Etiquette and Good Manners
General data
Course ID: | 2751-SM-S1-1-EDM |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0312) Political sciences and civics
|
Course title: | Etiquette and Good Manners |
Name in Polish: | Etykieta i dobre maniery |
Organizational unit: | Faculty of Political Science and Security Studies |
Course groups: |
(in Polish) Stosunki międzyn. I stopnia - 1 rok- stacjonarne- sem. zimowy |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Prerequisites: | (in Polish) Student powinien znać podstawowe zasady współżycia społecznego oparte na dobrych manierach. |
Total student workload: | (in Polish) Przedmiot ma wartość 2 pkt. ECTS. 2 x min. 30 h = min. 60 h Aby Student uzyskał zaliczenie z przedmiotu, niezbędne jest: - aktywne uczestnictwo w wykładzie; - praca indywidualna (czytanie literatury, przygotowanie i uzupełnianie notatek, zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, powtarzanie materiału); - aktywny udział w prezentacjach i dyskusjach. |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) W1: Student zna podstawowe reguły etykiety i savoir-vivre'u stosowane w relacjach biznesowych W2: Student wie jak wykorzystywać poznane zasady w codziennych sytuacjach biznesowych oraz jak je wykorzystywać w realizacji różnych form przedsiębiorczości oraz działalności gospodarczej |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) U1: Student potrafi stosować w praktyce reguły savoir-vivre’u oraz odpowiednie metody i techniki w rozwiązywaniu problemów komunikowania instytucji biznesowych U2: Student potrafi posługiwać się wybranymi normami i regułami savoir-vivre’u (w wymiarze społecznym i organizacyjnym) w szczególności w zakresie komunikowania instytucji biznesowych |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) K1: Student dąży do rozwoju: ma świadomość samorozwoju opartego na ciągłym pogłębianiu wiedzy i twórczą refleksję w odniesieniu do własnych doświadczeń K2: Student potrafi stosować zasady etykiety i savoir-vivre'u podczas pracy w grupie. |
Teaching methods: | (in Polish) 1. Prezentacje multimedialne. 2. Dyskusja i omawianie zagadnień. 3. Analiza materiałów źródłowych. 4. Interpretowanie zdjęć / krótkich filmów. 5. Praca w grupach / analiza przypadku. 6. Śledzenie bieżących wydarzeń i doniesień medialnych związanych z zastosowaniem reguł etykiety i dobrych manier. Możliwość prowadzenia zajęć zdalnie (synchronicznie) na platformie Zoom Meeting (linka wysyłany na skrzynkę w USOSie przed zajęciami). |
Observation/demonstration teaching methods: | - display |
Expository teaching methods: | - description |
Exploratory teaching methods: | - brainstorming |
Online teaching methods: | - content-presentation-oriented methods |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot ma na celu zapoznanie z genezą oraz regułami i zasadami etykiety, savoir-vivre’u oraz dobrymi manierami, które ułatwiają funkcjonowanie we współczesnym świecie biznesu. Dodatkowo ma za zadanie rozwijać umiejętności odpowiedniego przygotowania, znalezienia się, odpowiedniego ubioru oraz zachowania podczas spotkań biznesowych zarówno o charakterze oficjalnym jak też nieoficjalnym. Cele te powinny być osiągnięte poprzez udział w dyskusji, komentowanie zaprezentowanych zdjęć oraz krótkich filmów i analizowanie studiów przypadku.. |
Full description: |
(in Polish) 1. Zajęcia organizacyjne. 2. Dobre maniery w uczelni wyższej (pierwsze wrażenie, narzędzia komunikacji: korespondencja pisemna, rozmowy telefoniczne i netykieta). 3. Dobre maniery w uczelni wyższej (reguły dress code'u - proszę przynieść na zajęcia krawat)). 4./5./6. Przyjęcia dyplomatyczne, służbowe, biznesowe i towarzyskie – rodzaje, organizacja, zasady (proszę przynieść na zajęcia serwetkę kwadratową o boku 35-45 cm papierową – sztywną, lnianą lub bawełnianą) • rola, formy i wybór rodzaju przyjęcia • dekoracja sali i nakrycie stołu, oświetlenie (lampy, świece), kwiaty, naczynia, sztućce (indywidualne, serwingowe, specjalne), szkło • serwetki, menu, kartoniki (koziołki) z nazwiskami • organizacja i plan stołu • dobór obsługi i rodzaje serwisu • obowiązki gości i gospodarzy 7./8./9. Metody ustalania menu oraz wyboru napojów. Reguły zachowania przy stole. • podstawowe informacje o napojach i ich serwowaniu • podstawowe informacje o menu i sposobie serwowania potraw • prawidłowy sposób jedzenia, mowa sztućców, ćwiczenia w rozpoznawaniu sztućców • tzw. "dania trudne" • toasty. 10. Dobre maniery każdego dnia • przedstawianie i witanie się • zasada pierwszeństwa a kontakty codzienne • wchodzenie i wychodzenie (np. budynki, pomieszczenia, winda, schody) • witanie się, ukłony, całowanie kobiet w rękę • restauracja (np. kto zaprasza, kto płaci, zachowanie obsługi, szatnia) • wręczanie kwiatów, prezentów i upominków 11./12. Podsumowanie wiadomości - krótkie filmy i scenki rodzajowe • poszukiwanie błędów • próba znalezienia właściwego rozwiązania 13. Wizytówki i korespondencja pisemna • wizytówki • korespondencja oficjalna (np. pisma urzędowe) 14. Kolokwium zaliczeniowe 15. Zajęcia końcowe. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. Modrzyńska J., Protokół dyplomatyczny, etykieta i zasady savoir-vivre’u, Warszawa 2022 2. Pietkiewicz E., Protokół dyplomatyczny, Warszawa 1998 lub inne wydania Literatura dodatkowa: 1. Barcz J., Urzędnik i biznesmen w środowisku międzynarodowym. Wybrane aspekty pragmatyki zawodowej, Warszawa 2002 2. Bortnowski A.W., Protokół dyplomatyczny i savoir vivre dla każdego, Ciechanów 2003 3. Debrett’s New Guide to Etiquette and Modern Manners, various editions 4. Debrett’s A-Z of Modern Manners, various editions 3. Ikanowicz C., Piekarski J., Protokół dyplomatyczny i dobre obyczaje, wyd. V, Warszawa 2004 4. Orłowski T., Protokół dyplomatyczny. Ceremoniał i etykieta – Akademia Dyplomatyczna Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Warszawa 2010 lub inne wydania |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawowymi kryteriami oceniania będą: 1. Obecność na zajęciach. 2. Udział w dyskusji, przygotowanie i aktywność na zajęciach (ocenianie ciągłe, plusy za aktywność na zajęciach, wejściówki). 3. Kolokwium zaliczeniowe (ponad 50% na zaliczenie). Prowadząca dopuszcza również możliwość prowadzenia zajęć i zaliczenia przy wykorzystaniu technik zdalnego nauczania (po wcześniejszym ustaleniu warunków spotkania np. na Zoom Meeting). Pytania dot. indywidualnego zaliczenia (w tym m.in. warunki indywidualnego zaliczenia w związku z przyznaną IOS czy przepisania oceny) należy zgłaszać najpóźniej w ciągu miesiąca od rozpoczęcia semestru. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Go to timetable
MO KON
KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Modrzyńska | |
Group instructors: | Joanna Modrzyńska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Discussion seminar - Grading |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Go to timetable
MO KON
KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Modrzyńska | |
Group instructors: | Joanna Modrzyńska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Discussion seminar - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (past)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Go to timetable
MO KON
KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Modrzyńska | |
Group instructors: | Joanna Modrzyńska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Discussion seminar - Grading |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.