Russian-Ukrainian hybrid war
General data
Course ID: | 2751-KON-RUWH |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0312) Political sciences and civics
|
Course title: | Russian-Ukrainian hybrid war |
Name in Polish: | Rosyjsko-ukraińska wojna hybrydowa |
Organizational unit: | Faculty of Political and Security Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria do wyboru w języku polskim dla kierunków WNoPiB - stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Prerequisites: | (in Polish) Ogólna znajomość kontekstu społeczno-politycznego w Europie Środkowo-Wschodniej. |
Total student workload: | (in Polish) 30h – udział w zajęciach – 1 ICTS 20h – konsultacje, samodzielna praca studenta (przygotowanie do zajęć np. lektury, filmy, drobne zadania) – 1 ICTS 25h – przygotowanie prezentacji (studium przypadku) – 1 ICTS |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) W1: Student posiada wiedzę w zakresie teorii wojny hybrydowej W2: zna podstawowe uwarunkowania, przyczyny oraz przebieg i skutki aneksji Krymu i konfliktu zbrojnego w Donbasie, ich wpływ na środowisko bezpieczeństwa w regionie W3: potrafi wskazać główne płaszczyzny i wymiary konfrontacji w ukraińsko-rosyjskim konflikcie hybrydowym |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) U1: Student potrafi wykazać różnice pomiędzy konfliktem konwencjonalnym a hybrydowym U2: potrafi krytycznie oceniać informacje, rozpoznawać elementy dezinformacji i propagandy |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) K1: Student ma świadomość potrzeby uzupełniania swej wiedzy na temat dynamicznie kształtującej się rzeczywistości społeczno-politycznej w regionie K2: umie samodzielnie pozyskiwać wiedzę oraz weryfikować informację z oficjalnych komunikatów, doniesień prasowych, portali społecznościowych itp. |
Observation/demonstration teaching methods: | - display |
Expository teaching methods: | - discussion |
Exploratory teaching methods: | - case study |
Online teaching methods: | - content-presentation-oriented methods |
Short description: |
(in Polish) Tematyka zajęć dotyczy wybranych aspektów wojny hybrydowej toczącej się między Rosją i Ukrainą od 2014 roku. |
Full description: |
(in Polish) Wraz ze zmianą środowiska międzynarodowego, od przełomu XX/XXI ma miejsce ewolucja charakteru występujących w nim konfliktów. Wojnę konwencjonalną zaczęła zastępować wojna nowej generacji, przejawem której jest tzw. wojna hybrydowa. Celem przedmiotu jest analiza zjawiska wojny hybrydowej na przykładzie konfliktu rosyjsko-ukraińskiego trwającego od 2014 r. Wywiera on istotny wpływ nie tylko na kształt relacji bilateralnych obu państw, lecz także na stan bezpieczeństwa i międzynarodowe stosunki polityczne w regionie. W ramach kursu omówiony zostanie zarówno teoria wojny hybrydowej, jak też jej praktyczny wymiar na przykładzie wojny Rosji z Ukrainą, z uwzględnieniem aspektów militarnych i niemilitarnych (polityczny, gospodarczy, ideologiczny, kulturowy, informacyjny itp.). Omawiane będą np. takie szczegółowe kwestie jak: istota wojny hybrydowej; uwarunkowania i fazy konfliktu rosyjsko-ukraińskiego; skutki wewnętrzne i międzynarodowe implikacje konfliktu; techniczno-militarny aspekt wojny; działania propagandowe, dezinformacyjne i cybernetyczne; wpływ wojny na wybory geopolityczne Ukrainy oraz na bezpieczeństwo regionu; wpływ działań zbrojnych na środowisko naturalne i na bezpieczeństwo żywnościowe świata; problemy bezpieczeństwa społecznego i sytuacja humanitarna; przemiany tożsamościowe i rola społeczeństwa obywatelskiego; prognozy rozwoju sytuacji itp. |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa literatura Bazhenova H., Ukraina w ogniu: pozamilitarne wymiary wojny, "Prace Instytutu Europy Środkowej" 2022, nr 15. Czas Euromajdanu, red. R. Potocki, M. Domagała, D. Miłoszewska, Warszawa 2014. Gergało-Dąbek N., Dyskurs tożsamościowy Ukrainy po rewolucji godności przez pryzmat kwestii językowej, Lublin 2021. Freedman L., Przyszła wojna, przeł. W. Jeżewski, Warszawa 2019. Hybrid warfare in Ukraine: outcomes and recommendations for Europe and the world, ed. by B. Pacek, 2017. Kidruk M., Ja, Ukrainiec, Warszawa 2015. Kuzio T., Putin's War Against Ukraine: Revolution, Nationalism, and Crime, Toronto 2017. Konflikt rosyjsko-ukraiński, red. W. Baluk, E. Kirwiel, Lublin 2015 („Wschód Europy” 2015, nr 1). Marek M., Operacja Ukraina. Kampanie dezinformacyjne, narracje, sposoby działania rosyjskich ośrodków propagandowych przeciwko państwu ukraińskiemu w okresie 2013-2019, Warszawa 2020. Międzynarodowe konsekwencje konfliktu zbrojnego na Ukrainie, red. T. Kubaczyk, S. Piotrowski, M. Żyła, Warszawa 2016. Klimecki M., Krym, Donieck, Ługańsk 2014-2015, Warszawa 2021. Pacek B., Wojna hybrydowa na Ukrainie, Warszawa 2018. Rewolucja w imię godności. Ukraiński Euromajdan 2013-2014, red. G. Skrukwa, M. Studenna-Skrukwa, Toruń 2015. Wasiuta O., Wasiuta S., Wojna hybrydowa Rosji przeciwko Ukrainie, Kraków 2017. Wojna hybrydowa Rosji przeciwko Ukrainie w latach 2014-2016, red. Walenty Baluk, Mykoła Doroszko, Lublin 2017. Informacyjny wymiar wojny hybrydowej, red. M. Wrzosek, Sz. Markiewicz, Z. Modrzejewski, Warszawa 2019. Ukraina po (Euromajdanie). Od autorytaryzmu do protodemokracji, red. A. Stelmach, L. Hurska-Kowalczyk, Toruń 2016. Ukraina. Czas przemian po rewolucji godności, red. A. Furier, Poznań 2017. Горбулин В., Как победить Россию в войне будущего, Київ 2020. Кулеба Д, Війна за реальність. Як перемагати у світі фейків, правд і спільнот, Київ 2019. Магда Є., Гібридна війна. Вижити і перемогти, Харків 2015. https://www.osw.waw.pl - Ośrodek Studiów Wschodnich w Warszawie https://ies.lublin.pl - Instytut Europy Środkowej https://www.kmu.gov.ua/ - Government Portal of Ukraine https://www.president.gov.ua - President of Ukraine. Official website www.niss.gov.ua – Narodowy Instytut Studiów Strategicznych (Ukraina) www.razumkov.org.ua – Ukraiński Ośrodek Badań Ekonomicznych i Politycznych (Centrum Razumkowa) https://dif.org.ua – Fundacja Demokratyczne Inicjatywy im. I. Kuczeriwa (Ukraina) https://detector.media - ukraiński portal o przeciwdziałaniu dezinformacji https://www.ukrainer.net/pl/ https://war.city/ - VR Museum of War in Ukraine http://kremlin.ru/ - oficjalna strona prezydenta Federacji Rosyjskiej https://www.levada.ru – rosyjski pozarządowy ośrodek analityczny Centrum Lewady https://www.understandingwar.org/ - Institute for the Study of War |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena składa się z trzech elementów: - obecność na zajęciach - aktywność w trakcie zajęć - przygotowania studium przypadku do wybranego tematu (np. w formie prezentacji, pokazu, referatu) |
Practical placement: |
(in Polish) Brak |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Antonina Kozyrska | |
Group instructors: | Antonina Kozyrska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Discussion seminar - Grading |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Antonina Kozyrska | |
Group instructors: | Antonina Kozyrska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Discussion seminar - Grading |
|
Notes: |
(in Polish) Warunki zaliczenia: ocena końcowa na podstawie następujących elementów - obecność na zajęciach - 10 pkt - aktywność na zajęciach - 5 pkt - prezentacja wybranego tematu - 15 Łącznie 30 pkt (min. do zaliczenia 60%). Skala ocen: 16-17 pkt = 3 (dst) 18-20 pkt = 3,5 (dst+) 21-23 pkt = 4 (db) 24-26 pkt = 4,5 (db+) 27-30 pkt = 5 (bdb) |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Antonina Kozyrska | |
Group instructors: | Antonina Kozyrska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Discussion seminar - Grading |
|
Notes: |
(in Polish) Warunki zaliczenia: ocena końcowa na podstawie następujących elementów - obecność na zajęciach - maksymalnie 11 pkt - aktywność na zajęciach (udział w dyskusji, wykonywanie zadań) - maksymalnie 5 pkt Łącznie 16 pkt Skala ocen: 8-9 pkt = 3 (dst) 10 pkt = 3,5 (dst+) 11-12 pkt = 4 (db) 13-14 pkt = 4,5 (db+) 15-16 pkt = 5 (bdb) |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.