Polskie kino polityczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-KON-PKP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0288) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje obejmujące sztuki i przedmioty humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Polskie kino polityczne |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Konwersatoria do wyboru w języku polskim dla kierunków WNoPiB - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza o filmie, filmowcach i historii polskiego kina powojennego. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1/ Udział w konwersatorium: 30 godzin. 2/ Przygotowanie prezentacji multimedialnej: 30 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student umie opisać relacje zachodzące pomiędzy kulturą a polityką, w szczególności sztuką filmową i zjawiskami politycznymi. Ponadto zna najważniejszych polskich twórców kina politycznego oraz ich obrazy filmowe. Umie wskazać na istotne związki łączące główne kierunki i szkoły filmowe z przeobrażeniami społeczno-politycznymi w Polsce. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Umiejętność przeprowadzenia wnikliwej analizy oraz oceny wartości artystycznych filmu politycznego. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student posiada kompetencje społeczne w postaci zdolności samodzielnego wykorzystania i zastosowania wiedzy oraz umiejętności uzyskanych w procesie dydaktycznym. |
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma za zadanie przybliżyć studentom polską kinematografię i jej problematykę w kontekście politycznym. Zajęcia zakładają zaprezentowanie głównych etapów rozwoju kina w Polsce, kierunków, szkół filmowych, najważniejszych reżyserów i najbardziej znaczących twórców, co stanowić będzie punkt wyjścia dla omówienia wybranych aspektów powojennej historii społecznej i politycznej Polski. |
Pełny opis: |
Szczegółowy wykaz realizowanych tematów badawczych: 1/ Obrachunki z mitami narodowymi Andrzeja Wajdy. 2/ „Rejs” Marka Piwowskiego jako satyra polityczna epoki Władysława Gomułki. 3/ „Kino moralnego niepokoju” Krzysztofa Zanussiego i Krzysztofa Kieślowskiego jako wyraz przesłania politycznego. 4/ Stanisław Bareja – twórca komedii politycznych. 5/ Człowiek – ofiara polityki. Wokół twórczości Ryszarda Bugajskiego. 6/ Obraz przełomu politycznego w filmie „Psy” Władysława Pasikowskiego. 7/ Historia i polityka. Debata wokół twórczości Antoniego Krauzego. |
Literatura: |
Podstawowa literatura przedmiotu: 1/ Marcin Adamczak, Globalne Hollywood. Filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010. 2/ Filip Gańczak, Filmowcy w matni bezpieki, Warszawa 2011. 3/ Kino klasyczne, Historia Kina, t. 2, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2011. 4/ Kino polskie 1989-2009. Historia krytyczna, red. Agnieszka Wiśniewska, Piotr Marecki, Warszawa 2010. 5/ Tadeusz Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Katowice 2009. 6/ Tadeusz Lubelski, Historia niebyła kina PRL, Kraków 2012. 7/ Kamil Minkner, O filmach politycznych. Między polityką, politycznością i ideologią, Warszawa 2012. 8/ Maciej Replewicz, Stanisław Bareja. Król krzywego zwierciadła, Poznań 2009. 9/ Samotność Fausta. Krzysztof Zanussi w rozmowie z Jackiem Moskwą, Kraków 2019. 10/ Dorota Skotarczak, Stanisław Bareja. Jego czasy i filmy, Łódź 2023. Filmy: 1/ Kanał, 1956, reżyseria: Andrzej Wajda 2/ Popiół i diament, 1958, reżyseria: Andrzej Wajda 3/ Rok pierwszy, 1960, reżyseria: Aleksander Ścibor-Rylski 4/ Ręce do góry, 1967, reżyseria: Jerzy Skolimowski 5/ Rejs, 1970, reżyseria: Marek Piwowski 6/ Człowiek z marmuru, 1976, reżyseria: Andrzej Wajda 7/ Barwy ochronne, 1976, reżyseria: Krzysztof Zanussi 8/ Hotel klasy lux, 1979, reżyseria: Ryszard Ber 9/ Miś, 1980, reżyseria: Stanisław Bareja 10/ Człowiek z żelaza, 1981, reżyseria: Andrzej Wajda 11/ Dreszcze, 1981, Polska, reżyseria: Wojciech Marczewski 12/ Krótki dzień pracy, 1981, reżyseria: Krzysztof Kieślowski 13/ Przypadek, 1981, reżyseria: Krzysztof Kieślowski 14/ Przesłuchanie, 1982, reżyseria: Ryszard Bugajski 15/ Alternatywy 4, 1983, reżyseria: Stanisław Bareja 16/ Bez końca, 1984, reżyseria: Krzysztof Kieślowski 17/ Rok spokojnego słońca, 1984, reżyseria: Krzysztof Zanussi 18/ Ostatni prom, 1989, reżyseria: Waldemar Krzystek 19/ Psy, 1992, reżyseria: Władysław Pasikowski 20/ Gry uliczne, 1996, reżyseria: Krzysztof Krauze 21/ Czarny czwartek, 2010, reżyseria: Antoni Krauze 22/ Układ zamknięty, 2013, reżyseria: Ryszard Bugajski 23/ Jack Strong, 2014, reżyseria: Władysław Pasikowski 24/ Powidoki, 2016, reżyseria: Andrzej Wajda 25/ Solid Gold, 2019, reżyseria: Jacek Bromski |
Metody i kryteria oceniania: |
1/ Udział w konwersatorium (dopuszczalne są 2 nieobecności, pozostałe wymagają usprawiedliwienia w formie zwolnienia lekarskiego). 2/ Przygotowanie referatu i prezentacji multimedialnej na temat wybranego reżysera oraz jego twórczości filmowej. 3/ Aktywny udział w dyskusji. |
Praktyki zawodowe: |
Brak wymogu praktyk zawodowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Białkowski | |
Prowadzący grup: | Michał Białkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Białkowski | |
Prowadzący grup: | Michał Białkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.