Podstawy statystyki i demografii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-SM-S1-1-PSID |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0548) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z matematyką i statystyką
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy statystyki i demografii |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Stosunki międzyn. I stopnia - 1 rok- stacjonarne- sem. zimowy |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=4051 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość matematyki na poziomie maturalnym, poziom podstawowy oraz umiejętność korzystania z arkusza kalkulacyjnego. Wymagania wstępne: umiejętność wykonywania podstawowych obliczeń arytmetycznych oraz stosowania wzorów zapisanych symbolicznie. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy przeciętnego studenta wygląda następująco: ćwiczenia: - udział w ćwiczeniach: 15 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: = 15 godz. - przygotowanie do kolokwium: 15 godz. - udział w konsultacjach: 5 godz. wykład: - udział w wykładzie: 15 godz. - czytanie literatury: 20 godzin. - przygotowanie do egzaminu: 15 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | Statystyka: - student zna podstawowe narzędzia statystyki opisowej (miary położenia, miary dyspersji, miary asymetrii i miary skośności); - student zna podstawowe metody badania współzależności cech statystycznych (współczynnik korelacji liniowej Pearsona, współczynnik korelacji rang Spearmanna, wybrany współczynnik badania współzależności cech jakościowych), - student zna ograniczenia statystyki opisowej. Demografia: - student zna wybrane pojęcia demograficzne (np. kohorta, współczynnik dzietności) - student zna sytuację demograficzną w Polsce, Europie i na świecie, - zna grognozy demograficzne dla Polski, Europy i świata - poszczególne warianty. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Statystyka: - student potrafi obliczyć wybrane wielkości i je zinterpretować, - student potrafi wybrać określone statystyki, aby dokonać samodzielnej analizy statystycznej określonego zjawiska np. migracje; - student potrafi analizować zjawiska z obszaru demografii, ekonomii i inne w kontekście statystycznym, - student potrafi zastosować poznane narzędzia we wlasnej pracy badawczej. W wyniku uczenia się student powinien posiadać umiejętności wnioskowania statystycznego oraz stosować metody statystyczne w analizie problemów z obszaru stosunków międzynarodowych, - potrafi zastosować arkusz kalkulacyjny do wykonania obliczeń statystycznych, -potrafi poruszać się w programie SPSS - potrafi wskazać i korzystać z ogólnodostępnych baz statystycznych. Demografia: - student potrafi przedstawić sytuację demograficzną Polski, Europy, świata w kontekście najnowszej historii, jak i aktualnych wydarzeń politycznych, - student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe między wydarzeniami w Polsce, Europie i na świecie a sytuacją demograficzną, - potrafi zastosować wybrane narzędzia statystyczne do opisu sytuacji demograficznej, - potrafi znaleźć w krajowych, jak i międzynarodowych bazach danych informacje demograficzne. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student jest gotowy do współpracy w zespole, przyjmowania różnych ról zespołowych. Student jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i jest w stanie zdiagnozować własne braki i j uzupełnić. |
Metody dydaktyczne: | Wykład - wykład tradycyjny, przeplatany konwersatoryjnym, pokaz. Ćwiczenia - pogadanka, dyskusja, ćwiczenia, metoda projektu. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Statystyka: Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do wyznaczania najczęściej używanych charakterystyk statystycznych oraz analizowania danych statystycznych - w podstawowym zakresie (miary położenia, miary dyspersji, miary asymetrii oraz miary koncentracji). Poza tym sprawdzanie istnienia i wyznaczania wielkości współzależności między cechami statystycznymi (współczynnik korelacji liniowej Pearsona, współczynnik korelacji rang Spearmanna, fakultatywnie: chi kwadrat, współczynnik Yule'a). Demografia: znajomość podstawowych pojęć demograficznych, sytuacja demograficzna w Polsce, Europie i na świecie. Prognozy demograficzne w perspektywie roku 2035, 2050 oraz 2100. |
Pełny opis: |
Sposoby prezentacji danych statystycznych. Podstawowe charakterystyki statystyczne: średnia, dominanta, mediana, wariancja, współczynnik zmienności, współczynnik asymetrii, kurtoza i ich interpretacja. Zmienna losowa, podstawowe rozkłady zmiennych losowych. Analiza współliniowości. Metody badania korelacji i regresji. Wyznaczanie współczynnika korelacji liniowej Pearsona, współczynnika korelacji rang Spearmana, badanie współzależności między cechami jakościowymi. Analiza dynamiki zjawisk. Nieparametryczne testy statystyczne i ich zastosowania w sytuacjach praktycznych. Zastosowanie programu SPSS w analizie statystycznej, źródła informacji statystycznej i demograficznej w Internecie. Obszar zainteresowań demografii, źródła danych demograficznych, badania procesów demograficznych. Metody analiz demograficznych – analiza przekrojowa i kohortowa. Rozwój demograficzny, teoria przejścia demograficznego, drugie przejście demograficzne. Proces zawierania i rozpadu małżeństw, dzietność, umieralność, przyczyny zgonów, migracje wewnętrzne i zewnętrzne: pomiar i analiza. Rodzina i gospodarstwo domowe. Prognozowanie demograficzne. Demograficzne uwarunkowania rynku pracy i gospodarki publicznej. Polityka ludnościowa. Zmiany struktur demograficznych i społecznych w Polsce, w Europie i na świecie. |
Literatura: |
Podgórski J., Statystyka od podstaw, Warszawa 2001 Kędelski M., Paradysz J., Demografia, Poznań 2006 Mały Rocznik Statystyczny 2019, Warszawa 2019 oraz wydania wcześniejsze Botev N., Population ageing in Central and Eastern Europe and its demographic and social context, 2012 [https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5547418/] Boussemart JM., Godet M., Europe 2050: Demographic Suicide, 2017 [https://www.robert-schuman.eu/en/doc/lettres/lettre-791-en.pdf] Rocznik demograficzny 2019, Warszawa 2019 oraz wydania wcześniejsze Rutkowski T., Statystyka, Poznań 2004 Sobczyk M., Statystyka. Podstawy teoretyczne-przykłady-zadania, Lublin 2000 Statystyka Międzynarodowa, wybrane numery kwartalnika Studia Demograficzne, wybrane numery kwartalnika Zeliaś A., Pawełek B., Wanat S., Metody statystyczne. Zadania i sprawdziany, Warszawa 2002 http://www.stat.gov.pl http://www.diagnoza.com http://www.tnsglobal.pl http://www.cbos.pl ------------------------------------------------------------------------------- http://epp.eurostat.ec.europa.eu/ http://eurostat.eu http://cia.gov Prezentacje, materiały umieszczane na moodle.umk.pl + zadania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin z demografii odbywa się w formie pisemnej, Zaliczenie ze statystyki odbywa się w formie pisemnej |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Wincławska | |
Prowadzący grup: | Maria Wincławska | |
Strona przedmiotu: | http://moodle.umk.pl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Student na zajęciach z zakresu statystyki powinien posiadać kalkulator, zestaw zadań publikowany na stronie internetowej www.stachowiak.edu.pl oraz tablice statystyczne, które student może wykonać sam. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Wincławska | |
Prowadzący grup: | Maria Wincławska | |
Strona przedmiotu: | http://moodle.umk.pl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Student na zajęciach z zakresu statystyki powinien posiadać kalkulator, |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Wincławska | |
Prowadzący grup: | Natalia Olszanecka, Maria Wincławska | |
Strona przedmiotu: | http://moodle.umk.pl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Student na zajęciach z zakresu statystyki powinien posiadać kalkulator, |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.