Jak zrozumieć polityków i nie dać się oszukać
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-OG-JZP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Jak zrozumieć polityków i nie dać się oszukać |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Elementarna wiedza na temat zjawisk i bytów politycznych na poziomie licealnych podręczników Wiedzy o Społeczeństwie |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): 30 - udział w wykładach - Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do wykładu – 30 g - czytanie literatury - 30 h Łącznie: 90. godz. ( 3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma wiedzę w zakresie systemów politycznych i typów myślenia politycznego. W2: Opisuje trafnie poszczególne wypowiedzi polityczne W3: Charakteryzuje w sposób poprawny kontekst wypowiedzi |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Wykorzystuje w sposób krytyczny różne źródła. U2: Analizuje i typologizuje poprawnie wypowiedzi publiczne. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma świadomość istnienia różnych typów przekazów politycznych. K2: Posiada umiejętność odczytywania intencji i zamiarów autorów wypowiedzi publicznych. |
Metody dydaktyczne: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład z elementami konwersacji |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Typologie systemów społecznych o politycznych. Typy myślenia politycznego, figury wroga, samousprawiedliwień, celów i środków politycznych. |
Pełny opis: |
0/ Jak zrozumieć człowieka? 1/ Typologie społeczeństw – otwartych i zamkniętych. 2/ Typy reżimów politycznych 3/ Gry decyzyjne. 4/ Mity, stereotypy i derywacje 5/ Typy myślenia politycznego. 6/ Inny, obcy, nieprzyjaciel, wróg. 7/ Wizerunek „nas”. 8/ Cele polityków. 9/ Środki osiągnięcia celów politycznych. 10/ Kampania wyborcza – cele i metody. 11/ Przekupstwo 12/ Szantaż 13/ Terror 14/ Igrzyska 15/ Manipulacje |
Literatura: |
1. Bäcker, R. (2011). Nietradycyjna teoria polityki. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. 2. Norris, P., & Inglehart, R. (2019). Cultural Backlash: Trump, Brexit, and Authoritarian Populism. Cambridge University Press. 3. Müller, J. W. (2017). What is populism?. Penguin UK. 4. Wysocka, O. (2008). Populizm i Radio Maryja. Mięsięcznik Znak, 640(9), 61-74. 5. Przyłęcki, P. (2012). Populizm w polskiej polityce: analiza dyskursu polityki. Wydawnictwo Sejmowe. Kancelaria Sejmu. 6. Pietraś, Z. J. (1997). Teoria gier jako sposób analizy procesów podejmowania decyzji politycznych. Wydawn. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. 7. Stępińska, A. (2005). Marketingowe strategie wyborcze. Wybory prezydenckie w Polsce (1990–2000). 8. Walecka-Rynduch, A. (2015). Przejawy manipulacji w kształtowaniu wizerunku polityka.„Efekt Ottingera” w polskiej przestrzeni politycznej. Naukowy Przegląd Dziennikarski, 3, 54-69. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Wykład: zaliczenie na ocenę na podstawie rozmowy dotyczącej krytycznie przestudiowanej jednej pozycji z podanej literatury lub zaliczenie bez oceny na podstawie obecności. W przypadku braku możliwości przeprowadzania wykładów w sposób stacjonarny (i tym samym sprawdzenia obecności) konieczne będzie przesłanie e-mailowo jednej krótkiej pracy pisemnej będącej odpowiedzią na zadane pytanie związane z tematyką wykładu. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.