Zarządzanie kampanią wyborczą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-PL-S1-MP-ZKW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie kampanią wyborczą |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Przedmioty specjalizacyjne - politologia - I st. - 3 rok - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wpis na listę studentów |
Całkowity nakład pracy studenta: | - analiza tekstów obligatoryjnych - analiza artykułów prasowych - realizacja projektu - analiza przypadków - aktywność podczas zajęć - kolokwium końcowe |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W07 Zna podstawowe metody i techniki badawcze w zakresie nauk społecznych S1A_W06 K_W12 Ma wiedzę na temat roli i funkcjonowania mediów masowych i komunikacji społecznej we współczesnym społeczeństwie S1A_W07; S1A_W08 K_W14 Posiada podstawową wiedzę z zakresu komunikacji społecznej, w tym z zakresu metod marketingu politycznego i PR S1A_W08 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 Potrafi interpretować zjawiska społeczne, w tym przede wszystkim zjawiska polityczne S1A_U01 K_U02 Potrafi dobrać odpowiednie metody, techniki i narzędzie badawcze do przeprowadzenia prostego projektu badawczego oraz znaleźć lub wytworzyć na podstawie własnego badania, odpowiednie ku dane. S1A_U02; S1A_U04 K_U04 Potrafi analizować i wyjaśniać zachowania jednostki i zachowania zbiorowe w sferze politycznej S1A_U08 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K02 Pracować w grupie, jako odpowiedzialny członek zespołu S1A_K02 K_K04 Rozumie potrzebę profesjonalnego i etycznego zachowania w pracy zawodowej i działalności publicznej S1A_K03; S1A_K04 K_K07 Jako członek zespołu przygotowującego projekt, uwzględnia prawne, ekonomiczne, społeczne i polityczne aspekty jego realizacji S1A_K05 K_K08 Uzupełnia i udoskonala zdobytą wiedzę i umiejętności, jest otwarty na nowe spojrzenia S1A_K06 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - symulacyjna (gier symulacyjnych) |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Celem jest nabycie przez uczestników kursu umiejętności związanych z kreowaniem, implementowaniem i kontrolowaniem strategii podmiotów uczestniczących w kampaniach wyborczych. Studenci w grupach, koordynowanych przez prowadzącego, przygotuje szczegółową strategię wybranego podmiotu polityki, w wybranej przez siebie kampanii wyborczej. Nabycie takich kwalifikacji będzie stanowić solidne przygotowanie do pracy w rzeczywistych kampaniach wyborczych oraz w działach odpowiedzialnych za politykę informacyjną instytucji publicznych. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Determinanty prawne kampanii wyborczych w Polsce (metody przeliczania wyników głosowania na wyniki wyborów, procedura rejestracji komitetów i kandydatów, kompetencje pełnomocnika wyborczego i finansowego) Chmaj Marek, Skrzydło Wiesław, (2011), System wyborczy w Rzeczypospolitej Polskiej, Kraków: Zakamycze. Walecki Marcin. (2001). Finansowanie kampanii wyborczej. [w:] Wilkos Sylwia, Ferenc Witold (red.), Kampania wyborcza. Strategia, taktyka, komunikacja. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe, s. 143-168. Ustawa o partiach politycznych z 27 czerwca 1997 r. (Dz. U. z 2011 r., nr 155, poz. 924) Ustawa Kodeks Wyborczy z 5 stycznia 2011r. (Dz. U. nr 21 poz. 112) Projekt: wybór produktu politycznego i kampanii 3. Wyborcze strategie w marketingu politycznym Jaśniok Michał, (2007), Strategie marketingowe na rynku politycznym, Kraków: Wolter Kluwer, s. 77-164. Skrzypiński Dariusz, (2002), Strategie partii politycznych, [w:] Jabłoński Andrzej W., Sobkowiak Leszek, Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr, s. 126-147. 4. Organizacja sztabu wyborczego (zarządzanie zasobami personalnymi i materialnymi) Trzeciak Sergiusz, (2014), Drzewo kampanii wyborczej czyli jak wygrać wybory, Gdańsk: GWP, s. 113-130. Wojnarowski Jakub, (2004), Organizacja sztabu w kampanii wyborczej, [w:] Ferenc Witold, Mrówka Rafał, Wilkos Sylwia, Komunikacja polityczna. Jak wygrać wybory?, Warszawa: LTW, s. 217-240. Projekt: podział zadań w sztabie wyborczym 5. Współpraca z doradcami zewnętrznymi w kampaniach wyborczych Biskup B., (2011), Rozwój doradztwa politycznego w Polsce, [w:] Churska-Nowak K., Dobroczyński S. (red.), Profesjonalizacja i mediatyzacja kampanii politycznych w Polsce, Poznań: WSNiD, s. 91-106. Peszyński W., (2014), Polskie doradztwo wyborcze na drodze amerykanizacji, „Roczniki Nauk Społecznych” nr 1/(6)42, s. 39-56. Zadanie Projekt Zgromadzenie informacji w aspekcie sytuacji wyjściowej kandydata cd. 6. Metody i techniki badań rynku wyborczego Cichosz M., (2002), Metody analizy i diagnostyki rynku politycznego, [w:] Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr, s. 93-122. Wenzel M., (2004), Badania ilościowe i jakościowe w kampanii wyborczej [w:] Ferenc W., Mrówka R., Wilkos S., Komunikacja polityczna. Jak wygrać wybory?, Warszawa: LTW, s. 17-52. Zadanie Projekt Zgromadzenie informacji w aspekcie sytuacji wyjściowej kandydata cd. 7. Analiza strategiczna rynku wyborczego (w tym podmiotów konkurencyjnych) Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk: GWP, s. 105-146. Ferenc W., (2004), Strategia kampanii politycznych, [w:] Ferenc Witold, Mrówka Rafał, Wilkos Sylwia, Komunikacja polityczna. Jak wygrać wybory?, Warszawa: LTW, s. 101-152. Projekt: analiza głównych konkurentów i środków masowego przekazu 8. Zarządzanie kryzysem w czasie kampanii Cenker Małgorzata, (2007), Public Relations, Poznań: WSB, s. 160–171. Ferenc Witold. (2001). Zarządzanie kryzysem. [w:] Wilkos Sylwia, Ferenc Witold (red.), Kampania wyborcza. Strategia, taktyka, komunikacja. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe, s. 133-142. Projekt: przygotowanie planu walki z kryzysem zewnętrznym. Opracowanie instrukcji zarządzania kryzysowego 9. Program wyborczy, jako element kreacji marketingowej Muszyński J., (2004), Teoria marketingu politycznego, Warszawa: WSP TWP, s. 112-168. Stępińska A., (2004), Marketingowe strategie wyborcze. Wybory prezydenckie w Polsce 1990–2000, Poznań: WN INPiD UAM, s. 293-350. Projekt: przygotowanie dokumentu programowego kampanii 10. Strategia finansowa kampanii wyborczej Trzeciak Sergiusz, (2005), Kampania wyborcza. Strategia sukcesu, Warszawa: Zysk i S-ka, s. 89-102. Projekt: przygotowanie budżetu kampanii 11. Strategia komunikacyjna – dobór narzędzi wyborczej promocji Kolczyński M., (2008), Strategie komunikowania politycznego, Katowice: UŚ, s. 362-374. Peszyński W., (2012), Walka na spoty po polsku. Przypadek kampanii parlamentarnych z lat 2001–2007. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 16-54. Paszkiewicz K.A, (2009), Public relations w polityce, [w:] Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr, s. 159-184. Zadanie Projekt Dobór narzędzi marketingu politycznego 12. Strategia komunikacyjna – dobór narzędzi wyborczej promocji Kolczyński M., (2008), Strategie komunikowania politycznego, Katowice: UŚ, s. 362-374. Peszyński W., (2012), Walka na spoty po polsku. Przypadek kampanii parlamentarnych z lat 2001–2007. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 16-54. Paszkiewicz K.A, (2009), Public relations w polityce, [w:] Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr, s. 159-184. Zadanie Projekt Dobór narzędzi marketingu politycznego 13. Harmonogram kampanii wyborczej Projekt: stworzenie szczegółowego harmonogramu kampanii 14. Rozliczanie kampanii wyborczych Chmaj Marek, Skrzydło Wiesław, (2011), System wyborczy w Rzeczypospolitej Polskiej, Kraków: Zakamycze. Walecki Marcin (red.), (2000), Finansowanie polityki. Wybory, pieniądze, partie polityczne. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. Ustawa Kodeks Wyborczy z 5 stycznia 2011r. (Dz. U. nr 21 poz. 112) Ustawa o partiach politycznych z 27 czerwca 1997 r. (Dz. U. z 2011 r., nr 155, poz. 924) Projekt: prezentacja projektu 15. Podsumowanie kursu |
Literatura: |
Bartlett Jamie (2018), Ludzie przeciw technologii. Jak Internet zabija demokrację, Katowice: Wyd. Sonia Draga. Brodzińska-Mirowska Barbara, Jacuński Michał (2022), Partie polityczne w obliczu kryzysu zaufania społecznego. Perspektywa komunikacyjna Cwalina Wojciech, Falkowski Andrzej, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk: GWP. Chmaj Marek, Skrzydło Wiesław, System wyborczy Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2011, Wolters Kluwers. Dobek – Ostrowska Bogusława, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2006, PWN. Dobek – Ostrowska Bogusława (red.), Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego, Wrocław 2005, UWr. Dobek-Ostrowska Bogusława, Wiszniowski Robert (2002), Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wrocław: Wydawnictwo Astrum. Ferenc Witold, Mrówka Rafał, Wilkos Sylwia (red.), Komunikacja polityczna. Jak wygrać wybory?, Warszawa 2004, LTW. Jabłoński Andrzej, Sobkowiak Leszek (red.), Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław 2002, UW. Jeziński Marek, Marketing wyborczy a procesy akulturacyjne, Toruń 2004, UMK. Jaśniok Michał, Strategie marketingowe na rynku politycznym, Kraków 2007, Walters Kluwer Polska. Kepplinger Hans M. (2006), Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Kraków: Wyd. UJ. Kolczyński Mariusz, Strategie komunikowania politycznego, Katowice 2007, Wydawnictwo UŚ. Kolczyński Mariusz (2014), Newralgiczne obszary doradztwa politycznego, „Roczniki Nauk Społecznych”, t. 6 (42), nr 1, s. 21–37. Kolczyński Mariusz (2015), Substitute Candidate in Polish Campaign Practice, „Political Preferences”, nr 11, s. 19–34. Krasowski Robert (2019), O demokracji w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Czerwone i Czarne. Maguś Wojciech (2019), Twitter jako narzędzie dialogu liderów politycznych z otoczeniem, „Zeszyty Prasoznawcze”, t. 62, nr 4 (240), s. 63–92. Mazur Marek, Marketing polityczny, studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce, Warszawa 2004, PWN. Mazur Marek (2014), Polityka z twarzą. Personalizacja parlamentarnych kampanii wyborczych w Polsce w latach 1993–2011, Katowice: Wydawnictwo Naukowe UŚ. Piertaś Jacek Zeimowit, Decydowanie polityczne, Warszawa – Kraków 2000, PWN. Potz Maciej (2008), Amerykańskie prawybory, „Studia Wyborcze”, t. 6, s. 95–112. Stępińska Agnieszka, Marketingowe strategie wyborcze: wybory prezydenckie w Polsce (1990-2000), Poznań 2004, Wydawnictwo Naukowe INPiD UAM. Roczniki Nauk Społecznych nr 1/(6)42. Wojtasik Waldemar, (2022), Manipulacje wyborcze, Warszawa: Wyd. Ridero. Wojtkowski Łukasz (2012), Mediatyzacja polityki. Amerykańska kampania prezydencka 2008, Toruń: Wydawnictwo UMK. |
Metody i kryteria oceniania: |
System punktowy: 1. Aktywność: 0 – 45 punktów (0 – 3 punktów na zajęcia) 2. Realizacja projektu zespołowego 0 – 45 punktów Suma punktów: 0 – 45 niedostateczny 45 – 53 dostateczny 54 – 62 dostateczny plus 63 – 71 dobry 72 – 80 dobry plus 81 – 90 bardzo dobry |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Czyżniewski | |
Prowadzący grup: | Marcin Czyżniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Peszyński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Peszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Peszyński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Peszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.