Wobec nowych wyzwań. Przemiany społeczno-obyczajowe w Europie po II wojnie światowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-OG-WNW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Wobec nowych wyzwań. Przemiany społeczno-obyczajowe w Europie po II wojnie światowej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych pojęć z zakresu nauk o polityce, historii najnowszej, historii kultury oraz współczesnej myśli politycznej |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: • udział w wykładach – 30 h. • konsultacje z nauczycielem akademickim - 10 h. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: • czytanie literatury – 20 h. • przygotowanie do kolokwium – 15 h. Łącznie: 75 godz. (3 pkt ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zakończeniu zajęć studenci: W 1: Opisują procesy społeczne i obyczajowe zachodzące w Europie po II wojnie światowej: W 2: Charakteryzują zależności miedzy przemianami społeczno-obyczajowymi i kulturowymi a nowymi zjawiskami politycznymi; W 3: Mają wiedzę umożliwiającą dostrzeganie nowych tendencji społecznych współczesnej Europy. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po zakończeniu zajęć studenci: U 1: Dostrzegają wielopłaszczyznowość i złożoność zmian społeczno-obyczajowych oraz ich wzajemny związek U 2: Samodzielnie analizują zależności w różnych sferach życia zbiorowego. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po zakończeniu zajęć studenci: K 1: Rozumieją różnorodność i wielopłaszczyznowość zmian społecznych i obyczajowych K 2: Dostrzegają determinanty przemian w sferze społecznej i obyczajowej K 3: Wyrażają samodzielne sądy dotyczące podstawowych kierunków współczesnego rozwoju społecznego i obyczajowego. |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz Metody dydaktyczna podająca : • wykład informacyjny (konwencjonalny) • wykład problemowy |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - SWOT |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem wykładu jest zapoznanie studentów z uwarunkowaniami, specyfiką i charakterem przeobrażeń społeczno-obyczajowymi zachodzących w Europie po II wojnie światowej, jak również ukazanie ich oddziaływania na zmiany o charakterze politycznym. Przedmiotem wykładu będą w tym kontekście zarówno tendencje rozwoju nowych form życia społecznego, zmiany obyczajowe, jak również zjawiska i przeobrażenia zachodzące w sferze systemu wartości społeczeństw europejskich. Równie istotnym zadaniem wykładu będzie ukazanie nowych form organizacji życia społecznego oraz ich wpływu na przemiany w sferze kulturowej i komunikacyjnej. |
Pełny opis: |
1. Polityczne uwarunkowania przeobrażeń społeczno-kulturowych w Europie po II wojnie światowej. 2. Zmiany w strukturze społecznej 3. Powojenne przemiany w systemie wartości społeczeństw europejskich. 4. Przeobrażenia obyczajowe w realiach powojennego świata. 5. Między akceptacją a krytyką społeczeństwa kapitalistycznego – źródła i konsekwencje. 6. Ruchy społeczne lat 60. i 70. XX w. 7. Nowe tendencje rozwojowe w kulturze (film, teatr, malarstwo, literatura, muzyka) . 8. Urbanizacja i jej kulturowe konsekwencje 9. Konsumpcjonizm jako zjawisko społeczne. 10. Rozwój nowych form komunikacji społecznej 11. Wpływ globalizacji na życie społeczne i kulturowe społeczeństw europejskich na przełomie XX i XXI w. 12. Alternatywne wizje urządzenia życia zbiorowego. 13. Kościół katolicki wobec nowych wyzwań życia zbiorowego 14-15 Przemiany społeczno-kulturowe w Polsce po II wojnie światowej – główne tendencje i zjawiska. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Briggs A., Burke P. Społeczna historia mediów, Warszawa 2010; 2. Filipowicz S., Demokracja. O władzy iluzji w królestwie rozumu, Warszawa 2007 3. Kaelble H., Społeczna historia Europy. Od 1945 do współczesności, Warszawa 2010; 4. Skrzypek A., Historia społeczna Europy XIX i XX wieku, Poznań 2009; Literatura uzupełniająca 1. Barber B. R., Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, Warszawa 2009; 2. Berman P., Opowieść o dwóch utopiach. Ewolucja polityczna pokolenia ’68, Kraków 2008; 3. Ihnatowicz I., Mączak A., Zientara B., Żarnowski J., Społeczeństwo polskie od X do XX wieku, Warszawa 1996 (i wydania następne); 4. Kiwerska J., Świat w latach 1989 – 2004. Wydarzenia – konflikty – procesy, Poznań 2005; 5. Słabek H., O społecznej historii Polski 1945 – 1989, Warszawa 2009; 6. Świda- Ziemba H., Młodzież PRL. Portrety pokoleń w kontekście historii, Kraków 2010; 7. Tokaczyk R., Nowa Lewica. Rodowód – ruchy – ideologie – recepcja, Kraków 2010; 8. Współczesne nacjonalizmy, red. M. Jeziński, Toruń 2008 9. Żarnowski J., Społeczeństwa XX wieku, Wrocław – Warszawa – Kraków 1999 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceniania: • kolokwium pisemne Kryteria oceniania: • Wykład: zaliczenie na ocenę na podstawie kolokwium ndst – 0-9 pkt (0 - 45%) dst- 10-12 pkt (50 - 60%) dst plus- 13-14 pkt (65 - 70%) db- 15 - 16 pkt (75 - 80%) db plus- 17-18 pkt (85 - 90%) bdb- 19-20 pkt (95 - 100%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.