Konflikty zbrojne XX i XXI wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-SM-S1-1-KZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Konflikty zbrojne XX i XXI wieku |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Stosunki międzyn. I stopnia - 1 rok- stacjonarne- sem. LETNI |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość historii oraz wiedzy o współczesnym świecie na poziomie szkoły średniej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Obecność na na wykładzie, 15 raz po 1,5 godziny wykładowe. Praca w bibliotece i domu 15 do 20 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Zna i rozumie relacje i zaleznosci pomiędzy przeszłoscią a aktualnymi wydarzeniami, takze w aspekcie upowszechniania wiedzy. Opanował fachowa terminologię z zakresu studiowanego kierunku ( w tym wypadku wojen i wojskowości), jak też podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych. Wykazuje pogłebioną znajomość historii porównawczej Europy w obszarach polityki, gospodarki, wojskowości, dziedzictwa kulturowego. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Samodzielnie zdobywa i utrwala wiedze w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego. Posiada umiejętność gromadzenia warsztatu badań, dobierając i metody i narzedzia właściwe dla wybranego problemu. Wyszukuje i systematyzuje informacje dotyczące nauk historycznych i politycznych oraz pokrewnych, korzystając z bibliografii, baz danych, mediów, itp. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Uznaje i szanuje różne punkty widzenia determinowane różnym położeniem narodowym i kulturowym; dąży do obiektywizmu w podejściu do przekazu historycznego,wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w sprzeciwstawianiu się instrumentalizacji wiedzy w zakresie studiowanej spocjalności przez grupy narodowe, społeczne i polityczne. Podejmuje próby uczestnictwa w dyskusjach i przekazywania informacji osobom zainteresowanym spoza grona fachowców. Rozwija swoje zainteresowania zawodowe, społeczne i kulturalne. |
Metody dydaktyczne: | Wykład jest wspomagany prezentacją z komputera. Każdemu wykładowi towarzyszy prezentacja na ekranie, zawierająca najważniejsze wątki wykładu, z datami, nazwiskami i opisami miejsc geograficznych. W trakcie wykładu podkreślam znaczenie omawianego konfliktu dla miedzynarodowego środowiska politycznego i ekonomicznego. Wyświetlany tekst wspomagany jest ikonografią. W zależności od konfliktu są to mapy i szkice kartograficzne, zdjęcia postaci (polityków, żołnierzy, ludności cywilnej) oraz z samej walki. Studenci są zachęcani do zadawania pytań, także przerywajac wykład. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony najwazniejszym konfliktom zbrojnym w XX (po 1945 r.) i XXI w. (do czasów współczesnych). Osią rozważań jest analiza zmian zachodzacych w środowisku międzynarodowym, w skali globalnej i regionalnej, pod wpływem tradycyjnych, asymetrycznych i hybrydowych konfliktów zbrojnych w warunkach dwubiegunowego świata oraz po rozpadzie ZSRR. |
Pełny opis: |
Pierwsze wykłady zostaną poświęcone konfliktom związanym z formowaniem się środowiska międzynarodowego pod wpływem zmian wywołanych II wojną światową, rozpadem sytemu kolonialnego oraz rywalizacją między Stanami Zjednoczonymi i Związkiem Radzieckim. Szczegółowo zostaną omówione: wojna koreańska w l. 1950-1954 konflikt indochiński (faza francuska i amerykańska), konflikty towarzyszące dekolonizacji Afryki, konflikty indyjsko-pakistańskie, konflikt bliskowschodnii oraz radziecka interwencja polityczna i zbrojna w Afganistanie. We wszystkich wykładach znajdzie się miejsce na analizę znaczenia konfliktów dla bezpieczeństwa współczesnego środowiska międzynarodowego. W drugiej części wykładów zostaną przedstawione konflikty zbrojne mające miejsce po 1991 r.: wojna domowa na terenie Bałkan Zachodnich w l. 1991 - 1999 i interwencja NATO w 1999 r., konflikty na terenie postsowieckim w l. 1991-2008 (Tadżykistan, Kaukaz), wojny w Zatoce Perskiej, interwencja USA i NATO w Afganistanie, nterwencja USA i koalicji chętnych w Iraku w 2003 r. oraz interwencja NATO i niektórych państw arabskich (m. in. Kataru) w Libii w 2011 r. W tej części wykładów szczególne miejsce znajdzie analiza aktywności (i ostatecznych skutków) środowiska miedzynarodowego i jego najsilniejszych podmiotów na rzecz zachowania bezpieczeństwa. Wykłady zakończy przegląd najważniejszych bieżacych konfliktów z komponentami militarnym w 2011 - 2012 r. (Bliski Wschód, państwa środkowej Afryki, Afganistan, sytuacja na granicy pakistańsko-indyjskiej). Cykl wykładów kończą analizy przebiegu walk z ISIS oraz działń militarnych na południowym-wschodzie Ukrainy od 2014 r. |
Literatura: |
Bezpieczeństwo międzynarodowe w XXI wieku, pod red. R. Zięby, Warszawa 2018 Bezpieczeństwo w XXI wieku. Asymetryczny świat, red. K. Liedl, P. Piasecka, T. R. Aleksandrowicz, Warszawa 2011 Cleverd v. M., Zmienne oblicze wojny. Od Marny do Iraku, Poznań 2008, s. 209-331 Freedman L., Przyszła wojna. Warszawa 2018 Konflikty kolonialne i postkolonialne w Afryce i Azji 1869-2006, red. P. Ostaszewski, Warszawa 2006, s. 305 - 961. Kuczyński M., Krwawiąca Europa. Konflikty zbrojne, punkty zapalne 1990-2000, Warszawa 2001 Kuźniar R., Polityka i siła. Studia strategiczne-zarys problematyki, Warszawa 2006 Lorenz W., The Evolution of Deterrence: From Cold War to Hybrid War, The Polish Quarterly International Affairs, v. 26, Warszawa 2017, no2/2017 Lyubka A., Has the war really changed Ukrainians, New Eastern Europe, September-October No 5 (XXVIII) 2017 Łoś R., Regina-Zacharski J., Współczesne konflikty zbrojne, Warszawa 2010 Pacek B., Wojna Hybrydowa na Ukrainie, Warszawa 2018 Tofler A., Tofler H., Wojna i antywojna. Jak przetrwać na progu XXI wieku, Poznań 2006 Trebin M., Wojny XXI wieka, Moskwa-Minsk 2005 Woodward B., Plan ataku, Warszawa 2004 Oblicza współczesnych konfliktów zbrojnych, red. T. Okraska, Katowice 2014 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny - podczas sesji, trzy problemy do analizy, każdy po 3 punkty. Zaliczenie od 7 punktów. W sesji poprawkowej egzamin ustny, od trzech do pięciu pytań problemowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Klimecki | |
Prowadzący grup: | Michał Klimecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Klimecki | |
Prowadzący grup: | Michał Klimecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Klimecki | |
Prowadzący grup: | Michał Klimecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.