Globalne negocjacje klimatyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-KON-GNK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Globalne negocjacje klimatyczne |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Konwersatoria do wyboru w języku polskim dla kierunków WNoPiB - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30h zajęć dydaktycznych + 15h dyżuru 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 15h 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 0h 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: 0h. |
Efekty uczenia się - wiedza: | - Zna najważniejsze wydarzenia historyczne, które wpłynęły na kształt współczesnych stosunków międzynarodowych - Ma elementarną wiedzę o uczestnikach stosunków międzynarodowych - Zna międzynarodowe powiązania polityczne, gospodarcze, kulturalne i wojskowe |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - Czyta i interpretuje teksty z zakresu historii stosunków międzynarodowych i myśli politycznej oraz teksty prawne - Wyszukuje, selekcjonuje, ocenia i wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych - Przygotowuje, w oparciu o źródła pisane i elektroniczne, krótkie wypowiedzi ustne w języku polskim i w języku obcym, dotyczące zagadnień stanowiących przedmiot zainteresowania stosunków międzynarodowych - Przygotowuje, w oparciu o źródła pisane i elektroniczne, proste prace pisemne, w języku polskim i w języku obcym, dotyczące zagadnień stanowiących przedmiot zainteresowania stosunków międzynarodowych - Jest w stanie prognozować przebieg kluczowych zjawisk i procesów politycznych i gospodarczych, a także w kwestiach bezpieczeństwa, w skali krajowej i międzynarodowej - Rozumie, opisuje i analizuje stosunki polityczne, gospodarcze, społeczne i w kwestiach bezpieczeństwa między różnymi uczestnikami relacji międzynarodowych |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego - Jest otwarty na nowe idee i gotów do weryfikacji swoich przekonań w świetle nowych informacji i argumentów - Angażuje się we współpracę i potrafi pracować w grupie przy realizacji wspólnych działań |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - oxfordzka |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie globalnych negocjacji klimatycznych. W toku zajęć studenci będą mieli okazję zapoznać się zarówno z ich genezą oraz podstawą prawną, jak i najbardziej aktualnymi punktami zapalnymi procesu. Poznają także stanowiska najważniejszych graczy. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest przedstawienie globalnych negocjacji klimatycznych. W toku zajęć studenci zapoznają się przede wszystkim z samym problemem zmian klimatycznych (z czego wynikają, jakie niosą ze sobą zagrożenia), a także podstawą prawną procesu negocjacyjnego (Ramową konwencją Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, Protokołem z Kioto do Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, Porozumieniem paryskim). Podczas omawiana kolejnych kamieni milowych procesu studenci będą mieli okazję zobaczyć jakie procedury funkcjonują w ramach procesu oraz jakie uregulowania już udało się wprowadzić. Dużą częścią kursu będą także kwestie aktualnie uznawane za kontrowersyjne, w tym główne punkty zapalne w pertraktacjach oraz stanowiska poszczególnych graczy (USA, UE, Chin, Brazylii, Indii, Rosji, Kanady, Japonii, Australii itd.), dzięki czemu uczestnicy zajęć będą mogli dokonać własnych ocen w kwestiach związanych z toczącym się procesem. |
Literatura: |
A. Kassenberg, M. Sobolewski, Zmiany klimatu. Polityka i działania na rzecz ograniczania emisji gazów szklarniowych w Unii Europejskiej i w Polsce, Warszawa 2002 M. Sobolewski, Perspektywy międzynarodowych negocjacji klimatycznych w świetle wyników konferencji COP17 w Durbanie, [w:] „Studia BAS”, nr 1(29) 2012 Z. Karaczun, A. Kassenberg, M. Sobolewski, Polska wobec postanowień konwencji klimatycznej czyli jak nasz kraj wypełnia postanowienia Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu i Protokołu z Kioto w perspektywie integracji europejskiej, Warszawa 2000 Z. Karaczun, M. Sobolewski, Negocjacje klimatyczne – konferencja COP 15 i porozumienie Copenhagen Accord, [w:] „Analizy BAS”, nr 12 (37), 16 kwietnia 2010 UNFCCC - 20 Years of Effort and Achievement. Key Milestones in the Evolution of International Climate Policy, http://unfccc.int/timeline/ A. Gradziuk, Z. Karaczun. E. Wyciszkiewicz, Wstęp, [w:] Globalne negocjacje klimatyczne: interesy i wyzwania dla Polski i Unii Europejskiej, Warszawa 2011 J. Michalak, U. Stefanowicz, Kopenhaga - coraz bliżej do grudnia, wciąż daleko od porozumienia, [w:] „Biuletyn Klimatyczny”, numer 20 III kwartał 2009, http://www.ine-isd.org.pl/lang/pl/page/biuletyny/id/19 A. Gradziuk, Globalne negocjacje klimatyczne: trudna droga z Poznania do Warszawy, [w:] „Biuletyn”, nr 118 (1094), 8.11.2013, http://www.pism.pl/publikacje/biuletyn/nr-118-1094 A. Golec, Negocjacje klimatyczne – gdzie jesteśmy ?, [w:] „Biuletyn Klimatyczny”, numer 29-31 I-III kwartał 2012 A. Gradziuk, Globalne negocjacje klimatyczne – najważniejsze rezultaty konferencji klimatycznej ONZ w Durbanie, [w:] „Biuletyn”, nr 113 (862), 15.12.2011, https://www.pism.pl/index/?id=97c8dd44858d3568fdf9537c4b8743b2 Z. Karaczun, A. Kassenberg, Od nadziei do frustracji, czyli Kopenhaga i co dalej, [w:] „Biuletyn Klimatyczny”, numer 22 IV kwartał 2009, http://www.ine-isd.org.pl/lang/pl/page/biuletyny/id/19/ Z. Karaczun, Konferencja Stron Konwencji Klimatycznej w Cancun. Sukces czy porażka?, [w:] „Biuletyn Klimatyczny”, numer 25/26 III i IV kwartał 2010 Obama i UE – wspólnie na rzecz zmian klimatycznych, 23.04.2014, http://www.chronmyklimat.pl/wiadomosci/polityka-klimatyczna/obama-i-ue-wspolnie-na-rzecz-zmian-klimatycznych D. Chojnacki, Pozycja Polski jako kraju będącego w procesie przechodzenia do gospodarki rynkowej w rozumieniu konwencji klimatycznej oraz protokołu z Kioto, [w:] „Przegląd prawa ochrony środowiska”, 1/2011, http://wydawnictwoumk.pl/czasopisma/index.php/PPOS/article/view/PPOS.2011.005/1057 E. Wyciszkiewicz, Dylematy dyplomacji klimatycznej Unii Europejskiej. Między ochroną klimatu a dążeniem do przywództwa, [w:] Globalne negocjacje klimatyczne: interesy i wyzwania dla Polski i Unii Europejskiej, Warszawa 2011 U. Stefanowicz, Rozmowy ostatniej szansy?, [w:] „Biuletyn Klimatyczny”, numer 29-31 I-III kwartał 2012 J. Michalak, U. Stefanowicz, Kopenhaga - coraz bliżej do grudnia, wciąż daleko od porozumienia, [w:] „Biuletyn Klimatyczny”, numer 20 III kwartał 2009, http://www.ine-isd.org.pl/lang/pl/page/biuletyny/id/19/ Frans N. Stokman, Is a Copenhagen Climate Treaty Still Possible? Scientific Analysis Provides New Insights for Agreement and a Better Treaty for the Planet, http://www.researchgate.net/publication/280622420 Frans N. Stokman and R. Tomson, Forecasting the Paris 2015 UNFCCC Negotiations. The Exchange Model's Analysis of Developments and Potential Obstacles to Reaching an Agreement, https://www.researchgate.net/publication/282974338_Forecasting_the_Paris_2015_UNFCCC_Negotiations_The_Exchange_Model's_Analysis_of_Developments_and_Potential_Obstacles_to_Reaching_an_Agreement Detlef F. Sprinz, Bruce Bueno de Mesquita, Steffen Kallbekken, Frans Stokman, Håkon Sælen, Robert Thomson, Predicting Paris: Multi-Method Approaches to Forecast the Outcomes of Global Climate Negotiations, https://www.researchgate.net/publication/307935037_Predicting_Paris_Multi-Method_Approaches_to_Forecast_the_Outcomes_of_Global_Climate_Negotiations Giovanni Grevi and Thomas Renard (eds.), Hot Issues, Cold Shoulders, Lukewarm Partners: EU Strategic Partnerships and Climate Change, http://fride.org/download/RP2_EU_Strategic_Partnerships_and_Climate_Change.pdf Charles F. Parker & Christer Karlsson (2018) The UN climate change negotiations and the role of the United States: assessing American leadership from Copenhagen to Paris, Environmental Politics, 27:3, 519-540, DOI: 10.1080/09644016.2018.1442388 Daniel Otto, Understanding climate change negotiations: An International Relations perspective, In book: „The heat is up!“ – Cross-disciplinary perspectives on climate change, Publisher: Universidade Aberta, Editors: Otto Daniel, Caeiro Sandra, S.; Bacelar-Nicolau, Becker Sara, pp.9, DOI: 10.13140/RG.2.1.3848.9366, https://www.researchgate.net/publication/293755652?channel=doi&linkId=56bafa8f08ae0a6bc9557858&showFulltext=true Official website of the UNFCCC Secretariat: https://unfccc.int/ Official website of the EU climate policy: https://ec.europa.eu/clima/index_en |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega aktywność na zajęciach (punkty zdobywane za udział w dyskusjach oraz prawidłowe wykonanie ćwiczeń). Na każdych zajęciach można zdobyć do 10 punktów. Poza jakością oddawanych zadań liczy się również czas ich wykonania - jeśli zostaną zamieszczone na platformie później niż wskazuje termin oddania student traci - 2 punkty. Oceny końcowe zostaną wystawione na podstawie zgromadzonych punktów, gdzie 100% przyporządkowane zostanie najwyższemu wynikowi w grupie. Aby zaliczyć przedmiot należy uzyskać przynajmniej 51% najlepszego wyniku. Pozostałe oceny zostaną przyznane na podstawie poniższej kalkulacji: 51-60% - dostateczny 61-70% - dostateczny + 71-80% - dobry 81-90% - dobry + 91-100% - bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lucyna Czechowska | |
Prowadzący grup: | Lucyna Czechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zgodnie z podstawowymi informacjami o przedmiocie. |
|
Pełny opis: |
Zgodnie z podstawowymi informacjami o przedmiocie. |
|
Literatura: |
Zgodnie z podstawowymi informacjami o przedmiocie. |
|
Uwagi: |
Proszę brać ze sobą na zajęcia komputery, tablety lub inne urządzenia pozwalające na obsługę pakietu MS Office i posiadające możliwość połączenia się z siecią Eduroam. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.