Wartości i ich znaczenie w życiu społecznym i politycznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-MON-WZSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Wartości i ich znaczenie w życiu społecznym i politycznym |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Wykłady monograficzne dla kierunków WNoPiB - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Dla pełnego opanowania treści objętych przedmiotem student powinien posiadać ogólną wiedzę na temat historii Europy po II wojnie światowej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot pomocniczy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Kontakt z prowadzącym - 30 godzin Godziny samodzielnej pracy: - czytanie literatury - 20 godzin - przygotowanie do egzaminu końcowego (testu) - 40 godzin Razem: 90 godzin (3 punkty ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma uporządkowaną wiedzę o procesach globalizacji i regionalizacji w zakresie zagadnień omawianych na zajęciach, dotyczących wartości - K_W04 (SM II stopień) W2: zna główne prawa oraz wolności uregulowane w Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności oraz Karcie Praw Podstawowych UE i ich możliwe ograniczenia W3: zna różne formy dyskryminacji, definicje i elementy demokracji oraz rządów prawa W4: wyjaśnia znaczenie takich koncepcji, jak sprawiedliwość społeczna, tolerancja i różnorodność kulturowa |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: wyszukuje, ocenia i przetwarza informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych oraz interpretuje je z punktu widzenia życia politycznego i społecznego - K_U01 (SM II stopień) U2: potrafi interpretować postanowienia podstawowych aktów prawnych dotyczące wartości |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i jest gotowy do podjęcia nowych wyzwań - K_K03 (SM II stopień) |
Metody dydaktyczne: | 1. metody podające związane z przyswajaniem wiedzy (zapamiętywaniem) - prezentacje Power Point lub artykuły do przeczytania przed spotkaniem lub po jego zakończeniu 2. metoda studium przypadku |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wskazanie najważniejszych wartości, jakie są lub też powinny być uwzględniane w życiu politycznym i społecznym państw europejskich. Przedstawiony zostanie rozwój podejścia do kwestii wartości w Europie, w tym zwłaszcza w ramach Wspólnot Europejskich/Unii Europejskiej. Katalog wartości wymienionych w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej stanie się punktem wyjścia do rozważań nad tym, czy są one aktualne i obecne w codziennej praktyce funkcjonowania państw członkowskich oraz pozostałych krajów europejskich. |
Pełny opis: |
Wykłady rozpoczną się od ogólnych rozważań na temat znaczenia wartości w życiu politycznym i społecznym. Następnie przedstawiony zostanie proces kształtowania się wspólnych europejskich wartości, w tym w ramach integracji europejskiej. Kolejne spotkania będą zaś koncentrowały się na takich wartościach, jak godność ludzka, wolność, demokracja, rządy prawa, poszanowanie praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości. Osobny temat dyskusji będą stanowiły również: tolerancja, sprawiedliwość społeczna, solidarność oraz różnorodność kulturowa. W ramach zajęć będzie też mowa o mechanizmach zapewnienia przestrzegania tych wartości, w tym o tych, które obowiązują w UE. |
Literatura: |
Selected books and articles: 1. W.Arts, L. Halman (2004), European Values at the Turn of the Millenium, Leiden- Boston. 2. S. Lucarelli & I. Manners (red.) (2006)Values and Principles in European Union Foreign Policy, Routledge. 3. J. Richardson (2002), The European Union in the World — A Community of Values, Fordham International Law Journal, 26,1: 12-35. 4. R. Kołatek (2018), The principle of human dignity in the primary and secondary legislation of the European Union, Zeszyty Prawnicze, 2(58): 29–44. 5. S. Fredman (2016), Substantive equality revisited, International Journal of Constitutional Law, 14, 3: 712–738. 6. F. Hendriks (2010), Vital Democracy A Theory of Democracy in Action, Oxford Univeristy Press. 7. A. Magen, L. Pech (2018), The rule of law and the European Union [in:] Handbook on the rule of law, eds. Ch. May, A. Winchester, Edward Elgar Publishing, pp. 235-256. 8. S. D. Scott (2011), The European Union and Human Rights after the Treaty of Lisbon, Human Rights Law Review, 11, 4: 645-682. 9. K. Nicolaidis, J. Viehoff (2015) Social justice in the European Union: the puzzles of solidarity, reciprocity and choice [in:] Europe’s Justice Deficit?, eds. D. Kochenov, G.de Búrca, A. Williams, Hart Publishing, pp.277-294. 10. Gabriel N. Toggenburg (2008), The Debate on European Values and the Case of Cultural Diversity, Minorities Research, 2: 109-129. |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność i aktywność na zajęciach - U1, U2, K1 test końcowy (30 punktów) - W1,W2, W3, W4 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ MON
PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Maliszewska-Nienartowicz | |
Prowadzący grup: | Justyna Maliszewska-Nienartowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Wykład monograficzny - Zaliczenie lub ocena |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wskazanie najważniejszych wartości, jakie są lub też powinny być uwzględniane w życiu politycznym i społecznym państw europejskich. Przedstawiony zostanie rozwój podejścia do kwestii wartości w Europie, w tym zwłaszcza w ramach Wspólnot Europejskich/Unii Europejskiej. Katalog wartości wymienionych w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej stanie się punktem wyjścia do rozważań nad tym, czy są one aktualne i obecne w codziennej praktyce funkcjonowania państw członkowskich oraz pozostałych krajów europejskich. |
|
Pełny opis: |
Wykłady rozpoczną się od ogólnych rozważań na temat znaczenia wartości w życiu politycznym i społecznym. Następnie przedstawiony zostanie proces kształtowania się wspólnych europejskich wartości, w tym w ramach integracji europejskiej. Kolejne spotkania będą zaś koncentrowały się na takich wartościach, jak godność ludzka, wolność, demokracja, rządy prawa, poszanowanie praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości. Osobny temat dyskusji będą stanowiły również: tolerancja, sprawiedliwość społeczna, solidarność oraz różnorodność kulturowa. W ramach zajęć będzie też mowa o mechanizmach zapewnienia przestrzegania tych wartości, w tym o tych, które obowiązują w UE. |
|
Literatura: |
Selected books and articles: 1. W.Arts, L. Halman (2004), European Values at the Turn of the Millenium, Leiden- Boston. 2. S. Lucarelli & I. Manners (red.) (2006)Values and Principles in European Union Foreign Policy, Routledge. 3. J. Richardson (2002), The European Union in the World — A Community of Values, Fordham International Law Journal, 26,1: 12-35. 4. R. Kołatek (2018), The principle of human dignity in the primary and secondary legislation of the European Union, Zeszyty Prawnicze, 2(58): 29–44. 5. S. Fredman (2016), Substantive equality revisited, International Journal of Constitutional Law, 14, 3: 712–738. 6. F. Hendriks (2010), Vital Democracy A Theory of Democracy in Action, Oxford Univeristy Press. 7. A. Magen, L. Pech (2018), The rule of law and the European Union [in:] Handbook on the rule of law, eds. Ch. May, A. Winchester, Edward Elgar Publishing, pp. 235-256. 8. S. D. Scott (2011), The European Union and Human Rights after the Treaty of Lisbon, Human Rights Law Review, 11, 4: 645-682. 9. K. Nicolaidis, J. Viehoff (2015) Social justice in the European Union: the puzzles of solidarity, reciprocity and choice [in:] Europe’s Justice Deficit?, eds. D. Kochenov, G.de Búrca, A. Williams, Hart Publishing, pp.277-294. 10. Gabriel N. Toggenburg (2008), The Debate on European Values and the Case of Cultural Diversity, Minorities Research, 2: 109-129. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.