Rok 2019 w polityce światowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-MON-RPS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Rok 2019 w polityce światowej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Wykłady monograficzne dla kierunków WNoPiB - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | znajomość historii, geografii i treści zawartych w przedmiocie szkolnym WOS na poziomie szkoły średniej; szczególne zainteresowanie problemami współczesnego świata, w tym zwłaszcza współczesnych stosunków międzynarodowych |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach - 30 - konsultacje z nauczycielem akademickim - 5 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do wykładu - 5 - czytanie literatury - 15 Łącznie: 55 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | student potrafi zrekonstruować dynamikę przemian politycznych, który zaszły w wymiarze globalnym na właśnie zakończonym, względnie krótkim, odcinku chronologicznym (roku 2019); student nabywa wiedzy na temat głównych tendencji, osi i kierunków rysujących się we współczesnych stosunkach międzynarodowych, w tym przede wszystkim w zakresie głównych konfliktów, napięć i zagrożeń; student zna podstawowe działania i inicjatywy podejmowane przez najpotężniejszych aktorów politycznych w stosunkach międzynarodowych w minionym roku (zarówno wielkich i potężnych organizacji międzynarodowych jak i poszczególnych najsilniejszych państw) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | student potrafi dostrzec zależności występujące między poszczególnymi czynnikami determinującymi ewolucję określonych obszarów geopolitycznych i kulturowych; student potrafi analizować znaczenie czynnika globalnego dla ewolucji poszczególnych obszarów, państw i narodów; student rozumie zjawisko interakcji występujące między działaniami poszczególnych czynników kształtujących współczesne stosunki międzynarodowej na każdym poziomie i w każdej skali; student kształtuje umiejętności poszukiwania głębokich przyczyn i uwarunkowań zarówno napięć i konfliktów występujących we współczesnym świecie jak i podstawowych działań podejmowanych dla ich przezwyciężenia |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | student rozumie potrzebę rzetelnego zapoznania się z podstawowymi faktami i interpretacjami zakresu omawianej problematyki; student dostrzega korzyści wynikające z nieskrępowanej, bezstronnej i rzeczowej dyskusji nad najbardziej nawet drażliwymi zagadnieniami z zakresu współczesnych stosunków międzynarodowych; student nabywa zrozumienia dla konieczności wyzbycia się uprzedzeń i fobii wobec obiektów społecznej niechęci, zwalczania stereotypów narodowych i społecznych oraz podejmowania wysiłku na rzecz zrozumienia; student rozwija zrozumienia dla idei solidarnego działania całej ludzkiej społeczności i wszystkich liczących się politycznych aktorów działających w wymiarze globalnym dla zapewnienia światu zrównoważonego rozwoju i eliminacji największych zagrożeń |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
1. Aspekty gospodarcze i społeczne w wymiarze globalnym 2. Zbrojenia, rozbrojenie, kontrola zbrojeń 3. Stany Zjednoczone w trzecim roku prezydentury D. Trumpa 4. NATO i jego ewolucja 5. Unia Europejska w obliczu narastających trudności wewnętrznych 6. Rosja 7. Europa Wschodnia: Ukraina, Białoruś, Mołdawia 8. Bliski Wschód (1). Izrael i jego polityka zagraniczna 9. Bliski Wschód (2). Mocarstwa regionalne: Turcja, Iran, Arabia Saudyjska 10. Chiny 11. Wielkie kraje Azji i Pacyfiku: Japonia, Indie, Pakistan 12. Afryka |
Pełny opis: |
1. Aspekty gospodarcze i społeczne w wymiarze globalnym a. rozwój gospodarczy b. aspekty społeczne 2. Zbrojenia, rozbrojenie, kontrola zbrojeń a. produkcja i handel bronią; wydatki na zbrojenia b. stan i ewolucja reżimów kontroli zbrojeń c. wyjście z traktatu INF 3. Stany Zjednoczone w trzecim roku prezydentury D. Trumpa a. wobec Unii Europejskiej b. wobec Rosji c. w odniesieniu do Bliskiego Wschodu d. wobec Chin 4. NATO i jego ewolucja a. zmiany organizacyjne i funkcjonalne b. globalizacja oraz kwestia rozszerzenia NATO c. NATO wobec najpoważniejszych konfliktów międzynarodowych i. w obliczu konfliktu na Ukrainie 5. Unia Europejska w obliczu narastających trudności wewnętrznych a. ewolucja sytuacji wewnętrznej czołowych państw członkowskich z punktu widzenia ich pozycji w Unii Europejskiej i. Niemcy, Francja, Włochy, Polska i kraje wyszehradzkie b. Brexit c. Wspólna Polityka Bezpieczeństwa i Obrony: PESCO, EDF d. problemy wewnętrznej spójności UE 6. Rosja a. wewnętrzne uwarunkowania polityki zagranicznej b. stosunki z USA i Europą Zachodnią/Unią Europejską c. polityka wobec Ukrainy d. polityka bliskowschodnia 7. Europa Wschodnia: Ukraina, Białoruś, Mołdawia a. konflikt ukraiński jako przedmiot polityki międzynarodowej b. nowe akcenty w polityce ukraińskiej po objęciu prezydentury przez W. Zełenskiego c. Białoruś w orbicie Rosji d. Mołdawia między Unią Europejską a Rosją 8. Bliski Wschód (1). Izrael i jego polityka zagraniczna a. ewolucja pozycji na Bliskim Wschodzie b. stosunki z USA c. polityka wobec Palestyńczyków 9. Bliski Wschód (2). Mocarstwa regionalne: Turcja, Iran, Arabia Saudyjska a. Turcja wobec USA/NATO, Rosji oraz w obliczu konfliktów bliskowschodnich b. Iran: losy JCPOA, stosunki z USA, polityka bliskowschodnia c. Arabia Saudyjska: stosunki z USA, Izraelem, Iranem oraz udział w konflikcie jemeńskim 10. Chiny a. podstawowe założenia i kierunki polityki zagranicznej b. Inicjatywa Pasa i Szlaku/Belt and Road Initiative c. stosunki ze Stanami Zjednoczonymi d. sytuacja w Hongkongu 11. Wielkie kraje Azji i Pacyfiku: Japonia, Indie, Pakistan a. nowe tendencje w japońskiej polityce zagranicznej b. wzrost aktywności Indii w polityce międzynarodowej c. stosunki indyjsko-pakistańskie i. sprawa Kaszmiru 12. Afryka a. konflikty międzynarodowe i wewnątrzpaństwowe jako czynnik destabilizacji b. migracje wewnętrzne i emigracja poza kontynent jako czynnik polityczny c. Afryka jako obszar rywalizacji czynników zewnętrznych; ekspansja Chin d. próby politycznej integracji kontynentu |
Literatura: |
z uwagi na nieznaczny odstęp czasowy - a niekiedy wręcz jego całkowity brak - zachodzący między wydarzeniami oraz ich interpretacjamii, którym poświęcony jest wykład, a czasem, w którym ten wykład będzie realizowany, pozostaje zalecać lekturę bieżących poważnych periodyków poświęconych stosunkom międzynarodowym i w ogóle problematyce międzynarodowej. Pierwszym wydawnictwem, które poświęcone będzie w całości zagadnieniom poruszanym w wywiadzie, ukaże się dopiero przy końcu maja 2020 r. Będzie to "Rocznik Strategiczny 2019/20", o ile zachowany zostanie dotychczasowy jego rytm wydawniczy. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie bez oceny na podstawie obecności na zajęciach w przypadku, gdy liczba nieobecności nie przekracza 2 (dwóch) bez usprawiedliwienia lub 3 (trzech) w przypadku usprawiedliwienia co najmniej 1 (jednej) z nich, w przypadku nieobecności na więcej niż 3 (trzech) wykładach, ale nie więcej niż 6 (sześciu) zaliczenie wykładu po uzyskaniu zaliczenia pracy pisemnej typu esej (ok. 10 stron) na temat uzgodniony z prowadzącym (omówienie/streszczenie wybranej pracy drukowanej), w przypadku nieobecności na 7 (siedmiu) lub więcej wykładach nieodwołalne niezaliczenie zajęć |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.