Organy kontroli państwowej i ochrony prawa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-KON-OKP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Organy kontroli państwowej i ochrony prawa |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Konwersatoria do wyboru w języku polskim dla kierunków WNoPiB - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godzin obecność na zajęciach; 10 godzin zapoznanie się z zaleconą literaturą; 5 godzin konsultacje z wykładowcą; 10 przygotowanie do zajęć. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Zajęcia mają na celu przekazanie studentowi zasobu wiedzy o funkcjonowaniu najważniejszych instytucji państwowych z zakresu ochrony państwowej i kontroli prawa. Podczas konwersatorium przekazywana jest wiedza na temat poprawnego opisywania zasad ustrojowych zawartych w Konstytucji RP oraz kompetencji organów kontroli państwowej i ochrony prawnej, sądów i trybunałów oraz Prezydenta RP, Rady Ministrów, sejmu, senatu w w/w zakresie. Omawiana jest organizacja i zasady funkcjonowania ważniejszych instytucji w Polsce, wskazuje się również na możliwości wpływania obywateli na ich działalność. K_W08 Dysponuje wiedzą dotyczącą struktur wewnętrznych, mechanizmów działania , trybu stanowienia prawa i zasad prawnych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U03 Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane dla stawiania, projektowania i rozwiązania określonych problemów badawczych S1A_U02; S1A_U03 K_U05 Posiada umiejętność krytycznego myślenia i wybierania trafnych propozycji rozwiązań konkretnych problemów S1A_U K_U06 Potrafi zastosować zdobytą wiedzę oraz kompetencje społeczne w pracy zawodowej oraz w działalności publicznej S1A_U06 K_U07 Potrafi zastosować zdobytą wiedzę oraz kompetencje społeczne uczestnicząc w dyskursie publicznym, potrafi argumentować i krytycznie oceniać argumenty adwersarzy S1A_U06 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, pogłębienia wiedzy i wykształcenia nowych, pogłębionych umiejętności, a także ma świadomość potrzeby rozwoju osobistego S1A_K01 S1A K_K05 Jest przygotowany do pracy w organizacjach i instytucjach publicznych, w tym między innymi w administracji publicznej, organizacjach pozarządowych, partiach politycznych S1A_K04 K_K09 Broni swoich racji i przekonań w sposób kulturalny S1A_K02 |
Metody dydaktyczne: | 1) pokaz multimedialny; 2) analiza aktów normatywnych 3) dyskusja dydaktyczna, 4) metoda casusowa. Studenci aktywnie uczestniczą w zajęciach, bardzo często przeprowadzane są różnego rodzaju symulacje. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody wymiany i dyskusji |
Skrócony opis: |
W trakcie konwersatorium przedstawiana jest organizacja, uprawnienia, jak również tryb funkcjonowania organów kontroli państwowej i ochrony prawa. Powyższe treści oraz zagadnienia problemowe omawiane są z uwzględnieniem perspektywy konstytucyjnej i ustawowej, które to uzupełnia prezentacja praktyki funkcjonowania tychże organów. |
Pełny opis: |
Podczas konwersatorium omawiana jest pozycja prawna oraz funkcjonowanie organów kontroli państwowej ochrony prawa, a mianowicie: - sądy i trybunały, - NIK, - Prokuratura, - IPN, - Krajowa Administracja Skarbowa, - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, - UODO, - formacje policyjne i zabezpieczającym, służby ochrony władz, służby specjalne, straże lokalne i sektorowe, - inspekcje, organy nadzoru budowlanego, organy ochrony konserwatorskiej - Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka Ponadto analizowana jest pozycja oraz kompetencje Sejmu RP, Senatu RP, Prezydenta RP, Rady Ministrów w zakresie kontroli i ochrony prawa. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Konstytucja RP z 2 04 199 r. ustawy regulujące funkcjonowanie omawianych organów i instytucji Antoszewski Andrzej, (2012), System polityczny RP, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Skrzydło Wiesław, (2008) Ustrój polityczny RP w świetle Konstytucji z 1997 roku, Warszawa: Wolters Kluwer Polska. Literatura uzupełniająca: Garlicki Lech, (2011) Polskie prawo konstytucyjne, Zarys wykładu, Warszawa 2011 Gebethner Stanisław , W poszukiwaniu kompromisu konstytucyjnego. Dylematy, kontrowersje w procesie stanowienia nowej Konstytucji RP Glajcar Rafał, (2015), Demokratyczny reżim polityczny. Relacja między legislatywą i egzekutywą w III Rzeczypospolitej, Katowice: Wyd. UŚ. Grzybowski M., (2004), Rola ustrojowa Prezydenta RP w kontekście członkowstwa w Unii Europejskiej, „Państwo i prawo. Mojak R., (2002), Prawono-ustrojowe i polityczne mechanizmy tworzenia rządu w Polsce, „Przegląd Sejmowy” nr 5. Szmulik Bogdan, (2008), Pozycja ustrojowa Sądu Najwyższego w Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2008. Sylwestrzak A., (2006), Najwyższa Izba Kontroli. Studium prawnoustrojowe, Warszawa: Wyd. Sejmowe. Zięba-Załucki H., (2000), Organy kontroli państwowej i ochrony prawa w Konstytucji RP, Rzeszów. Zuba Krzysztof, (2012), Polska scena polityczna. Ciągłość i zmiana. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. Czasopisma: Atheaneum Polskie Studia Politologiczne Political Preferences Przegląd Sejmowy Roczniki Nauk Społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach – prowadzący dopuszcza możliwość jednej nieobecności podczas ćwiczeń w semestrze (niezależnie od powodu nieobecności). 2. Do zaliczenia semestru konieczne jest również uzyskanie: a. co najmniej pięciu pozytywnych ocen z aktywności – zdobytych podczas dyskusji, wystąpień. b. zaliczenie pracy pisemnej – recenzji książki wydanej w przeciągu dwóch ostatnich lat, której treść pokrywa się z przedmiotem zajęć lub sprawozdania z konferencji bądź też innego wydarzenia c. aktywny udział w organizowanych podczas zajęć debatach. 3. Ocena semestralna stanowi średnią ocen uzyskanych z aktywności podczas zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.