Rok 2020 w polityce światowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-MON-RoPS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Rok 2020 w polityce światowej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Wykłady monograficzne dla kierunków WNoPiB - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | znajomość na poziomie szkoły średniej podstawowych zjawisk i wydarzeń zachodzących w następujących zakresach/obszarach: wiedza o społeczeństwie, o świecie współczesnym, geografia polityczna, historia, ze szczególnym uwzględnieniem historii świata i Polski po 1945 r., w tym zwłaszcza historii po 1989 r. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach - 30 - konsultacje z nauczycielem akademickim - 5 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do wykładu - 5 - zapoznawanie się z literaturą przedmiotu - 15 Łącznie: 55 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | student potrafi zrekonstruować dynamikę przemian politycznych, który zaszły w wymiarze globalnym na właśnie zakończonym, względnie krótkim, odcinku chronologicznym (roku 2020); student nabywa wiedzy na temat głównych tendencji, osi i kierunków rysujących się we współczesnych stosunkach międzynarodowych, w tym przede wszystkim w zakresie głównych konfliktów, napięć i zagrożeń; student zna podstawowe działania i inicjatywy podejmowane przez najpotężniejszych aktorów politycznych w stosunkach międzynarodowych w minionym roku (zarówno wielkich i potężnych organizacji międzynarodowych jak i poszczególnych najsilniejszych państw) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | student potrafi dostrzec zależności występujące między poszczególnymi czynnikami determinującymi ewolucję określonych obszarów geopolitycznych i kulturowych; student potrafi analizować znaczenie czynnika globalnego dla ewolucji poszczególnych obszarów, państw i narodów; student rozumie zjawisko interakcji występujące między działaniami poszczególnych czynników kształtujących współczesne stosunki międzynarodowej na każdym poziomie i w każdej skali; student kształtuje umiejętności poszukiwania głębokich przyczyn i uwarunkowań zarówno napięć i konfliktów występujących we współczesnym świecie jak i podstawowych działań podejmowanych dla ich przezwyciężenia |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | student rozumie potrzebę rzetelnego zapoznania się z podstawowymi faktami i interpretacjami zakresu omawianej problematyki; student dostrzega korzyści wynikające z nieskrępowanej, bezstronnej i rzeczowej dyskusji nad najbardziej nawet drażliwymi zagadnieniami z zakresu współczesnych stosunków międzynarodowych; student nabywa zrozumienia dla konieczności wyzbycia się uprzedzeń i fobii wobec obiektów społecznej niechęci, zwalczania stereotypów narodowych i społecznych oraz podejmowania wysiłku na rzecz zrozumienia; student rozwija zrozumienia dla idei solidarnego działania całej ludzkiej społeczności i wszystkich liczących się politycznych aktorów działających w wymiarze globalnym dla zapewnienia światu zrównoważonego rozwoju i eliminacji największych zagrożeń |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna podająca: - wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład problemowy z elementami wykładu konwersatoryjnego |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
1. Aspekty gospodarcze i społeczne w wymiarze globalnym. Pandemia COVID 19 i jej następstwa 2. Zbrojenia, rozbrojenie, kontrola zbrojeń. Konflikty zbrojne 3. Stany Zjednoczone w czwartym i ostatnim roku prezydentury D. Trumpa 4. NATO 5. Unia Europejska 6. Rosja 7. Obszar poradziecki/Europa Wschodnia: Ukraina, Białoruś, Mołdawia. Poradzieckie Zakaukazie 8. Europa Środkowa 9. Bliski Wschód (1). Izrael i jego polityka zagraniczna 10. Bliski Wschód (2). Mocarstwa regionalne: Turcja, Iran, Arabia Saudyjska 11. Chiny 12. Wielkie kraje regionu indo-pacyficznego: Japonia, Indie, Pakistan 13. Afryka Subsaharyjska |
Pełny opis: |
1. Aspekty gospodarcze i społeczne w wymiarze globalnym. Pandemia COVID 19 i jej następstwa a. pandemia COVID 19 i jej następstwa b. rozwój gospodarczy c. aspekty społeczne 2. Zbrojenia, rozbrojenie, kontrola zbrojeń. Konflikty zbrojne a. produkcja i handel bronią; wydatki na zbrojenia b. stan i ewolucja reżimów kontroli zbrojeń i. traktat New START ii. wyjście z traktatu INF 3. Stany Zjednoczone w trzecim roku prezydentury D. Trumpa a. wobec Unii Europejskiej b. wobec Rosji c. w odniesieniu do Bliskiego Wschodu d. wobec Chin 4. NATO i jego ewolucja a. zmiany organizacyjne i funkcjonalne b. globalizacja oraz kwestia rozszerzenia NATO c. NATO wobec najpoważniejszych konfliktów międzynarodowych i. w obliczu konfliktu na Ukrainie 5. Unia Europejska w obliczu narastających trudności wewnętrznych a. ewolucja sytuacji wewnętrznej czołowych państw członkowskich z punktu widzenia ich pozycji w Unii Europejskiej i. Niemcy, Francja, inne państwa członkowskie b. Brexit c. Wspólna Polityka Bezpieczeństwa i Obrony: PESCO, EDF d. problemy wewnętrznej spójności UE 6. Rosja a. wewnętrzne uwarunkowania polityki zagranicznej b. stosunki z USA i Europą Zachodnią/Unią Europejską c. polityka wobec Ukrainy d. polityka bliskowschodnia 7. Europa Wschodnia: Ukraina, Białoruś, Mołdawia a. konflikt ukraiński jako przedmiot polityki międzynarodowej b. nowe akcenty w polityce ukraińskiej po objęciu prezydentury przez W. Zełenskiego c. Białoruś w orbicie Rosji d. Mołdawia między Unią Europejską a Rosją 8. Europa Środkowa (1). Kraje wyszehradzkie (+ Rumunia) i bałtyckie. Europa środkowa (2). Kraje bałkańskie a. kraje wyszehradzkie b. inicjatywa Trójmorza c. przestrzeń pojugosłowiańska 9. Bliski Wschód (1). Podstawowe kierunki ewolucji. Izrael i jego polityka zagraniczna a. podstawowe kierunki ewolucji sytuacji politycznej na Bliskim Wschodzie b. ewolucja pozycji Izraela na Bliskim Wschodzie c. stosunki Izraela z USA d. polityka Izraela wobec kwestii palestyńskiej/Palestyńczyków i. plan pokojowy prez. Trumpa 10. Bliski Wschód (2). Mocarstwa regionalne: Turcja, Iran, Arabia Saudyjska a. Turcja wobec USA/NATO, Rosji oraz w obliczu konfliktów bliskowschodnich b. Iran: losy JCPOA, stosunki z USA, polityka bliskowschodnia c. Arabia Saudyjska: stosunki z USA, Izraelem, Iranem oraz udział w konflikcie jemeńskim 11. Chiny a. podstawowe założenia i kierunki polityki zagranicznej i. Inicjatywa Pasa i Szlaku/Belt and Road Initiative b. stosunki ze Stanami Zjednoczonymi c. sytuacja w Hongkongu 12. Wielkie kraje Azji i Pacyfiku: Japonia, Indie, Pakistan a. nowe tendencje w japońskiej polityce zagranicznej b. wzrost aktywności Indii w polityce międzynarodowej c. stosunki indyjsko-pakistańskie i. sprawa Kaszmiru 13. Afryka a. konflikty międzynarodowe i wewnątrzpaństwowe jako czynnik destabilizacji b. migracje wewnętrzne i emigracja poza kontynent jako czynnik polityczny c. Afryka jako obszar rywalizacji czynników zewnętrznych; ekspansja Chin d. próby politycznej integracji kontynentu |
Literatura: |
z powodu nieznacznego oddalenia realizacji wykładu od wydarzeń prezentowanych i analizowanych w jego ramach wskazania bibliograficzne są bardzo ograniczone: 1. Rocznik Strategiczny 1919/20, Scholar, Warszawa 2020, ss. 581 [wyd. seryjne, którego kolejne tomy wychodzą w maju-czerwcu każdego roku; obecny, 25-ty obejmuje jeszcze pierwsze niespełna dwa miesiące roku 2020; tom następny ukaże się najpewniej wówczas, gdy nasz wykład będzie dobiegał końca] 2. „Polski Przegląd Dyplomatyczny”, nry: 1, 2, 3, 4 za rok 2020, nr 1 za rok 2021 [kwartalnik wydawany przez Polski Instytut Spraw Międzynarodowych (PISM), ukazujący się przy końcu każdego miesiąca otwierającego kolejny nowy kwartał; niektóre teksty ogólnodostępne na stronie internetowej PISM oraz „Polskiego Przeglądu Dyplomatycznego”] 3. biuletyny Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych (PISM) [ogólnodostępne na stronie internetowej PISM, dobrze prowadzonej i o bardzo czytelnym układzie] 4. analizy, komentarze i raporty Ośrodka Studiów Wschodnich (OSW) [zamieszczane co parę dni, ogólnodostępne na stronie internetowej PISM, dobrze prowadzonej i o bardzo czytelnym układzie; wbrew nazwie Ośrodka obejmujące swym merytorycznym zasięgiem nie tylko najszerzej rozumiany Wschód, ale również Amerykę Płn., niemal całą Europę, całą Azję oraz północną Afrykę] 5. dobrym źródłem informacji pozostają strony internetowe wielu ośrodków, organizacji i instytucji zajmujących się sprawami międzynarodowymi jak Fundacja Batorego czy ECFR (European Council on Foreign Relations), oddział polski, oraz, z drugiej strony, poważne tygodniki i miesięczniki społeczno-polityczne jak „Poliyka” czy „Le Monde diplomatique” (wyd. polskie), wreszcie prasa codzienna z „Gazetą Wyborczą” i „Rzeczpospolitą” na czele |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie bez oceny na podstawie obecności na zajęciach w przypadku, gdy liczba nieobecności nie przekracza 3 (trzech) bez usprawiedliwienia lub 4 (czterech) w przypadku usprawiedliwienia co najmniej 2 (dwóch) z nich, w przypadku nieobecności na więcej niż 4 (trzech) wykładach, ale nie więcej niż 7 (siedmiu) zaliczenie wykładu po uzyskaniu zaliczenia pracy pisemnej typu esej (ok. 10 stron) na temat uzgodniony z prowadzącym (najlepiej omówienie/streszczenie wybranej pracy drukowanej), w przypadku nieobecności na 8 (ośmiu) lub więcej wykładach nieodwołalne niezaliczenie zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.