Etiquette and Good Manners in Business and Diplomacy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-KONJA-EGMB |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Etiquette and Good Manners in Business and Diplomacy |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Konwersatoria do wyboru w języku obcym dla kierunków WNoPiB - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu savoir-vivre'u, dobrych manier oraz norm współżycia społecznego. Bieżąca znajomość wydarzeń ze świata dyplomacji i biznesu (w wymiarze krajowym i międzynarodowym). |
Całkowity nakład pracy studenta: | 5 pkt. ECTS x 30 h = minimum 150 h całkowitego nakładu pracy studenta, w tym: 1. uczęszczanie i aktywny udział w zajęciach; 2. praca indywidualna studenta: przygotowanie i uzupełnianie notatek, zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, czytanie literatury; 3. przygotowanie do pisemnego zaliczenia końcowego. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Ma elementarną wiedzę o uczestnikach stosunków międzynarodowych (K_W08) W2. Zna, definiuje i znajduje zastosowanie dla reguł i zasad protokołu dyplomatycznego K_W19 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Wyszukuje, selekcjonuje, ocenia i wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych (K_U02) U2. Przygotowuje, w oparciu o źródła pisane i elektroniczne, krótkie wypowiedzi ustne w języku obcym, dotyczące zagadnień stanowiących przedmiot zainteresowania stosunków międzynarodowych (K_U05) U3. Przygotowuje, w oparciu o źródła pisane i elektroniczne, proste prace pisemne, w języku obcym, dotyczące zagadnień stanowiących przedmiot zainteresowania stosunków międzynarodowych (K_U06) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego (K_K01) K2. Angażuje się we współpracę i potrafi pracować w grupie przy realizacji wspólnych działań (K_K06) |
Metody dydaktyczne: | 1. Prezentacje multimedialne. 2. Dyskusja. 3. Analiza materiałów źródłowych. 4. Interpretowanie zdjęć / krótkich filmów. 5. Praca w grupach / analiza przypadku. Prowadząca dopuszcza również możliwość prowadzenia zajęć i zaliczenia przy wykorzystaniu technik zdalnego nauczania (np. platforma Zoom Meeting, link do zajęć jest wysyłany każdorazowo na skrzynkę w USOSie przed spotkaniem). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma na celu zapoznanie z genezą oraz regułami i zasadami protokołu dobrymi manierami oraz podstawowymi różnicami międzykulturowymi, które ułatwiają funkcjonowanie we współczesnym świecie. Ponadto, ma ono służyć przybliżeniu zasad savoir-vivre'u w Polsce oraz innych krajach i kulturach. Dodatkowo ma za zadanie rozwijać umiejętności odpowiedniego przygotowania, znalezienia się, ubioru oraz zachowania podczas uroczystości zarówno o charakterze oficjalnym jak też nieoficjalnym. Konwersatorium ma również służyć zapoznaniu z istniejącymi różnicami międzykulturowymi i wynikającymi z tego trudnościami w negocjacjach i uzyskaniu konsensusu podczas prowadzonych rozmów. Podczas zajęć omówione zostaną również najczęściej popełniane błędy i faux pas oraz sposoby na ich uniknięcie. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne. 2. Geneza protokołu dyplomatycznego oraz zasad savoir-vivre'u i etykiety. Dyskusja nad potrzebą bądź też jej brakiem stosowania zasad etykiety we współczesnym świecie. 3./ 4./5. Przyjęcia dyplomatyczne i biznesowe – rodzaje, organizacja, zasady (proszę przynieść na zajęcia serwetkę kwadratową o boku 35-45 cm papierową – sztywną, lnianą lub bawełnianą) • rola, formy i wybór przyjęć, przyjęcia oficjalne, uroczyste i prywatne, zasiadane / na stojąco • dekoracja sali i nakrycie stołu, oświetlenie, naczynia, sztućce, szkło, potrawy i napoje • menu, kartoniki (koziołki) z nazwiskami • organizacja i plan stołu 6./7. Zasady doboru gości, kompozycji stołu, ustalania menu oraz wyboru napojów • podstawowe informacje o napojach i ich serwowaniu • podstawowe informacje o menu i sposobie serwowania potraw • organizacja przyjęcia • sposoby zapraszania i witania gości • wręczanie kwiatów, prezentów i upominków • gafy i niezręczności • zachowanie przy stole, toasty. 8. Dobre maniery każdego dnia • poprawność i kultura zachowania • szacunek dla partnera i otoczenia • przedstawianie i witanie się • kontakty i spotkania towarzyskie • zasada pierwszeństwa a kontakty codzienne • wchodzenie i wychodzenie (np. budynki, pomieszczenia, winda, schody) • witanie się, ukłony, całowanie kobiet w rękę 9./10. Zasady ubioru i stroje w sytuacjach biznesowych (proszę przynieść na zajęcia krawat) • rodzaje strojów męskich • rodzaje strojów damskich • dodatki do poszczególnych strojów • overdressed i underdressed 11. Korespondencja pisemna i elektroniczna • wizytówki • korespondencja oficjalna (np. pisma urzędowe) • netykieta 12./13. Różnice międzykulturowe w wybranych krajach świata • kraje wybrane przez studentów - prezentacje 14. Kolokwium zaliczeniowe 15. Zajęcia końcowe. |
Literatura: |
1. Modrzyńska J., Protokół dyplomatyczny, etykieta i zasady savoir-vivre'u, Wolters Kluwer, Warszawa 2016 2. Debrett’s New Guide to Etiquette and Modern Manners, various editions 3. Debrett’s A-Z of Modern Manners, various editions 4. Beyfus D., Modern Manners, Hamlyn, 1992 5. Rees N., Guide to Good Manners, Bloomsbury, 1992 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowymi kryteriami oceniania będą: 1. Obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności na zajęciach bez konieczności przedstawiania usprawiedliwień). 2. Udział w dyskusji, przygotowanie i aktywność na zajęciach, możliwe tzw. "wejściówki" (ocenianie ciągłe, plusy za aktywność na zajęciach). 3. Pisemne zaliczenie (kolokwium - ponad 50%). Prowadząca dopuszcza również możliwość prowadzenia zajęć i zaliczenia przy wykorzystaniu technik zdalnego nauczania (zajęcia na platformie Zoom - link wysyłany przed każdymi zajęciami). Nadprogramowe nieobecności (ponad 2 dopuszczalne) powinny być zaliczane na bieżąco na dyżurze. Pytania i sprawy indywidualne (w tym m.in. warunki indywidualnego zaliczenia w związku z przyznaną IOS czy przepisanie ocen) należy zgłaszać najpóźniej w ciągu miesiąca od rozpoczęcia semestru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Modrzyńska | |
Prowadzący grup: | Joanna Modrzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.