Marketing polityczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-PL-S1-1-MP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0414) Marketing i reklama
|
Nazwa przedmiotu: | Marketing polityczny |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Politologia I stopnia - 1 rok - studia stacjonarne - sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Osoby wpisane na listę studentów I r. Politologia S1 |
Całkowity nakład pracy studenta: | - analiza tekstów obligatoryjnych - analiza artykułów prasowych (w tym internetowych) - prezentacja wybranej analizy przypadku - aktywność podczas zajęć |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W10 Ma wiedzę na temat roli i funkcjonowania mediów masowych we współczesnym społeczeństwie S2A_W07 K_W12 Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu komunikacji społecznej, w tym przede wszystkim technik i narzędzi komunikacji S2A_05; S2A_08 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne, w tym przede wszystkim zjawiska polityczne S2A_U01; S2A_U02 K_U06 Potrafi zastosować zdobytą wiedzę oraz kompetencje społeczne w pracy zawodowej oraz w działalności publicznej S2A_U06 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, pogłębienia wiedzy i wykształcenia nowych, pogłębionych umiejętności, a także ma świadomość potrzeby rozwoju osobistego. Potrafi także organizować proces uczenia się innych osób S2A_K01; S2A_K06 K_K02 Pracować w grupie, jako odpowiedzialny członek zespołu, przyjmuje w grupie różne role, także koordynatora projektu S2A_K02 K_K06 Organizuje i zarządza pracą zarówno swoją, jak i zespołu pracującego nad określonym projektem. S2A_K03 K_K07 Jako członek zespołu przygotowującego projekt, uwzględnia prawne, ekonomiczne, społeczne i polityczne aspekty jego realizacji. Przewiduje konsekwencje i skutki społeczne swojej działalności S2A_K05 K_K09 Broni swoich racji i przekonań w sposób kulturalny S2A_K02; S2A_K04 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Pełny opis: |
Materiały do zajęć (teksty obligatoryjne, analizy przypadków) MOODLE UMK Hasło do kursu: kampania2021 1. Zajęcia wprowadzające 2. Wprowadzenie do teorii marketingu politycznego Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP, s. 7-54. Wiszniowski R., (2002), Wprowadzenie do teorii marketingu politycznego. [w:] Jabłoński Andrzej W., Sobkowiak Leszek (pod red.). Wrocław: Wydawnictwo UWr, s. 45-65. Zadanie Projekt Podział na grupy (4-5 osób) 3. Modele zachowań wyborczych z uwzględnieniem sondaży Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP, s. 55-104. Peszyński Wojciech, Seklecka Aleksandra, (2010), Sondaże w kampanii prezydenckiej 2010 roku. „Studia wyborcze” nr X. Zadanie Projekt Wybór kandydata Harmonogram pracy sztabu – podział zadań 4-5. Determinanty i badania rynku wyborczego Cichosz M., (2002), Metody analizy i diagnostyki rynku politycznego, [w:] Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr, s. 93-122. Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk: GWP, s.. Wenzel M., (2004), Badania ilościowe i jakościowe w kampanii wyborczej [w:] Ferenc W., Mrówka R., Wilkos S., Komunikacja polityczna. Jak wygrać wybory?, Warszawa: LTW, s. 17-52. Zadanie Projekt Życiorys kandydata Analizy SWOT promowanego kandydata Analiza SMART 6. Zasady wyborów Prezydenta RP w kontekście projektowania strategii marketingowej Chmaj M., Skrzydło W., (2011), System wyborczy w RP, Warszawa: Wolters Kluwer, s. 128-144. Zadanie Projekt Analizy SWOT i Analiza SMART konkurenta Określenie przekazu wyborczego 7. Analiza marketingowa (segmentacja, targeting, pozycjonowanie) Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk: GWP, s. 105-146. Mazur M., (2004), Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce. Warszawa: PWN, s. 65-91. Zadanie Projekt Wybór grup docelowych, zidentyfikowanie grup docelowych konkurentów, pozycjonowanie 8. Wizerunek polityczny Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP r Jeziński Marek. 2004. Marketing polityczny, a procesy akulturacyjne. Toruń: Wydawnictwo UMK Zadanie projekt Wybór konkretnego typu wizerunku kandydata/kandydatki 9. Program wyborczy, jako element kreacji marketingowej i strategia finansowa Muszyński J., (2004), Teoria marketingu politycznego, Warszawa: WSP TWP, s. 112-168. Stępińska A., (2004), Marketingowe strategie wyborcze. Wybory prezydenckie w Polsce 1990–2000, Poznań: WN INPiD UAM, s. 293-350. Skrzypiński D., (2009), Strategie partii politycznych, , [w:] Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr, s. 137-158. Trzeciak S., (2014), Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory, Warszawa: Zysk i S-ka, s. 105–112. Zadanie Projekt Przygotowanie manifestu programowego kandydata Przygotowanie budżetu kandydata 10. Storrytelling w kampanii wyborczej Kolczyński M., (2008), Strategie komunikowania politycznego, Katowice: UŚ, s. 362-374. Mistewicz E., (2010), Marketing narracyjny. Jak budować historie, które się sprzedają, Gliwice: Helion, s. 155–196. Paszkiewicz K.A, (2009), Public relations w polityce, [w:] , [w:] Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr, s. 159-184. Zadanie Projekt Dobór narzędzi promocji 11. Negatywne kampanie polityczne Jeziński M., (2004), Marketing polityczny, a procesy akulturacyjne. Toruń: Wydawnictwo UMK, s. 176-217. Stępińska A., (2001), Skuteczność negatywnej reklamy politycznej. [w:] Paradowski R., Załęcki P. (pod red.). Kulturowe instrumentarium panowania. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 185-200. Zadanie Projekt Stworzenie harmonogramu kampanii wyborczych 12. Media tradycyjne w kampaniach wyborczych Street J., (2006), Mass media, polityka, demokracja. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 157-231. Zadanie Projekt Przygotowanie projektów materiałów wyborczych 13. Social media w kampaniach wyborczych Wojtasik W., (2022), Manipulacje wyborcze, Warszawa: Ridero, s. 299-336. Zybertowicz A., (2022), Cyber kontra real. Cywilizacja w techno-pułapce, Warszawa: Wyd. Nowej Konfederacji, s. 221-223. 14. Debaty telewizyjne Płudowski T., (2008), Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych. Warszawa: Wydawnictwo PWN, s. 122-133. Peszyński W., (2023), Prezydencjalziacja kampanii wyborczych. Przypadek polskich elekcji parlamentarnych w latach 2005 - 2019, Toruń: Wyd. UMK, s. 173-206. Zadanie projekt Przygotowanie kandydata do debaty 15. Debata kandydatów |
Literatura: |
Bartlett Jamie, (2019), Ludzie przeciw technologii, Katowice: Wyd. Sonia Draga. Cichosz M., (2007), (Auto)kreacja wizerunku polityka na przykładzie wyborów prezydenckich w III RP, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 60-69. Cichosz M., (2002), Metody analizy i diagnostyki rynku politycznego, [w:] Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr, s. 93-122. Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP Farrell David, Kolodny Robert, Medvic Steven, (2001) Parties and Campaign Professionals in a Digital Age. Political Consultants in the United States, ‘Press/Politics’ 6(4). Jabłoński A. W., Sobkowiak L., red. (2002), Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr Jeziński Marek. 2004. Marketing polityczny, a procesy akulturacyjne. Toruń: Wydawnictwo UMK Kolanko Michał red., (2022) Game Changer. Za kulisami polityki, Poznań: Wyd. Rebis. Kolczyński M., (2008), Strategie komunikowania politycznego, Katowice: UŚ, s. 362-374. Kolczyński Mariusz, Myśliwiec Małgorzata, Perez Del Pozo Jose, (2017), 2015 Elections in Poland and Spain, Katowice: Wyd. UŚ. Lees-Marshment Jennifer, (2009), Political Marketing. Pronciples and Applications, New York: Routledge. Maguś Wojciech, (2017), Profesjonalizacja komunikowania politycznego - analiza wyborów Prezydenta RP w 2015 roku [w:] M. Kolczyński (red.), Polskie wybory 2014-2015. Kontekst krajowy i międzynarodowy - przebieg rywalizacji - konsekwencje polityczne, Tom 1, Katowice, s. 82-102; Maguś Wojciech, (2019), Twitter jako narzędzie dialogu liderów politycznych z otoczeniem, "Zeszyty Prasoznawcze", tom 62 nr 4 (240). Mazur M., (2004), Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce. Warszawa: PWN Mistewicz E., (2010), Marketing narracyjny. Jak budować historie, które się sprzedają, Gliwice: Helion. Peszyński W., (2012), Walka na spoty po polsku. Toruń: Wyd. Adam Marszałek. Płudowski T., (2008), Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Sabato Lary, (1981), The Rise of Political Consultants, New York. Schulz Winfried, (2006), Komunikowanie polityczna, Kraków: Wyd. UJ. Street J., (2006), Mass media, polityka, demokracja. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Stopel Anna, (2020), Nowe media w polityce, Poznań: WN FNCE. Trzeciak S., (2014), Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory, Sopot: GWP. West Darrell M., (2010), Air Wars. Television Advertising. In Election Campaigns, Washington D.C.: SAGE.' Wiszniowski R., (2002), Wprowadzenie do teorii marketingu politycznego. [w:] Jabłoński Andrzej W., Sobkowiak Leszek (pod red.). Wrocław: Wydawnictwo UWr, s. 45-65. Wojtasik Waldemar, (2022), Manipulacje wyborcze, Ridero. Zajadowski Karol, (2017), Marketing produktu politycznego, Warszawa: Wyd. Elipsa. Strony Marketing w Polityce, marketingwpolityce.zgora.pl PR oto, proto.pl The Living Room Candidate, http://www.livingroomcandidate.org/ Polecane filmy i seriale: Brexit (The Uncivil War) - HBO Na cały głos - HBO Projekt Jelcyn (Spinning Boris) Rząd (Borgen) - (CDA, Netflix) Zmiana w grze (Game Change) Portale naukowe: Academia Edu Research Gate |
Metody i kryteria oceniania: |
System punktowy: 1. Aktywność: 0 – 45 punktów (0 – 3 punktów na zajęcia) 2. Projekt 0 – 45 punktów Suma punktów: 0 – 45 niedostateczny 45 – 53 dostateczny 54 – 62 dostateczny plus 63 – 71 dobry 72 – 80 dobry plus 81 – 90 bardzo dobry |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Perlikowski | |
Prowadzący grup: | Łukasz Perlikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Peszyński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Peszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Peszyński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Peszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.