E-polityka i administracja cyfrowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-PL-S1-2-AP-EPA |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | E-polityka i administracja cyfrowa |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Przedmioty specjalizacyjne - politologia - I st. - 2 rok - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student przystępujący do kursu powinien być zaznajomiony z podstawowymi kompetencjami życia w społeczeństwie, ze zbiorem podstawowych faktów, teorii i zależności między nimi, z umiarkowanie złożonymi pojęciami i podstawowymi umiejętnościami analitycznymi. Student powinien także być zdolny do samodzielnej nauki i pracy oraz interpretacji tekstu. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30h 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu: 60h 3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania: 10h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: student zna pojęcie e-administracji i fazy jej rozwoju W2: student zna rozwiązania ICT stosowane w administracji W3: student zna pojęcie e-polityki i e-usługi związane ze sferą polityczną W4: student zna podstawy prawne elektronicznej administracji i prawne mechanizmy ochrony danych osobowych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1:student uczy się poruszać w przestrzeni internetowej i wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów. U2:student uczy się komunikować kompetentnie, świadomie i przekonująco U3: student uczy się rozumieć i analizować rzeczywistość polityczną oraz rozwiązania systemowe, prognozuje ich zastosowanie w przyszłości U4: student uczy się wykorzystywać istniejące regulacje prawne |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1:samodzielne myślenie, ocenianie działań w sposób przedsiębiorczy K2:umiejętność posługiwania się faktami w życiu społecznym K3: student jest gotowy do zdobywania wiedzy, informacji i danych potrzebnych w procesie rozwiązywania praktycznych problemów w życiu zawodowym ze szczególnym uwzględnieniem problemów z obszaru nauk o polityce i administracji K4:przestrzega zasad etyki również w kontekście pracy zawodowej i wymaga tego od innych |
Metody dydaktyczne: | - eksponujące: metoda symulacyjna - podające: opis, opowiadanie, pogadanka, wykład konwersatoryjny i problemowy, tekst programowany - poszukujące: metoda ćwiczeniowa, projektu, referatu, studium przypadku, sytuacyjna |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - symulacyjna (gier symulacyjnych) |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest to, że postępująca cyfryzacja staje się nieodłącznym elementem życia społecznego. Sprawne poruszanie w przestrzeni elektronicznej staje się czynnością niezbędną, a zatem podstawową i zasadniczo obligatoryjną dla każdego, kto chce pełnić funkcje publiczne i nie chce być wykluczonym z życia społecznego. Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom tego fenomenu oraz nauczenie ich świadomego korzystania, a w przyszłości wdrażania i realizacji usług administracji publicznej za pomocą nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Aby zrealizować ten cel, w ramach przedmiotu wyjaśniane są między innymi modele administracji publicznej i prezentowany jest cały katalog e-usług oraz projektów związanych z cyfryzacją. Student uczestniczący w zajęciach uczy się poruszania w obszarze administracji cyfrowej i usług związanych z polityką, tym samym zwiększając swoje kompetencje zawodowe i społeczne. |
Pełny opis: |
Założeniem przedmiotu jest to, że postępująca cyfryzacja staje się nieodłącznym elementem życia społecznego. Sprawne poruszanie w przestrzeni elektronicznej staje się czynnością niezbędną, a zatem podstawową i zasadniczo obligatoryjną dla każdego, kto chce pełnić funkcje publiczne i nie chce być wykluczonym z życia społecznego. Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom tego fenomenu oraz nauczenie ich świadomego korzystania, a w przyszłości wdrażania i realizacji usług administracji publicznej za pomocą nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Aby zrealizować ten cel, w ramach przedmiotu wyjaśniane są między innymi modele administracji publicznej, prezentowane są akty prawne regulujące funkcjonowanie administracji cyfrowej w Polsce i cały katalog e-usług oraz projektów związanych z cyfryzacją. Student uczy się zatem o funkcjonowaniu administracji cyfrowej na różnych szczeblach w Polsce i w Unii Europejskiej oraz wie jak korzystać z oferowanych przez administrację usług lub gdzie szukać informacji na ich temat. W ramach każdego z tematów student poznaje podstawowe regulacje, założenia , sposoby działania instytucji oraz uczestniczy w konwersacjach, studiach przypadków mających na celu zobrazowanie i zrozumienie omawianych zagadnień. Student uczestniczący w zajęciach uczy się poruszania w obszarze administracji cyfrowej i usług związanych z polityką, tym samym zwiększając swoje kompetencje zawodowe i społeczne. Tematy zajęć: 1. Zajęcia organizacyjne. 2. Czym jest administracja cyfrowa? Definicje, rozwój. 3. Podstawy prawne elektronicznej administracji. 4. Bezpieczeństwo danych w administracji i bazy danych. 5. Portale rządowe i platformy internetowe. Omówienie najważniejszych portali rządowych i wybranych platform umożliwiających korzystanie z e-usług. Przykłady i zastosowanie popularnych e-usług. 6. E-administracja w UE. Miejsce Polski na tle innych państw członkowskich 7. Projekty związane z wdrażaniem e-administracji na szczeblu ogólnopolskim i regionalnym. 8. E-polityka. Teoria, zarys, pojęcia. 9. Europejskie organizacje polityczne i internet. 10. ICT a kampanie wyborcze. 11. Wykorzystywanie mediów społecznościowych w polityce. 12. E-voting i i-voting. 13. Wady i zalety e-administracji. Dyskusja na temat korzyści, możliwości i zagrożeń e-administracji. Lub dyskusja na inny temat zaproponowany przez studentów. 14. Zajęcia podsumowujące. 15. Kolokwium zaliczeniowe. |
Literatura: |
Studenta obowiązują pozycje wyselekcjonowane przez prowadzącego. Wybrano literaturę absolutnie najważniejszą, niezbędną i precyzyjnie wyjaśniającą omawiane zjawiska. Literaturę uzupełniającą prowadzący zapewnia dynamicznie, w ramach zajęć i zależności kierunku dyskusji ze studentami. 1.Brążkiewicz D., Bezpieczeństwo danych osobowych w Unii Europejskiej od 2018 roku, „Rozprawy społeczne” 2018, nr 4, s. 39-45. 2. Demczuk A., Od raportu Bangemanna do Strategii Europa 2020.Rozwój społeczeństwa informacyjnego w polityce Unii Europejskiej – bilans 15 lat, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” 2016, nr 23(2), s. 25-44 3.Dygaszewicz J., Madejczyk M., Wolszczak J., Kraska M., Kawecki T., Społeczeństwo informacyjne w liczbach 2015, red. V. Szymanek, Warszawa 2015. 4.Ejdys, J., Zaufanie do technologii w e-administracji, Białystok 2018. 5.Perdał R., Czynniki rozwoju elektronicznej administracji w samorządzie lokalnym w Polsce, Poznań 2014. 6.Pieczarka K., Polska e-administracja na tle państw członkowskich Unii Europejskiej w rankingu Indeksu Gospodarki i Społeczeństwa Cyfrowego – DESI, „Prace Naukowe WSZIP. Samorząd Terytorialny. Organizacja. Funkcjonowanie i Kierunki Rozwoju” 2017, nr 41(2), s. 114-126. 7.Scholl H. ,E-Government: Information, Technology, and Transformation: Information, Technology, and Transformation, London, New York 2015. 8.Śledziewska K., Zięba D., E-administracja w Polsce na tle Unii Europejskiej, Digital Economy Lab UW, Warszawa 2016 9. Wattal S., Schuff D., Mandviwalla M., Williams B. C., Web 2.0 and Politics: The 2008 U.S. Presidential Election and an E-Politics Research Agenda, „MIS Quarterly” 2010, Vol. 34, No. 4, s. 669-688. 10.http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Ekonomiczne_Problemy_Uslug/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2016-t-n123/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2016-t-n123-s137-147/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2016-t-n123-s137-147.pdf 11.http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-013cd7ff-2cef-4bdf-9441-d044f2fedc0c |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Warunki pozytywnej oceny końcowej i uzyskania zaliczenia: a)Obecność. b) Przygotowanie prezentacji ustnej. c) Zaliczenie kolokwium końcowego. d)Aktywność na zajęciach. e) Zaliczone ewentualne wejściówki. f) Czytanie wyznaczonych przez prowadzącego tekstów związanych z tematem. 2. Obecność: a) Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. b) Prowadzący dopuszcza dwie nieobecności w semestrze. c) Trzecią i czwartą nieobecność należy „odrobić” na dyżurze – odpowiedź ustna z zakresu materiału zrealizowanego na opuszczonych przez studenta zajęciach. d) Piąta nieobecność skutkuje niezaliczeniem przedmiotu. 3. Kolokwium a) Prowadzący przewiduje w semestrze kolokwium końcowe. b) Kolokwium składa się z czterech pytań otwartych. 4. Prezentacja ustna: a) Każdy student zobowiązany jest do zaprezentowania wybranego przez siebie tematu, którego zakres merytoryczny pokrywa się z tematyką zajęć w formie ustnej. b) Prowadzący wyznacza tematy referatów. c) Każdy referat musi spełniać podstawowe wymogi dotyczące prezentowania m.in.: -kultura wypowiedzi -wysoki poziom merytoryczny -wykorzystanie adekwatnych źródeł d) Czas przeznaczony na referat to maksymalnie 20 minut. e) Możliwość przygotowania prezentacji multimedialnej. 4.Przygotowanie do zajęć: a) Student czyta wyznaczone przez prowadzącego teksty związane z tematem w celu aktywnego brania udziału w dyskusji. 5. Aktywność: a) Prowadzący ocenia na każdych zajęciach aktywność studentów. b) Student, który, zdaniem prowadzącego, wniesie istotny wkład do merytorycznej części zajęć może mieć podniesioną ocenę końcową o pół lub cały stopień. Reguła ta dotyczy jedynie osób, które otrzymały ocenę pozytywną. c) Student, który wniesie wybitny wkład do merytorycznej części zajęć może zostać zwolniony z obowiązku pisania kolokwium końcowego. 6. Pozostałe: a) Żaden student nie może zostać zwolniony z obowiązku zaprezentowania wybranego tematu w formie referatu. b) Prowadzący dopuszcza możliwość przeprowadzenia tzw. wejściówek w sytuacji, gdy jego wątpliwości wzbudzi poziom merytorycznego przygotowania do zajęć lub niewłaściwe zachowanie studentów. c) Niezaliczona wejściówka musi zostać poprawiona na dyżurze – odpowiedź ustna, jeśli poprawiających będzie mało, zaliczenie pisemne, jeśli poprawiających będzie wielu. d) Niezaliczone nieobecności (trzecia i czwarta) oraz wejściówki skutkują brakiem możliwości napisania kolokwium w pierwszym terminie. e) Kolokwium można zaliczyć wcześniej – forma zaliczenia: odpowiedź ustna, termin uzgadniany indywidualnie. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.