Techniki zarządzania w administracji publicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-PL-S2-2-A-TZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0418) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i administracją
|
Nazwa przedmiotu: | Techniki zarządzania w administracji publicznej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
POLITOLOGIA II STOPIEŃ - przedmioty SPECJALIZACYJNE |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Partycypacja na liście studentów II roku studiów uzupełniających na kierunku Politologia. |
Całkowity nakład pracy studenta: | - aktywność - praca nad tekstami obowiązkowymi i analizą przypadków - obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności) - praca w podgrupach nad przygotowaniem strategii zarządzania dla wybranej jednostki administracji publicznej |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W06 Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i techniki badawcze, w tym techniki pozyskiwania danych w zakresie nauk społecznych S2A_W06 K_W13 Posiada pogłębioną wiedzę na temat organizacji i funkcjonowania instytucji publicznych, zarówno na szczeblu lokalnym, jaki krajowym i międzynarodowym. S2A_W3 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02 Potrafi dobrać odpowiednie metody, techniki i narzędzie badawcze do przeprowadzenia projektu badawczego w zakresie nauk społecznych S2A_U03 K_U06 Potrafi zastosować zdobytą wiedzę oraz kompetencje społeczne w pracy zawodowej oraz w działalności publicznej S2A_U06 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, pogłębienia wiedzy i wykształcenia nowych, pogłębionych umiejętności, a także ma świadomość potrzeby rozwoju osobistego. Potrafi także organizować proces uczenia się innych osób S2A_K01; S2A_K06 K_K03 Ma świadomość, że badania społeczne muszą być prowadzone w zgodzie ze standardami etycznymi S2A_K04 K_K04 Rozumie potrzebę profesjonalnego i etycznego zachowania w pracy zawodowej i działalności publicznej S2A_K03; S2A_K04 K_K05 Jest przygotowany do pracy w organizacjach i instytucjach publicznych, w tym między innymi w administracji publicznej, organizacjach pozarządowych, partiach politycznych S2A_K05 K_K06 Organizuje i zarządza pracą zarówno swoją, jak i zespołu pracującego nad określonym projektem. S2A_K03 K_K07 Jako członek zespołu przygotowującego projekt, uwzględnia prawne, ekonomiczne, społeczne i polityczne aspekty jego realizacji. Przewiduje konsekwencje i skutki społeczne swojej działalności S2A_K05 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Uczestnicy zostaną zapoznani z wieloma zagadnieniami, składającymi się na zbiór kwestii istotnych w toku zarządzania instytucją publiczną. Począwszy od powtórzenia wiedzy z zakresu tradycyjnego modelu biurokracji, będą wdrażani w skomplikowane strategie projektowania, zarządzania, rozwoju oraz funkcjonowania instytucji publicznych. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie 2. Administracja publiczna w RP (powtórzenie materiału) Skierniewski Tomasz, (2008), Diagnoza modelu zarzadzania jakością w administracji rządowej. Raport I etapu badania, s. 21-45. 3. Zarządzanie w jednostkach administracji publicznej Hughes O.E., (2003), Public management. An introduction, Basingstoke 2003. 4. "Governence" Kjaer A.M., (2008), Governance, Cambridge. 5. Kultura organizacyjna i specyfika biurokracji Biurokracja. Fenomen władzy politycznej w strukturach administracji, pod red. K. Zuby, Toruń 2007. Pilipiec Sławomir, Szreniawski Piotr, Socjologia administracji. Zarys wykładu, Toruń 2014, Wyd. Adam Marszałek, s. 59-70; 100-112. 6. Narzędzia zarządzania jakością Skierniewski Tomasz, (2008), Diagnoza modelu zarządzania jakością w administracji rządowej. Raport I etapu badania, s. 46-54. 7. Etyka w administracji publicznej 8. Nowoczesny model administracji Cenker, (2002), Public Relations, 9. Korpus Służby Cywilnej. Jakościowy komponent w administrowaniu państwem? Ustawa z 21 listopada 2008 o Służbie Cywilnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1889, 2203, z 2018 r. poz. 106.) 10. Zagadnienie korupcji Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne Ustawa z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych, Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej , Ustawa z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych , Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych . 11. Lobbing Charrad K. (2005), Lobbying the European Union, Munster Jasiecki K., (2002), Lobbing w USA, Europie Zachodniej i Polsce. Podobieństwa i różnice, „Studia Europejskie” nr 4. Wiszowaty M.M., (2010), Działalność lobbingowa w procesie stanowienia prawa. 12. Specyfika zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego 13. Marketing terytorialny jako przykład zarządzania wizerunkiem przez JST Florek Magdalena, Augustyn Anna, (2011) Strategia promocji jednostek samorządu terytorialnego – zasady i procedury, Warszawa: Best Place, Europejski Instytut Marketingu Miejsc. 14. Prezentacja projektu 15. Podsumowanie kursu Kieżun W, O sprawną administrację publiczną, „Ius et Lex” nr 1/2005 |
Literatura: |
|
Metody i kryteria oceniania: |
Do każdego z tematów przypisana zostanie stosowna literatura. Uczestnicy zobowiązani są zapoznać się z tekstem. Podczas zajęć odbędzie się dyskusja, w toku której:
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.