Rewolucje na obszarze poradzieckim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-KON-ROP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Rewolucje na obszarze poradzieckim |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Konwersatoria do wyboru w języku polskim dla kierunków WNoPiB - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 h - udział w zajęciach 20 h - przygotowanie się do zajęć, praca samodzielna 20 h - przygotowanie recenzji |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student posiada wiedzę na temat istoty i cech rewolucji, zna ich podstawowe modele; W2: wskazuje determinanty i bilans rewolucji na obszarze poradzieckim; W3: samodzielnie pogłębia wiedzę i interpretuje procesy z życia politycznego i społecznego na Wschodzie. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student i rozróżnia modele rewolucji i potrafi wskazać ich przykłady; U2: potrafi analizować wydarzenia i procesy, osadzając je w szerszej perspektywie historycznej, politycznej i społeczno-kulturowej; U2: rozwija umiejętności analityczne w trakcie pracy z lekturą lub materiałem audiowizualnym. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student rozumie potrzebę obserwacji ważnych procesów społeczno-politycznych w państwach poradzieckich, a szczególnie w regionie Europy Wschodniej, kształtujących międzynarodowej środowisko bezpieczeństwa Polski. K2: uświadamia konieczność rozwijania swej wiedzy i umiejętności w warunkach dynamicznego postępu świata і szybkiego obiegu informacji. |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - projektu |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest omówienie kolejnych rewolucji oraz ich prób, które miały miejsce na obszarze poradzieckim, z uwzględnieniem ich przyczyn, przebiegu, skutków oraz charakteru. |
Pełny opis: |
Tematyka kursu dotyczy wydarzeń, określanych mianem rewolucji bądź jej prób, w niepodległych państwach powstałych w wyniku rozpadu ZSRR. Zostanie podjęta także próba oceny dotychczasowego bilansu rewolucji oraz potencjału rewolucyjnego z dzisiejszej perspektywy. |
Literatura: |
Podstawowa literatura Aspects of the Orange Revolution, vol. 1-6, Stuttgart 2014 [dostęp z sieci UMK]. Avioutskii V., Aksamitne rewolucje, Warszawa 2007. Czas Euromajdanu, red. R. Potocki, M. Domagała, D. Miłoszewska, Warszawa 2014. Kozłowski K., Iluzje rewolucji. Rewolucja róż, rewolucja pomarańczowa, rewolucja tulipanów, Warszawa 2011. Kozłowski K., Kolory rewolucji, Warszawa 2012. Kozłowski K., Rewolucja tulipanów. Geneza przebieg, następstwa, Warszawa 2009. Bodio T., Majdan po azjatycku (festiwal rewolucji aksamitnych), „Pogranicze” 2006, nr 1. Fairbanks Ch. H., Georgia’s Rose Revolution, „Journal of Democracy” 2004, nr 2. Shibata Y., Naumov V., The Belarusian Maidan in 2006: A New Social Movement Approach to the Tent Camp Protest in Minsk, Frankfurt am Main 2016 [dostęp z sieci UMK] The Colour Revolutions in the Former Soviet Republics. Successes and failures, ed. Ó Beacháin D., Polese A., London-New York 2010. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z oceną. Bedą brane pod uwagę nastąpujace elementy, za które można uzyskać maksymalnie 15 punktów: - obecność na zajęciach (2 dopuszczalne nieobecności, ponadlimitowe wymagają zaliczenia) – 5 pkt - aktywność w trakcie zajęć - 5 pkt - pisemna recenzja jednej wybranej lektury lub filmu, reportażu z zakresu tematyki przedmiotu, czyli MSP (1-2 strony A4 maszynopisu) – 5 pkt. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.