Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Prognozowanie i analiza politologiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2751-PL-S2-1-PAP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Prognozowanie i analiza politologiczna
Jednostka: Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie
Grupy: POLITOLOGIA II stopnia - 1 rok - studia stacjonarne- sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Konwersatorium 10h. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. opracowania analiz i prognoz oraz do przeczytania i oceny prac innych Studentów 70 h; Razem: 80 h.

Efekty uczenia się - wiedza:

Student zna i rozumie:

Metody w naukach politycznych

Relacje między strukturami i instytucjami społecznymi i politycznymi w skali krajowej, międzynarodowej

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student potrafi:

Identyfikować, interpretować zjawiska społeczno-polityczno-gospodarczych

Dostosowywać metod i narzędzia w celu rozwiązywania problemów politycznych

Analizować i prognozować procesy i aktualne zjawiska i procesy polityczne


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student jest gotów do:

Zdobywania wiedzy, informacji i danych potrzebnych w procesie rozwiązywania praktycznych problemów w życiu zawodowym ze szczególnym uwzględnieniem problemów z obszaru nauk o polityce

Krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz odbieranych informacji z zakresu nauk o polityce

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium, którego wprowadzeniem jest wykład informacyjny, następnie przedstawienie prac studentów i dyskusja nad nimi.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- projektu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody ewaluacyjne
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zdobycie praktycznych umiejętności pisania prognoz i analiz politologicznych. Student podczas zajęć będzie przygotowywał prognozy (dwa rodzaje) i decyzyjne analizy dwuelementowe.

Pełny opis:

ZAGADNIENIA

1. Czym jest prognoza politologiczna, jakie są jej rodzaje.

2. Czym charakteryzują się metody heurystyczne (eksperckie) prognozowania. Jak dokonać prognozy metodą delficką.

3. Czym charakteryzuje się prognoza oparta na analogii.

4. Elementy decyzyjnej analizy dwuelementowej. Jak oceniać analizy.

Literatura:

Aleksandrowicz T. R., Analiza informacji w administracji i biznesie, Warszawa 2019.

Analiza danych zastanych: przewodnik dla studentów, red. M. Makowska, Warszawa 2018.

Dahl R., Stinebrickner B., Współczesna analiza polityczna, Warszawa 2007.

Hay C., Political Analysis. A Critical Introduction, London 2002.

Kondrakiewicz D., Prognozowanie i symulacje międzynarodowe, Prace Instytutu Europy Środkowej 2021, nr 16, Lublin 2021, https://ies.lublin.pl/prace/prognozowanie-i-symulacje-miedzynarodowe/

Liedel K., Piasecka P., Aleksandrowicz T. R., Analiza informacji: teoria i praktyka, Warszawa 2019.

Politologia jako nauka?: analiza politologiczna wobec kwestii współczesnego świata, red. M. Krzysztofik, D. Gauza, Zielona Góra 2009.

Sułek M., Prognozowanie i symulacje międzynarodowe, Warszawa 2010.

International Development Research Centre (IDRC), How to write a policy brief, https://www.idrc.ca/sites/default/files/idrcpolicybrieftoolkit.pdf.

International Centre for Policy Advocacy (ICPA), An essential guide to writing policy briefs, https://www.icpolicyadvocacy.org/sites/icpa/files/downloads/icpa_policy_briefs_essential_guide.pdf.

FAO, Preparing policy briefs, http://www.fao.org/3/i2195e/i2195e03.pdf.

Metody i kryteria oceniania:

Oceniane będą dwie prognozy (10 pkt każda) i dwie analizy (20 pkt każda) oraz aktywność na zajęciach (10 pkt). Łącznie do zdobycia 70 pkt.

51-61% - 36-43 pkt - 3

62-71% - 44 -50 pkt 3+

72-81% - 51-57 pkt - 4

82-91% - 58- 64pkt - 4+

92-100% - 65-70pkt - 5.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Gawron-Tabor
Prowadzący grup: Karolina Gawron-Tabor
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)