Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zarządzanie kampanią wyborczą

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2751-PL-S1-MP-ZKW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie kampanią wyborczą
Jednostka: Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie
Grupy: Przedmioty specjalizacyjne - politologia - I st. - 3 rok - stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wpis na listę studentów

Całkowity nakład pracy studenta:

- analiza tekstów obligatoryjnych

- analiza artykułów prasowych

- realizacja projektu

- analiza przypadków

- aktywność podczas zajęć

- kolokwium końcowe

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W07 Zna podstawowe metody i techniki badawcze w

zakresie nauk społecznych S1A_W06

K_W12 Ma wiedzę na temat roli i funkcjonowania mediów

masowych i komunikacji społecznej we

współczesnym społeczeństwie S1A_W07; S1A_W08

K_W14 Posiada podstawową wiedzę z zakresu komunikacji

społecznej, w tym z zakresu metod marketingu

politycznego i PR S1A_W08

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U01 Potrafi interpretować zjawiska społeczne, w tym

przede wszystkim zjawiska polityczne S1A_U01

K_U02 Potrafi dobrać odpowiednie metody, techniki i

narzędzie badawcze do przeprowadzenia prostego

projektu badawczego oraz znaleźć lub wytworzyć

na podstawie własnego badania, odpowiednie ku

dane. S1A_U02; S1A_U04

K_U04 Potrafi analizować i wyjaśniać zachowania

jednostki i zachowania zbiorowe w sferze

politycznej S1A_U08

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K02 Pracować w grupie, jako odpowiedzialny członek

zespołu S1A_K02

K_K04 Rozumie potrzebę profesjonalnego i etycznego

zachowania w pracy zawodowej i działalności

publicznej S1A_K03; S1A_K04

K_K07 Jako członek zespołu przygotowującego projekt,

uwzględnia prawne, ekonomiczne, społeczne i

polityczne aspekty jego realizacji S1A_K05

K_K08 Uzupełnia i udoskonala zdobytą wiedzę i

umiejętności, jest otwarty na nowe spojrzenia S1A_K06

Metody dydaktyczne eksponujące:

- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- tekst programowany

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- SWOT
- sytuacyjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje

Skrócony opis:

Celem jest nabycie przez uczestników kursu umiejętności związanych z kreowaniem, implementowaniem i kontrolowaniem strategii podmiotów uczestniczących w kampaniach wyborczych. Studenci w grupach, koordynowanych przez prowadzącego, przygotuje szczegółową strategię wybranego podmiotu polityki, w wybranej przez siebie kampanii wyborczej. Nabycie takich kwalifikacji będzie stanowić solidne przygotowanie do pracy w rzeczywistych kampaniach wyborczych oraz w działach odpowiedzialnych za politykę informacyjną instytucji publicznych.

Pełny opis:

1. Zajęcia organizacyjne

2. Determinanty prawne kampanii wyborczych w Polsce (metody przeliczania wyników głosowania na wyniki wyborów, procedura rejestracji komitetów i kandydatów, kompetencje pełnomocnika wyborczego i finansowego)

Chmaj Marek, Skrzydło Wiesław, (2011), System wyborczy w Rzeczypospolitej Polskiej, Kraków: Zakamycze.

Walecki Marcin. (2001). Finansowanie kampanii wyborczej. [w:] Wilkos Sylwia, Ferenc Witold (red.), Kampania wyborcza. Strategia, taktyka, komunikacja. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe, s. 143-168.

Ustawa o partiach politycznych z 27 czerwca 1997 r. (Dz. U. z 2011 r., nr 155, poz. 924)

Ustawa Kodeks Wyborczy z 5 stycznia 2011r. (Dz. U. nr 21 poz. 112)

Projekt: wybór produktu politycznego i kampanii

3. Wyborcze strategie w marketingu politycznym

Jaśniok Michał, (2007), Strategie marketingowe na rynku politycznym, Kraków: Wolter Kluwer, s. 77-164.

Skrzypiński Dariusz, (2002), Strategie partii politycznych, [w:] Jabłoński Andrzej W., Sobkowiak Leszek, Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr, s. 126-147.

4. Organizacja sztabu wyborczego (zarządzanie zasobami personalnymi i materialnymi)

Trzeciak Sergiusz, (2014), Drzewo kampanii wyborczej czyli jak wygrać wybory, Gdańsk: GWP, s. 113-130.

Wojnarowski Jakub, (2004), Organizacja sztabu w kampanii wyborczej, [w:] Ferenc Witold, Mrówka Rafał, Wilkos Sylwia, Komunikacja polityczna. Jak wygrać wybory?, Warszawa: LTW, s. 217-240.

Projekt: podział zadań w sztabie wyborczym

5. Współpraca z doradcami zewnętrznymi w kampaniach wyborczych

Biskup B., (2011), Rozwój doradztwa politycznego w Polsce, [w:] Churska-Nowak K., Dobroczyński S. (red.), Profesjonalizacja i mediatyzacja kampanii politycznych w Polsce, Poznań: WSNiD, s. 91-106.

Peszyński W., (2014), Polskie doradztwo wyborcze na drodze amerykanizacji, „Roczniki Nauk Społecznych” nr 1/(6)42, s. 39-56.

Zadanie Projekt

Zgromadzenie informacji w aspekcie sytuacji wyjściowej kandydata cd.

6. Metody i techniki badań rynku wyborczego

Cichosz M., (2002), Metody analizy i diagnostyki rynku politycznego, [w:] Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr, s. 93-122.

Wenzel M., (2004), Badania ilościowe i jakościowe w kampanii wyborczej [w:] Ferenc W., Mrówka R., Wilkos S., Komunikacja polityczna. Jak wygrać wybory?, Warszawa: LTW, s. 17-52.

Zadanie Projekt

Zgromadzenie informacji w aspekcie sytuacji wyjściowej kandydata cd.

7. Analiza strategiczna rynku wyborczego (w tym podmiotów konkurencyjnych)

Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk: GWP, s. 105-146.

Ferenc W., (2004), Strategia kampanii politycznych, [w:] Ferenc Witold, Mrówka Rafał, Wilkos Sylwia, Komunikacja polityczna. Jak wygrać wybory?, Warszawa: LTW, s. 101-152.

Projekt: analiza głównych konkurentów i środków masowego przekazu

8. Zarządzanie kryzysem w czasie kampanii

Cenker Małgorzata, (2007), Public Relations, Poznań: WSB, s. 160–171.

Ferenc Witold. (2001). Zarządzanie kryzysem. [w:] Wilkos Sylwia, Ferenc Witold (red.), Kampania wyborcza. Strategia, taktyka, komunikacja. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe, s. 133-142.

Projekt: przygotowanie planu walki z kryzysem zewnętrznym. Opracowanie instrukcji zarządzania kryzysowego

9. Program wyborczy, jako element kreacji marketingowej

Muszyński J., (2004), Teoria marketingu politycznego, Warszawa: WSP TWP, s. 112-168.

Stępińska A., (2004), Marketingowe strategie wyborcze. Wybory prezydenckie w Polsce 1990–2000, Poznań: WN INPiD UAM, s. 293-350.

Projekt: przygotowanie dokumentu programowego kampanii

10. Strategia finansowa kampanii wyborczej

Trzeciak Sergiusz, (2005), Kampania wyborcza. Strategia sukcesu, Warszawa: Zysk i S-ka, s. 89-102.

Projekt: przygotowanie budżetu kampanii

11. Strategia komunikacyjna – dobór narzędzi wyborczej promocji

Kolczyński M., (2008), Strategie komunikowania politycznego, Katowice: UŚ, s. 362-374.

Peszyński W., (2012), Walka na spoty po polsku. Przypadek kampanii parlamentarnych z lat 2001–2007. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 16-54.

Paszkiewicz K.A, (2009), Public relations w polityce, [w:] Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr, s. 159-184.

Zadanie Projekt

Dobór narzędzi marketingu politycznego

12. Strategia komunikacyjna – dobór narzędzi wyborczej promocji

Kolczyński M., (2008), Strategie komunikowania politycznego, Katowice: UŚ, s. 362-374.

Peszyński W., (2012), Walka na spoty po polsku. Przypadek kampanii parlamentarnych z lat 2001–2007. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 16-54.

Paszkiewicz K.A, (2009), Public relations w polityce, [w:] Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr, s. 159-184.

Zadanie Projekt

Dobór narzędzi marketingu politycznego

13. Harmonogram kampanii wyborczej

Projekt: stworzenie szczegółowego harmonogramu kampanii

14. Rozliczanie kampanii wyborczych

Chmaj Marek, Skrzydło Wiesław, (2011), System wyborczy w Rzeczypospolitej Polskiej, Kraków: Zakamycze.

Walecki Marcin (red.), (2000), Finansowanie polityki. Wybory, pieniądze, partie polityczne. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe.

Ustawa Kodeks Wyborczy z 5 stycznia 2011r. (Dz. U. nr 21 poz. 112)

Ustawa o partiach politycznych z 27 czerwca 1997 r. (Dz. U. z 2011 r., nr 155, poz. 924)

Projekt: prezentacja projektu

15. Podsumowanie kursu

Literatura:

Bartlett Jamie (2018), Ludzie przeciw technologii. Jak Internet zabija demokrację, Katowice: Wyd. Sonia Draga.

Brodzińska-Mirowska Barbara, Jacuński Michał (2022), Partie polityczne w obliczu kryzysu zaufania społecznego. Perspektywa komunikacyjna

Cwalina Wojciech, Falkowski Andrzej, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk: GWP.

Chmaj Marek, Skrzydło Wiesław, System wyborczy Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2011, Wolters Kluwers.

Dobek – Ostrowska Bogusława, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2006, PWN.

Dobek – Ostrowska Bogusława (red.), Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego, Wrocław 2005, UWr.

Dobek-Ostrowska Bogusława, Wiszniowski Robert (2002), Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wrocław: Wydawnictwo Astrum.

Ferenc Witold, Mrówka Rafał, Wilkos Sylwia (red.), Komunikacja polityczna. Jak wygrać wybory?, Warszawa 2004, LTW.

Jabłoński Andrzej, Sobkowiak Leszek (red.), Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław 2002, UW.

Jeziński Marek, Marketing wyborczy a procesy akulturacyjne, Toruń 2004, UMK.

Jaśniok Michał, Strategie marketingowe na rynku politycznym, Kraków 2007, Walters Kluwer Polska.

Kepplinger Hans M. (2006), Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Kraków: Wyd. UJ.

Kolczyński Mariusz, Strategie komunikowania politycznego, Katowice 2007, Wydawnictwo UŚ.

Kolczyński Mariusz (2014), Newralgiczne obszary doradztwa politycznego, „Roczniki Nauk Społecznych”, t. 6 (42), nr 1, s. 21–37.

Kolczyński Mariusz (2015), Substitute Candidate in Polish Campaign Practice,

„Political Preferences”, nr 11, s. 19–34.

Krasowski Robert (2019), O demokracji w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo

Czerwone i Czarne.

Maguś Wojciech (2019), Twitter jako narzędzie dialogu liderów politycznych

z otoczeniem, „Zeszyty Prasoznawcze”, t. 62, nr 4 (240), s. 63–92.

Mazur Marek, Marketing polityczny, studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce, Warszawa 2004, PWN.

Mazur Marek (2014), Polityka z twarzą. Personalizacja parlamentarnych kampanii wyborczych w Polsce w latach 1993–2011, Katowice: Wydawnictwo

Naukowe UŚ.

Piertaś Jacek Zeimowit, Decydowanie polityczne, Warszawa – Kraków 2000, PWN.

Potz Maciej (2008), Amerykańskie prawybory, „Studia Wyborcze”, t. 6, s. 95–112.

Stępińska Agnieszka, Marketingowe strategie wyborcze: wybory prezydenckie w Polsce (1990-2000), Poznań 2004, Wydawnictwo Naukowe INPiD UAM.

Roczniki Nauk Społecznych nr 1/(6)42.

Wojtasik Waldemar, (2022), Manipulacje wyborcze, Warszawa: Wyd. Ridero.

Wojtkowski Łukasz (2012), Mediatyzacja polityki. Amerykańska kampania prezydencka 2008, Toruń: Wydawnictwo UMK.

Metody i kryteria oceniania:

System punktowy:

1. Aktywność: 0 – 45 punktów (0 – 3 punktów na zajęcia)

2. Realizacja projektu zespołowego 0 – 45 punktów

Suma punktów:

0 – 45 niedostateczny

45 – 53 dostateczny

54 – 62 dostateczny plus

63 – 71 dobry

72 – 80 dobry plus

81 – 90 bardzo dobry

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Czyżniewski
Prowadzący grup: Marcin Czyżniewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Peszyński
Prowadzący grup: Wojciech Peszyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Peszyński
Prowadzący grup: Wojciech Peszyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)