Etyka polityki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-PL-S2-2-EP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0223) Filozofia i etyka
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka polityki |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
POLITOLOGIA II stopnia - 2 rok- studia stacjonarne - sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw teorii polityki, doktryn politycznych, myśli politycznej oraz podstawowych pojęć z zakresu filozofii. |
Rodzaj przedmiotu: | kanon |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godzin, w tym: - 15 godzin – uczestnictwo w wykładach (1 ECTS) - 15 godzin - aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach (1 ECTS) - 20 godzin – indywidualna lektura materiałów źródłowych, przygotowania do zajęć (1 ECTS) - 10 godzin - przygotowanie do kolokwium i egzaminu końcowego (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W_1 - Student ma pogłębioną wiedzę o etyce i moralności polityków oraz koncepcjach etycznych tworzonych w dziejach filozofii i etyki polityki - K_W01. W_2 - Student ma podstawową wiedzę o głównych ideach etycznych stanowiących podstawę myślenia o miejscu etyki i moralności w świecie politycznym i życiu publicznym oraz różnych aspektach obecności zagadnień i refleksji moralnej w życiu społecznym, politycznym, gospodarczym i zawodowym - K_W04. W_3 - Student ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie moralnym życia politycznego oraz jako członku wspólnoty; rozumie zasady nawiązywania, kształtowania, zmiany i rozwiązywania różnych relacji podmiotowych, w tym zwłaszcza z zakresu stosunków politycznych, jak również relacji z innymi podmiotami życia politycznego – K_W08. W_4 - Student ma podstawową wiedzę porównawczą w zakresie historycznego rozwoju europejskiej etyki polityki oraz o źródłach ideowych różnych sposobów myślenia o etyce polityki i moralności publicznej– K_W06 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U_1 - Student potrafi prawidłowo interpretować problemy moralne i etyczne, jakie zachodzą w życiu politycznym, zarówno w skali krajowej i europejskiej pod kątem wskazywania dobra i zła, słuszności i niesłuszności w relacjach zachodzących w grupach społecznych, instytucjach i państwie. Potrafi wskazać filozoficzne korzenie współczesnych sposobów myślenia o etyce polityki i moralności publicznej - K_U01. U_2 - Student posiada umiejętność rozumienia i krytycznego analizowania najważniejszych dylematów moralnych życia politycznego i publicznego w skali europejskiej i krajowej oraz tego, jak sposoby rozwiązywania tych dylematów ukształtowane zostały przez poszczególne idee filozoficzne – K_U09. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_1 - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia - K_K01. K_2 - Student dostrzega i identyfikuje problemy moralne i dylematy etyczne, w szczególności te, które wiążą się z aktywnością społeczno-obywatelską oraz działalnością polityczną; poszukuje optymalnych rozwiązań zgodnych z prawem, zasadami etyki zawodowej i powszechnie rozumianą moralnością - K_K04. K_3 - Student zajmuje krytyczne stanowisko względem problemów, koncepcji i teorii etycznych i moralnych dotyczących polityki i życia publicznego - K_K02. |
Metody dydaktyczne: | wykład, dyskusja, debata oksfordzka, burza mózgów, analiza SWOT |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Etyka polityki jest jedną z subdyscyplin etyki, która posługuje się kategoriami pojęciowymi, teoriami i konceptami z zakresu myśli politycznej i doktryn politycznych. Kluczowym jej zadaniem w modelu klasycznym było wskazywanie koncepcji dobrego państwa, ustroju, władcy i obywatela. |
Pełny opis: |
Etyka polityki jest jedną z subdyscyplin etyki, która posługuje się kategoriami pojęciowymi, teoriami i konceptami z zakresu myśli politycznej i doktryn politycznych. Kluczowym jej zadaniem w modelu klasycznym było wskazywanie koncepcji dobrego państwa, ustroju, władcy i obywatela. W modelu nowożytnym zaś - prezentowanie sposobów definiowania słuszności działania władz państwowych w kontekście idei dobra wspólnego, racji stanu i interesów rządzących. W modelach współczesnych - odnosi się do zagadnień polityczności, debaty publicznej, działania politycznego i decydowania politycznego. Podczas niniejszych zajęć studenci zapoznają się z rozwojem myśli etyczno-politycznej, jej głównymi przedstawicielami, jak i podstawowymi problemami. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. D. Gromska, PWN, Warszawa 2008. Berlin I., Cztery eseje o wolności, Zysk i S-ka, Poznań 2000. Kant I., Metafizyka moralności, PWN, Warszawa 2015. Kant I., Ugruntowanie metafizyki moralności, Zielona Sowa, Kraków 2005. Locke J., Dwa traktaty o rządzie, tłum. Z. Rau, PWN, Warszawa 1992. (online po angielsku) Nozick R., Anarchia, państwo i utopia, Warszawa, Aletheia 2010. Arystoteles, Polityka, tłum. L. Piotrowicz, PWN, Warszawa 2008. MacIntyre A., Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, tłum. Adam Chmielewski, PWN, Warszawa 1996. Platon, Państwo, tłum. W. Witwicki, Wydawnictwo Antyk, Kęty 2003. Rawls J., Teoria sprawiedliwości, tłum. M. Panufnik, J. Pasek, A. Romaniuk, PWN, Warszawa 2009. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny z zagadnień omówionych podczas wykładu oraz lektur obowiązkowych składać się będzie z 3 pytań: 1) wybrany problem etyczny, 2) wybrany myśliciel, 3) omówienie wybranego dylematu etycznego na podstawie lektur. Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną uzyskaną z dwóch ocen cząstkowych. Oceny cząstkowe student otrzymuje za: 1) aktywność na zajęciach - ocena wystawiana jest na podstawie liczby plusów za aktywność zgromadzonych podczas całego semestru zajęć; podczas każdych zajęć możliwe jest uzyskanie przez studenta jednego plusa z aktywności, 2) kolokwium końcowe - kolokwium pisemne, które odbędzie się na ostatnich zajęciach w semestrze, które obejmować będzie wszystkie teksty obowiązkowe omawiane podczas zajęć, a także treści zrealizowane podczas wprowadzających wykładów problemowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Drelich | |
Prowadzący grup: | Sławomir Drelich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Drelich | |
Prowadzący grup: | Sławomir Drelich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Etyka polityki jest jedną z subdyscyplin etyki, która posługuje się kategoriami pojęciowymi, teoriami i konceptami z zakresu myśli politycznej i doktryn politycznych. Kluczowym jej zadaniem w modelu klasycznym było wskazywanie koncepcji dobrego państwa, ustroju, władcy i obywatela. |
|
Pełny opis: |
Etyka polityki jest jedną z subdyscyplin etyki, która posługuje się kategoriami pojęciowymi, teoriami i konceptami z zakresu myśli politycznej i doktryn politycznych. Kluczowym jej zadaniem w modelu klasycznym było wskazywanie koncepcji dobrego państwa, ustroju, władcy i obywatela. W modelu nowożytnym zaś - prezentowanie sposobów definiowania słuszności działania władz państwowych w kontekście idei dobra wspólnego, racji stanu i interesów rządzących. W modelach współczesnych - odnosi się do zagadnień polityczności, debaty publicznej, działania politycznego i decydowania politycznego. Podczas niniejszych zajęć studenci zapoznają się z rozwojem myśli etyczno-politycznej, jej głównymi przedstawicielami, jak i podstawowymi problemami. |
|
Literatura: |
Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. D. Gromska, PWN, Warszawa 2008. Berlin I., Cztery eseje o wolności, Zysk i S-ka, Poznań 2000. Kant I., Metafizyka moralności, PWN, Warszawa 2015. Kant I., Ugruntowanie metafizyki moralności, Zielona Sowa, Kraków 2005. Locke J., Dwa traktaty o rządzie, tłum. Z. Rau, PWN, Warszawa 1992. (online po angielsku) Nozick R., Anarchia, państwo i utopia, Warszawa, Aletheia 2010. Arystoteles, Polityka, tłum. L. Piotrowicz, PWN, Warszawa 2008. MacIntyre A., Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, tłum. Adam Chmielewski, PWN, Warszawa 1996. Platon, Państwo, tłum. W. Witwicki, Wydawnictwo Antyk, Kęty 2003. Rawls J., Teoria sprawiedliwości, tłum. M. Panufnik, J. Pasek, A. Romaniuk, PWN, Warszawa 2009. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.