Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Polish political cinematography

General data

Course ID: 2751-KON-PKP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0288) Arts and humanities, interdisciplinary programmes The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Polish political cinematography
Name in Polish: Polskie kino polityczne
Organizational unit: Faculty of Political and Security Sciences
Course groups: (in Polish) Konwersatoria do wyboru w języku polskim dla kierunków WNoPiB - stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) Podstawowa wiedza o filmie, filmowcach i historii polskiego kina powojennego.

Type of course:

(in Polish) przedmiot fakultatywny

Total student workload:

(in Polish) 1/ Udział w konwersatorium: 30 godzin.

2/ Przygotowanie prezentacji multimedialnej: 30 godzin.

Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) Student umie opisać relacje zachodzące pomiędzy kulturą a polityką, w szczególności sztuką filmową i zjawiskami politycznymi. Ponadto zna najważniejszych polskich twórców kina politycznego oraz ich obrazy filmowe. Umie wskazać na istotne związki łączące główne kierunki i szkoły filmowe z przeobrażeniami społeczno-politycznymi w Polsce.

Learning outcomes - skills:

(in Polish) Umiejętność przeprowadzenia wnikliwej analizy oraz oceny wartości artystycznych filmu politycznego.

Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) Student posiada kompetencje społeczne w postaci zdolności samodzielnego wykorzystania i zastosowania wiedzy oraz umiejętności uzyskanych w procesie dydaktycznym.

Teaching methods:

(in Polish) Konwersatorium.

Observation/demonstration teaching methods:

- display

Expository teaching methods:

- discussion
- participatory lecture

Exploratory teaching methods:

- biographical
- presentation of a paper

Short description: (in Polish)

Konwersatorium ma za zadanie przybliżyć studentom polską kinematografię i jej problematykę w kontekście politycznym. Zajęcia zakładają zaprezentowanie głównych etapów rozwoju kina w Polsce, kierunków, szkół filmowych, najważniejszych reżyserów i najbardziej znaczących twórców, co stanowić będzie punkt wyjścia dla omówienia wybranych aspektów powojennej historii społecznej i politycznej Polski.

Full description: (in Polish)

Szczegółowy wykaz realizowanych tematów badawczych:

1/ Obrachunki z mitami narodowymi Andrzeja Wajdy.

2/ „Rejs” Marka Piwowskiego jako satyra polityczna epoki Władysława Gomułki.

3/ „Kino moralnego niepokoju” Krzysztofa Zanussiego i Krzysztofa Kieślowskiego jako wyraz przesłania politycznego.

4/ Stanisław Bareja – twórca komedii politycznych.

5/ Człowiek – ofiara polityki. Wokół twórczości Ryszarda Bugajskiego.

6/ Obraz przełomu politycznego w filmie „Psy” Władysława Pasikowskiego.

7/ Historia i polityka. Debata wokół twórczości Antoniego Krauzego.

Bibliography: (in Polish)

Podstawowa literatura przedmiotu:

1/ Marcin Adamczak, Globalne Hollywood. Filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010.

2/ Filip Gańczak, Filmowcy w matni bezpieki, Warszawa 2011.

3/ Kino klasyczne, Historia Kina, t. 2, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2011.

4/ Kino polskie 1989-2009. Historia krytyczna, red. Agnieszka Wiśniewska, Piotr Marecki, Warszawa 2010.

5/ Tadeusz Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Katowice 2009.

6/ Tadeusz Lubelski, Historia niebyła kina PRL, Kraków 2012.

7/ Kamil Minkner, O filmach politycznych. Między polityką, politycznością i ideologią, Warszawa 2012.

8/ Maciej Replewicz, Stanisław Bareja. Król krzywego zwierciadła, Poznań 2009.

9/ Samotność Fausta. Krzysztof Zanussi w rozmowie z Jackiem Moskwą, Kraków 2019.

10/ Dorota Skotarczak, Stanisław Bareja. Jego czasy i filmy, Łódź 2023.

Filmy:

1/ Kanał, 1956, reżyseria: Andrzej Wajda

2/ Popiół i diament, 1958, reżyseria: Andrzej Wajda

3/ Rok pierwszy, 1960, reżyseria: Aleksander Ścibor-Rylski

4/ Ręce do góry, 1967, reżyseria: Jerzy Skolimowski

5/ Rejs, 1970, reżyseria: Marek Piwowski

6/ Człowiek z marmuru, 1976, reżyseria: Andrzej Wajda

7/ Barwy ochronne, 1976, reżyseria: Krzysztof Zanussi

8/ Hotel klasy lux, 1979, reżyseria: Ryszard Ber

9/ Miś, 1980, reżyseria: Stanisław Bareja

10/ Człowiek z żelaza, 1981, reżyseria: Andrzej Wajda

11/ Dreszcze, 1981, Polska, reżyseria: Wojciech Marczewski

12/ Krótki dzień pracy, 1981, reżyseria: Krzysztof Kieślowski

13/ Przypadek, 1981, reżyseria: Krzysztof Kieślowski

14/ Przesłuchanie, 1982, reżyseria: Ryszard Bugajski

15/ Alternatywy 4, 1983, reżyseria: Stanisław Bareja

16/ Bez końca, 1984, reżyseria: Krzysztof Kieślowski

17/ Rok spokojnego słońca, 1984, reżyseria: Krzysztof Zanussi

18/ Ostatni prom, 1989, reżyseria: Waldemar Krzystek

19/ Psy, 1992, reżyseria: Władysław Pasikowski

20/ Gry uliczne, 1996, reżyseria: Krzysztof Krauze

21/ Czarny czwartek, 2010, reżyseria: Antoni Krauze

22/ Układ zamknięty, 2013, reżyseria: Ryszard Bugajski

23/ Jack Strong, 2014, reżyseria: Władysław Pasikowski

24/ Powidoki, 2016, reżyseria: Andrzej Wajda

25/ Solid Gold, 2019, reżyseria: Jacek Bromski

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1/ Udział w konwersatorium (dopuszczalne są 2 nieobecności, pozostałe wymagają usprawiedliwienia w formie zwolnienia lekarskiego).

2/ Przygotowanie referatu i prezentacji multimedialnej na temat wybranego reżysera oraz jego twórczości filmowej.

3/ Aktywny udział w dyskusji.

Practical placement: (in Polish)

Brak wymogu praktyk zawodowych.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-19
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Michał Białkowski
Group instructors: Michał Białkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Discussion seminar - Grading

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-20 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Michał Białkowski
Group instructors: Michał Białkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Discussion seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)