Jak ciekawie opowiadać o historii: nowoczesne muzea, antypomniki, rekonstrukcje
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-KON-JCO |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Jak ciekawie opowiadać o historii: nowoczesne muzea, antypomniki, rekonstrukcje |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Konwersatoria do wyboru w języku polskim dla kierunków WNoPiB - stacjonarne Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ogólna wiedza na temat historii powszechnej oraz historii Polski. Zrozumienie podstawowych procesów socjologicznych. Orientacja w tematach podejmowanych w polskim medialnym dyskursie społeczno-politycznym. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Metody dydaktyczne: | Prezentacja, dyskusja, elementy wykładu |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma na celu omówienie nowoczesnych trendów w praktykach upamiętniających w Polsce oraz wybranych krajach, zarówno na poziomie państwowym jak i lokalnym. Celem zajęć jest wskazanie stosowanych rozwiązań i ich dyskutowanie, ocena, diagnozowanie ewentualnych problemów i próba zaproponowania optymalnego wzorca. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne - omówienie koncepcji przedmiotu oraz wymagań. Ustalenie tematyki i harmonogramu indywidualnych prezentacji. 2. Wprowadzenie teoretyczne - sposoby postrzegania przeszłości, koncepcje pamięci zbiorowej oraz miejsc pamięci, pojęcia wyobrażeń zbiorowych oraz polityki historycznej. 3-15. Indywidualne prezentacje dotyczące wybranych studiów przypadku. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Maurice Halbwachs, Społeczne ramy pamięci, PWN, Warszawa 2008. 2. Pierre Nora, Między pamięcią a historią: wybór tekstów, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2022. 3. Bartosz Korzeniewski, Transformacja pamięci: przewartościowania w pamięci przeszłości a wybrane aspekty funkcjonowania dyskursu politycznego o przeszłości w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2010. 4. Paweł Machcewicz, Spory o historię 2000-2011, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2012. 5. Rafał Chwedoruk, Polityka historyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. Literatura uzupełniająca: 1. B. Forest, J. Johnson & K. Till, Post-totalitarian national identity: public memory in Germany and Russia, „Social & Cultural Geography”, Vol. 5, No. 3, September 2004. 2. Beth C. Rubin, Hana Cervinkova, Challenging Silences: Democratic Citizenship Education and historical Memory in Poland and Guatemala, Anthropology & Education Quarterly, 51. 3. Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów, red. Andrzej Szpociński, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009. 4. Małgorzata Fabiszak, Anna Weronika Brzezińska, Marcin Owsiński, Znaki (nie)pamięci. Teoria i praktyka upamiętnienia w Polsce, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2016. 5. Mark A. Wolfgram, A Model for Comparative Collective Memory Studies - Regime Types, Cultural Traditions, and Difficult Histories, Croatian Political Science Review, Vol. 51, No. 5, 2014. 6. Andrzej Szpociński, Współczesna kultura historyczna i jej przemiany, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2021. 7. Y. He, Comparing Post-War (West) German-Polish and Sino-Japanese Reconciliation - A Bridge Too Far?, „Europe-Asia Studies” Vol. 63, No. 7, September 2011. 8. Andrzej Szpociński, Piotr Tadeusz Kwiatkowski, Przeszłość jako przedmiot przekazu, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006. 9. Reuben S. Rose-Redwood, From number to name - symbolic capital, places of memory and the politics of street renaming in New York City, Social & Cultural Geography, Vol. 9, No. 4, June 2008. 10. Mity polityczne i stereotypy w pamięci zbiorowej społeczeństwa, red. Eugeniusz Ponczek, Andrzej Sepkowski, Magdalena Rekść, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015. 11. Dacia Viejo-Rose, Reconstructing Spain. Cultural Heritage and Memory after Civil War, Brighton-Chicago-Toronto 2014. 12. Marcin Zaremba, Komunizm, legitymizacja, nacjonalizm. Nacjonalistyczna legitymizacja władzy komunistycznej w Polsce, Warszawa 2005. 13. Rafał Stobiecki, Historiografia PRL. Ani dobra, ani mądra, ani piękna… ale skomplikowana, Warszawa 2007. 14. Jacques Le Goff, Historia i pamięć, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007. 15. Barbara Szacka, Czas przeszły, pamięć, mit, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006. 16. L. David, Dealing with the contested past in Serbia - decontextualisation of the war veterans memories, „Nations and Nationalism” 21 (1), 2015. 17. Lech Nijakowski, Domeny symboliczne. Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006. 18. Bartłomiej Różycki, Dąbrowszczacy i pamięć o hiszpańskiej wojnie domowej w Polsce Ludowej, „Pamięć i Sprawiedliwość”, Nr 1 (21)/2013. 19. Stephen P. Hanna, A Slavery Museum - Race, Memory, and Landscape in Fredericksburg, Virginia, Southeastern Geographer, 48(3) 2008. 20. P. Farrugia, Convenient Truths - History, Memory, and Identity in Brantford, Ontario, „Journal of Canadian Studies”, Vol. 46, No. 2, Spring 2012. 21. Bartłomiej Różycki, Populizm i narracje historyczne wobec niemieckiej tożsamości narodowej, „Przegląd Zachodni”, Nr 2 (375)/2020. 22. Rozliczanie totalitarnej przeszłości: instytucje i ulice, red. Andrzej Paczkowski, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa 2017. 23. Rozliczanie totalitarnej przeszłości: zbrodnie, kolaboracja i symbole przeszłości, red. Andrzej Paczkowski, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa 2017. 24. Andrzej Paczkowski, Łukasz Jasiński, Paweł Machcewicz, Bartłomiej Różycki, Rozliczanie totalitarnej przeszłości: karanie i upamiętnianie zbrodni, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa 2018. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniona będzie pomysłowość w wyborze poruszanej tematyki oraz sposobu jego zaprezentowania, widoczny po efektach nakład pracy, umiejętność uargumentowania swojego stanowsika / zmierzenia się z ewentualną krytyką, aktywność podczas dyskusji. Podstawą do wystawienia oceny bardzo dobrej jest zaprezentowanie referatu nie budzącego większych zastrzeżeń oraz przejawianie aktywności na zajęciach w trakcie semestru. Niespełnienie któregoś z tych kryteriów wpływać będzie na obniżenie oceny. Wyjątkowo wyróżniający się referat bądź nadzwyczajna aktywność podczas zajęć mogą wyrównać niedostatki w drugiej z tych sfer i skutkować wystawieniem mimo wszystko na koniec oceny bardzo dobrej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Różycki | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Różycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.