Kształtowanie zachowań wyborczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-PL-S1-MP-KZW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Kształtowanie zachowań wyborczych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Przedmioty specjalizacyjne - politologia - I st. - 3 rok - stacjonarne |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=4071 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy przeciętnego studenta wygląda następująco: - udział w konwersatorium: 30 godz. - przygotowanie do zajęć, w tym czytanie literatury i jej analiza: 35 godz. - przygotowanie i praca nad projektem - 35 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna i rozumie podstawowe koncepcje dotyczące kształtowania zachowań wyborczych elektoratu Student zna podstawowe pojęcia z zakresu socjologii wyborów Student zna i rozumie mechanizmy wyborcze oraz w jaki sposób wypływają one na zachowania wyborcze elektoratu. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student rozumie potrzebę uczenia się przez cale życie Student potrafi znaleźć informacje na temat zachowań wyborczych elektoratu oraz na temat wyników wyborów Student rozumie zasady prawa wyborczego oraz potrafi je zinterpretować w kontekście zachowań wyborczych. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student jest gotowy do współpracy w zespole i przyjmowania różnych ról w zespole. Student jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i jest w stanie zdiagnozować własne braki i j uzupełnić |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie koncepcji dotyczących kształtowania się zachowań wyborczych elektoratów oraz analiza zachowań wyborców we współczesnym społeczeństwie polskim. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie koncepcji dotyczących kształtowania się zachowań wyborczych elektoratów. Z jednej strony zwrócimy uwagę na teoretyczne koncepcje kształtowania się zachowań wyborczych oraz na zmienne, które wpływają na zachowania wyborcze elektoratów, z drugiej przyjrzymy się obecnej sytuacji politycznej w Polsce i podejmiemy się próby odpowiedzi na pytania o to w jaki sposób partie kierują przekaz do swoich elektoratów i jak wpływają na mobilizację wyborców oraz przekonanie ich do określonych zachowań wyborczych. Poruszony będzie także problem zasad wyborów w systemie demokratycznym, regulacji prawnych dotyczących wyborów w Polsce oraz partycypacji obywateli w polityce, zarówno w kontekście wyborczym, jak i pozawyborczym. zagadnienia, które będą poruszane i analizowane w trakcie zajęć to: Wybory w Polsce. Wprowadzenie Obywatele we współczesnych demokracjach. Obserwowalne trendy zmian zachowań politycznych Partycypacja polityczna Zachowania wyborcze. –wybrane teorie i koncepcje Projekt. Polski wyborca. Burza mózgów. Skąd się biorą poglądy polityczne? Osobowość jako kategoria wyjaśniająca zachowania wyborcze. Emocje w polityce. Korelaty zachowań wyborczych: kategorie socjodemograficzne Geografia wyborcza Lewicowość i prawicowość. Rola sondaży wyborczych Instytucjonalne uwarunkowania zachowań wyborczych Wykorzystanie narzędzi on-line |
Literatura: |
M. Walecki „Finansowanie kampanii wyborczych w Polsce. Wybrane problemy. https://www.batory.org.pl/wp-content/uploads/2022/09/Finansowanie.kampanii.wyborczych.pdf Peter Mair (2016), Rządzenie pustką. O wydrążaniu zachodnich demokracji, w: W. Gagatek, K. Walecka (red.), Oblicza demokracji. Partie i systemy partyjne w ujęciu Petera Maira, s. 323-356. Zamęcki Łukasz (2011), Rola i formy aktywności społecznej obywateli, w: tenże Społeczne podstawy ładu politycznego, Warszawa: UW, s. 145-152. Urszula Jakubowska (2018), Uwarunkowania społeczne, w: O naturze preferencji politycznych. Perspektywa psychologiczna. Warszawa: PWN: 135-155. H. Domański, Jaka jest Polska? Raport z badań. https://www.batory.org.pl/wp-content/uploads/2019/07/OK_3_Jaka-jest-Polska-1.pdf Marcinaik Ewa (2013), Psychologiczne profile elektoratów i liderów przed wyborami 2011, w: „Personalizacja zachowań wyborczych w Polsce w kontekście Modelu Zgodności Preferencji, Warszawa: Elipsa, s. 147-168. Marta Żerkowska-Balas (Uniwersytet SWPS) Mateusz Zaremba (Uniwersytet SWPS) „Partycypacja nowych wyborców” https://www.batory.org.pl/upload/files/Programy%20operacyjne/Masz%20Glos/partycypacja_nowych_wyborcow.pdf Skwierczyński Grzegorz (2008), Wpływ tradycji zaborowej na zachowania wyborcze mieszkańców Galicji w wyborach 2005 roku, w: J. Raciborski (red.), „Studia nad wyborami. Polska 2005-2006, Warszawa: Scholar, s. 141-155. www.pkw.gov.pl (wyniki wyborów). Wybory ogólnopolskie w latach 1989-2015. https://rcin.org.pl/igipz/dlibra/publication/242227#structure Tekst obowiązkowy: Szawiel T. (2001), Podział lewica-prawica w polityce oraz w szerszym kontekście kulturowym, [w:] M. Grabowska, T. Szawiel, Budowanie demokracji. Podziały społeczne, partie polityczne i społeczeństwo obywatelskie w postkomunistycznej Polsce, Tekst obowiązkowy: Henryk Domański, Wpływ sondaży na wyniki wyborów, https://www.batory.org.pl/upload/files/Programy%20operacyjne/Masz%20Glos/HenrykDomanski_Wplyw%20sondazy%20na%20wyniki%20wyborow.pdf Tekst obowiązkowy: Jarosław Flis (2020), Jak bardzo sejmowa ordynacja zachęca do budowania sojuszy i jakie stwarza dla nich przeszkody. https://www.batory.org.pl/upload/files/Programy%20operacyjne/Forum%20Idei/System%20wyborczy%20a%20integracja%20polityczna.pdf Aktywizm internetowy. T. Besta, K. Jasko, J. Grzymała-Moszczyńska, P. Górska, Walcz, protestuj, zmieniaj świat”, s. 269-280. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegać będzie 1. praca studentów w czasie zajęć, przygotowywanie się do nich, aktywna dyskusja w ich trakcie (20%) 2. przygotowanie projektu w grupie na temat metod i treści kształtowania zachowań wyborców w punktu widzenia określonej (wybranej przez studentów) partii politycznej (50%) 3. przygotowywanie i przedstawianie w trakcie semestru zadanych analiz i projektów (zarówno indywidualnie, jak i w grupie) (30%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Wincławska | |
Prowadzący grup: | Maria Wincławska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Wincławska | |
Prowadzący grup: | Maria Wincławska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Wincławska | |
Prowadzący grup: | Maria Wincławska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.