Media i polityka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-KON-MiP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Media i polityka |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Konwersatoria do wyboru w języku polskim dla kierunków WNoPiB - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Obecność (dopuszczalne dwie nieobecności w trakcie kursu) 2. Aktywność podczas zajęć - mile widziany a wręcz wskazany jest udział słuchaczy w dyskusjach nad prezentowaną problematyką 3. Kolokwium - forma pisemna |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W03 Ma podstawową wiedzę o współczesnych systemach medialnych, w tym również o polskim. S1A_W02 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne, kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, właściwe dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej. S1A_U01 K_U02 Posiada umiejętność wykorzystania podstaw wiedzy teoretycznej do opisu i praktycznego analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych, właściwych dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej. S1A_U02 K_U08 Rozumie i analizuje zjawiska społeczne. S1A_U08 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K02 Uzupełnia wiedzę, doskonali umiejętności i poszerza ich spektrum, uznaje samokształcenie za istotny warunek powodzenia na rynku pracy. S1A_K06 |
Metody dydaktyczne: | Pogadanka, pokaz, metoda seminaryjna, studium przypadku. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęca się problemowi szeroko rozumianych relacji pomiędzy mediami a światem polityki. Przedmiotem zainteresowania będą między innymi takie zagadnienia, jak klasyczne modele funkcjonowania mediów (cztery teorie prasy wg F. S. Sieberta, T. Petersona, W. Schramma), nowe koncepcje mediów, warunki funkcjonowania środków publicznego przekazu w różnych krajach (m.in. USA, Wielka Brytania, Rosja, Chiny, Niemcy, Polska, Białoruś), etyka mediów i etyka w polityce, media globalne i media krajowe (ogólnokrajowe, regionalne, lokalne itd.), propaganda medialna i propaganda polityczna, wolność mediów i cenzura. |
Pełny opis: |
Zajęcia przeprowadzane za pomocą programu MS TEAMS -Kod do zajęć: 2gvz740 Materiały do zajęć (teksty obligatoryjne, analizy przypadków) MOODLE UMK- Hasło do kursu: Borgen TEMATY ZAJEĆ 1. Zajęcia organizacyjne 2. Relacje media - polityka 3. Systemy polityczne i medialne 4. Media a demokracja 5. Wydarzenia medialne 6. Teorie wpływu mediów na społeczeństwo 7. Serwisy informacyjne 8. Media publiczne 9. Internetowe formy politycznej komunikacji 10. Social media - wsparcie dla demokracji? czy autokracji? 11. Kreowanie wizerunku w mediach 12. Konsultanci polityczni ("Spindoktorzy") 13. Polityka i media w filmach i serialach 14. Dziennikarze i media polityczne w państwach niedemokratyczych 15. Kolokwium |
Literatura: |
Barllet Jamie, (2018), Ludzie przeciw technologii. Jak internet zabija demokracje, Katowice: Wyd. Sonia Draga. Dayan D., Katz E., (2008) Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo, Warszawa Hallin D.C, Mancini P, (2007), Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu i porównawczym, Kraków: Wyd. UJ. Jakubowicz K. (2013), Media a demokracja w XXI wieku. Poszukiwanie nowych modeli, Warszawa: Wyd. Poltex. Kepplinger H.M., (2007), Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Kraków: Wyd. UJ, Kolczyński Mariusz, Myśliwiec Małgorzata, Perez Del Pozo Jose, (2017), 2015 Elections in Poland and Spain, Katowice: Wyd. UŚ. Maguś Wojciech, 2016, Obraz doradców politycznych w filmach fabularnych, „e-Politikon", nr 18/2016, s. 211-233; Maguś Wojciech, 2018, Donald Trump kontra media, "Res Rhetorica",Vol 5, No 2/2018, s. 14-28; Maguś Wojciech , 2015, Seriale political fiction jako źródło wiedzy o polityce [w:] I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.), Współczesne media. Medialny obraz świata, Tom 1. Zagadnienia teoretyczne, Lublin, s. 235-249; Mistewicz E., (2012-2015), Nowe media, nr 1-9. Schulz W., (2006), Komunikacja polityczna, Kraków: Wyd. UJ. Lees-Marshment Jennifer, (2009), Political Marketing. Pronciples and Applications, New York: Routledge. Maguś Wojciech, (2017), Profesjonalizacja komunikowania politycznego - analiza wyborów Prezydenta RP w 2015 roku [w:] M. Kolczyński (red.), Polskie wybory 2014-2015. Kontekst krajowy i międzynarodowy - przebieg rywalizacji - konsekwencje polityczne, Tom 1, Katowice, s. 82-102; Płudowski T., (2008), Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Seklecka A., (2017), Rytuały medialne w komunikowaniu masowym, Toruń: Wyd. UMK. Street J., (2006), Mass media, polityka, demokracja. Kraków: Wyd. UJ. Wojtkowski Ł., (2012), Mediatyzacja polityki. Amerykańska kampania prezydencka 2008, Toruń: Wydawnictwo UMK. Stopel Anna, (2020), Nowe media w polityce, Poznań: WN FNCE. West Darrell M., (2010), Air Wars. Television Advertising. In Election Campaigns, Washington D.C.: SAGE.' Filmy i seriale: Brexit Na cały głos Rząd (Borgen) |
Metody i kryteria oceniania: |
System punktowy: 1. Aktywność: 0 – 40 punktów (0 – 3 punktów na zajęcia) 2. Kolokwium 0 – 50 punktów Suma punktów: 0 – 45 niedostateczny 45 – 53 dostateczny 54 – 62 dostateczny plus 63 – 71 dobry 72 – 80 dobry plus 81 – 90 bardzo dobry |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.