- - panel

- - project work

- - case study


Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów
- panelowa
- projektu
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

The purpose of the course is to indicate the most important values that are or should be taken into account in the political and social life of European countries. The development of the approach to the issue of values in Europe will be presented with reference to the European Communities/European Union as an example. Catalogue of values included in art. 2 of the Treaty on European Union will, therefore, become a starting point for consideration of whether they are present in the daily practice of the functioning of the Member States and other European countries.

Pełny opis:

The course will start with general considerations on the importance of values in political and social life. Furthermore, the process of shaping common European values will be presented, including the process of European integration. The next classes will focus on such values as human dignity, freedom, democracy, the rule of law, respect for human rights, including the rights of minorities. Tolerance, social justice, solidarity and cultural diversity will also be important topics of discussion. Finally, during the course mechanisms to ensure compliance with these values will be presented, including those in force in the EU.

Literatura:

Basic literature:

• W. Arts, L. Halman (2004), European Values at the Turn of the Millenium, Leiden- Boston.

• S. Lucarelli & I. Manners (red.) (2006) Values and Principles in European Union Foreign Policy, Routledge.

• J. Richardson (2002), The European Union in the World — A Community of Values, Fordham International Law Journal, 26,1: 12-35.

• S. Fredman (2016), Substantive equality revisited, International Journal of Constitutional Law, 14, 3: 712–738.

• F. Hendriks (2010), Vital Democracy. A Theory of Democracy in Action, Oxford Univeristy Press.

Additional literature:

• A. Magen, L. Pech (2018), The rule of law and the European Union [in:] Handbook on the rule of law, eds. Ch. May, A. Winchester, Edward Elgar Publishing, pp. 235-256.

• K. Nicolaidis, J. Viehoff (2015) Social justice in the European Union: the puzzles of solidarity, reciprocity and choice [in:] Europe’s Justice Deficit?, eds. D. Kochenov, G.de Búrca, A. Williams, Hart Publishing, pp.277-294.

• R. Kołatek (2018), The principle of human dignity in the primary and secondary legislation of the European Union, Zeszyty Prawnicze, 2(58): 29–44.

• S. D. Scott (2011), The European Union and Human Rights after the Treaty of Lisbon, Human Rights Law Review, 11, 4: 645-682.

• Gabriel N. Toggenburg (2008), The Debate on European Values and the Case of Cultural Diversity, Minorities Research, 2: 109-129.

Metody i kryteria oceniania:

Assessment methods:

1. presence and activity of the students during meetings, including participation in the discussion on the given topics (basic materials in English will be given by the lecturer and they should be read or watched before classes), participation in the intelligent guesswork or the traffic lights (30 points, 3 points are given for the activity during one meeting) – S2, S3, SC1

2. preparation of four posters or mind maps concerning issues discussed during the meeting (10 points for each poster or mind map, together 40 points) – S1, SC2, SC3

3. the final test (30 points): K1, K2, K3

Assessment criteria:

systematic assessment of the activity during classes, assessment of posters or mind maps and the final test

The students will get points for all these tasks and they will be added at the end.

There will be a range of points for the proper marks:

fail (2)- 0-51 pts (51 % or less)

satisfactory (3) - 52-60 pts (52-60 %)

satisfactory plus (3+)- 61-69 pts (61-69 %)

good (4) – 70-82 pts (70-82 %)

good plus (4+)- 83-91 pts (83-91 %)

very good (5) – 92-100 pts (92-100%)

Praktyki zawodowe:

Not applicable

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Maliszewska-Nienartowicz
Prowadzący grup: Justyna Maliszewska-Nienartowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

As in Part A

Pełny opis:

As in Part A

Literatura:

As in Part A

Uwagi:

all necessary articles and other publications will be available on the moodle platofrm

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Maliszewska-Nienartowicz
Prowadzący grup: Justyna Maliszewska-Nienartowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

As in Part A

Pełny opis:

As in Part A

Literatura:

As in Part A

Uwagi:

all necessary articles and other publications will be available on the moodle platofrm

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Maliszewska-Nienartowicz
Prowadzący grup: Justyna Maliszewska-Nienartowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

As in Part A

Pełny opis:

As in Part A

Literatura:

As in Part A

Uwagi:

all necessary articles and other publications will be available on the moodle platofrm

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)