Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Marketing polityczny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2751-PL-S1-1-MP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0414) Marketing i reklama Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Marketing polityczny
Jednostka: Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie
Grupy: Politologia I stopnia - 1 rok - studia stacjonarne - sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Osoby wpisane na listę studentów I r. Politologia S1


Kurs Moodle https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=4271


Hasło: Borgen

Całkowity nakład pracy studenta:

- analiza tekstów obligatoryjnych

- analiza artykułów prasowych (w tym internetowych)

- prezentacja wybranej analizy przypadku

- aktywność podczas zajęć

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W10 Ma wiedzę na temat roli i funkcjonowania mediów

masowych we współczesnym społeczeństwie S2A_W07

K_W12 Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu komunikacji

społecznej, w tym przede wszystkim technik i

narzędzi komunikacji S2A_05; S2A_08

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U01 Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać

zjawiska społeczne, w tym przede wszystkim

zjawiska polityczne S2A_U01; S2A_U02

K_U06 Potrafi zastosować zdobytą wiedzę oraz

kompetencje społeczne w pracy zawodowej oraz w

działalności publicznej S2A_U06


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie,

pogłębienia wiedzy i wykształcenia nowych,

pogłębionych umiejętności, a także ma świadomość

potrzeby rozwoju osobistego. Potrafi także

organizować proces uczenia się innych osób S2A_K01; S2A_K06

K_K02 Pracować w grupie, jako odpowiedzialny członek

zespołu, przyjmuje w grupie różne role, także

koordynatora projektu S2A_K02

K_K06 Organizuje i zarządza pracą zarówno swoją, jak i

zespołu pracującego nad określonym projektem. S2A_K03

K_K07 Jako członek zespołu przygotowującego projekt,

uwzględnia prawne, ekonomiczne, społeczne i

polityczne aspekty jego realizacji. Przewiduje

konsekwencje i skutki społeczne swojej

działalności S2A_K05

K_K09 Broni swoich racji i przekonań w sposób kulturalny S2A_K02; S2A_K04


Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

- symulacyjna (gier symulacyjnych)


Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka

- tekst programowany


Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

- SWOT


Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- tekst programowany
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- projektu
- studium przypadku
- sytuacyjna

Skrócony opis:

W skutecznej nauce marketingu politycznego 20% umiejętności wyrabia się dzięki przyswojeniu teorii, a 80% za sprawą praktyki . Dlatego połowę kursu przeznaczono na wyrabianie umiejętności praktycznych (połowę na analizę tekstów). Studenci dzielą się na zespoły i tworzą strategię marketingową kampanii wyborczej dla wybranego spośród siebie kandydata/kandydatki. Przyjmują fikcyjną tożsamość (osoby po 35 roku życia) i kandydują w wyborach na Prezydenta RP. Na przedostatnich zajęciach kandydaci/kandydatki partycypują w debacie, rejestrowanej za pośrednictwem kamery. Ileż to radości jest dwa lata później, kiedy w ostatnim semestrze pokazuję studentom te nagrania :)

Pełny opis:

Materiały do zajęć (teksty obligatoryjne, analizy przypadków) MOODLE UMK

Hasło do kursu: kampania2021

1. Zajęcia wprowadzające

2. Wprowadzenie do teorii marketingu politycznego

Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP, s. 7-54.

Wiszniowski R., (2002), Wprowadzenie do teorii marketingu politycznego. [w:] Jabłoński Andrzej W., Sobkowiak Leszek (pod red.). Wrocław: Wydawnictwo UWr, s. 45-65.

Zajadowski Karol, (2017), Marketing produktu politycznego, Warszawa: Wyd. Elipsa, s. 88-127.

Zadanie Projekt

Podział na grupy (4-5 osób)

3. Modele zachowań wyborczych z uwzględnieniem sondaży

Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP, s. 55-104.

Peszyński Wojciech, Seklecka Aleksandra, (2010), Sondaże w kampanii prezydenckiej 2010 roku. „Studia wyborcze” nr X.

Zadanie Projekt

Wybór kandydata

Harmonogram pracy sztabu – podział zadań

4. Determinanty i badania rynku wyborczego

Cichosz M., (2002), Metody analizy i diagnostyki rynku politycznego, [w:] Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr, s. 93-122.

Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk: GWP, s..

Wenzel M., (2004), Badania ilościowe i jakościowe w kampanii wyborczej [w:] Ferenc W., Mrówka R., Wilkos S., Komunikacja polityczna. Jak wygrać wybory?, Warszawa: LTW, s. 17-52.

Zadanie Projekt

Życiorys kandydata

Analizy SWOT promowanego kandydata Analiza SMART

5. Zasady wyborów Prezydenta RP w kontekście projektowania strategii marketingowej

Chmaj M., Skrzydło W., (2011), System wyborczy w RP, Warszawa: Wolters Kluwer, s. 128-144.

Glajcar Rafał (2016), Dwadzieścia pięć lat powszechnych wyborów w Polsce. Potrzeba rewizji?, „Studia Politologiczne”, nr 41, s. 13–34.

Zadanie Projekt

Analizy SWOT i Analiza SMART konkurenta

Określenie przekazu wyborczego

6. Analiza marketingowa (segmentacja, targeting, pozycjonowanie)

Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk: GWP, s. 105-146.

Łódzki Bartłomiej (2019), Rola big data w kampaniach wyborczych, „Media, Kultura, Komunikacja Społeczna”, t. 2, nr 15, s. 41–52.

Zadanie Projekt

Wybór grup docelowych, zidentyfikowanie grup docelowych konkurentów, pozycjonowanie

7. Wizerunek polityczny

Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP

r

Jeziński Marek. 2004. Marketing polityczny, a procesy akulturacyjne. Toruń: Wydawnictwo UMK

Zadanie projekt

Wybór konkretnego typu wizerunku kandydata/kandydatki

8. Program wyborczy, jako element kreacji marketingowej i strategia finansowa

Muszyński J., (2004), Teoria marketingu politycznego, Warszawa: WSP TWP, s. 112-168.

Stępińska A., (2004), Marketingowe strategie wyborcze. Wybory prezydenckie w Polsce 1990–2000, Poznań: WN INPiD UAM, s. 293-350.

Siewierska-Chmaj A., (2023), Polityka strachu. Jak strach zabija demokracje, Toruń: Wyd. Adam Marszałek, s. 123-155.

Trzeciak S., (2014), Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory, Warszawa: Zysk i S-ka, s. 105–112.

Zadanie Projekt

Przygotowanie manifestu programowego kandydata

Przygotowanie budżetu kandydata

9. Socjotechniki w kampanii wyborczej

Kolczyński M., (2008), Strategie komunikowania politycznego, Katowice: UŚ, s. 362-374.

Mistewicz E., (2010), Marketing narracyjny. Jak budować historie, które się sprzedają, Gliwice: Helion, s. 155–196.

Zadanie Projekt

Dobór narzędzi promocji

10. Emocje w kampaniach wyborczych

Jeziński M., (2004), Marketing polityczny, a procesy akulturacyjne. Toruń: Wydawnictwo UMK, s. 176-217.

Siewierska-Chmaj A., (2023), Polityka strachu. Jak strach zabija demokracje, Toruń: Wyd. Adam Marszałek, s. 213-283.

Wojtasik W., (2022), Manipulacje wyborcze, Warszawa: Ridero, s. 237-336.

Zadanie Projekt

Stworzenie harmonogramu kampanii wyborczych

11. Media tradycyjne w kampaniach wyborczych

Klepka Rafał (2021), Polityka w krzywym zwierciadle mediów. Stronniczość polityczna mediów w relacjonowaniu parlamentarnych kampanii wyborczych w 2015 i 2019 roku, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, s. 19-66.

Seklecka Aleksandra (2017), Rytuały medialne w komunikowaniu masowym. Przypadek polskich telewizyjnych serwisów informacyjnych Fakty TVN i Wiadomości TVP, Toruń: Wydawnictwo UMK, s. 121-186.

Zadanie Projekt

Przygotowanie projektów materiałów wyborczych

12. Social media w kampaniach wyborczych

Wojtasik W., (2022), Manipulacje wyborcze, Warszawa: Ridero, s. 299-336.

Zybertowicz A., (2022), Cyber kontra real. Cywilizacja w techno-pułapce, Warszawa: Wyd. Nowej Konfederacji, s. 221-223.

13. Debaty telewizyjne

Płudowski T., (2008), Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych. Warszawa: Wydawnictwo PWN, s. 122-133.

Peszyński W., (2023), Prezydencjalziacja kampanii wyborczych. Przypadek polskich elekcji parlamentarnych w latach 2005 - 2019, Toruń: Wyd. UMK, s. 173-206.

Zadanie projekt

Przygotowanie kandydata do debaty

14. Debata kandydatów

15. Prezentacja projektu

Literatura:

Allan Stuart (2006), Kultura newsów, Kraków: Wydawnictwo UJ.

Bartlett Jamie, (2019), Ludzie przeciw technologii, Katowice: Wyd. Sonia Draga.

Brodzińska-Mirowska Barbara, Jacuński Michał, (2022), Partie polityczne w obliczu kryzysu zaufania społecznego. Perspektywa komunikacyjna, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe.

Cichosz M., (2007), (Auto)kreacja wizerunku polityka na przykładzie wyborów prezydenckich w III RP, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 60-69.

Cichosz M., (2002), Metody analizy i diagnostyki rynku politycznego, [w:] Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr, s. 93-122.

Coleman Stephen, red. (2020), Television Election Debates, Houndmills–Basingstoke–Hempshire–Londyn: Palgrave Macmillan.

Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP

Helms Ludger (2021), Chancellor Wanted! The 2021 German Chancellor Candidates in Contex, „OZP – Austrian Journal of Political Science”, nr 50 (2), s. 15–21.

Holtz-Bacha Christina (2018), Political Advertising – a Research Overview, „Central European Journal of Communications”, nr 2, s. 166–176.

Jabłoński A. W., Sobkowiak L., red. (2002), Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr

Jeziński Marek. 2004. Marketing polityczny, a procesy akulturacyjne. Toruń: Wydawnictwo UMK.

Kepplinger Hans M. (2006), Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Kraków: Wydawnictwo UJ.

Klepka Rafał (2021), Polityka w krzywym zwierciadle mediów. Stronniczość polityczna mediów w relacjonowaniu parlamentarnych kampanii wyborczych w 2015 i 2019 roku, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Kolanko Michał red., (2022) Game Changer. Za kulisami polityki, Poznań: Wyd. Rebis.

Kolczyński M., (2008), Strategie komunikowania politycznego, Katowice: UŚ, s. 362-374.

Kolczyński Mariusz, Myśliwiec Małgorzata, Perez Del Pozo Jose, (2017), 2015 Elections in Poland and Spain, Katowice: Wyd. UŚ.

Lees-Marshment Jennifer, (2009), Political Marketing. Pronciples and Applications, New York: Routledge.

Maguś Wojciech, (2017), Profesjonalizacja komunikowania politycznego - analiza wyborów Prezydenta RP w 2015 roku [w:] M. Kolczyński (red.), Polskie wybory 2014-2015. Kontekst krajowy i międzynarodowy - przebieg rywalizacji - konsekwencje polityczne, Tom 1, Katowice, s. 82-102;

Maguś Wojciech, (2019), Twitter jako narzędzie dialogu liderów politycznych z otoczeniem, "Zeszyty Prasoznawcze", tom 62 nr 4 (240).

Mazur M., (2004), Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce. Warszawa: PWN

Mistewicz E., (2010), Marketing narracyjny. Jak budować historie, które się sprzedają, Gliwice: Helion.

Peszyński W., (2012), Walka na spoty po polsku. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Peszyński W., (2023), Prezydencjalziacja kampanii wyborczych. Przypadek polskich elekcji parlamentarnych w latach 2005 - 2019, Toruń: Wyd. UMK, s. 173-206.

Płudowski T., (2008), Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Seklecka Aleksandra (2017), Rytuały medialne w komunikowaniu masowym. Przypadek polskich telewizyjnych serwisów informacyjnych Fakty TVN i Wiadomości TVP, Toruń: Wydawnictwo UMK.

Siewierska-Chmaj Anna, (2023), Polityka strachu. Jak strach zabija demokrację , Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Street J., (2006), Mass media, polityka, demokracja. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Stopel Anna, (2020), Nowe media w polityce, Poznań: WN FNCE.

Trzeciak S., (2014), Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory, Sopot: GWP.

West Darrell M., (2010), Air Wars. Television Advertising. In Election Campaigns, Washington D.C.: SAGE.'

Wiszniowski R., (2002), Wprowadzenie do teorii marketingu politycznego. [w:] Jabłoński Andrzej W., Sobkowiak Leszek (pod red.). Wrocław: Wydawnictwo UWr, s. 45-65.

Wojtasik Waldemar, (2022), Manipulacje wyborcze, Ridero.

Zajadowski Karol, (2017), Marketing produktu politycznego, Warszawa: Wyd. Elipsa.

Zybertowicz A., (2022), Cyber kontra real. Cywilizacja w techno-pułapce, Warszawa: Wyd. Nowej Konfederacji, s. 221-223.

Zybertowicz A., Zybertowicz K., (2024), AI Eksploracja, Warszawa: Wyd. ZonaZero.

Strony

PR oto, proto.pl

The Living Room Candidate, http://www.livingroomcandidate.org/

Polecane filmy i seriale:

Brexit (The Uncivil War) - HBO

Na cały głos - HBO

Projekt Jelcyn (Spinning Boris)

Rząd (Borgen) - (CDA, Netflix)

Zmiana w grze (Game Change)

Portale naukowe:

Academia Edu

Research Gate

Metody i kryteria oceniania:

System punktowy:

1. Aktywność: 0 – 45 punktów (0 – 3 punktów na zajęcia)

2. Projekt 0 – 45 punktów

3. Ponadwymiarowe nieobecności - minus 7 pkt. za każdą ponadwymiarową nieobecność (dopuszczalne 2 nieobecności na semestr). Każdą ponadwymiarową nieobecność można odrobić na dyżurze

4. Kolokwium karne (od -10 do 0 punktów) - za nieprzygotowanie się grupy do zajęć

Suma punktów:

0 – 45 niedostateczny

45 – 53 dostateczny

54 – 62 dostateczny plus

63 – 71 dobry

72 – 80 dobry plus

81 – 90 bardzo dobry

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Peszyński
Prowadzący grup: Wojciech Peszyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Peszyński
Prowadzący grup: Wojciech Peszyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Peszyński
Prowadzący grup: Wojciech Peszyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)