(in Polish) Fundusze i programy pomocowe
General data
Course ID: | 2751-KON-FPP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Fundusze i programy pomocowe |
Organizational unit: | Faculty of Political and Security Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria do wyboru w języku polskim dla kierunków WNoPiB - stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Prerequisites: | (in Polish) brak. |
Type of course: | (in Polish) przedmiot fakultatywny |
Total student workload: | (in Polish) 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30h 2. Praca indywidualna: 30h 3. Przygotowania do uzyskania zaliczenia: 30h |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) Wiedza: 1) Student/-ka zna i opisuje funkcjonujące w latach 2021-2027 fundusze i programy unijne wraz z rodzajem udzielanego przez nie wsparcia; 2) Student/-ka zna i rozumie zasady prawne odnoszące się do możliwości pozyskiwania dofinansowania z funduszy i programów finansowych Unii Europejskiej. * Nie jest możliwe przypisanie wskazanych powyżej efektów przedmiotowych efektom kierunkowym, a to ze względu na fakt, iż na zajęcia uczęszczać mogą studenci wszystkich roczników i wszystkich kierunków studiów prowadzonych w Jednostce. |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) Umiejętności: 1) Student/-ka ocenia istniejący system instrumentów finansowych UE pod kątem jego efektywności, dokonuje porównań z minioną perspektywą finansową oraz przewiduje możliwe scenariusze dalszego jego rozwoju; 2) Student/-ka sprawnie odszukuje i wykorzystuje informacje dotyczące funduszy i programów finansowych Unii Europejskiej. * Nie jest możliwe przypisanie wskazanych powyżej efektów przedmiotowych efektom kierunkowym, a to ze względu na fakt, iż na zajęcia uczęszczać mogą studenci wszystkich roczników i wszystkich kierunków studiów prowadzonych w Jednostce. |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) Kompetencje: 1) Student/-ka potrafi zabierać głos na forum grupy, nie boi się wyrażać krytycznych opinii dotyczących funkcjonowania różnych polityk i funduszy unijnych; 2) Student/-ka wyrabia w sobie systematyczność, rzetelność i obowiązkowość. * Nie jest możliwe przypisanie wskazanych powyżej efektów przedmiotowych efektom kierunkowym, a to ze względu na fakt, iż na zajęcia uczęszczać mogą studenci wszystkich roczników i wszystkich kierunków studiów prowadzonych w Jednostce. |
Teaching methods: | (in Polish) - wystąpienia publiczne (prezentacje multimedialne) Studentów; - dyskusja problemowa moderowana przez Prowadzącego (ocena ciągła); - pisemny test końcowy. |
Expository teaching methods: | - description |
Exploratory teaching methods: | - case study |
Short description: |
(in Polish) Studenci zdobędą, przede wszystkim teoretyczną, wiedzę z zakresu funduszy i programów Unii Europejskiej funkcjonujących w latach 2021-2027. Wiedza ta nie będzie jednak ograniczona tylko do polityki spójności (i powiązanych z nią instrumentów), lecz wykroczy daleko poza nią. Poruszona zostanie kwestia funduszy rolnych, środków na badania i szeroko rozumiany rozwój, programów tematycznych UE i tych funduszy, które skierowane są do państw trzecich. |
Full description: |
(in Polish) Konwersatorium w całości poświęcone zostanie różnym aspektom istniejących i funkcjonujących obecnie w Unii Europejskiej instrumentów, funduszy i programów pomocowych. Studenci otrzymają rzetelną i gruntowną wiedzę ich dotyczącą, co w konsekwencji umożliwi im swobodne poruszanie się w tej tematyce. Mowa będzie bowiem nie tylko o tak znanych funduszach jak Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego czy Europejski Fundusz Społeczny, lecz także o tych mniej lub w ogóle nieznanych szerszej opinii (np. Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji). W tym kontekście rozważaniom poddana zostanie również efektywność przyjętych przez UE rozwiązań prawnych, ich czytelność i spójność z punktu widzenia Polski, zasadność tworzenia instrumentów monotematycznych czy korzyści wynikające z udzielania wsparcia finansowego podmiotom pochodzącym z państw trzecich. |
Bibliography: |
(in Polish) Przykładowa literatura: - Dudek Mieczysław (red.), Polityka regionalna Unii Europejskiej : teoria i praktyka, Zielona Góra 2007. - Głąbicka Katarzyna, Grewiński Mirosław, Europejska polityka regionalna, Warszawa 2003. - Jakubowska Patrycja, Kukliński Antoni, Żuber Piotr (red.), Problematyka przyszłości regionów. W poszukiwaniu nowego paradygmatu, Warszawa 2008. - Kokocińska Katarzyna, Polityka regionalna w Polsce i w Unii Europejskiej, Poznań 2009. - Kukuła Artur J. (red.), Cohesion policy and development of the European Union's regions in the perspective of 2020, Lublin 2015. - Pastuszka Sławomir, Polityka regionalna Unii Europejskiej – cele, narzędzia, efekty, Warszawa 2012. - Szymańska Anna, Jak przygotować dobry wniosek czyli jak skutecznie pozyskiwać fundusze unijne 2007-2013, Warszawa 2008. - Tkaczyński Jan W., Willa Rafał, Świstak Marek, Fundusze Unii Europejskiej. Cele – Działania – Środki, Kraków 2008. - Tkaczyński Jan W., Willa Rafał, Świstak Marek, Leksykon funduszy Unii Europejskiej, Warszawa 2009. - Tkaczyński Jan W., Świstak Marek, Sztorc Elżbieta, Projekty europejskie. Praktyczne aspekty pozyskiwania i rozliczania dotacji unijnych, Warszawa 2011. - strony internetowe Komisji Europejskiej oraz właściwych ministerstw. - rozporządzenia unijne ustanawiające poszczególne fundusze i programy pomocowe. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę końcową składać będą się: 1) obecność na zajęciach, 2) przygotowanie i przedstawienie prezentacji, 3) aktywne uczestnictwo w zajęciach, a także 4) test końcowy. 1. Obecność Dopuszczalny limit nieusprawiedliwionych nieobecności: 2. Ponadliczbowe nieobecności - konieczność ustnego zaliczenia tematu zajęć na dyżurze Prowadzącego (limit: 3-5). 6 nieobecności (i więcej) = ocena niedostateczna. 2. Prezentacja W toku zajęć każda osoba przygotuje i przedstawi prezentację dotyczącą wybranego (przez siebie) tematu z zakresu podanego przez Prowadzącego. Powinna ona być dziełem własnego autorstwa opierającym się o fachową literaturę. Po jej wysłuchaniu Prowadzący konwersatorium musi mieć bowiem wrażenie, że konkretna osoba przemyślała wszystko i potrafiła o tym ciekawie opowiedzieć. Koniecznie mają to być wystąpienia, a nie odczyty! Każda prezentacja musi zostać dostarczona (w wersji elektronicznej) do Prowadzącego do czasu zamknięcia systemu USOS. Referaty wygłaszamy w wyznaczonym terminie - wszelkie inne sytuacje należy konsultować z Prowadzącym. Gdy Student bez takiej konsultacji nie przyjdzie na zajęcia - konieczność wygłoszenia, w późniejszym terminie, drugiej prezentacji. Uwaga: 3 najciekawsze, zdaniem Prowadzącego, prezentacje = ocena końcowa podwyższona o 1 stopień (warunek: ocena pozytywna z testu). 3. Aktywne uczestnictwo w zajęciach Studenci powinni przygotowywać się do zajęć i aktywnie w nich uczestniczyć, przez co należy rozumieć możliwie częste merytoryczne zabieranie głosu w dyskusjach. Minimum 3 aktywności = dopuszczenie do pisania testu końcowego (0-2 aktywności = ndst) Minimum 6 aktywności = ocena końcowa podwyższona o 1 stopień (warunek: ocena pozytywna z testu). Minimum 11 aktywności = zwolnienie z testu końcowego z oceną bardzo dobrą Uwaga: jedna osoba może uzyskać podwyższenie oceny zarówno za aktywność jak i prezentację (warunek: ocena pozytywna z testu). 4. Test Po spełnieniu powyższych warunków Studenci dopuszczeni zostaną do testu końcowego. Przybierze on formę: testu pisemnego jednokrotnego wyboru, i odbędzie się na platformie Moodle w uzgodnionym z grupą terminie. Warunkiem podstawowym zaliczenia testu będzie uzyskanie minimum 13 z 25 punktów. 1 pytanie = 1 punkt, bez punktów ujemnych. Niepowodzenie na teście = ocena niedostateczna z zajęć (bez wyjątków!!!) i "warunek". Jeżeli bez konsultacji z prowadzącym Student nie podejdzie do testu w wyznaczonym terminie = ocena niedostateczna i "warunek". |
Practical placement: |
(in Polish) brak. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Rafał Willa | |
Group instructors: | Rafał Willa | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Discussion seminar - Grading |
|
Short description: |
(in Polish) Studenci zdobędą, przede wszystkim teoretyczną, wiedzę z zakresu funduszy i programów Unii Europejskiej funkcjonujących w latach 2021-2027. Wiedza ta nie będzie jednak ograniczona tylko do polityki spójności (i powiązanych z nią instrumentów), lecz wykroczy daleko poza nią. Poruszona zostanie kwestia funduszy rolnych, środków na badania i szeroko rozumiany rozwój, programów tematycznych UE i tych funduszy, które skierowane są do państw trzecich. |
|
Full description: |
(in Polish) Konwersatorium w całości poświęcone zostanie różnym aspektom istniejących i funkcjonujących obecnie w Unii Europejskiej instrumentów, funduszy i programów pomocowych. Studenci otrzymają rzetelną i gruntowną wiedzę ich dotyczącą, co w konsekwencji umożliwi im swobodne poruszanie się w tej tematyce. Mowa będzie bowiem nie tylko o tak znanych funduszach jak Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego czy Europejski Fundusz Społeczny, lecz także o tych mniej lub w ogóle nieznanych szerszej opinii (np. Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji). W tym kontekście rozważaniom poddana zostanie również efektywność przyjętych przez UE rozwiązań prawnych, ich czytelność i spójność z punktu widzenia Polski, zasadność tworzenia instrumentów monotematycznych czy korzyści wynikające z udzielania wsparcia finansowego podmiotom pochodzącym z państw trzecich. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Przykładowa literatura: - Dudek Mieczysław (red.), Polityka regionalna Unii Europejskiej : teoria i praktyka, Zielona Góra 2007. - Głąbicka Katarzyna, Grewiński Mirosław, Europejska polityka regionalna, Warszawa 2003. - Jakubowska Patrycja, Kukliński Antoni, Żuber Piotr (red.), Problematyka przyszłości regionów. W poszukiwaniu nowego paradygmatu, Warszawa 2008. - Kokocińska Katarzyna, Polityka regionalna w Polsce i w Unii Europejskiej, Poznań 2009. - Kukuła Artur J. (red.), Cohesion policy and development of the European Union's regions in the perspective of 2020, Lublin 2015. - Pastuszka Sławomir, Polityka regionalna Unii Europejskiej – cele, narzędzia, efekty, Warszawa 2012. - Szymańska Anna, Jak przygotować dobry wniosek czyli jak skutecznie pozyskiwać fundusze unijne 2007-2013, Warszawa 2008. - Tkaczyński Jan W., Willa Rafał, Świstak Marek, Fundusze Unii Europejskiej. Cele – Działania – Środki, Kraków 2008. - Tkaczyński Jan W., Willa Rafał, Świstak Marek, Leksykon funduszy Unii Europejskiej, Warszawa 2009. - Tkaczyński Jan W., Świstak Marek, Sztorc Elżbieta, Projekty europejskie. Praktyczne aspekty pozyskiwania i rozliczania dotacji unijnych, Warszawa 2011. - strony internetowe Komisji Europejskiej oraz właściwych ministerstw. - rozporządzenia unijne ustanawiające poszczególne fundusze i programy pomocowe. |
|
Notes: |
(in Polish) brak. |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.