Komunikowanie polityczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-PL-S2-2-KP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikowanie polityczne |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
POLITOLOGIA II stopnia - 2 rok - studia stacjonarne - sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Partycypacja na liście studentów Politologii II r. studiów magisterskich |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Obecność (dopuszczalne dwie nieobecności w trakcie kursu) 2. Aktywność podczas zajęć - mile widziany a wręcz wskazany jest udział słuchaczy w dyskusjach nad prezentowaną problematyką 3. Kolokwium - forma pisemna w postaci 'case studies' |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W10 Ma wiedzę na temat roli i funkcjonowania mediów masowych we współczesnym społeczeństwie S2A_W10 K_W12 Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu komunikacji społecznej, w tym przede wszystkim technik i narzędzi komunikacji S2A_05; S2A_08 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U05 Posiada umiejętność krytycznego myślenia i wybierania trafnych propozycji rozwiązań konkretnych problemów dotyczących struktur i instytucji społecznych i politycznych S2A_U07 K_U06 Potrafi zastosować zdobytą wiedzę oraz kompetencje społeczne w pracy zawodowej oraz w działalności publicznej S2A_U06 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, pogłębienia wiedzy i wykształcenia nowych, pogłębionych umiejętności, a także ma świadomość potrzeby rozwoju osobistego. Potrafi także organizować proces uczenia się innych osób S2A_K01; S2A_K06 K_K09 Broni swoich racji i przekonań w sposób kulturalny S2A_K02; S2A_K04 |
Metody dydaktyczne: | Pogadanka, pokaz, metoda seminaryjna, studium przypadku |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Komunikowania politycznego można się nauczyć głównie poprzez praktykę. Stąd nacisk zostanie postawiony na praktyczne komponenty politycznego komunikowania, ale oczywiście w ścisłym związku z teorią. Aby zajęcia były ciekawe dla studentów, będziemy analizować również wybrane fragmenty seriali political-fiction (Borgen, Na cały głos, Brexit). Ma to na celu bardziej atrakcyjną wizualizację relacji w trójkącie politycy - media - społeczeństwo. To ma za zadanie pomóc przygotować studentów do kolokwium, które zostanie przeprowadzone w formie analizy wybranych przypadków. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie 2. Komunikowanie polityczne – pojęcie procesu komunikowania politycznego; uczestnicy procesu komunikowania politycznego; Narzędzie komunikowania politycznego Dobek-Ostrowska B. (2006), Komunikowanie polityczne i publiczne, s. 162-200. 3. Relacje media – polityka Schulz W., (2006), Komunikacja polityczna, Kraków: WUJ, s. 11–29. 4. Systemy polityczne a medialne Hallin D.C, Mancini P, (2007), Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu i porównawczym, Kraków: WUJ, s. 19–87. 5. Mediatyzacja polityki Stromback J., (2008), Four Phases of Mediatization: An Analysis the Mediatization of Politics. "Press/Politics" nr 13 (3), s. 228-246. Wojtkowski Ł., (2018), Instytucjonalne i kulturalne podejście od procesu mediatyzacji, "Atheaneum Polskie Studia Politologiczne" nr 57, s. 159-170. 6. Władza w mediach Street J., (2006), Mass media, polityka, demokracja. Kraków: WUJ, s. 91-127: 128-142. 7. Opinia publiczna, publiczność - jako kategoria definicyjna Jabłoński A.W. (2004), Opinia publiczna, [w:] Wprowadzenie do nauki o państwie i polityce, (red.) Szmulik B, Żmigrodzki M., Lublin, s. 475-491. Młyniec E., (2002), Opinia publiczna. Wstęp do teorii, Poznań-Wrocław, s. 41-58. 8. Relacje media - opinia publiczna: Agenda Setting, Torowanie, Ramowanie Seklecka A., (2017), Rytuały medialne w komunikowaniu masowym, Toruń: UMK, s. 301-370 Semetko H.A., Valkenburg P.M., (2000), Framing European Politics. A Content Analysis of Press and Television News, "Journal of Communiation" nr 50, s. 93-109. 9. Proces tworzenia politycznych wiadomości Allan S., (2006), Kultura newsów, Kraków: WUJ, s. 202–228. Seklecka A., (2017), Rytuały medialne w komunikowaniu masowym, s. 121-164. 10. Relacje media - politycy opinia publiczna: Spirala Milczenia Noelle-Neumann E., (2004), Spirala milczenia, Poznań, s. 21-76. 11. Komunikowanie polityczne w kampaniach wyborczych case studies debat telewizyjnych Anstead, N., (2015), Television Debate in Parliamentary Democraties, London, http://www.lse.ac.uk/media@lse/documents/MPP/LSE-MPP-Policy-Brief-13-Televised-Election-Debates-in-the-UK.pdf, (odczyt: 4.07.2019) Płudowski Tomasz, (2008), Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 122-134. 12. Media tradycyjne a nowe media Barllet Jamie, (2018), Ludzie przeciw technologii. Jak internet zabija demokracje, Katowice: Wyd. Sonia Draga, s. 17-44 13. Komunikowanie polityczne w social media Barllet Jamie, (2018), Ludzie przeciw technologii. Jak internet zabija demokracje, Katowice: Wyd. Sonia Draga, s. 71-102. Jeziński M., (2011), Po co politykom nowe media? O politycznym istnieniu w wirtualnej przestrzeni, [w:] Jeziński M. (red.), „Nowe media”, nr 2 s. 11. Zybertowicz A. (2016), Prof. Andrzej Zybertowicz tłumaczy jak internet niszczy demokrację, wywiad „Plus Minus” XI 2016, https://www.rp.pl/Plus-Minus/311249943-Prof-Andrzej-Zybertowicz-tlumaczy-jak-internet-niszczy-liberalna-demokracje.html 14. Komunikowanie polityczne w państwach niedemokratycznych Street J., (2006), Mass media, polityka, demokracja. Kraków: WUJ, s. 91-109. 15. Kolokwium |
Literatura: |
Allan S. (2006), Kultura newsów, Kraków: UJ. Dayan D., Katz E., (2008) Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo, Warszawa Dobek-Ostrowska B., (2006), Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa: PWN. Hallin D.C, Mancini P, (2007), Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu i porównawczym, Kraków: Wyd. UJ. Jakubowicz K. (2013), Media a demokracja w XXI wieku. Poszukiwanie nowych modeli, Warszawa: Wyd. Poltex. Kepplinger H.M., (2007), Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Kraków: Wyd. UJ, Mistewicz E., (2012-2015), Nowe media, nr 1-9. Młyniec E., (2002), Opinia publiczna. Wstęp do teorii, Poznań-Wrocław Noelle-Newuman E., (2004), Spirala milczenia, Poznań. Płudowski T., (2008), Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Schulz W., (2006), Komunikacja polityczna, Kraków: Wyd. UJ. Seklecka A., (2017), Rytuały medialne w komunikowaniu masowym, Toruń: Wyd. UMK. Semetko H.A., Valkenburg P.M., (2000), Framing European Politics. A Content Analysis of Press and Television News, "Journal of Communiation" nr 50, s. 93-109. Street J., (2006), Mass media, polityka, demokracja. Kraków: Wyd. UJ. Wojtkowski Ł., (2012), Mediatyzacja polityki. Amerykańska kampania prezydencka 2008, Toruń: Wydawnictwo UMK. Serial Borgen (2010, 2011) - I i II sezon https://www.cda.pl/video/55534065 |
Metody i kryteria oceniania: |
System punktowy: 1. Aktywność: 0 – 45 punktów (0 – 3 punktów na zajęcia) 2. Kolokwium (w formie case studies) 0 – 45 punktów 3. Nieobecności (2 dopuszczalne), minus 5 punktów za każdą nadprogramową nieobecność Suma punktów: 0 – 45 niedostateczny 45 – 53 dostateczny 54 – 62 dostateczny plus 63 – 71 dobry 72 – 80 dobry plus 81 – 90 bardzo dobry |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Gawron-Tabor | |
Prowadzący grup: | Karolina Gawron-Tabor | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot stanowi wprowadzenie w podstawowe pojęcia, teorie i modele dotyczące komunikowania politycznego. Celem przedmiotu jest zrozumienie przez studentów zasad komunikowania w sferze polityki dokonywanego z wykorzystaniem współczesnych mediów, a także zdobycie umiejętności świadomego i aktywnego uczestniczenia w dyskursie politycznym. |
|
Pełny opis: |
ZAGADNIENIA 1. Zajęcia organizacyjne 2. Podstawowe pojęcia z zakresu komunikowania politycznego 3-4. Propaganda polityczna 5-6. Kampanie polityczne i wyborcze 7-8. Profesjonalizacja komunikowania politycznego 9-10. Marketing polityczny i wyborczy 11-12. Polityczne public relations 13-14. Reklama polityczna 15. Kolokwium zaliczeniowe |
|
Literatura: |
Podstawowa: • Dobek-Ostrowska Bogusława, Komunikowanie polityczne i publiczne: podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN 2012. • Nieć Mateusz, Komunikowanie polityczne w nowoczesnym państwie, Wolters Kluwer Polska 2013. Uzupełniająca: • Gala Magdalena, Sfera publiczna i marketing polityczny – język reklamy politycznej jako kryterium jakości dyskursu politycznego, „Zeszyty prasoznawcze” 2018, Vol.61 (1), s. 51-157. • Galant, Magdalena, Sfera publiczna i marketing polityczny – język reklamy politycznej jako kryterium jakości dyskursu politycznego, „Zeszyty prasoznawcze” 2018 , nr 1 (233), s. 51-65. • Helfert David L., Political Communication in Action: From Theory to Practice, Boulder: Lynne Rienner Publishers 2018. • Jędrzejski Łukasz, Państwo i społeczeństwo w Polskiej Kronice Filmowej 1944-1956: obrazy komunikowania politycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej Wydawca 2020. • Jones‐Carmack Joy, Political Communication Apprehension: Toward Productive Political Discourse Online and Face‐to‐Face, “Journal of Leadership Studies” 2019, Vol. 13 Issue 3, s. 73-78. • Maguś Wojciech, Profesjonalizacja komunikowania politycznego - analiza wyborów Prezydenta RP w 2015, „Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach” 2017, nr 3606, s. 82-102. • Podobas Izabela, Public relations jako narzędzie kreowania wizerunku partii politycznych, Difin 2011. • Rafałowski Wojciech, Czy telewizyjna reklama polityczna może zmienić wizerunek kandydata?, „Studia polityczne” 2021, Vol.49 (3), s. 169-172. • Rydlewski Grzegorz, Rządzenie w epoce informacji, cyfryzacji i sztucznej inteligencji, Elipsa Dom Wydawniczy i Handlowy 2021. • Smełka-Leszczyńska Zofia, Usunąć do 30 dni: semiotyka polskich plakatów wyborczych, Wydawnictwo Naukowe "Scholar" 2020. • Urbanek Grzegorz, Propaganda w mediach ery web 2.0. Przykłady wykorzystania propagandy w filmach internetowych do komunikacji politycznej, „Security, Economy Law” 2017, Vol.4 (XVII), s. 218-239. |
|
Uwagi: |
Warunki zaliczenia: • Kolokwium zaliczeniowe 14 punktów • Aktywność na zajęciach 36 pkt (3x 12) • Prezentacja do przedstawienia na zajęciach: 30 pkt Łącznie 80 pkt. Punktacja 51-61% 41-49 3 62-71% 50-57 3+ 72-81% 58-65 4 82-91% 66-73 4+ 92-100% 74-80 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Peszyński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Peszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot stanowi wprowadzenie w podstawowe pojęcia, teorie i modele dotyczące komunikowania politycznego. Celem przedmiotu jest zrozumienie przez studentów zasad komunikowania w sferze polityki dokonywanego z wykorzystaniem współczesnych mediów, a także zdobycie umiejętności świadomego i aktywnego uczestniczenia w dyskursie politycznym. |
|
Pełny opis: |
ZAGADNIENIA 1. Zajęcia organizacyjne 2. Podstawowe pojęcia z zakresu komunikowania politycznego 3-4. Propaganda polityczna 5-6. Kampanie polityczne i wyborcze 7-8. Profesjonalizacja komunikowania politycznego 9-10. Marketing polityczny i wyborczy 11-12. Polityczne public relations 13-14. Reklama polityczna 15. Kolokwium zaliczeniowe |
|
Literatura: |
Podstawowa: • Dobek-Ostrowska Bogusława, Komunikowanie polityczne i publiczne: podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN 2012. • Nieć Mateusz, Komunikowanie polityczne w nowoczesnym państwie, Wolters Kluwer Polska 2013. Uzupełniająca: • Gala Magdalena, Sfera publiczna i marketing polityczny – język reklamy politycznej jako kryterium jakości dyskursu politycznego, „Zeszyty prasoznawcze” 2018, Vol.61 (1), s. 51-157. • Galant, Magdalena, Sfera publiczna i marketing polityczny – język reklamy politycznej jako kryterium jakości dyskursu politycznego, „Zeszyty prasoznawcze” 2018 , nr 1 (233), s. 51-65. • Helfert David L., Political Communication in Action: From Theory to Practice, Boulder: Lynne Rienner Publishers 2018. • Jędrzejski Łukasz, Państwo i społeczeństwo w Polskiej Kronice Filmowej 1944-1956: obrazy komunikowania politycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej Wydawca 2020. • Jones‐Carmack Joy, Political Communication Apprehension: Toward Productive Political Discourse Online and Face‐to‐Face, “Journal of Leadership Studies” 2019, Vol. 13 Issue 3, s. 73-78. • Maguś Wojciech, Profesjonalizacja komunikowania politycznego - analiza wyborów Prezydenta RP w 2015, „Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach” 2017, nr 3606, s. 82-102. • Podobas Izabela, Public relations jako narzędzie kreowania wizerunku partii politycznych, Difin 2011. • Rafałowski Wojciech, Czy telewizyjna reklama polityczna może zmienić wizerunek kandydata?, „Studia polityczne” 2021, Vol.49 (3), s. 169-172. • Rydlewski Grzegorz, Rządzenie w epoce informacji, cyfryzacji i sztucznej inteligencji, Elipsa Dom Wydawniczy i Handlowy 2021. • Smełka-Leszczyńska Zofia, Usunąć do 30 dni: semiotyka polskich plakatów wyborczych, Wydawnictwo Naukowe "Scholar" 2020. • Urbanek Grzegorz, Propaganda w mediach ery web 2.0. Przykłady wykorzystania propagandy w filmach internetowych do komunikacji politycznej, „Security, Economy Law” 2017, Vol.4 (XVII), s. 218-239. |
|
Uwagi: |
Warunki zaliczenia: • Kolokwium zaliczeniowe 14 punktów • Aktywność na zajęciach 36 pkt (3x 12) • Prezentacja do przedstawienia na zajęciach: 30 pkt Łącznie 80 pkt. Punktacja 51-61% 41-49 3 62-71% 50-57 3+ 72-81% 58-65 4 82-91% 66-73 4+ 92-100% 74-80 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.