Marketing polityczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-PL-S1-1-MP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0414) Marketing i reklama
|
Nazwa przedmiotu: | Marketing polityczny |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Politologia I stopnia - 1 rok - studia stacjonarne - sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Osoby wpisane na listę studentów I r. Politologia S1 Kurs Moodle https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=4271 Hasło: Borgen |
Całkowity nakład pracy studenta: | - analiza tekstów obligatoryjnych - analiza artykułów prasowych (w tym internetowych) - prezentacja wybranej analizy przypadku - aktywność podczas zajęć |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W10 Ma wiedzę na temat roli i funkcjonowania mediów masowych we współczesnym społeczeństwie S2A_W07 K_W12 Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu komunikacji społecznej, w tym przede wszystkim technik i narzędzi komunikacji S2A_05; S2A_08 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne, w tym przede wszystkim zjawiska polityczne S2A_U01; S2A_U02 K_U06 Potrafi zastosować zdobytą wiedzę oraz kompetencje społeczne w pracy zawodowej oraz w działalności publicznej S2A_U06 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, pogłębienia wiedzy i wykształcenia nowych, pogłębionych umiejętności, a także ma świadomość potrzeby rozwoju osobistego. Potrafi także organizować proces uczenia się innych osób S2A_K01; S2A_K06 K_K02 Pracować w grupie, jako odpowiedzialny członek zespołu, przyjmuje w grupie różne role, także koordynatora projektu S2A_K02 K_K06 Organizuje i zarządza pracą zarówno swoją, jak i zespołu pracującego nad określonym projektem. S2A_K03 K_K07 Jako członek zespołu przygotowującego projekt, uwzględnia prawne, ekonomiczne, społeczne i polityczne aspekty jego realizacji. Przewiduje konsekwencje i skutki społeczne swojej działalności S2A_K05 K_K09 Broni swoich racji i przekonań w sposób kulturalny S2A_K02; S2A_K04 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące: - pokaz - symulacyjna (gier symulacyjnych) Metody dydaktyczne podające: - pogadanka - tekst programowany Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa - SWOT Metody dydaktyczne w kształceniu online: - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
W skutecznej nauce marketingu politycznego 20% umiejętności wyrabia się dzięki przyswojeniu teorii, a 80% za sprawą praktyki . Dlatego połowę kursu przeznaczono na wyrabianie umiejętności praktycznych (połowę na analizę tekstów). Studenci dzielą się na zespoły i tworzą strategię marketingową kampanii wyborczej dla wybranego spośród siebie kandydata/kandydatki. Przyjmują fikcyjną tożsamość (osoby po 35 roku życia) i kandydują w wyborach na Prezydenta RP. Na przedostatnich zajęciach kandydaci/kandydatki partycypują w debacie, rejestrowanej za pośrednictwem kamery. Ileż to radości jest dwa lata później, kiedy w ostatnim semestrze pokazuję studentom te nagrania :) |
Pełny opis: |
Materiały do zajęć (teksty obligatoryjne, analizy przypadków) MOODLE UMK Hasło do kursu: kampania2021 1. Zajęcia wprowadzające 2. Wprowadzenie do teorii marketingu politycznego Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP, s. 7-54. Wiszniowski R., (2002), Wprowadzenie do teorii marketingu politycznego. [w:] Jabłoński Andrzej W., Sobkowiak Leszek (pod red.). Wrocław: Wydawnictwo UWr, s. 45-65. Zajadowski Karol, (2017), Marketing produktu politycznego, Warszawa: Wyd. Elipsa, s. 88-127. Zadanie Projekt Podział na grupy (4-5 osób) 3. Modele zachowań wyborczych z uwzględnieniem sondaży Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP, s. 55-104. Peszyński Wojciech, Seklecka Aleksandra, (2010), Sondaże w kampanii prezydenckiej 2010 roku. „Studia wyborcze” nr X. Zadanie Projekt Wybór kandydata Harmonogram pracy sztabu – podział zadań 4. Determinanty i badania rynku wyborczego Cichosz M., (2002), Metody analizy i diagnostyki rynku politycznego, [w:] Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr, s. 93-122. Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk: GWP, s.. Wenzel M., (2004), Badania ilościowe i jakościowe w kampanii wyborczej [w:] Ferenc W., Mrówka R., Wilkos S., Komunikacja polityczna. Jak wygrać wybory?, Warszawa: LTW, s. 17-52. Zadanie Projekt Życiorys kandydata Analizy SWOT promowanego kandydata Analiza SMART 5. Zasady wyborów Prezydenta RP w kontekście projektowania strategii marketingowej Chmaj M., Skrzydło W., (2011), System wyborczy w RP, Warszawa: Wolters Kluwer, s. 128-144. Glajcar Rafał (2016), Dwadzieścia pięć lat powszechnych wyborów w Polsce. Potrzeba rewizji?, „Studia Politologiczne”, nr 41, s. 13–34. Zadanie Projekt Analizy SWOT i Analiza SMART konkurenta Określenie przekazu wyborczego 6. Analiza marketingowa (segmentacja, targeting, pozycjonowanie) Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk: GWP, s. 105-146. Łódzki Bartłomiej (2019), Rola big data w kampaniach wyborczych, „Media, Kultura, Komunikacja Społeczna”, t. 2, nr 15, s. 41–52. Zadanie Projekt Wybór grup docelowych, zidentyfikowanie grup docelowych konkurentów, pozycjonowanie 7. Wizerunek polityczny Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP r Jeziński Marek. 2004. Marketing polityczny, a procesy akulturacyjne. Toruń: Wydawnictwo UMK Zadanie projekt Wybór konkretnego typu wizerunku kandydata/kandydatki 8. Program wyborczy, jako element kreacji marketingowej i strategia finansowa Muszyński J., (2004), Teoria marketingu politycznego, Warszawa: WSP TWP, s. 112-168. Stępińska A., (2004), Marketingowe strategie wyborcze. Wybory prezydenckie w Polsce 1990–2000, Poznań: WN INPiD UAM, s. 293-350. Siewierska-Chmaj A., (2023), Polityka strachu. Jak strach zabija demokracje, Toruń: Wyd. Adam Marszałek, s. 123-155. Trzeciak S., (2014), Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory, Warszawa: Zysk i S-ka, s. 105–112. Zadanie Projekt Przygotowanie manifestu programowego kandydata Przygotowanie budżetu kandydata 9. Socjotechniki w kampanii wyborczej Kolczyński M., (2008), Strategie komunikowania politycznego, Katowice: UŚ, s. 362-374. Mistewicz E., (2010), Marketing narracyjny. Jak budować historie, które się sprzedają, Gliwice: Helion, s. 155–196. Zadanie Projekt Dobór narzędzi promocji 10. Emocje w kampaniach wyborczych Jeziński M., (2004), Marketing polityczny, a procesy akulturacyjne. Toruń: Wydawnictwo UMK, s. 176-217. Siewierska-Chmaj A., (2023), Polityka strachu. Jak strach zabija demokracje, Toruń: Wyd. Adam Marszałek, s. 213-283. Wojtasik W., (2022), Manipulacje wyborcze, Warszawa: Ridero, s. 237-336. Zadanie Projekt Stworzenie harmonogramu kampanii wyborczych 11. Media tradycyjne w kampaniach wyborczych Klepka Rafał (2021), Polityka w krzywym zwierciadle mediów. Stronniczość polityczna mediów w relacjonowaniu parlamentarnych kampanii wyborczych w 2015 i 2019 roku, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, s. 19-66. Seklecka Aleksandra (2017), Rytuały medialne w komunikowaniu masowym. Przypadek polskich telewizyjnych serwisów informacyjnych Fakty TVN i Wiadomości TVP, Toruń: Wydawnictwo UMK, s. 121-186. Zadanie Projekt Przygotowanie projektów materiałów wyborczych 12. Social media w kampaniach wyborczych Wojtasik W., (2022), Manipulacje wyborcze, Warszawa: Ridero, s. 299-336. Zybertowicz A., (2022), Cyber kontra real. Cywilizacja w techno-pułapce, Warszawa: Wyd. Nowej Konfederacji, s. 221-223. 13. Debaty telewizyjne Płudowski T., (2008), Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych. Warszawa: Wydawnictwo PWN, s. 122-133. Peszyński W., (2023), Prezydencjalziacja kampanii wyborczych. Przypadek polskich elekcji parlamentarnych w latach 2005 - 2019, Toruń: Wyd. UMK, s. 173-206. Zadanie projekt Przygotowanie kandydata do debaty 14. Debata kandydatów 15. Prezentacja projektu |
Literatura: |
Allan Stuart (2006), Kultura newsów, Kraków: Wydawnictwo UJ. Bartlett Jamie, (2019), Ludzie przeciw technologii, Katowice: Wyd. Sonia Draga. Brodzińska-Mirowska Barbara, Jacuński Michał, (2022), Partie polityczne w obliczu kryzysu zaufania społecznego. Perspektywa komunikacyjna, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. Cichosz M., (2007), (Auto)kreacja wizerunku polityka na przykładzie wyborów prezydenckich w III RP, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 60-69. Cichosz M., (2002), Metody analizy i diagnostyki rynku politycznego, [w:] Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr, s. 93-122. Coleman Stephen, red. (2020), Television Election Debates, Houndmills–Basingstoke–Hempshire–Londyn: Palgrave Macmillan. Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP Helms Ludger (2021), Chancellor Wanted! The 2021 German Chancellor Candidates in Contex, „OZP – Austrian Journal of Political Science”, nr 50 (2), s. 15–21. Holtz-Bacha Christina (2018), Political Advertising – a Research Overview, „Central European Journal of Communications”, nr 2, s. 166–176. Jabłoński A. W., Sobkowiak L., red. (2002), Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr Jeziński Marek. 2004. Marketing polityczny, a procesy akulturacyjne. Toruń: Wydawnictwo UMK. Kepplinger Hans M. (2006), Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Kraków: Wydawnictwo UJ. Klepka Rafał (2021), Polityka w krzywym zwierciadle mediów. Stronniczość polityczna mediów w relacjonowaniu parlamentarnych kampanii wyborczych w 2015 i 2019 roku, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. Kolanko Michał red., (2022) Game Changer. Za kulisami polityki, Poznań: Wyd. Rebis. Kolczyński M., (2008), Strategie komunikowania politycznego, Katowice: UŚ, s. 362-374. Kolczyński Mariusz, Myśliwiec Małgorzata, Perez Del Pozo Jose, (2017), 2015 Elections in Poland and Spain, Katowice: Wyd. UŚ. Lees-Marshment Jennifer, (2009), Political Marketing. Pronciples and Applications, New York: Routledge. Maguś Wojciech, (2017), Profesjonalizacja komunikowania politycznego - analiza wyborów Prezydenta RP w 2015 roku [w:] M. Kolczyński (red.), Polskie wybory 2014-2015. Kontekst krajowy i międzynarodowy - przebieg rywalizacji - konsekwencje polityczne, Tom 1, Katowice, s. 82-102; Maguś Wojciech, (2019), Twitter jako narzędzie dialogu liderów politycznych z otoczeniem, "Zeszyty Prasoznawcze", tom 62 nr 4 (240). Mazur M., (2004), Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce. Warszawa: PWN Mistewicz E., (2010), Marketing narracyjny. Jak budować historie, które się sprzedają, Gliwice: Helion. Peszyński W., (2012), Walka na spoty po polsku. Toruń: Wyd. Adam Marszałek. Peszyński W., (2023), Prezydencjalziacja kampanii wyborczych. Przypadek polskich elekcji parlamentarnych w latach 2005 - 2019, Toruń: Wyd. UMK, s. 173-206. Płudowski T., (2008), Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Seklecka Aleksandra (2017), Rytuały medialne w komunikowaniu masowym. Przypadek polskich telewizyjnych serwisów informacyjnych Fakty TVN i Wiadomości TVP, Toruń: Wydawnictwo UMK. Siewierska-Chmaj Anna, (2023), Polityka strachu. Jak strach zabija demokrację , Toruń: Wyd. Adam Marszałek. Street J., (2006), Mass media, polityka, demokracja. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Stopel Anna, (2020), Nowe media w polityce, Poznań: WN FNCE. Trzeciak S., (2014), Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory, Sopot: GWP. West Darrell M., (2010), Air Wars. Television Advertising. In Election Campaigns, Washington D.C.: SAGE.' Wiszniowski R., (2002), Wprowadzenie do teorii marketingu politycznego. [w:] Jabłoński Andrzej W., Sobkowiak Leszek (pod red.). Wrocław: Wydawnictwo UWr, s. 45-65. Wojtasik Waldemar, (2022), Manipulacje wyborcze, Ridero. Zajadowski Karol, (2017), Marketing produktu politycznego, Warszawa: Wyd. Elipsa. Zybertowicz A., (2022), Cyber kontra real. Cywilizacja w techno-pułapce, Warszawa: Wyd. Nowej Konfederacji, s. 221-223. Zybertowicz A., Zybertowicz K., (2024), AI Eksploracja, Warszawa: Wyd. ZonaZero. Strony PR oto, proto.pl The Living Room Candidate, http://www.livingroomcandidate.org/ Polecane filmy i seriale: Brexit (The Uncivil War) - HBO Na cały głos - HBO Projekt Jelcyn (Spinning Boris) Rząd (Borgen) - (CDA, Netflix) Zmiana w grze (Game Change) Portale naukowe: Academia Edu Research Gate |
Metody i kryteria oceniania: |
System punktowy: 1. Aktywność: 0 – 45 punktów (0 – 3 punktów na zajęcia) 2. Projekt 0 – 45 punktów 3. Ponadwymiarowe nieobecności - minus 7 pkt. za każdą ponadwymiarową nieobecność (dopuszczalne 2 nieobecności na semestr). Każdą ponadwymiarową nieobecność można odrobić na dyżurze 4. Kolokwium karne (od -10 do 0 punktów) - za nieprzygotowanie się grupy do zajęć Suma punktów: 0 – 45 niedostateczny 45 – 53 dostateczny 54 – 62 dostateczny plus 63 – 71 dobry 72 – 80 dobry plus 81 – 90 bardzo dobry |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Peszyński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Peszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Peszyński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Peszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Peszyński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Peszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.