Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Research Methods and Techniques

General data

Course ID: 2751-PL-S1-2-MiTB
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0318) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Research Methods and Techniques
Name in Polish: Metody i techniki badawcze
Organizational unit: Faculty of Political and Security Sciences
Course groups: (in Polish) Politologia I stopnia - 2 rok - studia stacjonarne - sem. zimowy
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) Etyka podczas zajęć

1.Uczestnictwo w wykładach jest nieobowiązkowe, jednak nie znaczy to, że pierwszy raz pojawić się należy na egzaminach. Warto brać udział w zajęciach, również tych o formule wykładu. Korzyści są różnorakie, a najważniejsza to wstępne zaznajomienie się z materiałem, którego trzeba się będzie nauczyć do egzaminu.

2.Osoby uczestniczące w wykładach muszą pamiętać, że decydując się na przyjście na zajęcia nie powinny rozpraszać swej uwagi inną aktywnością, choć z antropologii kulturowej doskonale wiadomo, że ludzie zachowują się w różnorodny, również dewiacyjny, sposób. Osoba o rozproszonej uwadze lub nadaktywna werbalnie (zajęta prowadzeniem kontr-wykładu) stanowi podczas wykładu bardzo zły przykład dla innych (grupa odniesienia negatywnego) i może stać się obiektem uszczypliwych komentarzy (kontrola społeczna) lub zostać uprzejmie poproszona o opuszczenie sali.

Szczególne niebezpieczeństwo płynie ze strony urządzeń mobilnych (tabletów, smartfonów, laptopów) i możliwości, jakie dają, np. przeglądanie stron internetowych podczas wykładu, czytanie wpisów na społecznościówkach, czy głupawe śmianie się do ekranu.

NALEŻY UNIKAĆ TAKIEGO ZACHOWANIA.

Dlatego też, jeżeli urządzenia te nie służą do notowania wykładanych treści, to należy pozostawić je w torbach, plecakach, czy kieszeniach (można je dla pewności wyłączyć przed wykładem).

Type of course:

(in Polish) przedmiot obowiązkowy

Total student workload:

(in Polish) 1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30

2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 14

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 1


Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) K_W07

Zna podstawowe metody i techniki badawcze w zakresie nauk społecznych

Learning outcomes - skills:

(in Polish) K_U01

Potrafi interpretować zjawiska społeczne, w tym przede wszystkim zjawiska polityczne


K_U02

Potrafi dobrać odpowiednie metody, techniki i narzędzie badawcze do przeprowadzenia prostego projektu badawczego oraz znaleźć lub wytworzyć na podstawie własnego badania, odpowiednie ku dane


K_U03

Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane dla stawiania, projektowania i rozwiązania określonych

problemów badawczych

Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) K_K02

Pracować w grupie, jako odpowiedzialny członek zespołu


K_K03

Ma świadomość, że badania społeczne muszą być prowadzone w zgodzie ze standardami etycznymi


K_K07

Jako członek zespołu przygotowującego projekt, uwzględnia prawne, ekonomiczne, społeczne i polityczne aspekty jego realizacji


Teaching methods:

(in Polish) Wykład prowadzony przy pomocy form multimedialnych (prezentacje komputerowe, fragmenty filmów, wycinki z gazet)

Expository teaching methods:

- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture

Exploratory teaching methods:

- field measurement
- observation
- practical
- project work

Short description: (in Polish)

Przedmiot wprowadza metodologiczne pojęcia i kategorie używane w dziedzinie badań społecznych (reaktywnych i niereaktywnych) służące do:

- analizowania, badania i interpretacji zjawisk i procesów zachodzących we współczesnym świecie społecznym oraz mediach;

- analizowania, badania i interpretacji dokumentów i źródeł o charakterze trwałym (teksty, przekazy internetowe, prasa) i nietrwałym (program telewizyjny, radiowy)

Full description: (in Polish)

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi problemami metodologii badań w naukach społecznych (obserwacja, eksperyment, analiza konwersacyjna, socjolingwistyka, sondaż, metoda monograficzna, metoda historyczna, metoda dokumentów osobistych), począwszy od klasycznych ujęć zaproponowanych przez antropologię społeczną i Webera po metody współczesne.

Celem przedmiotu jest przekazanie Studentowi narzędzi służących do:

- analizowania, badania i interpretacji zjawisk i procesów zachodzących we współczesnym świecie społecznym.

- analizowania, badania i interpretacji dokumentów i źródeł o charakterze trwałym (teksty, przekazy internetowe, prasa) i nietrwałym (program telewizyjny, radiowy),

- oceny mechanizmów rządzących zachowaniem jednostki i większych grup społecznych w kontekście prowadzonych badań społecznych

- rozumienia zmian zachodzących w zachowaniach jednostek w przedziałach czasowych;

- rozumienia i interpretacji roli badacza w sytuacji badania oraz zachowywania etyki w prowadzonych badaniach

- rozumienia i samodzielnej interpretacji sytuacji badawczych.

Podczas zajęć wprowadzone zostają podstawowe pojęcia i kategorie metodologiczne (pochodzące z nauk społecznych: socjologii, nauk o polityce i nauk o komunikowaniu) stosowane w badaniach społecznych i medioznawczych: obserwacja, eksperyment, analiza konwersacyjna, socjolingwistyka, sondaż, metoda monograficzna, metoda historyczna, metoda dokumentów osobistych.

Kategorie metodologiczne zostają wprowadzone w oparciu o najistotniejsze z historycznego punktu widzenia szkoły badań społecznych i medioznawczych. Jednocześnie wskazywane są główne kierunki rozwoju metodologii nauk społecznych. Istotnym elementem zajęć jest charakterystyka i interpretacja zachowań współczesnego społeczeństwa polskiego w kategoriach wyborów, reakcji na działania podejmowane przez polityków oraz działań mediów i dziennikarzy kształtujących opinię publiczną.

Plan wykładu (podstawowe zagadnienia)

Badania w naukach społecznych. Wprowadzenie.

Proces badawczy w naukach społecznych: cele badań, teorie w nauce, teorie w badaniach ilościowych i jakościowych

Badania ilościowe, jakościowe i schematy badań mieszanych, temat badań, przegląd literatury, pytania badawcze, stawianie hipotez, metody badań ilościowych i jakościowych

Wywiady jakościowe, indywidualne i fokusowe.

Badania sondażowe, budowa kwestionariusza ankiety

Metody doboru próby do badań ilościowych i jakościowych.

Podstawy analizy ilościowej i prezentacja danych statystycznych.

Analiza treści, eksperyment, mystery client.

Bibliography: (in Polish)

Tyczyn 1997.

Babbie Earl, „Badania społeczne w praktyce”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

David Silverman, „Prowadzenie badań jakościowych”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009.

Flyvbjerg B., Pięć mitów o badaniach typu studium przypadku, „Studia Socjologiczne”, 2005, 2 (107), s. 41-69.

Frankfort-Nachmias Chava i David Nachmias, „Metody badawcze w naukach społecznych”, Zysk i S-ka, Poznań 2001.

Groble Lawrence, „Sztuka wywiadu”, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2006.

Gruszczyński L. A., Badania pilotażowe, w: „Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów”, oprac. M.

Kubisz-Muła Łukasz (2015), Podstawy sondażowych badań opinii publicznej, Bielsko-Biała, ATH

Malikowski i M. Niezgoda, WSSG, Tyczyn 1997, tom I, s. 331-343.

Marsh David, Gerry Stoker, „Teorie i metody w naukach politycznych”, Wydawnictwo UJ, 2006.

Metodologia badań politologicznych. Warszawa 2016, www.ptnp.org.pl (w zakładce w zakładce publikacje - czytelnia)

Sztabiński Paweł B., Wywiad telefoniczny ze wspomaganiem komputerowym: Nowa technika badawcza, czy wywiad kwestionariuszowy przez telefon?, „Przegląd Socjologiczny”, 1999, 48 (1), s. 133-150.

Taylor L., A. Willis, Medioznawstwo, Kraków 2006.

Wejland Andrzej P., Kwestionariusz, w: „Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów”, oprac. Marian Malikowski i Marian Niezgoda, WSSG, Tyczyn 1997, tom I, s. 370-390.

Wincławska Maria, Kultura polityczna studentów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, w: M. Jeziński (red.), Postawy studentów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu wobec dorosłości, wyd. Adam Marszałek, Toruń 2010, s. 224-246.

Wincławska Maria, Barbara Brodzińska, Wizerunek kobiet i mężczyzn w reklamie telewizyjnej na początku lat dziewięćdziesiątych i dziś, w: M. Jeziński, M. Wincławska, B. Brodzińska (red.), Konteksty kultury popularnej, Toruń, 2010, wyd. Adam Marszałek, s. 80-95.

Wincławska Maria, Sondaże w kampanii prezydenckiej 2010, w: J. Okrzesik, W. Wojtasik (red.), Wybory prezydenckie 2010, Katowice, 2011, REMAR.

Wincławska Maria, Sondaże, prognozy wyborcze i co z nich wynika. Analiza na przykładzie wyborów parlamentarnych 2011, w: A. Turska-Kawa, W. Wojtasik (red.), Wybory parlamentarne 2011, Katowice 2012, REMAR.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

ZASADY PRZEPROWADZANIA I OCENIANIA EGZAMINU

Egzamin przeprowadzany jest w formie pisemnej.

Do egzaminu dopuszczeni są student, którzy:

-zapisani są na zajęcia w syst. USOS,

-uzyskali pozytywną ocenę z ćwiczeń

Egzamin obejmuje wiedzę uzyskaną w toku wykładów, materiał z ćwiczeń oraz pozycje z zestawu lektur.

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-20
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours more information
Tutorial, 30 hours more information
Coordinators: Maria Wincławska
Group instructors: Maria Wincławska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Tutorial - Grading

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-19
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours more information
Tutorial, 30 hours more information
Coordinators: Maria Wincławska
Group instructors: Maria Wincławska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Tutorial - Grading

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-19
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours more information
Tutorial, 30 hours more information
Coordinators: Maria Wincławska
Group instructors: Maria Wincławska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Tutorial - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-23

Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours more information
Tutorial, 30 hours more information
Coordinators: Maria Wincławska
Group instructors: Maria Wincławska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Tutorial - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)