Sztuka i polityka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-MON-SiP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka i polityka |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Wykłady monograficzne dla kierunków WNoPiB - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma wiedzę dotyczącą teoretycznych aspektów związków sztuki i polityki W2: student posługuje się pojęciami z zakresu nauk politycznych i literaturoznawstwa, W3: zna i rozumie rolę sztuki w komunikowaniu politycznym, W4:potrafi wymienić najważniejszych twórców i ich dzieła. W5: charakteryzuje twórczość wybranego artysty w kontekście związków z polityką: np. I. Witkiewicz, Banksy. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | np. U1: Wykorzystuje wiedzę teoretyczną do interpretacji dzieła sztuki, U2: potrafi scharakteryzować i wykazać różnice podejść teoretycznych dotyczących związków sztuki i polityki, U3: potrafi porównać postawy twórców. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego. K2: posiada umiejętność zaprezentowania własnego stanowiska w dyskusji dotyczącej relacji sztuki i polityki |
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy, elementy dyskusji, debata oksfordzka. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest ukazanie związków między sztuką a polityką w XIX -XXI wieku. Istotne będzie wskazanie na sztukę jako źródło myśli politycznej oraz rolę literatury i muzyki w komunikowaniu politycznym. Uwzględnione zostaną teoretyczne aspekty relacji między sztuką a polityką poprzez odwołanie między innymi do koncepcji E. Fromma, A. Blomma, szkoły frankfurckiej czy P. Czaplińskiego (rozróżnienie polityczności w literaturze i polityczności literatury). Związki między sztuką a polityką zostaną zobrazowane na podstawie biografii twórców i ich uwikłań w politykę, jak i poprzez ukazanie znamion polityczności w dziełach sztuki. Zaprezentowane zostaną instrumenty wykorzystania sztuki do działania politycznego, a w szczególności sposoby budowania wizerunku wroga w literaturze pięknej. Także sposoby rozliczenia władzy i sposoby obnażania jej języka. Rola dzieł sztuki w konstruowaniu tożsamości narodowej zostanie zaprezentowana w kontekście sporu o kanon lektur szkolnych oraz pomniki. |
Pełny opis: |
Sztuka i polityka – aspekty teoretyczne relacji Literatura i polityka wzajemne relacje przegląd koncepcji Polska wieczny romans . Relacje z polityka w twórczości autorów polskich XIX/XX wiek Nacjonalizm w literaturze pięknej Spór o kanon kształcenia literackiego - między estetyką a polityka Co konserwatysta czytać powinien. Film i polityka – aspekty teoretyczne Polityka w filmie – film w polityce. Analiza wybranych filmów. Muzyka i polityka. Muzyka popularna jako forma komunikowania politycznego Imperializm kulturowy Sztuki plastyczne a polityka. Obraza na obrazy. Kontrkulturowe ruchy społeczne Krajobrazy architektoniczne miast. Aspekty polityczne architektury |
Literatura: |
1. A. Kaliszewski, Główne nurty w kulturze XX i XXI wieku. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, Warszawa 2012. 2.Polityka literatury. Przewodnik krytyki politycznej, Warszawa 2009. 3.M.P. Markowski, Wojny nowoczesnych plemion. Spór o rzeczywistość w epoce populizmu, Kraków 2019. 4. D. Gawin, Polska wieczny romans. O związkach literatury i polityki w XX wieku, Warszawa 2007. 5. Literatura a polityka. Casus Pomorza i Kaszub, red. D. Kalinowski, Słupsk 2018. 6. Dwadzieścia lat literatury polskiej 1989-2009. Idee, ideologie, metodologie, red. A. Galant, I. Iwasiów, Szczecin 2011 7. J. Klejnocki, Literatura w czasach zarazy. Szkice i polemiki, Warszawa 2006. 8. Szekspir i polityka, „Teologia Polityczna” 2009, s. 241-272. 9. Polityka historyczna w literaturze polskiej, red. M. Piechowska, R. Stępnik, Lublin 2011. 10. Literatura i polityka po 1989 roku, red. M. Urbanowski, Kraków 2017. 11. J. Siedlecka, Kryptonim „Liryka”. Bezpieka wobec literatów, Warszawa 2008. 12. Polityka, literatura, demokracja , „Refleksje” numer monograficzny 2013. 13. M. Shore, Kawior i popiół. Życie i śmierć pokolenia oczarowanego i rozczarowanego marksizmem, Warszawa 2008. 14. M. Stępień, Między literaturą a polityką. Rozprawy i szkice z życia literackiego XX wieku, Kraków 2012. 15. L. Donskis, Władza, wyobraźnia i pamięć: szkice o polityce i literaturze, Wojnowice 2015 16. P.Piotrowski, Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Kraków 2010 17. I. Masaka, Muzyka jako instrument wpływu politycznego, Łódż 2009. 18. Sztuka w polityce-polityka w sztuce, “Studia Politologiczne” 2018(numer monograficzny) 19. P.Gianos, Politics and politicians in American film, London 1999 20. K. Minkner, O filmach politycznych. Między polityka, politycznością I ideologią, Warszawa 2012. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą uzyskania zaliczenia będzie udział w wykładach. Osoby chcące uzyskać zaliczenie na ocenę mają obowiązek przygotowania eseju. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT MON
|
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Radomski | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Radomski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Wykład monograficzny - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.